fbpx

Core Set 2021 – analiza dodatku w limited – zielony

Zielony kolor zostawiliśmy specjaliście od zagrywania forestów w limited.

Przez cube drafty, w których zawsze forsuję zielone manodajki, zostałem uznany za fanatyka zielonego w limited i jak zwykle dostałem ten kolor do oceny. Także witam wszystkich w już trzecim kolorze z tego setu, który mam przyjemność opisywać. Zielony ma w tym secie naprawdę solidne stwory i dobry removal. Uchylę też rąbka tajemnicy i zdradzę, że w trzech kolorach, które analizowałem, tylko dwie karty dostały maksymalną ocenę i obie są zielone, co tylko potwierdza, jak mocny wydaje się to kolor! Przy okazji zapraszam Was na poniedziałkowy (29.06) Guildmage Podcast, w którym omówimy nasze pierwsze wrażenia po pierwszym weekendzie grania setu!


5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar.
2.0: Typowye fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Cathartic Reunion.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Azusa, Lost but Seeking
Ocena: 1.0

Nie jest to karta do limited. Statystyki 1/2 za 3 mana są śmieszne, a ciężko wyobrazić mi sobie deck, w którym Azusa będzie dobrze działać. Oczywiście już widzę te scenariusze, w których mamy 7 landów w stole w 4 turze i zagrywamy jakąś potężną bombę. Ale taki scenariusz sprawdzi się może w 1 na 100 gier, a w pozostałych będziemy żałować naszej decyzji o wsadzeniu Azusy do decku.


Burlfist Oak
Ocena: 3.0

Solidny napieracz. W naszej turze będzie co najmniej 4/5. A przeciwnik zawsze będzie się musiał liczyć z możliwością znacznego wzmocnienia tego stwora. Sądzę, że może to być jeden z najsolidniejszych zielonych stworów w secie. W defensywie jest znacznie gorszy, ale jak wspominałem, groźba jego aktywacji jest naprawdę duża i drzewiec będzie bardzo uprzykrzał przeciwnikowi planowanie rozgrywki.


Canopy Stalker
Ocena: 2.0

Niestety Canopy Stalker nie może wybrać stwora, który go zablokuje i obawiam się że będzie się rozbijał o stworki 2/2. Dostanie dodatkowego życia jest miłym dodatkiem, ale bez choćby 3 z tyłu nie mogę dać tej karcie wysokiej oceny.


Colossal Dreadmaw
Ocena: 2.5

Ta karta jest już ikoniczna w dodatkach. Gdybym miał zdefiniować czym jest kolor zielony w magicu, to wkleiłbym dokładnie tego stwora. 6/6 trample za 6 many to wystarczająco dużo, żeby byc solidnym finisherem w limited.


Cultivate
Ocena: 2.0

W rampie, czy gdy będziemy coś splashowac, Cultivate jak zwykle świetnie się sprawdzi.


Drowsing Tyrannodon
Ocena: 3.5

Ten niepozorny dinozaur może być jednym z najpotężniejszych commonów w secie. Możliwość położenia na nim counterka w trzeciej turze prowadzi do generowania ogromnej presji, a sam z siebie zatrzymuje wczesną agresję przeciwnika, czekając aż spełnimy warunek i będziemy mogli nim atakować.


Elder Gargaroth
Ocena: 5.0

Karta, na którą znajdujemy odpowiedź, albo składamy karty. Pierwsze 5.0 jakie daję. Jej jedyny minus to brak efektu na wejściu, jednak statystyki i umiejętności są na tyle dobre, że zdecydowałem się dać tę maksymalną ocenę.


Feline Sovereign
Ocena: 2.5

Lord kotów ma zabawnie klimatyczną umiejętność, choć nie robi na mnie specjalnego wrażenia. Chętnie nim zagram, ale nie widze potrzeby, aby pickować go jakoś wysoko.


Fierce Empath
Ocena: 2.5

Tutor po naszego finishera na ciele 1/1 to coś, czym zawsze warto grać.


Fungal Rebirth
Ocena: 3.5

Bardzo solidna karta pozwalająca wrócić nam nasz najlepszy permanent z grobu, nie tracąc przy tym tempa. Jak nie przepadałem za tym efektem, tak z opcją na dwa tokeny będę grał zawsze.


