Analiza Kaldheim w limited – biały

Radek Kaczmarczyk 22.01.2021 2 komentarze

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes, Ugin, the Spirit Dragon.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix, Massacre Wurm.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden, Stormwing Entity.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar, Conclave Mentor.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer, Pridemalkin.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar, Deathbloom Thallid.
2.0: Typowe fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Catharic Reunion, Teferi’s Protege.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope, Chandra’s Pyreling.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier’s Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Axgard Braggart
Ocena: 1.5

Axarad Braggart wydaje się mieć rozsądne koszty i zdolność małej kuli śnieżnej. Nienajlepszy, ale grywalny w  agresywnej, atakującej talii.


Battershield Warrior
Ocena: 2.5

Bardzo dobra kreatura. Jej niskie statystyki są doskonale kompensowane przez zdolność. Uważajcie, aby mieć co najmniej 15 stworów w talii z Battershield Warriorem.


Battlefield Raptor
Ocena: 1.0

Hawki za są poprawiane co jakiś czas, ale niestety jego ciało 1/1 nadal jest zbyt małe, aby mogło mieć znaczenie w typowej rozgrywce. Można próbować zastosować go w deckach z aurami i equipmentami lub +1/+1 counterami. Alternetywnie to sposób na odpalanie double spell triggerów.


Beskir Shieldmate
Ocena: 2.0

Zwykle 2/1 za 2 mana to za mało, tym razem jednak mamy dodatkowe ciało 1/1 później. Shieldmate będzie podstawą białych decków.


Bound in Gold
Ocena: 3.5

Arrest na commonie to już coś! Ten jest poprawiony, bo zabrania stworom prowadzić pojazdy, a do tego może celować nie tylko w kreatury. Zdecydowanie najlepszy biały common.


Clarion Spirit
Ocena: 3.5

Premium uncommon. OK statystyki za 2 mana. Możliwość tworzenia szerokiego stołu. W dodatku tokeny latają. Niewiele trzeba tu pisać, Clarion Spirit jest super silny.

Codespell Cleric
Ocena: 1.0 – 2.5

1/1 vigilance za nie jest tym, co chcemy zrobić. Statystyki warte 2/2 + vigilance w midgame wydają się być znacznie lepsze, ale czasami również, niewystarczająco dobre. 1/1 vigilance w środku lub pod koniec gry jest katastrofą. Polecam tylko wtedy, gdy możemy zbudować super agresywny deck, z bardzo niską krzywą many, gdzie zawsze będziemy moglić zagrać 2-drop i Codespell Clerica w turze trzeciej.


Divine Gambit
Ocena: 2.0

Nie chcemy mieć więcej niż jedną sztukę, bo to za duże ryzyko dobierania ich szybko. Dlatego zbieranie Gambitu na wysokich pickach nie jest konieczne. Granie go we wczesnej grze może zostać bardzo ukarane. Rzucanie go, gdy przeciwnik jest mana screwed, aby oczyścić drogę, nie jest opcją. Z drugiej strony można zniszczyć prawie wszystko. Jeśli zagramy go jako ostatnią kartę z ręki, będzie to z reguły mocny atut. Znacznie częściej w decku sterującym niż aggro.


Doomskar
Ocena: 4.0

Ten czar jest absolutnie fantastyczny. Możesz wyczyścić duży stół w mid- i lategame, ale też dwie super agresywne wrogie postacie już w trzeciej turze. Wykonanie akcji foretella w drugiej turze też nie będzie sprawiało wrażenia bezczynności, jakim zwykle było niezagrywanie kreatur w 2, 3 i 4 turze, gdy graliśmy klasycznymi wrathami.


Doomskar Oracle
Ocena: 2.0

3/2 za 3 mana jest wypełniaczem. Foretell w tym przypadku nie przemyca statystyk, a po prostu daje minimalnie inny, podobny jakościowo wariant rozegrania. 2-4 życia, tyle powinien uzyskać w trakcie przeciętnej rozgrywki. Nie jest priorytetem ani dla atakujących ani dla defensywnych konstrukcji, w obu wypadkach jednak spokojnie można go zmieścić.


Giant Ox
Ocena: 1.0

Giant Ox nie jest wcale tak wielki. Jego oczywiste combo z Kolosalnym Pługiem zasługuje na punkty za flavor. Niestety nie ma zbyt wielu innych pojazdów do załogowania Oxem. Należy go raczej traktować jako ścianę do obronnych decków.


Glorious Protector
Ocena: 4.0

Ta karta jest bombą. Latacz 3/4 za 4 many to bardzo dobry stosunek. Flash może łatwo spowodować zabicie postaci przeciwnika. Foretell sprawia, że mamy zasadzkę wcześniej i łatwiej. Nawet po prostu wprowadzenie dużego latacza do gry w turze trzeciej, bez zasadzki, jest dobre. Reasumując – bardzo dobry typ.


Gods’ Hall Guardian
Ocena: 1.5

Nie lubię tego kota. 6 many za vigilance na ciele 3/6 to bardzo zły stosunek. 3/6 Vigilance za 2 + 4 jest lepsze, ale nadal nie idealne. Można sobie wyobrazić, że będzie grany jako 23 karta. 


Goldmaw Champion
Ocena: 2.0

Territorial Hammerskull to to nie jest. Mimo tego nadal lubię tę kartę i śmiało będę grać 1 lub 2 sztuki.


Halvar, God of Battle // Sword of the Realms
Ocena: 4.0

Dobra karta po obu stronach. Każda strona zasługuje na ocenę, 3.0 – 3,5. Jako że cenimy sobie elastyczność, to sumaryczna ocena oczywiście wyższa.


Invoke the Divine
Ocena: 1.0

Klasyczna karta side’owa. Jeśli będziemy zmuszeni nią grać jako 23 kartą, to nie będzie wielkiego płaczu.


Iron Verdict
Ocena: 3.0

Twardy removal. Bardzo podoba mi się do midrange i do kontroli. W agresywnej konstrukcji trochę gorsze. Takie karty dotychczas były z reguły sorcery. Pięć obrażeń prawdopodobnie zabije wszystko.


Kaya’s Onslaught
Ocena: 1.0

Sztuczki za 3 mana w limited są najczęściej średnie lub słabe. Ta nie jest wyjątkiem. Sztuczkami gramy jedynie w agresywnych deckach z dobrą krzywą. Exile dla foretella zabiera nam dużo tempa, które potrzebne jest dla prawidłowego działania samej sztuczki. W każdym wariancie ta karta daje za mało.


Master Skald
Ocena: 1.0

W dzisiejszych czasach 4/4 za tak wiele mana musi mieć dobrą zdolność dodatkową. Ta może być dobra, ale jest zbyt wiele warunków, aby działało to konsystentnie, przy każdym zagraniu.


Rally the Ranks
Ocena: 2.0

Shared Triumph był wydrukowany około 20 lat temu. Onslaught był bardzo tribalowym setem, a mimo to ciężko było złożyć deck, w którym triumf byłby bardzo dobry. Spodziewam się, że w Kaldheim będzie podobnie .


Reidane, God of the Worthy
Ocena: 4.5

Artefaktyczna strona wydaje mi się być dużo słabsza, warto jednak zwrócić uwagę, że dmg preventowane są również w creature combacie, co w niektórych grach może okazać się istotne. Karta po stronie kreatury jest doskonała. Statystyki 2/3 za stwora z lataniem i vigilancem przy koszcie 3 mana są dobre. Gdy dodamy dwie naprawdę mocne zdolności otrzymujemy potężną kartę.


Resplendent Marshal
Ocena: 4.0

Dostajemy latacza 3/3 za 3 mana, co zawsze jest dobre, a dodatkowo da nam z reguły co najmniej jeden counter +1/+1 na naszą armię.


Revitalize
Ocena: 1.0

W agresywnych i midrange’owych deckach gramy jako kiepskim wypełniaczem. W tych kontrolnych będzie minimalnie lepszy.


Righteous Valkyrie
Ocena: 3.5

Kolejny bardzo dobry aniołek. Dobre statystyki, a także dobre umiejętności. Niestety, w common slocie istnieją tylko 3 inne typki, które aktywują jego trigger, przez co ciężko będzie osiągnąć pułap 27 życia.


Rune of Sustenace

Ocena: 1.5

Zagrywamy ją na cokolwiek i dostajemy zwrot karty. W większości przypadków dostaniemy też lifelink na kreaturze. Spirit Link nie jest warty 1 mana, cantrip również nie jest wart 1 mana, sumarycznie obie zdolności nie są warte 2 mana. Runa ma jednak pewne zalety, bo supportuje temat equipmentów i aur. Ułatwia double-spellowanie dzięki cantripowi. Dodatkowo posiada podtyp Rune, co może rzadko okazać się istotne, głównie gdy uda się otworzyć pana poniżej.


