Analiza Kaldheim w limited – czerwony

Radek Kaczmarczyk26.01.2021Czas czytania: 8 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Arni Brokenbrow
Ocena: 3.0

Podstawowo dostajemy 3/3 Haste za z możliwością doładowania +1/+0 w ataku. To bardzo dobre i solidne ratio. Mimo że jest erką, nie jest bombą, bo sam gry nie wygra, ale wyśmienicie będzie sprawdzał się w tempo konstrukcjach.


Axgard Cavalry
Ocena: 2.5

Bardzo solidny common. W szybkich deckach zawsze chcemy takie ciało w drugiej turze. W późnej grze dalej świetnie się sprawdzi, dając haste większym kreaturom.


Basalt Ravager
Ocena: 3.0

Kolejna inkarnacja Flametongue Kavu. Tym razem odbiega daleko od oryginału. Obstawiam, że strzelał będzie przeciętnie za 2, a nierzadko za 1, a wtedy będzie słabo. Mimo tego nadal jest bardzo atrakcyjnym pickiem na drafcie. Warto też zwrócić uwagę, że potrafi strzelać również w gracza.


Birgi, God of Storytelling
Ocena: 4.0

Strona karty z kreaturą wydaje się dobra, ale niekoniecznie tak bombowa, jak inni bogowie. Jeśli w naszym decku zmieści się dużo boast stworów, to będzie można zrobić z Birgiego niezły użytek. Zdolność z maną może przydać się właśnie do odpalania boasta i narzucania tempa.

Artefaktyczna strona tej karty wydaje się ciekawa. Zwykle nie lubię kart, które kosztują aż 5 mana i nie mają wpływu na stół. Tu jednak jest nieco inaczej. Róg dograny w późnej grze przy w miarę wyrównanym stole prawie na pewno nam tę grę wygra. Każdy dobrany land lub nieistotny ludek stanie się natychmiast dwoma innymi kartami. Sumarycznie bardzo mocna karta.


Breakneck Berserker
Ocena: 2.0

Gdybym pisał po angielsku, to użyłbym sformułowania „chleb z masłem”. Tym właśnie jest krasnoludzki berserker 3/2 z haste. To common, którym zawsze chętnie zagramy, a jednocześnie nie będziemy płakać, gdy go nie pickniemy. Narzuca fajne tempo, a jeśli umiemy dobrze budować krzywą, to jest jeszcze lepszy.


Calamity Bearer
Ocena: 3.0

Można powiedzieć, że za dostajemy potwora 6/4, co samo w sobie już jest w porządku. Gdy dodamy do tego to, że mnoży on power wszystkich gigantów (również i changelingów w /), to okaże się, że mamy naprawdę solidną erkę. Aby wykorzystać maksimum jego potencjału, musimy odpowiednio zbudować nasz deck.

Pro tip: dajcie mu +3/+3 i trample w ataku!


Cinderheart Giant
Ocena: 1.0

Za 7 mana poza dużym powerem oczekuję również dodatkowego wpływu na rozgrywkę. Karta ta może okazać się dobra jedynie w przypadku, jeśli format jakimś sposobem będzie super wolny. Na chwilę obecną myślę jednak, że to raczej straszny zapychacz.


Craven Hulk
Ocena: 2.0

Kto dba o to, czy stwór może sam blokować, gdy w czerwonym ewidentnie chcemy atakować. No dobra, trochę dbać o bloki będziemy, ale ta karta i tak jest akceptowalnym commonem, szczególnie wtedy, gdy będziemy mieli niską krzywą.


Crush the Weak
Ocena: 1.0

Oceny tej karty jestem mocno niepewny. Bazowo zakładam, że tak jak zwykle, będzie to karta głównie sideboardowa.


Demon Bolt
Ocena: 3.5

Cztery obrażenia powinny dać zasięg na niemal wszystkie stwory. Cena nie jest wygórowana, a w dodatku możemy ją rozłożyć na raty. Premium common.


Doomskar Titan
Ocena: 1.5

Bazowy koszt jest wygórowany względem statystyk i efektów. Karta ta w mojej opinii będzie mocna, o ile będziemy w stanie wygenerować szeroki stół, ale w innym wypadku to raczej zapychacz.


