5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Arachnoform
Ocena: 1.0
Teoretycznie w Kaldheim są synergie z podtypami i aurami. Jednak w secie jest bardzo dużo removalu i jak zwykle odradzam granie aurami, aby nie narażać się na „1 za 2”.
Battle Mammoth
Ocena: 5.0
Sama możliwość zagrania 6/5 trample za 4 mana jest absurdalnie mocna, a jak dodamy do tego umiejętność z dobieraniem kart, gdy przeciwnik targetuje nasze pernamenty, to mamy jedną z najsilniejszych kart w secie, która od razu dostaje zasłużoną piątkę.
Blessing of Frost
Ocena: 3.0
Wydaje mi się, że jeżeli zagramy to za 2 snow mana i przy okazji dobierzemy 2 karty, to mamy naprawdę solidny efekt w zielonym i tego oczekiwałbym od tej karty, mimo że może się okazać, że uzyskanie takiego efektu będzie trudne.
Blizzard Brawl
Ocena: 3.5
Bardzo mocna wersja Prey Upon. Uzyskanie dodatkowego efektu nie powinno być specjalnie trudne, szczególnie że wiele zielonych stworów ma supertyp snow. Możliwość zabicia stwora przeciwnika i bezpieczny atak niezniszczalnym stworem, to coś, co jest warte znacznie więcej niż .
Boreal Outrider
Ocena: 3.5
Wspominałem o zielonych stworach z supertypem snow i mamy pierwszego przedstawiciela. 3/2 za to akcpetowalne statystyki. Zaś możliwość położenia countera na każdym zagranym po nim stworze robi z tego elfa bardzo konkretnego uncommona. Przypomnę po raz kolejny i będę powtarzał do znudzenia: pamiętajcie o snow landach już w pierwszej paczce, bo każdy snow land w kolorach zmieści się do decku, a średni common już nie.
Broken Wings
Ocena: 2.0
Wydaje mi się, że w secie z pojazdami, multikolorowymi cyklami sag i konkretnymi lataczami, Broken Wings jest na tyle uniwersalne, że może się mieścić do maindecku.
Elderleaf Mentor
Ocena: 2.0
Typowy filler. Podtyp elfów jest kluczowy dla / w tym secie i tam Elderleaf Mentor może być kluczowym commonem.
Elven Bow
Ocena: 2.5
Pająk 2/3 za to karta, którą spokojnie grałbym w niemal każdym środowisku limited. Ta karta jest nieporównywalnie lepsza od vanila stworka, więc zawsze znajdzie swoje miejsce w zielonych deckach.
Elvish Warmaster
Ocena: 4.0
Bardzo solidny miś+ pozwalający zasypać stół dodatkowymi jednostkami, a w lategame – dzięki aktywowanej umiejętności – domknąć grę. Możliwe, że jest jeszcze silniejszy niż myślę, ale ograniczenia tylko do jednego tokena i droga umiejętność ograniczona tylko do elfów studzi mój entuzjazm. Wiadomo, że im więcej mamy elfów w decku, tym Warmaster jest lepszy.
Esika, God of the Tree
Ocena: 4.0 ?
Rozmawiałem już kilkukrotnie z moim redakcyjnym kolegą Ishanem odnośnie 5C Green w tym formacie. Esika wydaje się jednym z najlepszych enablerów i możliwych winconów w jednym. Moja ocena na pewno wymaga weryfikacji, ale jeśli okaże się, że format jest wolny, to może to być jeden z silniejszych archetypów, i wtedy Esika będzie świetnym first pickiem.
Esika’s Chariot
Ocena: 9 za grafikę, 5.0 za power level
Chcę matę z tą grafiką! A już bez żartów – bojowy rydwan/kocia kołyska to wyjątkowo mocna karta. Za dostajemy praktycznie 8 powera i możliwość kopiowania tokenów. Dla mnie jest to spokojna piątka, a może nawet karta jest najsilniejsza w secie.
Fynn, the Fangbearer
Ocena: 3.5
1/3 deathtouch za 2 mana to naprawdę solidne statystyki. A możliwość zabicia przeciwnika przy 5 skutecznych atakach stworami z deathtouchem to tylko wisienka na torcie.
