fbpx

Core Set 2021 – analiza dodatku w limited – colorless i multicolor

Ostatnia z cyklu sześciu analiz grywalności kart z M21 pod kątem limited – draft i sealed deck.

Bardzo cieszę się, że udało mi się zmotywować siebie i moich kolegów do napisania cyklu sześciu analiz w wyjątkowym dla nas tempie. Dzięki temu możecie zasiąść do pierwszego drafta z otwartym oknem przeglądarki, a już na pewno zdążycie je wszystkie przeczytać przed prerelease’ami, które odbędą się już w ten weekend.

Powodzenia!


5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar.
2.0: Typowye fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Cathartic Reunion.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Przez cube drafty w których zawsze forsuje zielone manodajki zostałem uznany za fanatyka zielonego w limited i jak zwykle dostałem ten kolor do oceny. Także witam wszystkich w już trzecim kolorze z tego setu który mam przyjemność opisywać.

Ugin, the Spirit Dragon
Ocena: 5.0

To najlepszy first pick formatu. Ugin mimo swojego wysokiego kosztu ma nieporównywalny z żadną inną kartą wpływ na grę. Zagranie go w late game pozwoli zresetować stół w razie potrzeby i powoli wygrywać grę od kolejnej tury. Jeżeli otworzymy go w drugiej lub trzeciej paczce, jest jeszcze szansa na przebudowanie decka bardziej w kierunku midrange i kontroli, jeżeli początek naszego drafta był agresywny. Najlepiej sprawdzi się w zielonych deckach, które mają możliwość rampy. Do tego podnosi grywalność artefaktycznych typków, które zostaną w stole po użyciu minusa, więc możecie brać je trochę wyżej, zwłaszcza Palladium Myra, który umożliwia zagranie Ugina z sześciu lądów.


Alpine Houndmaster
Ocena: 3.5

Nawet bez dwóch swoich czworonogów jest niezły, bo w Borosie będzie często atakował jako 3/2, 4/2 i więcej. Jeżeli je wydraftujemy, a oba są grywalne, to dostajemy bardzo mocnego two-dropa, bo na wejściu dobiera dwie nienajgorsze karty. Tylko uważajcie zagrywając go na draw w drugiej turze, kiedy będziecie mieć na ręce jeszcze 6 kart, ale pewnie i tak warto jest zrzucić ląd, żeby dostać dwa two-dropy. No i zawsze można wyszukać tylko jednego z dwóch.


Conclave Mentor
Ocena: 3.5

Lifegain to tylko miły dodatek, bo to pierwsza umiejętność sprawia, że jego obecność w WG Counters podnosi deck na wyższy poziom. Dzięki niemu karty kładzące counterki pozwalają zyskać dodatkowy kamyczek, a czasami nawet więcej, jeżeli kładą je na kilku celach. Z Conclave Mentorem w decku na pewno wyżej brałbym Basri’s Solidarity, która od Dua dostała tylko 1.0.


Dire Fleet Warmonger
Ocena: 3.5

Stworek za 3 mana, który atakuje jako 5/5 trample to bardzo wysoki power level. Jak bardzo musimy się napracować składając talię, żeby umożliwić konsekwentne odpalanie efektu o turę? Czy jest w M21 wystarczająco dużo tokenów albo stworów, które możemy poświęcać, uzyskując jakiś dodatkowy efekt? Wygląda na to, że w czerwonym dostajemy tylko Goblin Arsonist i ewentualnie Pitchburn Devils, w czarnym Archfiend’s Vessel, który dobrze kombi się z reanimacją, Deathbloom Thallid no i Liliana’s Devotee, który będzie robił co turę tokena 2/2 za 1B. Niestety brakuje trochę jakichś tanich rekursywnych szkieletów albo stworów z lepszymi death-triggerami. Mimo wszystko nawet bez odpalania zdolności statystyki P/T są solidne.


Experimental Overload
Ocena: 3.5

Nawet ciałko 2/2, które wróci nam jakieś palenie, warte jest zapłacenia 4 mana za ten efekt. Uzyskamy wtedy „spelldiggera”. Im więcej instantów lub sorcery w talii, a także im później go zagramy, tym większy będzie nasz token, nawet wyjątkowo duży jak na UR decki. To idealny curve-topper do agresywnych prowess decków, a w barzdziej kontrolnym podejściu sprawdzi się równie dobrze.


