Analiza Kamigawa: Neon Dynasty w limited – zielony

Maciej Janik09.02.2022Czas czytania: 9 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy


Azusa’s Many Journeys
Ocena: 2,0

Zagrana w drugiej turze jest świetna, bo pozwala nam się zakcelerować i w piątej turze zaatakować stworem 3/3, jednocześnie odtapowując trzy landy. Tylko że sama nie generuje żadnego card advantage i zagrana w późniejszej fazie gry jest po prostu fatalna.


Bamboo Grove Archer
Ocena: 2,5

Bardzo solidny common. 3/3 reach to dość, aby powstrzymać ataki z powietrza albo wymienić się z jakimś droższym stworem. A opcja trzymania go jako removal dodaje tylko uniwersalności, co jak wiadomo jest świetne i zwiększa ocenę karty.


Bearer of Memory
Ocena: 2,5

3/2 za to akceptowalne statystyki na commonie. Bycie enchantment stworem to też istotna sprawa w Neon Dynasty. Umiejętność jest bardzo droga, ale czasami gra dochodzi do momentu, w którym Bearer of Memory będzie w stanie przełamać stół, psując matematykę w combacie przeciwnikowi.


Blossom Prancer
Ocena: 3,0

4/4 reach za pięć mana to bardzo przyzwoite statystki. Szczególnie, kiedy z dużym prawdopodobieństwem zwróci nam kartę albo odzyska cztery punkty życia. Bardzo solidna karta, którą chętnie będę pickował.


Boon of Boseiju
Ocena: 3,5

Nikogo nie zdziwi, że lubię tę sztuczkę, a nawet bardzo. Łatwo sobie wyobrazić, jak nasz stwór dostaje +5/+5 albo nawet i więcej w late game i to spokojnie może wystarczyć, żeby nasz losowy miś zabił przeciwnika. Stąd taka wysoka ocena.


Boseiju Reaches Skyward
Ocena: 2,0

Zielone sagi wydają mi się dużo gorsze od niebieskich. Słabo wpływają na stół w momencie zagrania, co robi je fatlanym topdeckiem. Za to dobrane wcześnie pozwolają nam się zakcelerować. Dlatego podchodzę do nich dosyć ostrożnie. Tutaj landy nie są nawet wstawiane w stół, co wiążę się z ogromną stratą tempa.


Careful Cultivation
Ocena: 3,0

Dwumanowy manadork na instancie? Brzmi świetnie! To jeden z lepszych commonów w nowej Kamigawie. Teoretycznie można tez zagrać to jako aurę, co jest dodatkowym plusem.


Coiling Stalker
Ocena: 2,5

Zielony ninja to rzadkość. Tutaj mamy misia plus, Który powinien rozdać 1-2 counterki na grę, a to jak jak na two-dropa jest powyżej oczekiwań.


Commune with the Spirits
Ocena: 2,5

Zawsze gram tego typu efektami, jeśli kosztują jeden mana. Strata tempa jest minimalna, a karta bardzo rzadko spudłuje. Zyskujemy za to znaczne zmniejszenie szansy na mulligan, zwiększamy szansę na znalezienie brakującego koloru, a dodatkowo w Neon Dynasty dużo enchamentów to też stwory, więc jest to dość uniwersalna karta.


The Dragon-Kami Reborn
Ocena: 3,5

Ta saga wydaje się znacznie lepsza niż wcześniejsze. Możliwość zagrania za darmo stwora jest warta inwestycji many i straty tempa, które powinniśmy dzięki temu odzyskać. A jest szansa zagrać nawet dwa stwory!


Fade into Antiquity
Ocena: 2,5

W tym środowisku limited jest to absolutnie maindeckowalny removal. Ilośc pojazdów i stworów, które są zarazem enchamentem lub artefaktem czyni z tej karty premium removal. Oczywiście ograniczenie do sorcery speed jest bolesne, ale dalej jest to świetna karta.


Fan of shigeki
Ocena: 2,5

Stwory 1/1 z deathtouchem to klasyk limited. Ten jest trochę lepszy niż zwykle, bo może pozwolić nam zagrywać stwory z ninjitsu.