Glittering Frost
Ocena: 2.0
Ta karta może być Waszą ostatnią deską ratunku, jeśli nie słuchaliście się i nie zebraliście snow landów podczas drafta. Sama z siebie robi nam dwa snow permanenty i pozwala rampić do droższych zaklęć w tym secie, których jest sporo. Wydaje mi się, że znajdzie miejsce w zielonych taliach w tym secie.
Gnottvold Recluse
Ocena: 2.5
Solidny, agresywny pająk, który powinien być wstanie wymienić się z każdym ptakiem w secie, a czwórka z przodu pozwoli tez przy okazji zabić jakiegoś anioła, których jest całkiem sporo.
Grizzled Outrider
Ocena: 2.5
Elf szarżujący na niedźwiedziu to naprawdę epicka karta, choć szkoda, że potencjał został zmarnowany na zwykłego fillera, który czasem będzie pasował nam do decku, a czasem nie znajdzie dla siebie miejsca.
Guardian Gladewalker
Ocena: 2.5
Kart tego typu mieliśmy już w Magicu mnóstwo. Tutaj bardzo fajny podtyp robi tego misia+ dużo bardziej uniwersalnym, bo pasuje i do / shapshifterów, jak i / elfów.
Horizon Seeker
Ocena: 2.5
Wspomniałem już, że 3/2 za 3 mana to akcpetowalne statystyki. Możliwość znalezienia basica przy ataku jest miłym dodatkiem, szczególnie, że ta umiejętność może być powtarzalna.
Icehide Troll
Ocena: 1.5/2.5
Posiadanie dwóch źródeł snow mana może przysporzyć trochę problemów i dlatego patrzę na tego trolla, jak na stwora 2/3 za , czym rzadko chcę grać. Jeśli nasz deck jest w stanie spokojnie generować tę manę, to groźba aktywacji w combacie robi z Icehide Trolla solidnego stwora i jego ocena znacznie wzrasta.
In Search of Greatness
Ocena: 3.0?
Bardzo trudna do oceny karta. Zagrana wcześnie może nam wygenerować mnóstwo many i przy odpowiedniej krzywej wygenerować świetne tempo. Z drugiej strony bedą gry w której będziemy mieć enchantment, który robi scry 1 i tyle. Dlatego dam 3 i dopiszę do listy kart wymagających większych testów.
Jaspera Sentinel
Ocena: 1.0
Bardzo nie przepadam za takimi karatami i staram się unikać ich w limited, jeśli tylko mogę. Te wymarzone scenariusze kiedy Jasper Sentinel robi świetne rzeczy, nie są warte tych bardziej typowych, kiedy w late game dobieramy z topa stwora 1/2 „nic nie robię”.
Jorn, God of Winter
Ocena: 3.5
TO NIE JEST ZIELONA KARTA. POWTARZAM, TO NIE JEST ZIELONA KARTA. Uważam, że zagranie Jorna jako typa 3/3 z opcją odtapowywania snow pernementów to duże marnotrawstwo potencjału. Niby opcja dania naszym snow stworom vigilance albo odtapowanie landów jest ok, ale poczekajcie aż poczytacie o UB stronie tej karty…
King Harald’s Revenge
Ocena: 3.0
Lubię takie sztuczki, które często robią za removal i potrafią skończyć grę z zaskoczenia. Oczywiście trzeba uważać, żeby nie naciąć się na 2 za 1, ale jeśli się uda, to wpływ na przebieg rozgrywki może być kluczowy.
Kolvori, God of Kinship
Ocena: 2.5
Rozpatrywałbym tę kartę jako 2/4 za , co wypada dosyć słabo. Jej artefaktyczna strona również jest mocno ogarniczona, choć jeśli nasz zestaw jakimś cudem ma mnóstwo legendarnych stworów, to Kolovori może być bombą. Taki scenariusz jest raczej mało prawdopodobny.
Littjara Glade-Warden
Ocena: 2.5
Wydaje mi się, że aktywacja, jak i sama karta jest trochę za droga. Z drugiej strony, jeżeli format będzie miał tendencję do wolnych gier i do wojny na zasoby, to dostęp do dodatkowych counterków może być wybitny.
Mammoth Growth
Ocena: 2.0
Sztuczka jak sztuczka – czasem zmieści się nam do decku, ale jeśli nie, to nie będziemy żałować.
Masked Vandal
Ocena: 1.5
Jeżeli bardzo potrzebujemy defensywy i przy okazji opcji niszczenia enchamentów lub artefaktów, to może mieścić się do decku. Ale że istnieje szansa, że w początkowej fazie gry nie będzie w stanie odpowiedzieć na sagę przeciwnika, to wolałbym grać w jego slocie bardziej pewnym efektem.
Old-Growth Troll
Ocena: 4.5
Jedyne, co ogranicza tę kartę, to trudny koszt, dlatego nie mamy tutaj kolejnej zielonej piątki.
Path to the World Tree
Ocena: 2.5
Bardzo solidna karta z wbudowanym pay-offem dla 5C Green. Warto pamiętać, że możemy znaleźć z tego snow basica.
Ravenous Lindwurm
Ocena: 2.0
Typowy robak 6/6. Jeśli potrzebujemy mieć czym skończyć grę, to ten będzie w stanie to zrobić. Dodawanie życia też może nas czasem uratować w wyścigu.
Realmwalker
Ocena: 3.5
Taka umiejętność pozwala spojrzeć mi na stwora 2/3 łaskawym okiem. Informacja o tym, co dobierzemy w następnej turze, znacznie poprawia nam komfort gry, a możliwość generowania CA przez zagrywanie stworów robi z tej erki potencjalnie bardzo silną kartę. Oczywiście potrzebujemy mieć w decku odpowiedni tribal składający się z co najmniej sześciu stworów, żeby liczyć na jakieś sensowne value.
Rootless Yew
Ocena: 3.0
Zagranie tego w krzywą, wymiana z innym stworem i zagranie kolejnego kabana wydaje się bardzo solidne. Trzeba jednak pamiętać że stworów z 6 ataku lub obrony nie ma tak dużo, a bez nich w talii ta karta jest przeciętna.
Roots of Wisdom
Ocena: 2.0
Miło wspominam Grapple with the Past i wydaje mi się, że ta karta również będzie grywalna. To, że mamy pewność, że nie miśnie, jest miłym dodatkiem i jedna sztuka zawsze powinna się do decku zmieścić, jeśli oczywiście mamy sensowne elfy lub shapeshiftery w talii.
Rune of Might
Ocena: 2.5
Efekt zwracający kartę za 2 mana wydaje mi się bardzo solidny. W secie jest marginalnie mało equipów, ale to, że możemy je wzmocnić, jest interesujące – tak samo jak wehikuły.
Sarulf’s Packmate
Ocena: 3.0
Bardzo solidny common. 3/3 zwracający kartę to świetna sprawa, a opcja zapłacenia fortella w drugiej turze, jeśli nie mamy innego zagrania, jest tylko miłym dodatkiem.
Sculptor of Winter
Ocena: 2.5
Manodajki w limited są z reguły świetne. Tutaj trzeba niestety pamiętać, że bez snow landa Sculptor of Winter jest tylko misiem 2/2.
Snakeskin Veil
Ocena: 2.5
Takie sztuczki kontrujące w tempo removal przeciwnika bardzo lubię i z przyjemnością wsadzam do decku.
Spirit of the Aldergard
Ocena: 3.0
Opcja znalezienia landa i wrzucenia solidnego body w stół wydaje mi się warta, aby grać niedźwiedziem zawsze.
Struggle for Skemfar
Ocena: 3.0
Hunt the Weak z plusem. Nic, tylko grać.Toski, Bearer of Secrets
Ocena: 3.0
Wiewiórka wydaje się zabawną kartą, co nie zmienia faktu, że jej efekt jest bardzo solidny.
Tyvar Kell
Ocena: 4.0
Broni się sam i już na wejściu nasze elfy mogą generować dodatkową manę. To bardzo solidny planeswalker, który bardzo solidnie buduje CA.
Vorinclex, Monstrous Raider
Ocena: 4.0
Świetny finisher, który dodatkowo wspiera nasze synergie z counterkami i niweluje synergie przeciwnika. Nic, tylko grać.
Zielony ma kilka bardzo mocnych bomb i są to jedne z najsilniejszych w secie. Dodatkowo fight spell na commonie i uncommonie, a także trochę opcji generowania CA. Myślę, że green może być jednym z lepszych kolorów w Kaldheim, szczególnie że duża liczba fixingu pozwoli nam splashować bomby z innych kolorów.
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!