Indulging Patrician
Ocena: 3.0

Sprawi, że dobry deck stanie się bardzo dobry, ale to taka wisienka na torcie. Jeżeli jesteśmy w stanie co turę dostawać trzy życia, to znaczy, że i tak wygrywamy. Największe jego zalety to dość tanie defensywne ciało, które jest w stanie blokować typki do 3 powera włącznie, dodatkowo lecząc nas o jeden punkt życia.


Leafkin Avenger
Ocena: 3.5

Jeżeli mając w stole kilka stworów z powerem 4 lub więcej nie wygrywamy gry, to oznacza, że prawdopodobnie jesteśmy w jakimś boardstallu, a wtedy jego czerwona umiejętność w kilka tur zamknie grę.


Lorescale Coatl
Ocena: 4.0

Jeżeli wejdzie w trzeciej turze, to przeciwnik będzie miał problem z zagraniem większego stwora, nawet za 6 mana. Przy dobrym fixingu można kombinować składać Bant Counters, bo tam pasowałby równie dobrze jak w UG Draw.


Niambi, Esteemed Speaker
Ocena: 3.0

Solidny two-drop dla UW, który uratuje naszego stwora przed removalem i doda cenne punkty życia, albo pozwoli jeszcze raz wyciągnąć value z jakiegoś ETB efektu. Tworzy wolną pętlę Barrin, Tolarian Archmage, która za 5 mana co turę da nam 3 punkty życia i kartę.

Czasami wykorzystamy go jako removal na atakujące stwory z 2 w plecach.

Drugiej umiejętności nie wykorzystamy zbyt często, ale możemy na przykład discardować dublujące się Sanctum.


Obsessive Stitcher
Ocena: 4.0

Prawdopodobnie najlepszy z dwukolorowych uncommonów, które definiują archetypy. Niestety jest to jedyny oprócz Rise Again sposób na wskrzeszanie kreatur, więc archetyp może być trudny do wydraftowania ze względu na małą ilość synergii. Jeżeli jednak deck się uda, to wstawienie 6 albo 7 dropa w 4 turze wydaje się być pierwszym dużym krokiem do zwycięstwa.


Radha, Heart of Keld
Ocena: 4.5

Dobre bazowe statystyki, szczególnie z first strike’iem w ataku. Do tego zdolność a’la Oracle of Mul’Daya, która średnio co drugą turę generuje card advantage. Na domiar tego wszystkiego począwszy od szóstej tury, bo wierzę, że z Radhą trudno jest missować land dropy, elfica staje się zagrożeniem, które trzeba przynajmniej chump blokować pod groźbą przyjęcia 9+ obrażeń na twarz.


Sanctum of All
Ocena: 0.0

Dubluje tylko efekty czarnego, zielonego i niebieskiego shrine’a. Moim zdaniem nie warte zachodu i jeżeli istnieje grywalny deck 5C Shrines, to poradzi sobie bez Sanctum of All.


Twinblade Assassins
Ocena: 3.5

Solidne statystyki i bardzo prawdopodobny draw co turę.


Watcher of the Spheres
Ocena: 3.5

Idealne rozpoczęcie gry w UW Fliers, które pozwoli zalać stół w trzeciej turze lub wystawić mocnego 4-dropa z lataniem.


Chromatic Orery
Ocena: 0.5

W mirrorach bardzo wolnych decków z milionem removalu, rozważałbym side’owanie tej karty jako lategame’owy draw engine. Dzięki nie mu możemy dobierać karty w jednej turze, aby w drugiej zagrywać całą rękę.


Chrome Replicator
Ocena: 2.0

Warunek raczej trudny do spełnienia w limited, ale jak już się uda, to 8 powera za 5 mana to dobry stosunek statystyk do kosztu. Zastanawiam się, czy karta trafi do Vintage Cube’a, jako uzupełnienie archetypu Mono Brown Artifacts.