Garruk, Unleashed
Ocena: 5.0

Bezkonkurencyjnie najsilniejszy planeswalker jakiego opisywałem w tym secie. Sam jest w stanie spokojnie wygrać grę i bez zastanowienia daję mu 5.


Garruk’s Gorehorn
Ocena: 2.0

Te statystyki mnie nie przekonują. W secie jest jednak trochę kart dających trampla, więc ta bestia powinna być w stanie przebić trochę obrażeń.


Garruk’s Harbinger
Ocena: 4.0 / 4.5

Ten stwór jest fenomenalny. Zagrany w trzeciej turze powinien być największy na stole, a po zadaniu obrażeń w przeciwnika praktycznie gwarantuje nam dobranie stwora.


Garruk’s Uprising
Ocena: 2.5

Zielony ma trochę stworów z 4+ powera i uzyskanie efektu może być bardzo łatwe. A trample dla naszych wszystkich kabanów jest świetnym dodatkiem.


Gnarled Sage
Ocena: 2.5

Bardzo solidny zielony stwór, który powinien łatwo kontrolować stół. Treefolki w tym secie są naprawdę mocne!


Heroic Intervention
Ocena: 3.0

Zawsze w głowie trzeba mieć to, że przeciwnik może mieć dostęp do tej karty, gdyż dobrze zagrana może wygrać grę.


Hunter’s Edge
Ocena: 3.5

Czy to najlepszy zielony removal w tym secie? Tak. Czy to jeden z lepszych removali ogólnie? Tak! Jak dodamy fakt, że stwory nie walczą, tylko nasz zadaje obrażenia przeciwnikowi, to może mamy jeden z najlepszych zielonych commonowych removali w historii.


Invigorating Surge
Ocena: 3.0

+2/+2 na stałe na instancie z opcją na synergię z innymi counterkami? Dla mnie świetna karta absolutnie warta gry!


Jolrael, Mwonvuli Recluse
Ocena: 4.5

Zielony w tym secie ma kilka możliwości dobierania kart sam z siebie, a jeśli wzmocnimy to drawem z innych kolorów, to mamy łatwy sposób aktywacji pierwszej umiejętności. Dodając do tego możliwość kończenia gry w late gamie i to wszystko na jednej karcie – mamy bombę.


Life Goes On
Ocena: 0.0

Pamiętajcie: jeśli chcecie włożyć do decku kartę która nie robi nic oprócz dawania życia, to nie wkładajcie jej! (basic land będzie lepszy – dop. Buja)


Llanowar Visionary
Ocena: 3.5

Wow! Ten common jest fenomenalny. Manodajka, która da nam kartę na wejściu, to jest dokładnie to co zielony kolor chce robić zawsze.


Ornery Dilophosaur
Ocena: 2.5

Bardzo podoba mi się ten niepozorny common. W ataku jako 4/4 będzie generował dużą presję, a w defensywie wymieni się ze wszystkim.


Portcullis Vine
Ocena: 2.0

Ta ściana powinna znaleźć miejsce w BG Morbid deckach. W pozostąłych deckach to tylko zapychacz.


Pridemalkin
Ocena: 3.0

Bardzo fajny kiciuś. Najlepszy przyjaciel dinozaura 3/3 z defenderem i podstawa agresywnych zielonych decków. A jak dodamy jeszcze fakt trampla dla wszystkich stworów z counterami, to mamy naprawdę świetną kartę.


Primal Might
Ocena: 4.0 / 4.5

Możliwość zabicia największego stwora na stole przeciwnika i zadania dodatkowych X obrażeń na jednej karcie. Biorę w ciemno! Jedyne na co trzeba uważać to removal w odpowiedzi.


Quirion Dryad
Ocena: 2.5

Karta z dużym potencjałem wzrostowym. Trzeba jednak pamiętać, że im bardziej nasz deck jest zielony, tym gorsza się robi.


Ranger’s Guile
Ocena: 2.5

Bardzo fajna sztuczka, która małym kosztem pozwoli uratować naszą kluczową kartę. Jej niski koszt jest ogromnym atutem.


Return to Nature
Ocena: 0.5

Nie wydaje mi się, żeby ten efekt nadawał się do maindecku w tym dodatku. Dlatego miejsce dla tej karty znajduje się w sideboardzie. Wsadzimy ją choćby na decki oparte na Sanctum (jeśli takie okażą się grywalne).


Run Afoul
Ocena: 0.5

Tak, jest to dokładnie ta karta, która powinna znaleźć się w sideboardzie.


