Analiza Kaldheim w limited – lądy

Radek Kaczmarczyk08.03.2021Czas czytania: 8 minut(y)

Poniżej przedstawię zaginione rankingi lądów w Kaldheim. Artykuł ten jest o tyle ciekawy, że w odróżnieniu od całej reszty cyklu powstaje już po ponad miesiącu grania formatu. Z reguły lądy traktujemy trochę po macoszemu, bo nie mają one tak wielkiego znaczenia jak w Kaldheim. W tym formacie podejście takie szybko okazało się poważnym błędem. Dlaczego? Ponieważ po pierwsze format jest wolny, talie bardzo multikolorowe i do tego mamy szerokie spektrum utility landów, z których KAŻDY jest co najmniej playablem.


5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Alpine Meadow
Ocena: 2.5

O sile snow duali świadczy to, że Alpine Meadow jest jednym z najgorszych, a przy tym ma wartościową ocenę 2,5. Niższej oceny dla tego typu karty nie odnajdziecie. Łąka jest fantastyczna do fixowania many w agresywnym Borosie nawet w 1-2 sztukach, a jeszcze lepsza do splashowania białych lub czerwonych bomb w naszym multikolorowym lub snow decku.


Arctic Treeline
Ocena: 3.0

Dual z zielonym to taki, jakiego potrzebujemy najbardziej w naszych wielokolorowych deckach. Dzieje się tak za sprawą kilku rzeczy. Po pierwsze, zielony ma dostęp do pozalądowego fixingu many i to na nim w 95% przypadków opierają się multikolorowe decki. Po drugie, za sprawą Icehide Trolla i Spirit of the Aldergard zielony świetnie czerpie korzyści z podtypu snow na lądzie. Po trzecie, zielony jest najmocniejszym kolorem w formacie i chcemy nim grać zawsze, o ile jest taka możliwość. Biały dla odmiany jest prawie najsłabszy i raczej splashujemy go dla Fall of the Impostor lub Master Skalda.


Axgard Armory
Ocena: 2.0

Najgorszy z całego cyklu, a mimo tego wciąż grywalny. Problemem agresywnych RW talii jest to, że nie chcą się w piątej turze wytapowywać na tutora, a wolą na zagrożenia, tricki, removal i cokolwiek, co pozwoli szybko domknąć grę. We wcześniejszych turach nie chcemy taplanda. Jednak gdy już dojdzie do lategame, to wyszukanie Bound in Gold wydaje się być całkiem super. Podobnie sprawa ma się z krasnoludzkim młotem (Dwarven Hammer). Warto o nich pamiętać.


Barkchannel Pathway
Ocena: 3.5

Najlepszy z Pathway’ów, bo w najważniejszym połączeniu kolorów. Wszystkie multikolorowe decki starają się być zielone u podstawy, zaś drugim najgłębszym kolorem najczęściej jest (i powinien być) niebieski. Dlatego oceniam tego Pathwaya bardzo wysoko.


Blightstep Pathway
Ocena: 3.0

Normalnie dałbym 2,5, ale RB Aggro jest nejlepszym agresywnym archetypem formatu, a ten Pathway to jedyny sposób na odtapowanego duala, który nie powoduje straty tempa. Jest po prostu zawsze dobry, zarówno w aggro jak i w wolniejszych deckach.


Bretagard Stronghold
Ocena: 2.5

Dodatkowe statystyki o wartości +2/+2 rozłożone na dwóch stworach, lifegain, vigilance i to wszystko w lategame prawie za darmo – bo na lądzie. Dobre przy wymieniających się 3/3 packmate’ach i 6/6 wurmach. Darmowy boost boardu zawsze będzie grany, jednak trzeba też pamiętać, że taki efekt nie zawsze będzie super. W mirrorze midrange’ów lub kontroli wydaje się być dalej ok, ale już nie super mocny.


Darkbore Pathway
Ocena: 3.5

Pathway z zielonym pozwala splashować czarny, który często właśnie jest splashowanym kolorem. Nieco gorszy od tego z niebieskim, jednak dalej super.


Faceless Haven
Ocena: 0.5 – 3.5

Jeśli nie jesteśmy w stanie go aktywować, a nie potrzebujemy śnieżnej many lub podtypu snow, to nie ma sensu grać Wastesami. Jeśli potrzebujemy snow many np. pod Berg Stridera – gramy. Jeśli możemy go konsystentnie aktywować – zbliżamy się do bardzo solidnej oceny. Wszystko to „jeśli”, więc sami musicie ocenić, czy Wasz deck go potrzebuje i jak dobrze może go wykorzystywać.


Gates of Istfell
Ocena: 3.0

Wrota dają nam dwie karty i dwa życia. To jest świetny układ. To format, w którym ogrom gier kręci się w około grindowania. Tu dostajemy czystą, niczym nieuwarunkowaną przewagę w kartach do wykorzystania w lategame. Jeśli gramy dowolnym niebieskim deckiem i przynajmniej splashujemy biały, to land ten powinien być zawsze maindeckowany.


Glacial Floodplain
Ocena: 3.0

Po zielonym to niebieski w tym secie jest drugim, kolorem który znajdziemy w multikolowych deckach i drugim, który wykorzystuje śnieżną manę dzięki wyśmienitemu Berg Striderowi. Dlatego moja ocena tego landu jest dość wysoka.


Gnottvold Slumbermound
Ocena: 4.0

Być może ocena powinna być nieco niższa, jednak chciałem wyróżnić Slumbermound pośród utility landów. Ten jest po prostu wyborny. Nie dość, że daje nam naprawdę solidne ciało 4/4 z tramplem, to jeszcze rozbija landy wroga. Te, na których on opiera swój splash, te które zenchatntował Glittering Frostem oraz te, które są częścią cyklu utlilty landów. To po prostu świetna karta. Warto splashować ją do większości zielonych decków.


Great Hall of Starnheim
Ocena: 3.5

Kolejny fantastyczny land, który daje nam nieprawdopodobne value, zamieniając nieistotnego pazia w świetnego anioła. Wszystko to za niewygórowaną cenę. Jedyną wadą tego lądu jest to, że biały i czarny to najgorsze kolory w secie i nie są miejscem w którym chcemy być, grając Kaldheim.


Hengegate Pathway
Ocena: 2.5

Dobra karta, jednak UW to jeden z najgorszych archetypów w formacie i wolałbym splashować biały do niebieskiego za pomocą śnieżnego landu. Dalej dobry do zwykłego fixingu w multikolorowych deckach.


Highland Forest
Ocena: 3.5

To jeden z dwóch najmocniejszych snow duali. Zielony w podstawie, czerwony do splashu całej plejady bomb i burn spelli. Po prostu wyśmienity.


Ice Tunnel
Ocena: 3.0

Tak jak pisałem: jeśli snow dual ma w sobie kolor zielony lub ewentualnie niebieski, to jest on dla mnie dosyć cenny. Tu nie jest inaczej. Polecam.


Immersturm Skullcairn
Ocena: 3.0

RB Agresja to, jak wspominałem, najlepsze aggro formatu. W swoim arsenale posiada też land, który świetnie redukuje zegar lub zabija przeciwników. Niewielki problem stanowi wchodzenie stapowanym, jednak value jest tak duże, że i tak maindeckuję dwie sztuki. Bonus za częste trafianie Ravenous Lindwurma jako ostatniej karty przeciwnika.


Littjara Mirrorlake
Ocena: 3.5

Największą zaletą Mirrorlake jest to, jakie stwory może kopiować w swoich kolorach. Najczęstsze cele to najlepszy common setu, Sarulf Packmate, i największy grubas setu, Ravenous Lindwurm. Czasem utrafi też Berg Stridera, żeby tapnąć stwora i otworzyć drogę do lethalu. Bardzo dobry ląd.


Port of Karfell
Ocena: 2.5

Pod względem czystego power levelu jest zbliżony do poprzednika, lecz różnica w ocenie bierze się z kontekstu. Po pierwsze, poprzednik był w najlepszym możliwym połączeniu kolorów, zaś Port jest w mocno średnim. Po drugie, czarny z reguły jest u nas krótkim lub jedynie splashowanym kolorem i dwie czarne many w koszcie stanowić mogą problem dla naszego manabase’u. Niemniej jednak, jeśli nasza mana pozwala nim grać, to mamy wartościowy dodatek do naszej talii.


Rimewood Falls
Ocena: 3.5

Jeden z dwóch najlepszych duali. Łączy najlepsze snow kolory, a przy tym dwa z trzech najlepszych ogółem. Pickujcie go bardzo wysoko, bo bardzo szybko znika. Ja potrafię brać gi nawet na p1p1 ze słabej paczki.


Shimmerdrift Vale
Ocena: 3.5

Fantastyczny fixing. Nie stawia żadnego wymagania co do koloru docelowego. Bardzo polecam pickować go bardzo wysoko, gdyż jest świetny do splashu w aggro i świetny do stabilizacji many w multikolorowych deckach. W różnych rankingach czasem pojawia się jako piąty najsilniejszy common setu, u mnie mieści się w czołowej siódemce.


Skemfar Elderhall
Ocena: 3.5

Doskonały efekt, którym najczęściej niszczymy typa 3/2, a tych w formacie jest multum i często są dobrymi stworami. W bonusie dostajemy jeszcze ciała na stół. Nic, tylko grać.


Snowfield Sinkhole
Ocena: 2.5

Niska ocena jak na snow land spowodowana jest jego kolorami, gdyż te dwa wyraźnie odbiegają w jakości w stosunku do pozostałych. Niemniej, często gdy gramy 4-5C Green, to ten snow land i tak robi nam dobrą robotę.


Sulfurous Mire
Ocena: 2.5

Pomimo, że RB jest znacznie lepszym połączeniem kolorów niż WB, nie oceniam tego landu wyżej. Nie jest ani zielony, ani niebieski, a w dodatku czyste RB decki są agresywne i nie chcą za dużo taplandów. Niemniej dalej potrafi budować 5 kolorowe decki, splashować czarny do RG lub Temur konstrukcji i po prostu jest dobry.


Surtland Frostpyre
Ocena: 3.0

Wartościowy dodatek do wielu konstrukcji. Jego wadą jest to, że często nie będzie miał żadnego wpływu na rozgrywkę. Zaleta zaś jest taka, że na RW czy RB Aggro lub nawet GB Elfy potrafi być MVP.


Tyrite Sanctum

Ocena: 2.0

Najgorszy nonbasic w secie wciąż jest grywalny. W Kaldheim mamy sporą gromadkę legend do polepszania. Problemem jest to, że oba efekty są mało znaczące, a ich aktywacja zjada kupę czasu.


Volatile Fjord
Ocena: 3.5

Trzeci najlepszy snow dual setu. Wartość zdefiniowana jest przez jego kolory. Mamy tu drugi i trzeci najlepszy w secie. Do tego istnieją dobre możliwości czerpania korzyści ze śnieżnej many w tych kolorach.


Woodland Chasm
Ocena: 3.0

Na zamknięcie bliźniak Arctic Treeline: najlepszy kolor w połączniu z najgorszym, a dalej świetnie nadaje się do 4-5 Color decków. Gorąco polecam!


The World Tree

Ocena: 4.0

Karta, która stanowi fixing wszystkiego. Praktycznie zawsze nią gram, praktycznie zawsze jest świetna. Wygląda niepozornie, ale jednak fakt, że fixuje od szóstej tury każdą manę, jest nie do pominięcia. Nie bez znaczenia jest też zdolność aktywowana, która w decku z kilkoma nawet shapeshifterami (o których nietrudno) potrafi ładnie zapełnić stół.


Snow-Covered Forest
Ocena: 3.0

Najlepszy śnieżny basic – bo zielony. Doskonały ze Sculptor of Winter. Podobnie z Icehide Trollem czy Spirit of the Aldergard


Snow-Covered basiki – pozostałe
Ocena: 2.5

W niektórych snow deckach ich wartość może być nawet wyższa, szczególnie gdy mamy Horizon Seekerów do ich wyszukiwania. Wtedy dość często regułą jest to, że chcemy mieć jednego snow basika w każdym z granych kolorów. Najsłabszy z piątki wydaje się biały, gdyz ten kolor najmniej korzysta ze śnieżnej many.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!