5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Archangel of Wrath, Defiler of Vigor, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. In the Trenches, Draconic Destiny, Jaya, Fiery Negotiator
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Aether Channeler, Defiler of Instinct, Brotherhood’s End
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Arbalest Engineers, Ashnod, Flesh Mechanist, Drafna, Founder of Lat-Nam
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Argivian Cavalier, Citizen’s Arrest, Bushwhack
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Audacity, Bite Down, Goblin Picker
2,0: Typowe fillery.
Np. Karn, Living Legacy, Urza’s Sylex, Air Marshal
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Ashnod’s Intervention, Desynchronize, Fateful Handoff
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Ashnod’s Altar, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Altar of Dementia, Chaotic Transformation, Snarespinner
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Aetherflux Reservoir, Arms Race, Academy Loremaster

Aim for the Head
Ocena: 2,5
Efekty typu Mind Rot stają się ostatnio grywalne za sprawą ciągłego ich ulepszania. Czasami za jedną manę więcej dostajemy znaczny upgrade (Skull Raid, Reaper of Night), ale zdarza się, że nawet wersja trzymanowa jest dużo lepsza niż dziadek Mind Rot. Tutaj lepszą jakość uzyskano przez upgrade discardu do exilowania z ręki, co jest bardzo ważne w dodatku pełnym synergii z grobem. Dodatkowo dostajemy modalną opcję wyboru, przez co Aim for the Head robi również za wąską hejt kartę na stwory typu zombie. Na rarity C i U znajdziemy ich aż 16, a do tego osiem kart na rarity R i MR, które same są zombiakami lub zombiaki robią. Oczywiście jeśli nie gramy przeciwko czarnemu i/lub niebieskiemu kolorowi, to możemy nie znaleźć celu, ale nadal exile dwóch kart z ręki przeciwnika za w dodatku, który wygląda na umiarkowanie wolny, jest dobrym dealem.

Archghoul of Thraben
Ocena: 2,0 w Bx i 3,5 w UB
Arcyghul będzie błyszczeć w UB deckach z dużą ilością zombie. W taliach bez niebieskiego też może być niezły, o ile będziemy w nich mieć chociaż kilka czarnych zombiaków, żeby wyciągnąć z die triggera odrobinę więcej niż tylko surveil.

Bleed Dry
Ocena: 3,0
Instantowy, bezwarunkowy removal na wszystkie stwory (wliczając w to ścianę 1/13) w dodatku Crimson Vow to przy tym koszcie mana coś, co będę pickował wysoko. Bardzo chętnie przygarnę pierwsze dwie, trzy kopie. Co prawda karta jest dwa razy droższa od Olivia’s Night Ambush, ale dzięki exile’owi pozbywa się wszystkich stworów na dobre, co oczywiście ze względu na charakterystykę formatu często będzie ważne.

Blood Fountain
Ocena: 1,5
W early dostajemy token, który możemy wykorzystać do odpalenia synergii na naszych krwiopijcach, a to przeważnie generuje dodatnie tempo lub advantage. W late ten token pozwoli wymienić ląd na lepszą kartę, a sama fontanna powinna cofnąć na rękę dwa najlepsze stwory z grobu. Mimo wszystko ocena jest dość niska, bo obstawiam, że będziemy mogli zgarnąć tę kartę dość późno i trudno mi ocenić, czy chcemy zmieścić w talii więcej niż jedną sztukę.

Bloodcrazed Socialite
Ocena: 3,0
Przykład dużego, agresywnego stwora, który powinien znaleźć się w każdym RB Blood decku. To dobrze, że zawsze ma menace, który jest formą ewazji, bo nawet bez poświęcenia tokena przeciwnik może mieć problem ze zrobieniem dobrych bloków. Jeśli jednak nasz deck potrafi generować wystarczająco dużo krwi, to Bloodcrazed Socialite będzie w nim błyszczał.
Bloodsworn Squire // Bloodsworn Knight
Ocena: 2,5
Jego flipnięcie nie będzie łatwe. Na uwagę zasługuje jednak sama zdolność aktywowana, która robi z niego pseudo-regenerującego się stwora, co możemy wykorzystać na naszą korzyść zarówno wtedy, gdy atakujemy, jak i w blokach. Jej minus to wysoki koszt, ale czasami wrzucimy do grobu akurat coś, co i tak powinno się tam znaleźć, więć można patrzeć na giermka jak na dodatkowy discard outlet (oprócz blood tokenów).

Bloodvial Purveyor
Ocena: 4,0
W agresywnych deckach jest niesamowicie dobrym finisherem ze względu na bardzo niski, jak na tak wielkie latające ciało, koszt. Tam nie boli nas to, że przeciwnik dostaje zasoby, które może wymienić na lepsze karty, bo zanim zdąży je zużyć (co przecież kosztuje manę), to my powiniśmy go zabić. Jest również ryzyko, że po zagraniu Bloodvial Purveyora przeciwnik zagra dwo-dropa i tani removal w wampira (w najgorszym wypadku Sigarda’s Imprisonment), a my wyjdziemy na tym wszystkim jak Zabłocki na mydle. Mimo wszystko zasługuje na wysoką ocenę za potencjał na naprawdę szybkie kille, jeśli przeciwnik nie będzie miał odpowiedzi.
Catapult Fodder // Catapult Captain
Ocena: 3,5
Najlepszy przyjaciel: Unhallowed Phalanx
Kapitan ma potencjał kończyć gry bardzo szybko w deckach, gdzie znajdziemy odpowiednie stwory, a tych (P<T) w VOW w sumie mamy 67 na 167 wydrukowanych, z czego 40 na rarity common i uncommon. Moim zdaniem szansa na flip jest całkiem spora, szczególnie w GB Toughness. Byłem skłonny dać nawet wyższą ocenę, ale jednak talia oparta w 100% na wykorzystaniu toughnessa może mieć problem z przebijaniem jakichkolwiek obrażeń, kiedy nie dobierzemy pay-offów w postaci tej karty i Ancient Lumberknot.

Cemetery Desecrator
Ocena: 4,5
Moim zdaniem to najmocniejszy z cyklu mythików z cmentarzem w nazwie. Bardzo prawdopodobne jest, ża zabije jednego z najlepszych stworów przeciwnika na wejściu i drugiego, kiedy sam umrze. Do tego ma całkiem niezłe ciało, które dzięki menace powinno przebić jakieś obrażenia.
Concealing Curtains // Revealing Eye
Ocena: 4,0
Vendilion Clique, czy to ty? Bardzo mocny stwór do wyrzucania bomb i mocnych czarów z ręki przeciwnika. Rzucony w pierwszej turze pozwoli przeżyć nam early, a po transformacji sam nieźle atakuje.
Courier Bat
Ocena: 2,5
Nawet bez triggera byłby akceptowalnym stworem, a w dobrze złożonej talii WB Lifegain będzie jednym z najlepszych Gravediggerów w historii Magic: the Gathering.

Demonic Bargain
Ocena: 0,0
Jak bardzo można zepsuć Demonic Tutor, żeby stał się totalnie niegrywalny w limited? Ta karta jest odpowiedzią na to pytanie.
Desperate Farmer // Depraved Harvester
Ocena: 3,0
Strona A jest słaba, ale warunek potrzebny do spełnienia, żeby obrócić Farmera na bardzo mocną stronę B jest tak mało wymagający, że w zasadzie chciałbym grać każdą ilością tego three-dropa.

Diregraf Scavenger
Ocena: 2,0
Tym razem czarny, commonowy stwór z wbudowanym hejtem na grób przeciwnika (pozdro Diregraf Horde) jest nieco słabszy niż ostatnio, ale to dalej całkiem grywalny stwór.

Doomed Dissenter
Ocena: 3,0
Znowu czarny stwór, którego chciałbym pewnie każdą ilość, głównie ze względu na wszystkie stwory z exploitem. Do tego świetnie wymienia się z X/1 stworami, a podtyp zombie ma synergie w kombinacji UB.

Dread Fugue
Ocena: 0,5
Widzę to jako sideboard’owa odpowiedź na bomby przeciwnika, z którymi nie możemy sobie poradzić naszym removalem lub kiedy removalu nie mamy.

Dreadfeast Demon
Ocena: 5,0
Jeśli już o bombach mowa, to macie tutaj przykład karty, która wygra każdą grę, w której dożyje do end stepu. W dwie tury wymieniamy trzy stwory po naszej stronie stołu na trzy lataki 6/6. Niemal każda karta jest warta takiej wymiany, z małymi wyjątkami w postaci innych bomb.

Dying to Serve
Ocena: 4,0 w RB
Jeżeli w Twoim decku jest przynajmniej dziesięć kart, które tworzą blood tokeny, to ten enchantment z “nic nie robię” staje się naprawdę porządną, darmową fabryką stworów. Pamiętajcie, że możecie poświęcać jeden token krwi w swojej turze i jeden w turze przeciwnika, dzięki czemu dostaniecie do dwóch zombie na cykl tur.

Edgar’s Awakening
Ocena: 2,0
Reanimator w czarnym kolorze z tą właściwie składa się sam, bo discard outletem jest każda karta, która tworzy krew. Sam czar będzie tak silny, jak dobre będą nasze stwory. Jeżeli zmieścimy w talii kilka mocnych stworów o koszcie pięć i większym, to Edgar’s Awakening będzie do nich niezłym dodatkiem.

Falkenrath Forebear
Ocena: 3,5
Stały dopływ w krwi będzie bardzo cenny w taliach, które dużo z niej korzystają i bardziej wartościowy niż jednorazowe efekty tworzenia tokenów. Boli niestety fraza “can’t block”, bo z doświadczenia wiem, że czasami trzeba blokować i nawet lataka 3/1 trzeba wymienić za “ziemnego” stwora 3/3. Tutaj niestety nie mamy takiej możliwości.

Fell Stinger
Ocena: 3,5
Uważam, że to jeden z najmocniejszych stworów z mechaniką exploit. Jeżeli zadbamy o dobre stwory do poświęcania, to robi nam praktycznie 3 za 1, a w rzadkich sytuacjach dobije przeciwnika stratą dwóch punktów życia.

Gift of Fangs
Ocena: 3,0
Dead Weigth w każdym środowisku limited był grywalną kartą i podobnie jest w przypadku daru kłów. Ba, przy braku celów możemy je wykorzystać do wzmocnienia jednego z naszych wąpierzy, najlepiej oczywiście tych latających. To również rozwiązuje problem mirrorów, choć i tak uważam, że pozbycie się stwora x/2 prawie zawsze będzie lepszym zagraniem niż wystawienie się na 2 za 1 dla przeciwnika w przypadku gdy nasz zaenchantowany stwór dostanie removalem.
Gluttonous Guest
Ocena: 2,0
Całkiem w porządku ta pijaczka. Sprawdzi się w RB (bo blood tokeny), w WB (bo lifegain) i w GB (bo duży “tyłek”). Najmniej pasuje do UB, ale to i tak fajnie, że jest tak uniwersalną kartą.

Graf Reaver
Ocena: 3,0
Bardzo rzadko skorzystamy z umiejętności exploit. Ocena dotyczy w 95% stwora 3/3 za dwa mana z małym drawbackiem. Ten dużo lepiej sprawdzi się w agresjach, gdyż wolniejsze talie mogą mieć problem ze stratą życia. Jedynie WB może ten drawback zignorować.

Grisly Ritual
Ocena: 2,0
Sześciomanowe removale na sorcery zawsze były ostatecznością, ale na bezrybiu i rak ryba. Tutaj dostajemy całkiem niezły dodatek w postaci aż dwóch tokenów krwi, co spowoduje, że powinniśmy zmieścić jedną sztukę rytuału w większości czarnych talii.

Groom’s Finery
Ocena: 1,5
Uważam, że equipment +2/+0 za dwa mana z kosztem equip zasługuje na ciut wyższą ocenę niż 1,0 (sorry, Radku!), ale nie jest to filler.

Headless Rider
Ocena: 4,0
3/1 to naprawdę kiepskie statystyki dla stwora za trzy mana, ale ten nie dość, że jest “sticky”, czyli zostawia po sobie ekstra stwora, to jeszcze daje tę samą zdolność innym z naszych stronników. Bardzo mi się podoba jako karta – no i ma zajebisty art.
Henrika Domnathi // Henrika, Infernal Seer
Ocena: 4,5
Bardzo często przemienimy ją od razu, żeby mieć lepszego blokera i uciec z zasięgu removalu, który strzela za trzy. Czasami jednak będziemy potrzebować tej dobranej karty lub po prostu będziemy sobie mogli na nią pozwolić. Jest też możliwe, że będziemy chcieli poświęcić jednego z naszych “throw away” stworów, praktycznie rzucając Diabolic Edict na przeciwnika. Nie wiem czy kiedykolwiek odpalę wszystkie trzy tryby, bo nocna strona Henriki jest po prostu PO-TĘŻ-NA, więc chciałbym móc nią atakować i aktywować zdolność jak najszybciej.

Hero’s Downfall
Ocena: 3,5
W Therosie debiutowała jako erka, na uncommonie nadal jest premium removalem. Do pełni szcześcia brakuje tylko exilowania, ale i tak bierzemy każdą kopię.
Innocent Traveler // Malicious Invader
Ocena: 3,0
Statystyki 1/3 za cztery mana wyglądają fatalnie, ale to akceptowalna cena za stwora, który rzuca niby-edykt w przeciwnika. Po flipnięciu będzie kończyć gry bardzo szybko, bo mimo wszystko na Innistradzie jest jeszcze sporo ludzi.

Mindleech Ghoul
Ocena: 2,0
Jest okej. Pozwala zrobić niezłą krzywą ze szkieletem za , plus podtyp zombie może być upsidem.

Parasitic Grasp
Ocena: 3,0
Wydajny removal na średnie i małe stwory. Być może ze względu na brak powracających stworów z disturbem tym razem kontrolne decki “mono removal” będą radziły sobie lepiej niż w Midnight Hunt.

Path of Peril
Ocena: 3,5
Mam wrażenie, że rzadko skorzystamy z wersji za , choć barzdo agresywne talie z dużą ilością jedynek i dwójek mogą zostać bardzo pokarane przez Patha. Z kolei sześć mana – i to tylko dostępne w jednym połączeniu kolorów – to spory koszt jak na mass removal. Mimo wszystko należy się całkiem wysoka ocena ze względu na uniwersalność zastosowania.

Persistent Specimen
Ocena: 2,5
Oprócz stworów zaenchantowanych wrogimi pacyfizmami, to jeden z kilku najlepszych stworów do poświęcania pod exploit, do tego można go bez problemu wyrzucić pierwszym odpalonym blood tokenem.

Pointed Discussion
Ocena: 1,5
Choć w zasadzie jesteśmy w stanie dobrać tą kartą dwie najlepsze z trzech, to jednak przy ogromnej ilości value, które dostajemy we współczesnych dodatkach na stworach, efekty typu Divination stają się słabsze. W RB pewnie będę pickował wyżej.
Ragged Recluse // Odious Witch
Ocena: 2,0
Bardzo dobry z odpowiednim supportem i słaby bez niego. Średnia to 2,0.
Restless Bloodseeker // Bloodsoaked Reveler
Ocena: 3,0
Powtarzalne źródła blood tokenów będą w czarnych deckach na wagę złota. Po flipie bardzo fajne jest to, że każda aktywacja zdolności dodatkowo da nam taki token, choć teoretycznie zmusza nas wtedy do aktywowania jej zawsze w swojej turze.

Rot-Tide Gargantua
Ocena: 1,5
Jest akceptowalnym top-endem do talii, w której nie udało się dostać żadnej bomby.

Skulkig Killer
Ocena: 1,0
Warunek do spełnienia raz na ruski rok. Nie jestem zainteresowany graniem stworem 4/2 za cztery mana.

Sorin the Mirthless
Ocena: 4,5
Klasyczny planeswalker za 4 mana. Card advantage na plusie, bardzo dobra obrona na minusie i ultimatum wygrywające grę. Plusowa zdolność może nas mocno zaboleć albo nawet nie będziemy w stanie jej użyć ze wzgledu na koszt życia, dlatego najlepszy będzie w taliach z dużą ilością lifegainu.

Toxrill, the Corrosive
Ocena: 5,0
Czarny kolor bardzo często dostaje mocne erki, choć wcale nie musi to świadczyć o tym, że jest najlepszym kolorem w dodatku. Toxrill jest przykładem karty “sprawdzam!”, która sprawdza, czy przeciwnik ma na ręce removal. Jeśli tego removalu nie ma, to gra najprawdopodobniej skończy się naszą wygraną. Już za dwie pierwsze linijki dałbym piątkę, a do tego dochodzą dwie naprawdę mocne zdolności. Jeżeli Avabruck Caretaker zajmie w naszym podkastowym rankingu bomb pierwsze miejsce, to Toxrill będzie mu deptał pełzał po piętach.

Undead Butler
Ocena: 2,0
Karta typu Elvish Visionary, która niestety czasami po prostu spudłuje, a to jest słabe, jeżeli chcemy zrobić szybki exploit. Dla zwiększenia efektywności polecam zadbać o to, aby nasza talia miała przynajmniej piętnaście stworów.

Undying Malice
Ocena: 3,0
Lubię tego typu sztuczki/protekcję w czarnym kolorze, a tutaj dodatkowo będziemy mogli wykorzystać Undying Malice do odpalenia dowolnego exploita dwa razy, co wydaje się bardzo mocnym tempo zagraniem niemal w każdym stworze z tą zdolnością.

Unhallowed Phalanx
Ocena: 2,0
Najgorszy kolega: Catapult Fodder
Mam wrażenie, że 2,0 może być oceną bardzo na wyrost, bo poza synergiami w GB falanga wydaje się bardzo słaba. Szczególnie boli to wejście jako tapnięta.

Vampire’s Kiss
Ocena: 1,0
Filler do RB Wampirów. Dałbym więcej, gdybym znowu miał piętnaście lat.
Voldaren Bloodcaster // Bloodbat Summoner
Ocena: 4,0
Prawdopodobnie najlepszy pay-off do blood decków. Mocno nakłania nas do farmienia tokenów ile wlezie, żeby flipnąć ją w niezłą bombkę. Liczba pięciu jest wykonalna, ale zanim to się stanie, Voldaren Bloodcaster może zginąć od każdego removalu. Tak zwana podłoga jest niezła, bo latak 2/1 za dwa mana znajdzie miejsce w każdej talii jako premium two-drop.

Wedding Security
Ocena: 3,0
Małpa z ochrony też jest dobrym pay-offem za zbieranie buteleczek z krwią. Oczywiście nie zawsze będziemy w stanie wyprowadzić dobry atak i w boardstallu statystyki 4/4 są średnie, ale jeżeli możemy utorować mu drogę, to będzie potrafił zamknąć grę, o ile tylko zapewnimy mu stały dopływ krwi.
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Bezkolorowe
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!