Analiza Kaldheim w limited – artefakty

Paweł Bujanowicz28.01.2021Czas czytania: 4 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Archangel of Wrath, Defiler of Vigor, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. In the Trenches, Draconic Destiny, Jaya, Fiery Negotiator
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Aether Channeler, Defiler of Instinct, Brotherhood’s End
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Arbalest Engineers, Ashnod, Flesh Mechanist, Drafna, Founder of Lat-Nam
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Argivian Cavalier, Citizen’s Arrest, Bushwhack
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Audacity, Bite Down, Goblin Picker
2,0: Typowe fillery.
Np. Karn, Living Legacy, Urza’s Sylex, Air Marshal
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Ashnod’s Intervention, Desynchronize, Fateful Handoff
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Ashnod’s Altar, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Altar of Dementia, Chaotic Transformation, Snarespinner
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Aetherflux Reservoir, Arms Race, Academy Loremaster


Bloodline Pretender
Ocena: 2.5

Szczególnie dobry z kartami, które tworzą kilka tokenów na raz lub są w stanie tworzyć je co turę. Jeśli odpalimy trigger choćby dwa razy, to mamy już bardzo wydajnego three-dropa. W będzie bombą, ale w innych tribalowych deckach też powinien błyszczeć.


Battle Colossal Plow
Ocena: 1.0

Średnio uśmiecha mi się tapowanie 2-3 stworków, żeby wsiąść do pojazdu o statystykach 6/3, który da mi 3 życia, na jakąś niezłą tempo-turkę i umrze wymieniając się z byle czym.


Cosmos Elixir
Ocena: 0.5

Choć sprawia wrażenie bliskiego kuzyna Coercive Portalu, to w rzeczywistości jest dużo, dużo gorszy. W typowej grze limited odzyskiwanie 2 punktów życia na turę nie jest jakimś świetnym efektem, jeżeli nie dostajemy go na stworze (pamiętacie świetne Wall of Reverence?), a należy pamiętać, że w Kaldheim nie mamy żadnej synergii z lifegainem.


Funeral Longboat
Ocena: 2.0

Spośród wszystkich bezkolorowych pojazdów w Kaldheim, temu jest najbliżej do grywalności. Wszystkie stworki z jednym, a nawet dwoma punktami ataku powinny dobrze crewować łódkę, która po ataku zawsze zostaje nam do bloku.


Goldvein Pick
Ocena: 1.5

Wydobyte kilofem karby mogą nas zrampić lub sfiksować do naszych bomb, a przepinanie go na inne stworki za zaledwie jest całkiem zachęcające. Powinien sprawdzić się jako 23 karta w większości talii, a najlepszy będzie w Borosie.


Maskwood Nexus
Ocena: 2.0 / 3.0

To świetny pay-off do tribal decków, ale pierwsza aktywacja jest dość droga i w ogólnym rozliczeniu fabryka changelingów może być trochę zbyt wolna na zwyciężenie z przeciwnikiem, który będzie rzucał przeciwko nam swoje bomby czy po prostu duże stwory.


Pyre of Heroes
Ocena: 0.0

Jeżeli nasza talia ma dobrą krzywą, dużo ETB/death triggerów i stwory, które są bombami, to można rozważyć granie Pyrą. Ja widzę tutaj niestety zbyt wiele gwiazd, które muszą ułożyć się po naszej myśli, żeby ta karta zasłużyła na slot w mojej talii limited. Będę puszczał ją tak długo, aż ktoś mnie nią pokona, bo na ten moment jest w mojej opinii niegrywalna.


Raiders’ Karve
Ocena: 1.0

W poprzednich dodatkach do Magic: the Gathering widzieliśmy już kilka pojazdów o bardzo zbliżonych statystykach CMC, P/T i koszcie załogowania. Nigdy nie robiły na mnie dużego wrażenia i podobnie jest tym razem. Dokładanie tapniętych lądów z czuba (co też wymaga trochę szczęścia) dopiero w czwartej turze moim zdaniem nie podwyższa oceny w ogóle.


Raven Wings
Ocena: 1.0

To droższa i mimo wszystko gorsza wersja Cliffhaven Kitesail, bo potrzebujemy aż dwa razy więcej mana, żeby wysłać pierwszego stworka w przestworza. Z doświadczenia wiem, że taki efekt najczęściej znajduje swoje miejsce w agresywnych taliach, które będą miały problem z przepchnięciem obrażeń w late game. Drugi sposób na utylizację ekwipunku dającego latanie to zapinanie go na duże stwory, ale te rzadziej mają problem z atakowaniem.


Replicating Ring
Ocena: 1.5 / 2.0

Nie jest to karta do każdej talii, ale z pewnością przy tak dużym zagęszczeniu bomb w Kaldheim pomoże nam je splashować. Poza tym nieźle pasuje do trzy-, cztero- i pięciokolorowych talii, których baza najczęściej będzie zielona i bardzo prawdopodobne, że dzięki obecności śnieżnych duali, talie te jednocześnie będą odpalać synergie z innymi snow kartami.


Runed Crown
Ocena: 1.0

Grając w talii Runed Crown powinniśmy mieć przynajmniej dwie ekstra runy, żeby przypadkiem nie dobrać ich na rękę razem z equipmentem, gdyż Leonin Scimitar o kosztach + jest po prostu fatalny. Patrząc na wszystkie runy dostępne w Kaldheim, nie widzę żadnej, którą aktywnie chciałbym w swojej talii, więc granie koroną oznacza, że muszę zmarnować przynajmniej trzy sloty w talii na słabe karty.


Scorn Effigy
Ocena: 2.0

To bardzo przeciętne zagranie na 1.5 punkta z topdecku w trzeciej turze, ale istnieją scenariusze, kiedy odpali nam triggery za drugi spell w turze na białych i czarnych kartach, co lekko zawyża ocenę. Ponadto ręce bez two-dropów mogą śmiało konkurować z aggro, wystawiając w trzeciej typka 2/3 i drugiego three-dropa do bloku.


Weathered Runestone
Ocena: 0.0

To nawet nie jest materiał sideboardowy. Takie efekty są pożądane wyłącznie w sideboardach talii z formatów constructed. Weźcie to sobie mocno do serca i nie grajcie nigdy tą kartą w limited. Nawet, jeżeli przeciwnik będzie miał w talii kilka sposobów reanimacji albo efektów, które mogą być powstrzymane przez drugą linijkę.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!