Analiza Streets of New Capenna w limited – lądy

Paweł Bujanowicz25.04.2022Czas czytania: 4 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy


W przeciwieństwie do większości ostatnich dodatków, Streets of New Capenna nie rozpieszcza pod względem różnorodności non-basic lądów. Ze względu na to, że SNC jest dodatkiem trzykolorowym z dużą ilością trudnych kosztów, Wizardzi zdecydowali się na wydrukowanie aż dwóch cyklów kilkukolorowych lądów na commonie.

Pierwszy z nich to ewolucja panoram z Shards of Alara: Brokers Hideout, Cabaretti Courtyard, Obscura Storefront, Maestros Theater i Riveteers Overlook. Lądy z tej serii ograniczają wybór fetchowanego basica do jednego z trzech rodzajów, odpowiednio dla trzykolorowego połączenia kolorów we frakcji, którą reprezentują. To jednocześnie jedyne lądy na niższych rarity, które dają nam dostęp do więcej niż dwóch kolorów. Dzięki istnieniu aż pięciu takich kart, nie będziecie musieli tak mocno walczyć z innymi graczami o uniwersalne Evolving Wilds, czy Gateway Plaza. Jednocześnie ich znaczenie będzie bardzo wysokie zarówno w drafcie, jak i w sealedzie, ponieważ średnia jakość multikolorowych kart jest bardzo wysoka i niejednokrotnie będziecie kuszeni splashowaniem trzeciego i czwartego koloru dla kilku mocnych kart. A czasami nawet uda się złożyć trzykolorową talię ze stabilnym manabasem.

Drugi commonowy cykl to tapnięte duale, które dobierają kartę za cztery mana, tapnięcie i poświęcenie. W limited to bardzo mocny, choć jednorazowy efekt, którego jedynym minusem jest to, że czasem możemy mieć problem z zagraniem czaru w tempo, co jednak jest wynagrodzone przez ekstra kartę w late game.

Na końcu crème de la crème, czyli dokończenie cyklu triomów z Ikorii, jednak bez triomów w nazwie. To zdecydowanie najmocniejszy cykl lądów w Streets of New Capenna, choć z oczywistych względów na stole będą pojawiać się najrzadziej.

W zasadzie mógłbym ocenić każdy cykl jedną oceną, jednak ze względu na moje przypuszczenia co do szybkości konkretnych archetypów i okazji do splashowania kart w trzecim lub czwartym kolorze, oceny po kilku draftach ostatecznie będą różnić się o ćwierć lub nawet pół punkta. Trudno teraz zdecydować, która frakcja najbardziej będzie ich potrzebować, choć rozsądek podpowiada, że zielone i czerwone lady będą mniej istotne ze względu na szeroki dostęp do skarbów w tych kolorach.


Botanical Plaza
Ocena: 3,0


Brokers Hideout
Ocena: 3,0


Cabaretti Courtyard
Ocena: 3,0


Jetmir’s Garden
Ocena: 3,5


Maestros Theater
Ocena: 3,0


Obscura Storefront
Ocena: 3,0


Racers’ Ring
Ocena: 3,0


Raffine’s Tower
Ocena: 3,5


Riveteers Overlook
Ocena: 3,0


Skybrige Towers
Ocena: 3,0


Spara’s Headquaters
Ocena: 3,5


Zapraszamy na zakupy do sklepu!

Tramway Station
Ocena: 3,0


Waterfront District
Ocena: 3,0


Xander’s Lounge
Ocena: 3,5


Ziatora’s Proving Ground
Ocena: 3,5


Na koniec chciałbym jeszcze przedstawić prosty sposób na szybkie obliczanie ilości źródeł many w taliach do limited Streets of New Capenna. Bazowo wychodzimy z siedemnastu źródeł reprezentowanych 17 basiców w mana base. W tej siedemnastce każdy dual typu „dobierający” to +1 źródło, a każdy „triom” to +2 źródła. Trilandy fetchujące basic to teoretycznie +2, ale musimy uważać, żeby mieć odpowiednią ilość potrzebnych basiców. Jeśli w danym kolorze mamy kartę z podwójnym kosztem, to nigdy nie schodzimy poniżej dwóch basiców, a dobrze mieć ich więcej. Trzykolorowe stwory z cyklu exilujących z ręki, by dodać lądowi umiejętność dawania many z trzech kolorów, to również +2 źródła. Dodatkowo macie również skarby – głównie w i , choć te czasami żużyjecie tylko po to, żeby się zrampić, a potem może zabraknąć na fixing trzeciego koloru.

Przykładowo: 12 basiców, triom (+2), dwa duale (+2), dwa dwukolorowe stwory (+6) i trzy bieda-fecze (+6) to w sumie aż 32 źródła koloru, które możemy podzielić, analizując koszty kart w naszym decku. Tak zresztą wyobrażam sobie idealny manabase trzykolorowej talii, która kosztem pięciu taplandów bez problemu będzie zagrywać karty w trzech, a nawet czterech kolorach na każdym etapie rozgrywki.


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

Korekta: Piotr Winiarczyk

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!