5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy
Banishing Light
Ocena: 3,5
Banishing Light widzieliśmy już wcześniej wielokrotnie, zarówno pod własnym, jak i innymi imionami. Każdorazowo okazywał się wyśmienitym removalem i w przypadku krainy zwierząt nie będzie inaczej.
Beza, the Bounding Spring
Ocena: 4,0
Beza jest wyjątkowym słodziakiem! Już sam rozmiar do kosztu jest więcej niż przyzwoity, a jej zdolność do wyciągania nas z trudnych sytuacji jest niebagatelna. Najczęściej jako bonus dostaniemy 4 życia i dwie ryby, gdy będziemy w pozycji defensywnej lub kartę, kiedy będziemy w pozycji ofensywnej. W obu sytuacjach wspaniały układ.
Brave-Kin Duo
Ocena: 2,0
Odważny duet nie jest nadzwyczajną kartą i raczej nie stanowić będzie dla nas priorytetu. Wyjątkiem będą decki z dużą ilością zdolności Valiant na naszych kreaturach, bo duo fantastycznie je aktywuje. Warto zwrócić uwagę również na typy kreatur, bo mamy tu zarówno królika, jak i mysz.
Brightblade Stoat
Ocena: 3,0
Łasica ma wszystko, czego chciałbym od stwora za 2 mana. Świetnie atakuje dzięki FS, a Lifelink nie pozwala przeciwnikowi na podjęcie wyścigu. Dobra karta.
Builder’s Talent
Ocena: 1,5
Builder’s Talent nie jest kartą, która mi się podoba. Widzę jednak jej śladowe zastosowanie w połączeniu z kartami, które działają zarówno z drugim jak i trzecim poziomem. Są to: cCarrot Cake/c, cFountainport Bell/c, cHeaped Harvest/c, cSinister Monolith/c. Alternatywnie, w decku wykorzystującym do granic możliwości drugi Level – czyli takim, który produkuje dużo Foodów i inne noncreature tokeny. Jedno i drugie będzie trudne do zrealizowania, więc bazowo Talent ten jest ścianą 0/4 za 2 z małymi szansami na zrobienie czegoś więcej.
Caretaker’s Talent
Ocena: 0,0-4,5
Druga biała Klasa wydaje się być dużo ciekawsza, ponieważ działa również z creature tokenami, a takich jest już w secie więcej. W drafcie jest potężnym build aroundem. W Sealedzie jej użyteczność zależy od naszej puli kart.
Carrot Cake
Ocena: 2,0
Niby mały Królik na starcie, a jednak nie tylko, bo Scry zawsze jest fajny. Dodatkowo 3 życia, kolejny Królik i kolejny Scry w niedalekiej perspektywie. Ciastko ma również synergie, np. z dwoma kartami powyżej. Całościowo wystarczająco dużo jak na jedną kartę, abym chętnie nią grał.
Crumb and Get It
Ocena: 2,0
Tricki w limited nie są wybitne, jednak ten wydaje mi się bardzo dobry. +2/+2 za jedną białą manę zawsze było OK, tu mamy świetną opcję chronienia naszego stwora przed removalem, kosztem zaledwie dania przeciwnikowi się najeść. Warto.
Dawn’s Truce
Ocena: 1,0
Dużo gorszy trick w limited w stosunku do sztuczki powyżej. Manę droższy, to zasadnicza różnica. Kolejna, również zasadnicza to brak możliwości wygrania combatu z większym stworem. Całościowo, grałbym jedynie w słabych deckach lub jako SB.
Dewdrop Cure
Ocena: 1,5-3,5
1,5 na tej karcie jest niemal gwarantowane, bo w każdym decku powinny się dla niej znaleźć odpowiednie cele. W deckach, gdzie mamy niższy manacurve, Cure może okazać się potężnym uncommonem.
Driftgloom Coyote
Ocena: 3,5
Kojota nie da się zlekceważyć. Jest doskonałym wykończeniem naszej krzywej many. Niejednokrotnie będzie on zagraniem, które wygra grę.