Epitaph Golem
Ocena: 1.5

Teoretycznie w late game możemy w ten sposób ograć Teferi’s Tutelage, w praktyce zawsze był fillerem i jego zdolność nigdy nie miała znaczenia.


Forgotten Sentinel
Ocena: 2.0

Solidne statystyki jak na uniwersalnego four-dropa z małym drawbackiem. Najlepszy przyjaciel Ugina.


Mazemind Tome
Ocena: 1.5

Bardzo wolny draw engine, który zużywa się po dobraniu 3-4 kart. Może być trochę lepszy w WB Lifegain, gdzie czwarta wyrwana strona odpali nam jakieś triggery.


Meteorite
Ocena: 2.0

Warto rozważyć, jeżeli mamy w decku drogie bomby. Na pewno ułatwia splashowanie i czasem ubije jakiegoś wkurzająego lataka.


Palladium Myr
Ocena: 1.5 / 3.0

Przeciętny deck go nie chce, ale deck z dobrym top-endem (Ugin, the Spirit Dragon!) na pewno dobrze wykorzysta akcelerację.


Prismite
Ocena: 2.0

Core 2021 ma wysoki power level uncommonów i removale z pojedynczym kosztem w czarnym i białym, dlatego Prismite może umożliwić nam splashowanie dobrych kart, które nie pasują kolorem do naszej pary kolorów. Jeśli zajdzie taka potrzeba, to wymieni się z jakimś tanim napieraczem przeciwnika.


Short Sword
Ocena: 1.5

Filler do agresywnych decków.


Silent Dart
Ocena: 2.0

Czasami niebieskie decki mają problem z pozbywaniem się stworów, a innym razem po prostu removal w naszych kolorach jest podbierany przez naszych sąsiadów na drafcie i kończymy z tym drogim artefaktem w talii. Nie jest błędem nim grać, ale postarajcie się o lepsze removale.


Skyscanner
Ocena: 2.5

Brak w M21 synergii z artefaktami, którą widzieliśmy np. w M19, ale dalej tak samo lubię Skyscannera. Tutaj pomaga odpalać synergie w UW i UG. Czasem przebije kilka obrażeń, czasem coś zablokuje, czasem znajdzie tanie loty.


Sparkhunter Masticore
Ocena: 3.5

Discard karty w koszcie to duży drawback, który tylko UB Reanimator jest w stanie przekuć w zaletę. Raz na 10-20 gier użyjemy zdolności strzelania w PW, więc raczej trzeba patrzeć na nową Mantykorę jak na bezkolorowego stwora 3/4 z niezniszczalnością za 3 i to daje niezły wynik, a dodatkowym plusem będzie tu pozostanie otwartym na wszystkie kolory po otwarciu Mantykory na P1P1.


Tormod’s Crypt
Ocena: 0.5

Jestem w stanie zrozumieć wsadzenie krypty post-side vs. UB Reanimator, żeby skontrować pierwszy efekt ożywienia.


Animal Sanctuary
Ocena: 1.5

Cute, but expensive. Nie zawsze znajdziemy dobry cel, a psujemy sobie manabase.


Fabled Passage
Ocena: 3.0

Rzadkie Evolving Wilds jest szczególnie dobre w trzykolorowych konstrukcjach, gdzie liczymy je jako źródło mamy każdego koloru i fetchujemy odpowiedniego basica w zależności od potrzeby


Radiant Fountain
Ocena: 0.0 / 1.5

Efekt warty grania tylko w WB Lifegain, a i to tylko jeśli nie mamy zbyt wielu podwójnych kosztów.


Gainlandy
Ocena: 2.5

Dobrze jest mieć dostęp do 10 duali w slocie commona. Ułatwia to naginanie manabase’ów tak, żeby splashować bomby za niewielki koszt w postaci zagrywania tapniętego lądu.


Scrylandy
Ocena: 3.0

Podobnie jak w Therosie, również w M21 warto grać Scrylandami nawet, jeżeli pasują tylko do jednego z kolorów naszej talii. Możliwość położenia na bottom niepotrzebnej karty „za darmo” to mały, ale przydatny efekt.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Colorless i multicolor

Avatar
Author: Paweł Bujanowicz
http://www.twitter.com/bujanowicz

Dodaj komentarz