Analiza Kamigawa: Neon Dynasty w limited – czerwony

Radek Kaczmarczyk07.02.2022Czas czytania: 9 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy


Akki Ember-Keeper
Ocena: 2,0

Ciekawa dwójka. Ciekawa dlatego, że potrafi tworzyć value przy wymianach kreatur, a przecież jesteśmy już przy kolorze czerwonym, który opiera się na stworach i takich wymian powinien robić sporo.


Akki Ronin
Ocena: 2,0

Myślę, że pomimo mało agresywnych statystyk, zdolność rummagingu zaimplementowana na tym samuraju jest wystarczająco dobra, aby nim grać.


Akki War Paint
Ocena: 1,0

Unholy Strengh nigdy nie była dobra w limited, i to nawet w czasach, gdy power level kart był dużo niższy niż obecnie. Widzę opcję grania tym dziełem sztuki jedynie w hiper aggro deckach.


Ambitious Assault
Ocena: 1,0

Najlepszy Trumpet Blast wydrukowany w historii Magic: the Gathering, bo okazjonalnie zwróci kartę. W odpowiednim decku pewnie nawet nie tylko okazjonalnie.


Atsushi, the Blazing Sky
Ocena: 4,5

Bomba przez duże B. Ostatnio zostaliśmy przyzwyczajani, że każdy dodatek set ma smoka 4/4 za cztery mana. W Kamigawa: Neon Dynasty czerwony smok za cztery również jest bombą. To fantastycznie, że w przypadku śmierci może oddać aż dwie karty. Jeśli nie umrze, to po prostu zabije przeciwnika.


Bronzeplate Boar
Ocena: 2,0

Jako kreatura za trzy mana ma trochę za słabe statystyki, aby nim grać, jednak rekonfiguracja znacząco poprawia sprawę. Dzieje się tak, ponieważ na etapie gry, gdy statystyki 3/2 są niewystarczające, możemy w dalszym ciągu zrobić z niej świetny użytek.


Crackling Emergence
Ocena: 2,0

Najlepsze zagranie Emergence’a, jakie mogę sobie wyobrazić, to włożenie go w trzeciej turze na land i natychmiastowy atak. Taki scenariusz ma taką wadę, że wyłączamy sobie jeden land z użytku dla many. Wyobrażam sobie, że Emergance będzie najlepszy w taliach, które mają bardzo bardzo niską krzywą many. Natomiast w deckach, które mają dużo czwórek i piątek nie wydaje się grywalny.


Dragonspark Reactor
Ocena: 1,0

Nie podoba mi się ta karta. Za łącznie sześć mana mamy zagwarantowany strzał za jeden w gracza i kreaturę. Ładowanie reaktora w sposób cykliczny nie będzie łatwe i jeśli nie mamy takiej możliwości lub jeśli nasz deck nie składa się tylko z artefaktów (co raczej nie będzie się zdarzało), to jest to niegrywalna karta.


Experimental Synthesizer
Ocena: 2,5

Synthesizer bardzo mi się podoba. W wariancie najbardziej pesymistycznym tracimy pierwszą i trzecią turę na otrzymanie Samuraja 2/2, a to dość słabo, ale prawda jest taka, że o ile nie musimy, to Synthesizera nie chcemy grać wcześnie. Jest to wręcz doskonała value karta w mid i late game, którą najchętniej zagrywamy, mając pięć lądów na stole. W najlepszym wariancie mamy Divination i samuraja za cztery mana.


Explosive Entry
Ocena: 0,5

Karta typowo sideboardowa. W Neon Dynasty mamy siedemdziesiąt artefaktów, w tym dwadzieścia sześć commonowych. Przeciętny przeciwnik będzie miał kilka w decku i Entry znajdzie cel. Ja jednak będę wolał trzymać ją w sideboardzie i wkładać wtedy, gdy artefakty będą istotną częścią rozgrywki i będę chciał je niszczyć. Warto pamiętać, że jeśli nie mamy celu artefaktycznego, to możemy po prostu wycelować jedynie kreaturę.


Explosive Singularity
Ocena: 1,5

Jak do tej pory to dla mnie najtrudniejsza karta w ocenie. Efekt jest naprawdę potężny, jednak jest z nim pewien problem, bo kosztuje aż dziesięć mana. Przy trzech kreaturach na stole kosztuje siedem. Siedem mana i trzy kreatury to dalej ogromny koszt, tak samo sześć mana i cztery kreatury. Jeśli format nie okaże się bardzo boardstallowy, nie będziemy grali Singularity.


Fable of the Mirror-Breaker
Ocena: 4,0

Za trzy many dostajemy stwora 2/2 z przyzwoitą zdolnością, na drugim etapie możemy zrobić solidny rummaging, a na trzecim dostajemy stwora 2/2 z bardzo mocną zdolnością. Już dwa stwory 2/2 za byłyby świetne, a tu mamy jeszcze dwie fajne zdolności na naszych typach i filtrowanie kart. Karta pro.


Flame Discharge
Ocena: 3,5

Bardzo mocny instantowy removal. Przy odpowiedniej ilości many ściąga wszystko. Gramy zawsze – nawet w kilku kopiach.


Gift of Wrath
Ocena: 2,0

Problem z aurami w limited zawsze polegał na tym, że przeciwnik może zrobić dwa za jeden na naszą niekorzyść, a tu problem ten jest zniwelowany 2/2 spiritem. Jest to akceptowalna karta do grania.


Go-Shintai of Ancient Wars
Ocena: 2,5

Trzy mana za stwora 2/2 z first strike jest w porządku, a tu jeszcze dostajemy przyzwoitą zdolność, która jest w stanie zakończyć grę, nawet jeśli przeciwnik w późniejszym etapie gry zdominuje stół. W shrine decku może być prawdziwą potęgą.


Goro-Goro, Disciple of Ryusei
Ocena: 4,0

Goro-Goro jest fantastyczny. Jest akceptowalnym two-dropem, który rozdaje haste KAŻDEJ następnej zagranej kreaturze. To nie wszystko. Ten samuraj w późnej grze może cyklicznie tworzyć smoki, jeśli tylko będziemy mieli jakieś ekwipunki, enchantmenty lub countery.


Heiko Yamazaki, the General
Ocena: 3,0

Hill Giant z upsidem. W odpowiednim decku będziemy mogli często zagrywać dodatkowe artefakty, na myśl od razu przychodzi Experimental Synthetizer (klik 🖱️), jednak oprócz niego jest sporo innych artefaktów, które można poświęcać lub łatwo giną, a są tanie i powinny być w grobie już przy pierwszym ataku potomka braci Yamazaki.


Invoke Calamity
Ocena: 0,5

Nie jest to karta zaprojektowana do limited. Dwie sprawy, które sprawiają, że czerwony Invoke nie będzie grany w limited, to po pierwsze: nieprawdopodobnie trudny koszt, a po drugie wymaganie ogromnej ilości instantów i sorcery w decku. Aby grać Invoke Calamity, nasz deck musiałby być praktycznie mono czerwony, a w dodatku mieć czternaście lub więcej instantów i/lub sorcery.


Kamigawa: Neon Dynasty booster box

Ironhoof Boar
Ocena: 1,5

Miks dwóch dość słabych kart nie daje nam tym razem jednej niezłej, ale jednak jeśli nasz deck bardzo potrzebuje finishera lub trików, spokojnie możemy grać tym prosiakiem.


Kami of Industry
Ocena: 2,0

W secie jest na tyle dużo artefaktów, które coś robią przy wejściu do gry lub spadnięciu ze stołu, że da się wyciągnąć dodatkowe value z Kami of Industry. Jego statystyki są trochę rozczarowujące, jednak jeśli chcemy grać value grę, to będą wystarczające.


Kami’s Flare
Ocena: 3,5

Doskonały removal. Nawet bez upside’u zagramy każdą ilością


Kindled Fury
Ocena: 1,0

Kindled Fury jest trikiem, który okazjonalnie będzie dwudziestą trzecią kartą w naszym decku. Akceptowalny jedynie w agresywnych konstrukcjach.


Kumano Faces Kakkazan
Ocena: 3,5

Uwielbiam sposób, w jaki mechanika suspend powróciła w Kamigawie. „Suspend 2” za jeden mana na stworze 2/2 to już bardzo dobry układ. Tu mamy jeszcze opcję położyć counter +1/+1 na innym two-dropie. Niesamowite statystyki względem kosztu otrzymujemy dzięki tej karcie.


Lizard Blades
Ocena: 3,0

Ostrza są bardzo fajną kartą, którą chcemy grać w każdym aggro decku. Reconfigure na tanich stworach jest ogólnie super zdolnością, zaś double strike będzie fajnym bonusem w późnej grze.


March of Reckless Joy
Ocena: 3,0

Bardzo podoba mi się design tej karty. Tutaj wartość karty skaluje się wraz z postępem gry. W późnej grze szukamy naszych najlepszych bomb, we wczesnej grze mamy efekt Light Up the Stage bez spectacle’a, czyli też w porządku.


Ogre-Head Helm
Ocena: 4,0

Hełm w każdym wariancie ma rewelacyjny koszt względem statystyk. W dodatku w późnej grze możemy próbować tworzyć niezłe value, jeśli tylko mamy na czym nosić hełm.


Peerless Samurai
Ocena: 3,0

Kiedy spojrzymy na samą relację między kosztem a statystykami, ten samuraj może wyglądać średnio. Jednak spróbujmy spojrzeć na niego jak na manodajkę, która w dodatku może atakować. Moim zdaniem sytuacja gdy rampimy się do piątki i szóstki, zadając przy okazji dwa obrażenia co turę, jest fantastyczna.


Rabbit Battery
Ocena: 3,0

Raging Goblin był żenujący, jednak reconfigure zmienia w tym wypadku wszystko. Mamy kartę, która jest wręcz idealna do aggro decku i dużo ważniejszą opcją jest tu możliwość ekwipowania.


Reinforced Ronin
Ocena: 2,5

Jeśli w formacie będzie jakiś bardzo agresywny archetyp – a myślę, że będzie – to Reinforced Ronin dobrą fajną kartą. We wczesnej grze zada około sześciu obrażeń, a później zamieni się na inną kartę.


Scrap Welder
Ocena: 3,5

Scrap Welder ma solidne statystyki, ale jego prawdziwą siłą może okazać się zdolność aktywowana. Potrafię sobie wyobrazić podwójną aktywację Experimental Synthetizera (klik 🖱️), czyli darmową dywinację w każdej turze.


Scrapyard Steelbreaker
Ocena: 2,5

Solidny typ, którego zdolność może grozić śmiertelnymi obrażeniami i powodować, że przeciwnik regularnie będzie podkładał swoje stwory.


Seismic Wave
Ocena: 3,0

Za trzy mana zabijamy dowolną nieartefaktyczną kreaturę z obroną trzy lub mniej. Możemy dobić gracza. Możemy sprzątnąć kilka maluchów. Warto grać Wavem.


The Shattered States Era
Ocena: 1,0

Słaba karta. Koszt pięć mana i suspend 2 za kreaturę 3/3 nie jest warte grania. Zdolności na dwóch pierwszych rozdziałach nie rekompensują wiele. Odradzam.


Simian Sling
Ocena: 2,0

Gorsza wersja Rabbit Battery (klik 🖱️) dalej jest niezła. To kolejna karta, która sprawia, że czerwone aggro decki będą mogły istnieć. Ma te same zalety, co każda karta ze zdolnością reconfigure.


Sokenzan Smelter
Ocena: 3,5

Two-drop z bardzo dużym upsidem. Będzie sporo artefaktów, które chętnie poświęcimy, nawet kreaturo-ekwipunki za jeden mana czasami będzie warto zamienić na typa 3/1.


Tempered in Solitude
Ocena: 3,5

Doskonały i tani silnik, który pozwalaja na zdominowanie gry ilością kart. Czerwony w tym secie ma wyjątkowo dużo card adventage.


Thundering Raiju
Ocena: 4,5

Nawet jeśli napisane jest, że to duch, wszyscy wiemy że tak narawdę jest to smok! Wskazują na to koszt i statystyki 4/4 w pierwszym ataku. Jak już wiemy, smoki za cztery mana są bombami i tu nie jest inaczej.


Towashi Songshaper
Ocena: 2,5

Solidna dwójka z upsidem. Czysty i przejrzysty build. Doskonała w aggro.


Twinshot Sniper
Ocena: 4,0

Split między dwoma dobrymi kartami daje sumarycznie jeszcze lepszą kartę. Bardzo polecam.


Unstoppable Ore
Ocena: 1,0

Jeśli nie mamy jak sprawić, aby kreatury 1/1 nie zabijały ogra, to powiedzmy sobie szczerze – nie będzie grywalny.


Upriser Renegade
Ocena: 2,5

Przy naprawdę niewielkim nakładzie pracy dostajemy typa 3/3 za dwa mana, a być może nawet 5/3 w późniejszej grze.


Voltage Surge
Ocena: 3,5

Voltage Surge jest świetny. Shock w kreaturę zawsze jest wyborny w limited, a ten dodatkowo ma naprawdę mocny upside, który pozwalaja zabić większość postaci z Kamigawa: Neon Dynasty.


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!