Dragonkin Berserker
Ocena: 4.5

-za 2/2 z first strike to już bardzo dobrze. Ale to, że dodatkowo możemy stworzyć smoka w piątej turze, a potem nawet następne, sprawia, że ta karta jest bombą i to dużą. Możemy opóźniać zagranie Berserkera tak, aby nie stał za długo w stole, zanim zaatakuje, robiąc smoka. Niesprawdzony przed pierwszą aktywacją, raczej wygrywa grę. Aktywowany dwa razy sieje spustoszenie.


Dual Strike
Ocena: 0.5

Tego typu efekty w limited nigdy nie były dobre i myślę, że foretell tego nie odmieni.


Dwarven Hammer
Ocena: 1.0

5 mana krasnoludek 5/1 trample – słabiutko. Zostawia po sobie akceptowalny equipment – trochę lepiej. Opcjonalnie można go zagrać jako overcosted equip – kolejny niewielki bonus. Całościowo, wszystko to jest za wolne, za drogie i zbyt wrażliwe na przeszkadzanie. Jestem na nie. W ekstremalnych sytuacjach może być zapychaczem.


Dwarven Reinforcements
Ocena: 2.0

Za otrzymamy tu aż dwa krasnoludy o łącznych statystykach 4/2. To dobry układ. Foretell mocno poprawia tę kartę. Myślę, że jest to solidny, grywalny common.


Fearless Liberator
Ocena: 3.5

Kolejny karzeł, który bardzo mi się podoba. 2/1 za to troszkę mało, ale fakt, że sam może produkować kolejnych pobratymców sprawia, że karta ta robi się wyborna.


Fearless Pup
Ocena: 1.5

Wilczek, który jest jeszcze trochę za mały. Widzę go jako uzupełnienie super agresywnych decków i motywu double spella w połączeniu z białym kolorem.


Frenzied Raider
Ocena: 1.5 / 3.0

Super stwór, którego rozmiar zwiększa się w trakcie gry. W decku bez boasta to 1.5, ale z kilkoma boastami robi się naprawdę dobry.


Frost Bite
Ocena: 3.0

Od dawien dawna Shock był świetnym pickiem w limited. Ten, pomimo, że nie strzela w gracza, nie jest inny. Dodatkowe obrażenia, które w późnej grze możemy uzyskać, to tylko zaleta.


Goldspan Dragon
Ocena: 4.0

Najnowsza historia pięciomanowych czerwonych smoków mogłaby sugerować, że Goldspan Dragon jest średniakiem. Nic bardziej mylnego – to bomba. Flying i haste na dużym ciele zawsze będą w modzie, nawet jeśli smok nie dominuje gry na inne sposoby.


Hagi Mob
Ocena: 2.5

Niektórych może zaskoczyć tak wysoka ocena tej karty. Jednak myślę, że trolle będą robiły robotę. Ważne jest, że strzelamy nimi w dowolny cel, do tego strzelić możemy przed blokiem, ściągając chump blockerów, ale też po blokach, sprawiając, że przeciwnikom strasznie trudno będzie efektywnie blokować nasze małe postacie. W najgorszym wypadku strzelimy za 1 w przeciwnika, a to dalej ok. Hagi Mob ma również przyzwoite statystyki. Nie chciałbym grać trzema, ale liczba dwóch sztuk w talii wydaje się być całkowicie dopuszczalna.


Immersturm Raider
Ocena: 2.0

Fissure Wizard stał się demonem. W Zendikar Rising był akceptowalnym playablem. Podobnie będzie tutaj.


Magda, Brazen Outlaw
Ocena: 2.0

Magda nie jest super sama z siebie. 2/1 za to trochę mało. Jeśli będziemy mieć naprawdę dużo krasnali, Magda robi się znacznie lepsza, a jeśli nie, to raczej zapychacz.


Open the Omenpaths
Ocena: 0.5

Rytuały w limited nigdy nie były dobre. Wydaje mi się, że nawet niewielki modalny bonus nie wyrówna tego problemu.


Provoke the Trolls
Ocena: 2.5

Śmieszny removal, który okazjonalnie pozwoli nam na zrobienie finalnego ataku. Solidny w formie samego removalu, chociaż odrobinę za drogi.


Quakebringer
Ocena: 4.0

Quakebringer jest bardzo dobrym mythikiem. Fakt, że nawet nie atakując, nawet nie będąc w stole, może zabijać, robi z niego świetnego zawodnika. Foretell w tym wypadku znacznie go poprawia.


Reckless Crew
Ocena: 0.5

Nie podoba mi się ta karta. Ciężko jest mieć dużo ekwipunków i pojazdów w talii, bo wtedy siłą rzeczy będziemy mieli za mało kreatur i czarów. Zgaduję, że będzie całkiem niegrywalna w 99% talii.


Run Amok
Ocena: 2.0

Restrykcja do atakujących kreatur to poważna sprawa, jednak w tym secie czerwony wydaje się już tradycyjnie bardzo agresywny. Dlatego sądzę, że Run Amok to solidny trick.


Rune of Speed
Ocena: 1.0

Ciężko będzie czerpać korzyści z dawania haste kreaturze. Raczej w wersji na stworku będzie to tylko bonus do ataku. Runy są dobre, gdy położymy je na sprzęcie, ale to raczej niezwykle rzadki scenariusz.


Seize the Spoils
Ocena: 1.0

Słaby Tormenting Voice. Tylk jeśli mamy bombę za 5 mana, do której chcemy się za wszelką cenę do dokopać i zrampować, możemy grać Seizem.


Shackles of Treachery
Ocena: 0.0

Klasyczny Threaten – sideboardowa karta. Jeśli znajdziemy sacrifice outlet, to ocena znacząco wzrasta.


Smashing Success
Ocena: 1.0

Doskonały przykład crap karty w limited. Czasem wsidujemy ją, gdy będziemy chcieli odciąć przeciwnikowi dostęp do splashowanej bomby, lub zniszczyć artefaktyczną bombę.


Squash
Ocena: 2.5

Usunięcie za 5 mana, na instancie, praktycznie bezwarunkowe. To zawsze niezła karta, a tu może być dużo tańsza. Wystarczy nawet niedrogi changeling.


Tibalt’s Trickery
Ocena: 0.5

Oj Tibalt… No może tylko jako sideboard vs bomby, z którymi nie jesteśmy w stanie poradzić sobie inaczej.


Toralf, God of Fury
Ocena: 4.0

Bardzo fajny jest design stworowej strony tej karty. Statystyki, koszt, zdolność – wszystko się zgadza. Przy stallboardzie możemy zagrać go jako equipment i zamienić w karabin maszynowy do zabicia przeciwnika bez atakowania.


Tormentor’s Helm
Ocena: 2.0

Leonin Scimitar w Mirrodinie był solidnym ekwipunkiem, jednak czasy się zmieniły i dostaliśmy poprawioną wersję. Myślę, że ten ekwipunek doskonale wpasowuje się w strategię czerwonych decków i będzie grywalny.


Tundra Fumarole
Ocena: 3.0

Sądzę, że zdolność tej karty związana ze snow landami nie jest specjalnie istotna, ale jeśli uda nam się zagrać w tej samej turze dodatkowego 2-dropa to będzie, to przyjemny bonus. Same cztery obrażenia za 3 mana są po prostu mocne.


Tuskeri Firewalker
Ocena: 2.5

za 3/2 to zawsze troche za mało, ale i tak często tym gramy. Tu mamy opcję zrobienia przewagi w ilości kart. Wydaje mi się, że przy dobrej konstrukcji decku będziemy mogli tą kartą uzyskać efekt kuli śnieżnej. Idę o zakład, że Firewalker okaże się jednym z lepszych commonów.


Vault Robber
Ocena: 1.5

Kolejny commonowy 2-drop. Chyba najgorszy, a jednak dalej grywalny. Czasem pozwoli coś splashować, czasem coś zrampuje. Niestety słabo atakuje.


Top 5 commonów

5. Axgard Cavalry
4. Tuskeri Firewalker
3. Squash
2. Frost Bite
1. Demon Bolt


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!