Favor of Jukai
Ocena: 2,0

Sztuczka za , którą czasem zagramy jako enchantment. Akceptowalna, ale bez szału.


Generous Visitor
Ocena: 3,5 (?)

Typy 1/1 za jeden mana są z reguły fatalne i nigdy nie powinno się nimi grać. Tutaj jednak trzeba mieć na uwadze kilka możliwości. Już przy jednym enchament spellu mamy z tej karty misia plus, a przy większej ilości już naprawdę świetnego stwora. Dodatkowo wszystkie one-dropy w tym secie zasługują na plus pół punkta w ninja deckach i przeciwko nim. Dlatego w odpowiednim archetypie (myśle tu jednak głównie o opartym na enchamentach) ta karta to mythic uncommon i tego decku dotyczy ta ocena.


Geothermal Kami
Ocena: 2,0

4/3 to akceptowalne statystyki dla four-dropa, a w odpowiednim decku będziemy mogli wyciągnąć trochę value z jego umiejętności dzięki synergii na innych kartach. Dlatego sądzę, że często znajdzie swoje miejsce w decku.


Go-Shintai of Boundless Vigor
Ocena: 3,5

Opcja rośnięcia co turę jest zawsze pożądanym efektem w limited, a tu koszt za ten efekt jest naprawdę znikomy. Co więcej, istnieje szansa, że uda nam się mieć więcej niż jeden shrine w stole, a wtedy Go-Shintai może być naprawdę solidnym finisherem. A mówiłem już, że to enchantment?


Grafted Growth
Ocena: 2,0

Jest dużo mało znaczących efektów, które mogą czasem zmieścić się do decku. Szczególnie w synergii z enchantmentami.


Greater Tanuki
Ocena: 2,5

Uwielbiam tego commona. To rampa, kiedy potrzeba i solidny finisher w late game. Channel na commonach robi je naprawdę uniwersalnymi. Bardzo mi się podobają.


Harmonious Emergence
Ocena: 2,5

Możliwość zmiany landa w solidnego stwora jest trochę lepsza niż zwykle i powinna zmieścić się do decku. To, że stwór ma vigilance i nie stracimy landa w przypadku jego śmierci, jest miłym bonusem.


Heir of the Ancient Fang
Ocena: 1,5

Jako 2/3 jest fatalny, ale jako 3/4 jest ok. To common, którym gramy raczej w ostateczności.



Historian’s Wisdom
Ocena: 2,5

Spelle z cantripem to coś, do czego mam słabość, a ten ma potencjał. Jeżeli możemy wyciągnąć dodatkowe value z faktu, że jest enchamentem, to warto tym grać.


Invoke The Ancients
Ocena: 3,0

W zielonym mamy trochę opcji na rampę i szukanie odpowiednich kolorów, co zwiększa szansę na zebranie odpowiednich kolorów. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że wymaga to bardzo zielonego decku, w którym powinniśmy mieć powyżej dziesięciu źródeł tego koloru. Inaczej Invoke będzie nam zalegał na ręce.


Jugan Defends the temple
Ocena: 4,0

Bardzo potężna saga, która jest w stanie zdominować grę i wymaga odpowiedzi od przeciwnika.


Jukai Preserver
Ocena: 2,5

4/4 za to bardzo przyzwoite statystyki na commonie. To, że mamy więcej opcji, jest jak zwykle tylko na plus. Będzie to często zagrywana w czwartej turze karta.


Jukai Trainee
Ocena: 2,0

Jedyny prawdziwy samuraj, który ostał się na Kamigawie. To dziwne, że mechanika bushido zniknęła, ale cóż – tak widocznie musiało być…


Kami of Transience
Ocena: 4,0

Jeden z najsilniejszych misiów plus w historii Magica. Spokojny first pick.


Kappa Tech-Wrecker
Ocena: 3,5

Zółw ninja, który przy okazji jest potężnym uncommonem. 1/3 deathtouch za to bardzo fajne statystyki, a że jego umiejętność to twardy removal na wiele celów z NEO, to mamy świetnego stwora.


Kodama of the West Tree
Ocena: 3,5

Bardzo fajny three-drop, który mocno wpływa na rozgrywkę. Możliwość akceleracji jest świetna, a trample na naszych zmodyfikowanych stworach powinno pozwolić skończyć każdą grę.


🐔 Kura, the Boundless Sky
Ocena: 4,5

Chyba najsłabszy z pięciu legendarnych smoków, ale dalej bomba.


March of Burgeoning Life
Ocena: 0,0

Nie warto.


Master’s Rebuke
Ocena: 3,5

Premium zielony removal, który zabija za dwa mana wszystko, co chcemy. Oczywiście jak zawsze w tego typu kartach musimy uważać na otwartą manę przeciwnika, ale w większości przypadków to twardy removal za .


Orochi Merge-Keeper
Ocena: 3,0

Manodajki za dwa mana są bardzo silne i zawsze warto nimi grać. Zapamiętajcie to!


Roaring Earth
Ocena: 3,0

Lubię uniwersalne karty z channelem, które są grywalne w każdej fazie gry. Mówiłem już o tym wielokrotnie w tej analizie i tutaj mamy idealny przykład takiej karty. Bez umiejętności bałbym się grać tego typu efektem, a tak z przyjemnością wsadzę go do każdego zielonego decku.


Season of Renewal
Ocena: 2,5

Wolne zielone źródło advantage. Jeśli oczekujemy, że nasz deck będzie miał w grobie oba cele, to można tym grać. W innych wypadkach nie polecam.


Shigeki, Jukai Visionary
Ocena: 3,0 (?)

Bardzo dziwna karta, która dzięki połączeniu swoich umięjętności jest użyteczna przez całą grę. Pytanie tylko czy te efekty nie są za drogie? Na pewno jest to bardzo dobry two-drop, którego zawsze wsadzę do decku.


Spinning wheel Kick
Ocena: 3,5

Za cztery mana zabij stwora, a za każde dwa kolejne zabij następnego? Brzmi jak premium removal. Oczywiście jak zawsze w tego typu efektach musimy uważać, żeby nie dostać removalu w odpowiedzi. Ale odpowiednio zresolvowany kopniak powinien zakończyć niejedną grę.


Spring-Leaf Avenger
Ocena: 4,5

Jeden z najsilniejszych stworów w dodatku. Ma efekt generowania card advantage, a do tego zagrany z ninjutsu narzuca ogromne tempo. Prawdziwa bomba.


Storyweave
Ocena: 2,5

Lubię sztuczki, a ta wydaje mi się bardzo fajna. Mimo wysokiego kosztu, counterki na stałe to bardzo duży bonus, a druga opcja daje ciekawe możliwości.


Tales of Master Seshiro
Ocena: 1,5

Nie podoba mi się ta saga. Jest fatalnym topdeckiem, a czekanie dwie tury na stwora 5/5 to nie coś, co chcemy robić. Raczej unikałbym tego commona.


Tamiyo’s Safekeeping
Ocena: 1,5

Klasyczna sztuczka ratująca nasz permanent za , z tym że tym razem daje nam też dwa życia. Raczej sideboardowa opcja na decki z dużą ilością removalu, choć czasami zmieści się w decku. Trzeba pamiętać, że przeciwnik też może ją mieć, aby się głupio nie naciąć.


Teachings of the Kirin
Ocena: 2,5

Zawsze wsadza chumpblokera, wieć w slocie dwójek jest jak najbardziej akceptowalną kartą.


Weaver of Harmony
Ocena: 3,5

Bardzo fajny miś plus, który dodatkowo może skopiować umięjętność. To karta, którą będę bardzo wysoko pickował.


Webspinner Cuff
Ocena: 2,5

1/4 reach to klasyczne statystyki, akceptowalne w limited. Tu mamy możliwość zmiany w equipment, co jest miłym dodatkiem. Warto nią grać.


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Maciej Janik

Prawdopodobnie jedyna osoba, której udało się zdobyć status Gold Pro w profesjonalnym Magicu i przy okazji nigdy nie wejść do Top 8 na premier evencie typu Grand Prix. Wielki fan limited i wkładania niepotrzebnej, czterdziestej pierwszej karty do decku.