Runeforge Champion
Ocena: 2.5

Statystyki nie powalają, ale są akceptowalne. Aby gościu był playablem, powinniśmy mieć przynajmniej jedną runę, a najlepiej dwie. Set oferuje nam runy na uncommonie w każdym z kolorów. Jedne są lepsze, drugie gorsze, ale chyba żadna nie jest super dobra. Dzięki temu nie będą znikały z paczek w tempie zatrważającym i powinno się udać dobrać je do Championa. Ta karta to nie bomba, jednak przy odrobinie szczęścia może być solid playablem.


Search for Glory
Ocena: 1.5

Dobra karta, choć jedynie do bardzo specyficznych decków, bazujących na śniegu lub posiadających super bomby, które koniecznie chcemy znaleźć. W przeciwnym wypadku z reguły niewarta 3 mana i straty tury.


Shepherd of the Cosmos
Ocena: 2.0

3/3 z lataniem za 6 nie imponuje mi, podobnie w koszcie 2 + 4. Powrót 2 CMC permanentu poprawia nieco ocenę. Mimo to, uważam że koszt jest bardzo wysoki i nie będziemy grać więcej niż jedną sztuką, o ile w ogóle.


Sigrid, God-Favored
Ocena: 4.0

1WW, 2/2 z first strike i flashem dałoby nam ocenę 2,0 – 2,5 na początku. Tutaj w najlepszym przypadku możemy mieć 3 za 1. Zasadzka na małego napastnika, wygnanie najlepszego atakującego i ciało 2/2 FS, to najlepsze co może zaoferować Sigrid. Scenariusz ten będzie trudny do wykonania, ale atak w trzeciej turze naszym 2-dropem i exile blockera wydaje się być bardzo prawdopodobne, a ciągle bardzo dobre.


Spectral Steel
Ocena: 2.0

Karta bardzo trudna do oceny. W Ixalanie dwumanowe aury jak One with the Wind były wyborne. Jednak w większości setów aury są fatalne. Wydaje mi się, że zdolność odzyskania karty, jeśli nasz plan A się nie powiedzie, odrobinę wynagradza ryzyko. Dodatkowo w secie mamy zarysowany temat aur i ekwipunków, więc myślę, że kartą tą będziemy grali.


Stalwart Valkyrie
Ocena: 3.0

Uwielbiam to, jak prosty i dobry jest design tej karty. Otrzymujemy dobrego latającego typa za 4 mana. Bardzo często może być tańszy. Jeśli jest tańszy, to ułatwia również double spellowanie, co w tym secie prowadzi do kolejnych bonusów.


Starnheim Courser
Ocena: 2.5

Wind Drake‚i w ostatnich czasach były marginalnie poniżej średniej, a ten dzięki zdolności trafia w punkt średniego commona, którego będziemy wkładali do naszych talii.


Starnheim Unleashed
Ocena: 5.0

Najlepsza biała karta. 4/4 flying, vigilance za 4 mana to bardzo dobrze. W odróżnieniu od innych białych aniołków, ten ma dobrą siłę, aby zabijać szybko i dobrą obronę, aby nie zginąć zbyt łatwo. Może też wyjść w 3ciej turze i siać postrach jeszcze wcześniej. Dobrany w późnej grze wydaje się być jeszcze bardziej absurdalny.


Story Seeker
Ocena: 2.5

Ostatnio 2/2 lifelink za 2 mana wydaje się być białym staplem. Zmienia się tylko nazwa. W secie z aurami i equipmentem taki typ powinien być super.


Usher of the Fallen
Ocena: 3.0

Ta karta jest bardzo fajna. 2/1 za zawsze był dobry w agresywnych taliach. Bardzo podoba mi się jego zdolność i myślę że sprawia ona, że duszek będzie premium umcommonem. Dodatkowo jednomanowe karty w tym formacie będą często używane do triggerowania double spell pay-offów.


Valkyrie’s Sword
Ocena: 1.5

Wariant za 7 mana, czyli anioł 6/5, jest trochę za drogi. Wariant ekwipunku jest dużo za drogi. Era, gdy 7 manowe smoki były bombami w limited, chyba już minęła. Nie będę płakał, grając tą kartą, jednak nie cenię jej wysoko.


