Share

Analiza Innistrad: Crimson Vow w limited – multikolor

Paweł Bujanowicz10.11.2021Czas czytania: 7 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Oko, Thief of CrownsDream TrawlerUgin, the Spirit Dragon.
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Bonecrusher GiantEverquill PhoenixMassacre Wurm.
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Wicked WolfCubwardenStormwing Entity.
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch DragonTrail of CrumbsConclave Mentor.
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame AdversaryGrimdancerPridemalkin.
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Careless CelebrantBristling BoarDeathbloom Thallid.
2,0: Typowe fillery.
Np. Alseid of Life’s BountyCathartic ReunionTeferi’s Protege.
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Final FlareLight of HopeChandra’s Pyreling.
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Tall as a BeanstalkTowering-Wave MysticAegis Turtle.
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s ShriekBarrier BreachNegate.
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening SilenceIrencrag FeatNyx Lotus.


Ancient Lumberknot
Ocena: 2,5

“Efekt Dorana” w dobrze zbudowanym BG sprawi, że nasze stwory będą po prostu większe niż wszystko to, co zagrywa przeciwnik, a Unhallowed Phalanx stanie się zagrożeniem nie do zatrzymania w combacie. Mam tylko obawę, czy wkładając do talii dużo stworów ze statystykami typu 2/5, nie wpadamy w pułapkę deckbuildingową. Takie stwory będą miały duży problem z zamknięciem gry, jeżeli przeciwnik znajdzie removal na naszego Ancient Lumberknota. Uważajcie również, żeby Lumberknot nie zginął w combacie, bo wtedy wszystko może się posypać.


Anje, Maid of Dishonor
Ocena: 4,5

W dobrze złożonym RB tokeny krwi powinny sprawnie gromadzić się na battlefieldzie, co zresztą Anje również usprawnia. Jej statystyki są ponad przeciętną, a umiejętność aktywowana to prawdopodobnie najlepszy z możliwych sposobów na wykorzystanie blood tokenów. Wygrana z Anje w stole powinna przyjść bardzo szybko.


Bloodtithe Harvester
Ocena: 3,5

Taki sposób na wykorzystanie krwi również bardzo mi się podoba – ba, nawet nie tracimy tokenów po aktywacji, wystarczy na chwilę je zgromadzić. Plus za mocne, agresywne statystyki.


Brine Comber // Brinebound Gift
Ocena: 2,0

Brine Comber nieco zawodzi. Stwór 1/1 z latającym tokenem 1/1 za trzy mana to efekt poniżej średniej. Ogólnie stwory w UW są dość wątłe i w tych słabych statystykach widzę główny problem tego archetypu. Wątpię, żeby śladem UW Disturb z Midnight Hunt ta para kolorów znalazła się w top 3 w Crimson Vow.

Robienie tzw. Voltrona z jednego ze swoich stworów niesie za sobą olbrzymie ryzyko. Najczęściej optymalnym zagraniem jest rozdawanie aur z disturba różnym stworom, tak żeby nie narażać się na point removal, który może wszystko zepsuć.


Child of the Pack // Savage Packmate
Ocena: 3,5

Tavern Ruffian na sterydach. Umiejętność tworzenia tokenów pozwoli robić użytek z many i jednocześnie flipować wszystkie nasze wilkołaki. Czyżby RG Wilkołaki miały awansować z ostatniego miejsca wśród innych archetypów?


Dorothea, Vengeful Victim // Dorothea’s Retribution
Ocena: 4,0

Stworowa strona Doroty skutecznie będzie psuć przeciwnikowi możliwość atakowania w początkowych turach, bo wymiana two-dropa z każdym droższym stworem będzie bardzo niekorzystna. Wraca jako aura, która bardzo szybko wygra nam grę, jeżeli tylko będziemy w stanie atakować zaenchantowanym stworem (polecam rzucać na lataczy).


Edgar, Charmed Groom // Edgar Markov’s Coffin
Ocena: 4,0

Białych wampirów znajdziemy w Crimson Vow tyle co kot napłakał, ale pompowanie czarnych to bardzo dobra zdolność. Do tego niemal pewne trzy tokeny po śmierci (jeśli przeciwnik nie ma Abrade) robią z Edgara bardzo mocnego zawodnika.


Eruth, Tormented Prophet
Ocena: 3,0

Solidne defensywne statystyki i umiejętność, która może nam wygrać grę… albo nas przewinąć. Dlatego uważam, że Eruth lepsza będzie w bardziej agresywnych buildach UR, aniżeli w tych kontrolnych – w dodatku sprawia, że będziemy mieć duży problem z reagowaniem w turze przeciwnika, szczególnie jeśli w naszej talii znajdą się kontry.


Grolnok, the Omnivore
Ocena: 2,0

Mocno średnie statystyki i dosłownie antysynergia z self-millem. Ale jak to? Ano jeżeli wyexilujecie karty dla Grolnoka, to na przykład taki Vilespawn Spider nie zrobi z nich nigdy żadnego pożytku. Ponadto w chwili, gdy Grolnok dostanie removal, możemy pożegnać się z kartami na dobre, co zaburza wiele synergii w UG.


Halana and Alena, Partners
Ocena: 5,0

Chyba najmocniejsza karta w Crimson Vow niebędąca mythikiem. Statystyki o wartości 4/5 w turze, w której wejdzie, dobre keywordy i fakt, że countery zostają nawet, jeśli dostanie removalem w turze przeciwnika – power level podobny do Esika’s Chariot, a w przeciwieństwie do rydwany nie wymaga od nas atakowania, żeby robić przewagę po naszej stronie stołu. Jeśli znajdziecie dobry sposób na zwiększenie powera Halany i Aleny, to karta robi się już obrzydliwie potężna.


Kaya, Geist Hunter
Ocena: 2,0

Jeżeli jesteście w stanie obronić ją przez trzy tury, to ultimatum powinno wygrać grę. Ale niestety jej +1 jest średnie, a -2 słabe, bo jeszcze bardziej sytuacyjne. Ogólnie to Kaya czasami się odpali i wtedy będzie super, ale zbyt wiele rzeczy musi pójść po naszej myśli.


Markov Purifier
Ocena: 3,5

Bardzo solidny three-drop. Statystyki są przeciętne, ale obie zdolności to nadrabiają.


Markov Waltzer
Ocena: 3,0

Statystyki 2/3 w ataku skrzydeł nie urywają przy tym koszcie, jednak możliwość rozdania bonusu innym stworom jest na tyle uniwersalna, że ta karta powinna błyszczeć w WR taliach i tworzyć bardzo niewygodne dla przeciwnika ataki.


Odric Blood-Cursed
Ocena: 2,0

3/3 za trzy mana to podłoga tej karty. Sufit jest niewiele wyżej. Czasami zrobi jeden token, rzadko dwa. Słabiutko.


Old Rutstein
Ocena: 3,5

Im dłużej w stole, tym więcej value. Szczególnie podoba mi się opcja robienia skarbów, która będzie nas fixować i rampić, co może być lepszą opcją dla GB decków niż zabawa toughnessem.


Olivia, Crimson Bride
Ocena: 4,0

Ma potencjał na wygrywanie gier w turze, w której ją zagramy. Im dłużej w stole, tym bliżej wygranej będziemy, o ile nasze ożywione stwory nie rozbiją się o obronę przeciwnika. Jeżeli nie mamy w grobie stworów, które mogą mieć znaczenie w ataku, to możemy użyć blood tokenów, żeby wrzucić do grobu jakiegoś kabana.


Runo Stromkirk // Krothuss, Lord of the Deep
Ocena: 3,5

Raczej nie chcemy grać w talii więcej niż jednym stworem za sześć mana, a więc trudno może być go flipnąć. Jeśli jednak już się to uda, to dostaniemy taniego lataka o statystykach grubo powyżej przeciętnej i świetną zdolnością. To jednak mrzonki. Latak 1/4, który często gwarantuje nam dobry draw w kolejnej turze zasługuje na niezłą ocenę 3,5/5.


Sigardian Paladin
Ocena: 3,5

Uważam, że to najsilniejszy z dwukolorowych uncommonów. Ciało jest bardzo w porządku. Pierwsza zdolność będzie odpalać się często w ataku za darmo, bez potrzeby zagrywania innych kart, dzięki umiejętności training na innych stworach. No i właśnie z czterema punktami powera Sigardian Paladin jest świetnym trenerem. Cztery punkty odzyskanego życia potrafią przesądzić wynik wyścigu. Ponieważ sposobów na położenie counterów na instancie jest mało, w turze przeciwnia raczej będziemy musieli polegać na drugiej umiejętności.


Skull Skaab
Ocena: 3,5

Skull Skaab zagrany w drugiej turze powoduje, że stwory w UB Exploit będą robiły jeszcze lepsze tempo. Do tego jest w stanie stworzyć świetną krzywą z Persistent Specimen, którego właściwie upgrade’uje do statystyk 2/2, a dwa misie w drugiej turze to naprawdę niezły początek gry. Jest obrzydliwie dobry w zestawie dwóch i więcej kopii.


Torens, Fist of Angels
Ocena: 4,5

Monastery Mentor dla stworkowych decków, czyli takich, jakimi chcemy grać w limited. O ile normalny stosunek stworów do pozostałych czarów to przeważnie coś około 15:8, to z Torensem w talii celujemy raczej w 20:3. Darmowe tokeny, które atakują jako 2/2 i mają szansę na jeszcze większy wzrost, to coś, co będzie wygrywało gry.


Vilespawn Spider
Ocena: 3,5

Bardzo dobre statystyki z istotną zdolnością reach powinny dać nam trochę czasu na odpalenie naszej self-millującej maszyny. W dobrze zbudowanym decku UG przewijanie kart do grobu daje po prostu value, więc im dłużej Vilespawn Spider będzie w stole, tym bardziej powinna urosnąć nasza przewaga wynikająca z dostępu do większej puli efektów niż tylko karty na stole. Zdolność aktywowana to ledwie wspomnienie po Spiders Spawning, ale w late game stworzenie 10+ robali powinno szybko zamknąć grę.


Wandering Mind
Ocena: 3,5

Sytuacja, w której Wandering Mind w deckach UR nie trafi jakiegoś czaru, powinna zdarzać się bardzo rzadko, ale nawet wtedy 2/1 latak za trzy mana to nie jest najgorszy deal. Jeżeli założymy, że w ~80% przypadków będzie trafiał, to mamy świetnego stwora, który robi na wejściu efekt znacznie lepszy od “draw a card”.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!