Sabertooth Mauler
Ocena: 3.0

I to jest solidny kot za 4 mana. Już na wejściu może skończyc jako 4/4 z potencjałem na wzrost i czuję że będzie podstawą i finisherem w niejednym decku. Naprawdę świetny common.


Sanctum of Fruitful Harvest
Ocena: 1.0

W analizie białego i czarnego opisałem moje podejście do Shrine’ów. Przypomnę: podchodzę do nich nieufnie, lecz może po kliku grach zmienię zdanie. Na razie jestem na nie.


Scavenging Ooze
Ocena: 4.5

Możliwe że to najsilniejszy miś+ jakiego wydrukowano w historii mtg. Nie dość, że jest gravehatem, który odzyskuje nam życie, to jeszcze dzięki counterkom +1/+1 często będzie największym stworem na stole. A jak dodamy fakt, że w tym secie countery mają dodatkową synergię, to nie dziwi moja bardzo wysoka ocena.


Setessan Training
Ocena: 2.0

Akceptowalna aura, która od razu zwraca nam kartę i pozwala dać trampla kluczowemu stworkowi. Nic specjalnego, ale pierwszą kopię zawsze warto zmieścić do decku.


Skyway Sniper
Ocena: 0.5

Bardzo drogi koszt umiejętności robi z tego elfa raczej kartę sidową. A i tak nie do końca mnie przekonuje do siebie. Aż 6 many za zabicie latacza x/2 to zdecydowanie za dużo. Przez to Skyway Sniper wydaje mi się niegrywalny.


Snarespinner
Ocena: 2.0

Akceptowalny 2-drop, którego jednak wolę unikać w main decku, za to świetnie sprawdza się po side na decki z dużą ilością lataczy.


Sporeweb Weaver
Ocena: 3.5

Bardzo ciekawy stwór. Czwórka z tyłu powinna powstrzymać większość agresji z powietrza, a możliwość tworzenia tokenów robi z tego pająka niezłego napieracza mimo tylko 1 powera. Naprawdę podoba mi się design tego stworka.


Thrashing Brontodon
Ocena: 3.0

Solidne statystki z opcją na disenchant. Wszystko czego wymagam od dobrego zielonego uncomona.


Titanic Growth
Ocena: 1.5

Ja przepadam za sztuczkami w limited. Tutaj za stosunkowo maly koszt dostajemy +4/+4 i na pewno będę grał tą kartą w zielonych deckach.


Track Down
Ocena: 1.5

Zielona wariancja pondera, która kosztuje aż 2 many i teoretycznie, a w złym decku realnie, ma szanse nie dobrać karty. Nie jestem wielkim fanem i nie polecam grać więcej niż jedną kopią.


Trufflesnout
Ocena: 2.0

Sympatyczny dzik, który najczęściej będzie po prostu 3/3. Opcja dostania 4 życia w momencie, w którym będzie to dla nas istotne, jest świetnym dodatkiem, który robi tego niepozornego commona znacznie lepszym.


Warden of the Woods
Ocena: 3.5

Kolejny bardzo solidny drzewiec w tym secie. Ze swoimi statystykami powinien spokojnie być jednym z największych zagrożeń na stole i zmusić przeciwnika do użycia removalu. Jak dodamy, że taka sytuacja da nam 2 karty, to mamy naprawdę mocnego finishera do zielonych decków.


Wildwood Scourge
Ocena: 3.0

Na każdym etapie gry powinniśmy być w stanie zagrać Hydrę jako największego stwora na stole, a dzięki drugiej umiejętności, mimo zagrania Hydry wcześniej, dalej będziemy mogli podbijać jej statystyki. Jako ciekawostkę podam, że non-hydra w umiejętności zostało dodane, aby dwie kopie nie tworzyly nieskończonej pętli.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Colorless i multicolor

Maciej Janik
Author: Maciej Janik
Prawdopodobnie jedyna osoba której udało się wbić gold pro status w MTG i przy okazji nigdy nie zrobić top 8 na premier evencie w MTG. Wielki fan Limited w MTG i wkładanie niepotrzebnej 41 karty do decku.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Avatar
    Thangor

    Trochę głupi ruch ze zdolnością Wildwood Scourge bo wraz z Mutate z poprzedniego dodatku i tak jest szansa na pentlę. Ciekawe jak to rozwiążą w arenie.