Valor of the Worthy
Ocena: 1.5

Biały kartusz wrócił, ale niestety jest słabszy. Brakuje first strike, a stwora dostajemy dopiero po śmierci pierwszego typka. To, co każe wierzyć, że ta karta będzie grana, to temat aur i ekwipunków oraz temat double spelli przewijające się w tym secie.


Warhorn Blast
Ocena: 0.5

Nigdy nie lubiłem Trumped Blastów i Inspired Charge‚y i tu nie jest inaczej. Dopuszczałbym granie jedynie w decku, który wytwarza niezwykle szeroki stół.


Wings of the Cosmos
Ocena: 2.0

Jest to sztuczka, jaką lubię grać. Z dużą ilością tanich postaci w kolorze białym powinien prawie zawsze działać. Latanie może od czasu do czasu zadać ostatnie obrażenia. Untap może ustawić zasadzkę na atakującego stworka (nawet latającego). Tradycyjnie, w kontekście sztuczek, najważniejsza jest cena. Ta jest bardzo atrakcyjna.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

2 komentarze

  1. tfarceroc

    Rune of Sustenace – draw, daj lifelink na PERNAMENT (a nie creature) moim zdaniem to solidne 2/2,5 a nie 1,5 tym bardziej że jak wspomniałeś ma też podtyp Rune który jest supportowany w tym dodatku.

    Kaya’s Onslaught – karta dzięki double strike może kończyć gry lub pozbyć się dość istotnego zagrożenia na battlefieldzie po stronie oponenta co już jest dość istotne, ponadto nie miało by większego sensu jej zagrywać na siłę w 3 turze z podstawowego kosztu lub fortella pomijając ewentualnego 2dropa.

    Shepherd of the Cosmos – nie rozpatrywał bym go w kwestii 3/3 latacz za 6 many a raczej 3/3 flying za 4 many, uważam że fortel bardzo poprawia value tej karty ponadto pozwala powrócić twodropa z gravu do battlefieldu, myślę że jest to jedne z lepszych uncomonów w tym kolorze, który z pewności powinien być pickowany dość wysoko dla tego koloru i ocena 1,5 jest kompletnie niezrozumiała dla mnie.

  2. Radek Kaczmarczyk

    tharceroc, co do Runa, zdaje się, że właśnie to napisałem. że możemy dobrać kartę po zagraniu na dowolny PERNAMENT. Lifelink dostać możemy jedynie na kreaturę lub equimpent i tu warto myśleć o realnych scenraiuszach, 95% razy będziemy zagrywali to na kreaturę, bo ekwipunki nawet jeśli są, to wiele archetypów w ogóle nie będzie chciała nimi grać, a ekwipo-stwory są po prostu słabe, więc nimi też specjalnie nie chcemy grać. Użyteczność podtypu będzie istotna niezwykle rzadko, chyba 1 karta w formacie z tym reaguje i to rera(nie jestem pewien na 100% musiałbym poszukać. Ogólnie w ocenie podtyp runu jest pomijalny, podobnie pomijalne jest kładzenie tego na ekwipunek, bo po pierwsze pewnie to 5% przypadku a po drugie nie koniecznie da nam to lepsza sytuacje niż gdyby położyć na stwora. Wiec z tych 5% kiedy kładziemy na equip jeszcze trochę odpada. Sumarycznie mamy 1W aura dająca lifelink i biorącą kartę. Overcosted zapychacz, nic więcej.
    Kaya’s Onslaugt – zgadzam, się że karta ta ma zdolność wygrania gry okazjonalnie, przy sprzyjających warunkach. Możliwe, że minimalnie za nisko oceniłem dalej nigdy nie dałbym więcej niż 1,5. Gry wygramy tym okazjonalnie w bardzo sprzyjających warunkach. Zawsze wolimy grać w tym slocie removalem, tańszym trickiem bądź stworem, czyli w uproszczeniu, kartą, z której zrobimy dobry użytek zawsze, a nie tylko okazjonalnie.
    Sheperd – nie można mowic o koszcie 4. Co najwyżej 2+4 co oczywiście jest lepsze niż 6 jednorazowo, jednak dalej jest wygórowanym kosztem. Relacja kosztu do efektu nie jest korzystna na tyle korzystna abym pickował go ponad np, Stalwart Walkyrie czy nawet Starnheim Coursera. Biały chce mieć dobrą krzywą a nie overcosted stwory.

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *