Gramy Modern Horizons Limited

Witam serdecznie w moim pierwszym artykule dla Guildmage.pl. Nazywam się Maciej Janik szerzej kojarzony jako “Duofanel” w środowisku MTG. Miałem okazję grać na dziesięciu turniejach rangi Pro Tour, a nawet być pierwszym Polakiem który wbił status Gold Pro, przy okazji nigdy nie robiąc Top 16 na żadnym Premier Evencie. W planach mam zamiar pisać relacje…

Witam serdecznie w moim pierwszym artykule dla Guildmage.pl. Nazywam się Maciej Janik szerzej kojarzony jako “Duofanel” w środowisku MTG. Miałem okazję grać na dziesięciu turniejach rangi Pro Tour, a nawet być pierwszym Polakiem który wbił status Gold Pro, przy okazji nigdy nie robiąc Top 16 na żadnym Premier Evencie.

W planach mam zamiar pisać relacje z turniejów, które zakończę z pozytywnym wynikiem, a także co ważniejsze, jako prawdziwy fanatyk draftowania będę dzielił się swoim punktem widzenia na formaty Limited. Po dosyć długim sezonie ogórkowym w Limited który miał miejsce od GP Warszawa znowu jest o co grać! Jesteśmy właśnie po Magic Fest Kraków, gdzie można było zagrać M20 Limited, a co więcej regionalne modernowe mistrzostwa będą w mix formacie. Z draftem w Top 8.

W dzisiejszym zapoznawczym artykule przybliżę środowisko Modern Horizons. Podzielę się ogólnymi przemyśleniami odnośnie setu, a w dalszych publikacjach opiszę najskuteczniejsze według mnie archetypy jakie pojawiają się podczas draftowania tego formatu. Które pary kolorów są najsilniejsze, a których sugeruję unikać.

Środowisko MH

Modern Horizons jest specjalnym setem, który ukazał się poza zwykłym cyklem dodatków dla Standardu. Karty wydrukowane w nim omijają T2 i są legalne, jak sugeruje nazwa, od Moderna w “górę”. Osobiście uwielbiałem wcześniejsze specjalne sety ukazujące się pod nazwą Modern Masters. Wszystkie były świetnie przemyślane pod kątem Limited, charakteryzowały się szeregiem interesujących i głębokich archetypów w draftach, a nietypowe interakcje i synergię odkrywało się nawet po kilku tygodniach regularnego grania.

Dlatego z dużym optymizmem podchodziłem do Modern Horizons i nie zawiodłem się. Po nieszczególnie udanym pod względem Limited War of the Spark, Wizardzi dostarczyli jeden z najlepszych formatów Limited jakie miałem okazję grać. Oczywiście sealed decki dalej są mocno zorientowane na bomby i wyniki turniejów potwierdzają że otwarcie Yawgmoth, Thran Physician, Serra the Benevolent, Deep Forest Hermit czy Fallen Shinobi znacznie ułatwia nam turniej. To jednak agresywna krzywa pozwala wygrywać grę zestawami bez najsilniejszych rarów.

Archetypy Modern Horizons

Wszystkie dziesięć dwukolorowych kombinacji w formacie ma widoczne i grywalne strategie przewodnie, które pozwolę sobie wypisać w nieprzypadkowej kolejności.

UB

Agresywny archetyp opierający się na stworach z evasion pozwalających skutecznie i szybko zagrywać nasze karty z ninjitsu. Kluczowe commony Faerie Seer, Changeling Outcast, Moonblade Shinobi, Man-o’-War.

UR

Kolejny agresywny archetyp opierający się kartach mających dodatkowy efekt gdy dobraliśmy więcej niż jedną kartę w danej turze co w formacie z cyclingiem jest dużo łatwiejsze niż się wydaje. Kluczowe commony Eyekite, Fists of Flame, Spinehorn Minotaur.

RB

Archetyp opierający się na tribalu goblinów oraz tradycyjnym połączeniu tanich agresywnych stworów z najlepszym removalem jaki oferują wspomniane kolory. Kluczowe commony: Putrid Goblin, Changeling Outcast, Defile, Pyrophobia.

RG

Pierwszy archetyp nastawiony na późniejszą fazę gry opierający się na kartach uzyskujących dodatkowy efekt gdy posiadamy land w grobie. Co w połączeniu z tradycyjnym nadprogramowym rozmiarem grullowych stworów i bardzo mocnym removalem jest jednym z najskuteczniejszych archetypów w formacie. Kluczowe commony Igneous Elemental, Savage Swipe, Mother Bear, Murasa Behemoth, Magmatic Sinkhole.

5cc

Archetyp najczęściej opierający się na podobnych założeniach jak wspomniane wyżej RG jednak o wiele ważniejsze w nim jest posiadanie dużej liczby fixingu i kart takich jak Springbloom Druid. Pozwalający splashować dodatkowo bomby jakie udało nam się uzbierać podczas draftowania.


Wspomniana piątka zamyka Tier 1 najlepszych archetypów draftowych i to o nich w najbliższym czasie pojawią się szerzej opisane artykuły. Uważam, że są znacznie lepsze i stabilniejsze niż pozostałe strategie, a co najważniejsze nie licząc 5cc wszystkie opierają się na commonach, a premium uncomony i rare tylko zwiekszają ich power level. Nie znaczy to oczywiście że pozostałe archetypy są niegrywalne, bycie jedynym draftującym konkretny archetyp – oceniony gorzej – może doprowadzić do wygrania drafta i zebrania kompletu punktów. Jednak uważam że jest to obarczone większym ryzykiem.

Przejdźmy do pozostałych archetypów.

UW

Archetyp opierający się na stworach z comes into play efektami i możliwością ich blinkowania. Główny problem jaki napotykałem draftując UW to stabilność. Archetyp wymaga dużej ilości mocnych commonów które są podbierane przez innych graczy. Dodatkowo żeby w pełni działać wymaga rozbudowanego stołu, co w wyjątkowo agresywnym formacie jakim jest Modern Horizons jest ciężkie do uzyskania. Rozpędzony z Soulherderem rosnący co turę i triggerujący co turę jest nie do powstrzymania. Niestety częściej jesteśmy zmuszeni do wymian i ograniczenia pełnego potencjału naszych kart. Kluczowe commony: Man-o’-War, Irregular Cohort, Settle Beyond Reality, Pondering Mage.

RW

Archetyp opierający się na sliverach i shapshifterach. Do borosa mam podobne zastrzeżenia – wymaga dużego stołu aby w pełni działać, a dodatkowo wymaga silnych uncommonów i erek aby w pełni pokazać swój potencjał i jest bardzo wrażliwy na insantowy removal. Po stracie lorda w combacie nagle okazuje się że cały nasz atak nie ma sensu. Kluczowe commony Irregular Cohort, Lancer Sliver, Cleaving Sliver, Pyrophobia.

GW

Klasyczna leśna przygoda występuję również w tym dodatku. Jest to połączenia tanich stworów, produkcji tokenów i sztuczek. Jak wszystkie wspomniane w tej części decki wymaga rozbudowanego stołu co uznaję za duży minus. Z drugiej strony Good-Fortune Unicorn w Battle Screech to jedno z najsilniejszy zagrań w formacie. Dodatkowo przy odpowiednim stole granie na około sztuczek z overload jest po prostu niemożliwe. Kluczowe commony: Rhox Veteran, Stirring Address, Irregular Cohort, Answered Prayers, Mother Bear, Trumpeting Herd.


Jest to mój prywatny Tier 2. Jego wspólnym elementem jest o wiele większe nastawienie na rozbudowanie stołu i opieranie się na uncomonach i erkach bez których często brakuję możliwości zakończenia draftu.

W kolejnym artykule dokończę tier listę i opiszę szerzej draftowanie UB Ninja, które osobiście uważam za najsilniejsze połączenie kolorów w tym dodatku.

Bonusowo dorzucam kilka decków którymi zdobyłem trophy na mtgo.

Author: Maciej Janik
Prawdopodobnie jedyna osoba której udało się wbić gold pro status w MTG i przy okazji nigdy nie zrobić top 8 na premier evencie w MTG. Wielki fan Limited w MTG i wkładanie niepotrzebnej 41 karty do decku.