Analiza Adventures in the Forgotten Realms w limited – niebieski

Maciej Janik 12.07.2021 0 komentarzy

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes, Ugin, the Spirit Dragon.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix, Massacre Wurm.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden, Stormwing Entity.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar, Conclave Mentor.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer, Pridemalkin.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar, Deathbloom Thallid.
2.0: Typowe fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Cathartic Reunion, Teferi’s Protege.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope, Chandra’s Pyreling.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Aberrant Mind Sorcerer
Ocena: 2,0

Doczekaliśmy czasów, w których rzucanie kostką jest podstawą setu. Karty tego typu towarzyszą nam od wielu lat, jednak najczęściej w tym koszcie dostawaliśmy stwora 2/2, a tutaj statystyki są znacznie lepsze. Niestety w 45% przypadków stracimy card advantage, a to jest naprawdę mocnym drawbackiem.


Air-Cult Elemental
Ocena: 2,0

Statystyki za ten koszt są naprawdę mizerne, a efekt bounce nie naprawia tej karty tak, żebym cieszył się, że mam ją w decku.


Arcane Investigator
Ocena: 3,0

2-drop, który w lategame pozwala dobierać karty, to zawsze fajny dodatek do talii. Efekt jest naprawdę drogi, ale Investigator dobrany z czuba w lategame po prostu wygra grę. Mały plusik za wyjątkowo dobry flavor karty. Dużo czasu w życiu spędziłem, zwiedzając Zapomniane Krainy, więc z przyjemnością będę zużywał swoją turę aby przeszukać bibliotekę.


Bar the Gate
Ocena: 2,5

Trudno jednoznacznie ocenić, ile warte jest zwiedzanie podziemi, ale dam tej karcie kredyt zaufania i umieszczę ją wśród grywalnych kontr mimo kosztu trzech punktów mana.


The Blackstaff of Waterdeep
Ocena: 3,0

W Adventures in Forgotten Realms jest kilka sposobów, aby tworzyć skarby, a ta karta pozwala zmieniać je w solidne stwory. W odpowiednim decku może być naprawdę dobry. Trzeba jednak pamiętać, że bez innego artefaktu na stole ta karta nic nie robi.


Blue Dragon
Ocena: 2,5

Za niebieskiego smoka płacim spory koszt, ale w zamian dostajemy stwora, który powinien byc najwiekszym lataczem na stole, a dodatkowo pozwoli kupić czas, jeżeli przeciwnik idzie wszerz. Czasem wsadzimy do talii w roli finishera.


Charmed Sleep
Ocena: 2,5

Klasyczny niebieski removal, do tego tym razem z naprawdę fajnym artem.


Clever Conjurer
Ocena: 2,0

Niebieska akceleracja lub pseudo-vigilance. Wielka szkoda, że to tylko na sorcery speedzie, bo to obniża power level karty. Mimo wszystko to akceptowalny common.


Contact Other Plane
Ocena: 3,0

Format Adventures in the Forgotten Realms wydaje się wolny (bo to Core Set) i dlatego myślę, że znajdziemy czas na zagrywanie takich kart.


Demilch
Ocena: 3,0

W niektórych deckach będzie to prawdziwa bomba, jednak duże spowodowane bardzo trudnym kosztem i wymagania odnośnie ilości spelli, jakie powinniśmy mieć w decku, robi z tego stwora kartę raczej ekscytującą w constructed, niż w limited.


Displacer Beast
Ocena: 2,5

Połączenie statystyk 3/2 z sensownym upsidem robi z tej bestii naprawdę solidnego stwora.


Djinni Windseer
Ocena: 2,5

Kolejny solidny stworek. To latacz 3/3, który dodatkowo robi scry 0-3 i odpala synergie z kartami na turlanie kostką. Gramy nim zawsze, chyba że slot 4 mana jest naprawdę zapchany.


Dragon Turtle
Ocena: 3,5

To bardzo interesująca karta. Wyłączy stwora przeciwnika na 2 tury, a to już jest bardzo mocne. Dodatkowo sam z siebie ma naprawde mocarne statystyki, no i to smokożółw, co wzbudza szacunek. Korzystając z okazji, chciałbym pozdrawić największego miłośnika żółwi w polskim community Magic: the Gathering.


Eccentric Apprientence
Ocena: 3,0

Wreszcie jakaś nagroda za tą całą eksplorację podziemi. Latacz 2/2 z plusem to już bardzo solidna karta, a po skończeniu lochu będzie w stanie pozbyć się solidnego stwora przeciwnika na czas combatu lub wbić dodatkowe obrażenie naszym stworkiem.


Feywild Trickster
Ocena: 3,5

Tym razem mamy pay-off za zabawę w rzucanie kostką, o której pisałem już kilka razy. Z racji, że turlania jest dużo w niebieskim i na stworach po prostu dobrych, wydaje mi się że ten gnom będzie bardzo szybko znikał z paczek.


Fly
Ocena: 0,0

Eksploracja podziemi jest dużo gorsza niż dobieranie kart, co robi tę kartę totalnie niegrywalną.


Grazillaxx, IllIthis Scholar
Ocena: 4,0

Ta akrta jest fenomenalna. Pozwala dobierać karty i wyciągać synergie z naszymi stworami z come into play efektami, a to wszystko za jedyne 3 mana.


Guild Thief
Ocena: 2,0

Zagrany szybko może wbić trochę obrażeń albo w później fazie rozgrywki dokończyć grę. Mimo tego jego umiejętność wydaje mi się za droga. Dużo musi się wydarzyć, żeby ta karta zrobiła to, czego się od niej oczekuje.


Iymrith, Desert Doom
Ocena: 5,0

Ten smok sam wygrywa gry w standardzie. W limited może być tylko lepiej.


Mind Flayer
Ocena: 4,5

To kolejna bomba, która wymaga bardzo szybkiej odpowiedzi od przeciwnika. W przeciwnym razie po prostu zabijemy go jego najlepszym stworem.


Mordenkainen
Ocena: 4,5

Klasyczny planeswalker za 6 mana, który dobiera karty, sam się broni i po prostu wygrywa gry.


Mordenkainen’s Polymorph
Ocena: 1,5

Nigdy nie przepadałem za tego typu efektami i to się nie zmieniło.


Pixie Guide
Ocena: 2,0

Defensywny stworek, który ma potencjał ulepszyć wszystkie nasze karty turlające kostką. Zawsze warto rozpatrzyć go w slocie 2 dropa.


Power of Persuasion
Ocena: 2,5

Bardzo nie podoba mi się to, że najpierw wybieramy cel, a potem rzucamy kostką. Efekt jest jednak na tyle dobry że zawsze będę tym grał.


Ray of Frost
Ocena: 2,5

To klasyczny niebieski removal, choć akurat ten działa trochę lepiej na czerwone pernamenty. Czasem się zmieści się w mainie, a jak dobrze pójdzie, to nie trzeba będzie nim grać.


Rimeshield Frost Giant
Ocena: 2,5

Niebieski kloc z „prawie hexproofem”. W zwykłych setach byłby bez szału, ale w Adeventures in the Forgotten Realms, z racji nieskiego power levelu, jest jak najbardziej akceptowalny.


Scion of Stygia
Ocena: 2,5

Bardzo solidny niebieski common. Flash na tego typu stworze czyni z niego ciekawy wariant karty typu Frost Lynx. Jej wariancje z reguły są 2/2 i tapują na dwie tury. Tutaj zawsze wyłączamy stwora przeciwnika na turę, a czasem nawet i na dwie.


Secret Door
Ocena: 2,0

Spowolnienie wczesnej agresjii i mana sink w lategamie razem tworzą akceptowalnego commona.


Shocking Grasp
Ocena: 2,5

Nic się nie zmieniło – dalej bardzo lubię sztuczki pozwalające wygrać combat bez straty karty. Naprawdę jest tyle dobrych sposobów żeby wyciągnąć z tego value.


Shortcut Seeker
Ocena: 2,0

Na pierwszy rzut oka wydaje się naprawdę solidny, ale tak naprawdę to ścianka 2/5, której bardzo ciężko się przebić.


Silver Raven
Ocena: 1,0

Nie przepadam za lataczami 1/1 za 1 i tutaj mimo scry efektu na ETB dalej nie uważam, żeby warto było nim grać.


Soulknife spy
Ocena: 2,5

3/2 za 2U to normalne statystki w niesbieskim, a tutaj mamy naprawdę potężną zdolność jak na commona. Gram praktycznie zawsze.


Split the Party
Ocena: 3,0

Flavor tej karty jest 10/10, a karta sama z siebie jest naprawdę solidna. Może zrobić świetne tempo praktycznie w każdej fazie gry.


Sudden Insight
Ocena: 2,5

W lategame może dobrać nam cztery i więcej kart, co jest fenomenalne. Jeżeli nasz deck będzie miał czas na takie zagrania, to mamy wręcz bombę.


Tasha’s Hideous Laughter
Ocena: 0,5

Karta jest na pewno bardzo mocna pod względem millowania, jednak w Adventures in the Forgotten Realms nie ma innego supportu dla takiej strategii i z tego powodu trzymałbym tę kartę w sideboardzie na kontrolne matchupy.


Trickster’s Talisman
Ocena: 1,0

Wydaje mi się nie warta grania. Odradzam.


True Polymorph
Ocena: 0,0

Nie grajcie takimi kartami. Po prostu tego nigdy nie róbcie. Chyba że set jest wybitnie artefaktyczny, a wtedy i tak raczej nie warto.


Wizard Class
Ocena: 4,0

Divination na enchamencie za cztery mana, która po odpaleniu trzeciego poziomu przełamuje stolik i sama wygrywa? Chyba nie trzeba nić dodawać.


Wizard’s Spellbook
Ocena: 4,0

Late-gamowa bomba, która w odpowiednim decku po prostu wygrywa. Gdyby miała niższy koszt, to ocena byłaby jeszcze wyższa.


You Come to a River
Ocena: 2,0

Nawiązania do sesji RPG wyszły Wizardom naprawdę dobrze. Cała seria kart wydarzeń naprawdę mnie bawi. Tutaj dostajemy nawet niezłą tempo sztuczkę i sądzę, że będzie się mieściła do decków.


You Find the Villains’ Lair
Ocena: 1,5

Nie przepadam za kontrami za 3 mana, a ta nie jest wyjątkiem.


You see a Guard Approach
Ocena: 1,5

Klasyczna sztuczka z hexproofem z dodatkowoą opcją. Rzadko mieszczę do decku, ale czasem pojawi się na gry po sideboardzie.


Yuan-Ti Malison
Ocena: 3,5

Bardzo solidny 2-drop. Dzięki nieblokowalności bedzie powoli zabijał i przy okazji odpali kilka komnat w lochach.


Lochy dostępne w Adventures in the Forgotten Realms

Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Bezkolorowe (lądy i artefakty)

Author avatar

Maciej Janik

Prawdopodobnie jedyna osoba której udało się wbić gold pro status w MTG i przy okazji nigdy nie zrobić top 8 na premier evencie w MTG. Wielki fan Limited w MTG i wkładanie niepotrzebnej 41 karty do decku.

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *