Affinity miało swoje lata świetności, kiedy prezentowało najlepszą game 1 w całym formacie i zabijało błyskawicznymi startami z pomocą Mox Opala. Te czasy niestety się skończyły, bo Opala już dawno w formacie nie ma. Natomiast podobnie jak w przypadku wielu innych talii, również tutaj Modern Horizons 2 dało nowe życie archetypowi. Tym razem talia o nazwie Affinity faktycznie zawiera karty z mechaniką Affinity.
Creatures (27) 4 Frogmite 1 Gingerbrute 4 Memnite 2 Myr Enforcer 4 Signal Pest 4 Ornithopter 4 Sojourner’s Companion 4 Thought Monitor Spells (15) 4 Galvanic Blast 2 Welding Jar 4 Springleaf Drum 4 Cranial Plating 1 Shadowspear | Lands (18) 4 Darksteel Citadel 1 Island 3 Silverbluff Bridge 2 Spire of Industry 4 Treasure Vault 4 Urza’s Saga Sideboard (15) 2 Etched Champion 2 Experimental Frenzy 1 Jegantha, the Wellspring 1 Pithing Needle 3 Relic of Progenitus 4 Stubborn Denial 2 Wear // Tear |
Talia zyskała na popularności względnie niedawno, kiedy zrobiła dobry wynik w jednym z Modern Challenge’y na Magicu Online.
Czy Affinity to gorszy Hammer?
To stwierdzenie słyszałem wielokrotnie. Tak i nie, bo talia ma swoje unikatowe przewagi. Jedną z głównych jest to, że nie dotyka jej wiele kart, które na Hammera są dobre. W szczególności mowa o kartach, które patrzą na mana value, a w Affinity jest dużo czarów, których mana value to 7 mimo, że są grane za darmo. Dzięki temu unikamy:
- Skyclave Apparition
- Engineered Explosives
- Prismatic Ending
- Abrupt Decay
- Drown in the Loch
- Fatal Push
- Archmage’s Charm
To jest bardzo duża porcja kart. Dodatkowo Lightning Bolt nie zabija naszych typków 4/4, a Chalice of the Void na 1 nic nie robi. Znacznie lepszy jest na 0, ale musi być zagrany konkretnie na play. Teraz popatrzcie na najczęściej grane karty w modernie.

Wybór kart
Stwory
Zdecydowana większość talii to stwory i odgrywają one bardzo kluczową rolę.
Ornithopter oraz Memnite pełnią głównie rolę artefaktów za zero mana. Pozwalają nam zalać stół tanimi artefaktami, żeby potaniać inne spelle z Affinity for Artifacts.A co chcemy potaniać? Myr Enforcera i jego przystojniejszego brata bliźniaka, Sojourner’s Companiona. To typki, które po prostu mocno biją. Zdarza się czasem, że będziemy woleli Companiona zcyclować po land, ale to raczej wyjątek, niż reguła. Do tego mamy taką mini wersję tych stworów w postaci Frogmite, który tak naprawdę jest też potaniaczem, bo sam mało do stołu wnosi. Gwiazdą talii jest Thought Monitor, który jest Mulldrifterem często kosztującym zalewdwie . A te dwie dobrane karty to często kolejne stwory, które kosztują zero i w ten sposób możemy zalać stół stworami.
Gingerbrute to głównie tylko cel do znalezienia z Urza’s Saga, który jest nieblokowalnym stworem z haste. Podpinamy do niego Cranial Plating i przeciwnik często jest martwy po jednym uderzeniu. Signal Pest poza byciem tanim stworem sprawia, że inne słabe tanie stwory faktycznie nakładają presję. Rozdania typu Pest w pierwszej i parę zer sprawiają, że w drugiej turze atakujemy za sensowną ilość obrażeń.Na koniec Jegantha jako Companion. Bo czemu by nie, skoro można.
Czary
Pełny komplet Galvanic Blastów. Historycznie to najlepszy removal w Affce. Na drugim miejscu jest Dispatch, ale jest między nimi ogromna różnica – Blast strzela w twarz. To jest realnie jednomanowy Boros Charm, kiedy trzeba dobić przeciwnika. Dobranie dwóch Blastów zbija prawie połowę życia i nigdy nie są martwym drawem. W początkowych fazach gry zabijają wszystko, bo w tej wersji talii zawsze strzelają za cztery obrażenia.
Springleaf Drum to mana dork w Affinity. Pozwala na bardzo szybkie, agresywne starty. Dodatkowo zapewnia dowolny kolor many, co jest często bardzo kluczowe.Cranial Plating to jeden z naszych największych pay-offów za granie tym archetypem. Nieważne do jakiego stwora podepniemy Płytę, stwór będzie atakować za bardzo, bardzo dużo. Nieśmiały Ornithopter nagle atakuje za 10 – i to w powietrzu. Jeśli przeciwnik ma removal, to nie nadąży zabijać wszystkich stworów – musi pozbyć się samej płyty.Do tego zestawu dołączamy dwa ważne targety do szukania z Urza’s Saga, czyli Shadowspear i Welding Jar. Jar jest oczywiście po prostu artefaktem za zero, co ma wartość samą w sobie. Fakt, że jest w stanie obronić nasze duże stwory albo wyżej opisaną Płytę, jest też często różnicą między wygraną a przegraną grą. Włócznia wygrywa każdy mecz z taliami na stworach. Danie naszym dużym stworom trample sprawia, że przebijemy się zawsze, a lifelink przechyla szalę wygranej w wyścigu na naszą stronę. Jeden atak za ~10 sprawia, że przeciwnikowi będzie bardzo trudno nadrobić lifelink za dziesięć punktów.
Landy
Zazwyczaj sekcja “landy” w deck techach jest nudna, ale nie tutaj. Manabase odgrywa tu absolutnie kluczową rolę.
Jednym z najsilniejszych landów w Affinity była Darksteel Citadel, bo jest odtapowanym źródłem many, który jest artefaktem. Do tej ekipy dołączamy Treasure Vault, który robi to samo. Użycie umiejętności tworzenia treasure’ów będzie istotne bardzo rzadko, ale możemy w ten sposób zwiększyć ilość artefaktów potrzebnych do zbudowania lethalu za pomocą Cranial Plating.
Do tego dołączamy Silverbluff Bridge, który też jest landowym artefaktem. Mając aż tyle artefaktycznych landów, zaniżanie kosztów z Affinity jest trywialne.
Spire of Industry to najlepszy multi-kolorowy land dla artefaktycznych talii. Za niski koszt jednego życia możemy dodać dowolną manę, a jeśli potrzebujemy szarą manę, to tego życia nie musimy tracić.I oczywiście gwiazda artefaktycznych talii – Urza’s Saga. Każdy już pewnie zna siłę tej karty. W tej talii konstrukty osiągają niebotyczne wielkości rzędu 10/10. W połączeniu z Włócznią wyszukaną też z Sagi bezproblemowo dominujemy stół.
Sideboard Guide
Takimi taliami musimy się sideboardować bardzo ostrożnie, żeby nie zmniejszyć za bardzo liczby potaniaczy albo pay-offów za te potaniacze. Musimy postarać się utrzymać balans. Działa tu klasyczna zasada – im mniej, tym lepiej.
UR Murktide
In: 3 Relic of Progenitus, 2 Etched Champion
Out: 4 Galvanic Blast, 1 Gingerbrute
Murktide będzie musiał wysajdować Ragavan, Nimble Pilferer, więc realnie musimy się martwić tylko o dwa zagrożenia, a te opierają się na grobie. Skoro tak, to Relic of Progenitus będzie mógł ich mocno spowolnić. Etched Champion jest nieblokowalny i niezabijalny. Kiedy ręka przeciwnika jest pełna removalu, Champion świeci.
Mono White Hammer
In: 2 Wear // Tear
Out: 2 Welding Jar
Prosta wymiana. Hammer nie będzie bardzo interaktywny, więc nie musimy mieć Jarów jako protekcji. Wear // Tear + Galvanic Blast powinny wystarczyć, aby nie umrzeć “znikąd” od Colossus Hammera.
Boros Burn
In: 4 Stubborn Denial
Out: 2 Myr Enforcer, 2 Welding Jar
Po sideboardzie będziemy bardzo interaktywni. Blast zabija stwory, Denial skontruje burn dobrany z czuba. Jeśli zagramy szybkie, duże stwory, to przeciwnik nie będzie w stanie się przebić. Pamiętajcie o tym, że Gingerbrute może dać nam trzy punkty życia no i uważajcie na Roiling Vortex.
UW Control
In: 4 Stubborn Denial, 2 Experimental Frenzy
Out: 1 Shadowspear, 1 Gingerbrute, 4 Galvanic Blast
Wymieniamy removal za kontry. Jeśli uda nam się przepchnąć Frenzy, to przeciwnik będzie miał duży problem. Jeszcze w tej samej turze co Frenzy będziemy pewnie mogli zagrać dużo czarów za 0 mana. Frenzy będzie idealnym zagraniem po Supreme Verdict ze strony przeciwnika.
Mill
In: 4 Stubborn Denial
Out: 2 Welding Jar, 1 Shadowspear, 1 Gingerbrute
Zachowujemy tutaj removal na kraby oraz kontry na silne millujące czary jak Archive Trap. Całe szczęście najmocniejszy czar Tasha’s Hideous Laughter jest mocno średni na nas, bo mamy dużo czarów za 7 mana.
Kompilacja najlepszych rozdań
Jako bonus prezentuję kilka obrzydliwie dobrych rozdań, które udało mi się zaprezentować na jednym z moich streamów. W takich sytuacjach naprawdę aż chce się grać.
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!