Essence Channeler
Ocena: 3,0
Bardzo solidny nietoperek z dużym potencjałem aby zgarnąć kilka ekstra kanterków bardzo niewielkim kosztem. Sposobów na dostawanie życia w secie jest sporo, i to też takich, które działają cyklicznie, tura po turze. Z reguły są to solidne playable same w sobie, dlatego Channeler doskonale odnajdzie się w tym środowisku.
Feather of Flight
Ocena: 3,5
Jestem wielkim fanem tej karty, podobnie jak zdolności Flying w limited. Niski koszt pozwoli nam łatwiej zagrać Flighta w momencie, gdy nie będziemy narażeni na removal przeciwnika. Założę się, że Feather wygra bardzo wiele gier.
Flowerfoot Swordmaster
Ocena: 2,0
Sądzę, że w limited zagrywać będziemy Myszkę za pomocą zdolności Offspring częściej, niż za jedną manę. Dwa ciała 1/2 i 1/1 za trzy mana to odrobinkę mniej niż byśmy chcieli, zważywszy, że akurat w limited Valiant nieczęsto będzie istotną zdolnością.
Harvestrite Host
Ocena: 3,0
Host sam z siebie, ze swoim pojedynczym bonusem +1/+0, jest już całkiem OK. W secie jednak Królików mamy jak psów. Jest nawet kilka kart, które od razu robią ich kilka. To sprawia, że Host czasami dobierze nam ekstra kartę, dzięki czemu się potężnym 3 dropem.
Hop to It
Ocena: 3,5
3 mana za statystyki warte 3/3 rozbite na 3 kreaturach to samo z siebie świetny play. W tym wypadku są to Króliki, które mają trochę plemiennych synergii w świecie zwierzaków.
Intrepid Rabbit
Ocena: 3,5
Może trochę przesadzam, ale wydaje mi się, że ten żołnierz robi naprawdę dużo. Nie dość że możemy go zagrać w dwóch trybach, jako 3 i 4 dropa, to w tym drugim trybie dostarcza nam doskonałą relację cena/statystyki oraz dwa oddzielne bonusy +1/+1. Chyba zawsze chciałbym go zagrywać w czwartej turze w moich agresywnych deckach.
Jackdaw Savior
Ocena: 3,5
Mocny, agresywny, latający stwór. Już podstawowy plan zagrania go za 3 mana i wciskania 3 obrażeń z powietrza co turę jest niezły. W dodatku opcja powrotu innego zwierzaka gdy ten (lub inny) latak zginie jest po prostu fantastyczna.
Jolly Gerbils
Ocena: 3,5
Build around potrafiący wytworzyć ogromną przewagę. Na dodatek jest sam z siebie dobry, bo przecież 2/3 za 2 to więcej, niż moglibyśmy oczekiwać. Wystarczy, że dobierze zaledwie jedną kartę, a już będzie rewelacyjny.
Lifecreed Duo
Ocena: 2,0
Statystyki może nie powalają, ale w przeciągu całej gry powinien nam dodać sporo życia, pod warunkiem, że zagramy go w drugiej turze. Później stanowi słaby raczej topdeck. Warto jednak zauważyć synergie z innymi kartami, które reagują na efekt dostania życia.
Mabel’s Mettle
Ocena: 2,0
Z reguły jestem antyfanem sztuczek za dwie many. Tu jednak zrobię wyjątek, bo ta pozwala nam na wygranie nie jednego, lecz dwóch starć kreatur jednocześnie. Może nie zdarzy się to zbyt często, ale gdy to nastąpi, najczęściej będzie to game winning playem. W pozostałych 90% sytuacji będzie to po prostu średnia sztuczka 1 za 1, co wciąż jest OK.
Mouse Trapper
Ocena: 2,5
Myszka nie jest nadzwyczajnym stworkiem. 3/2 Flash za 3 to najczęściej będzie cały tekst tej karty. Okazjonalnie stapujemy jednak kreaturę wroga, przez co delikatnie podbijam ocenę.
Nettle Guard
Ocena: 3,0
Bez zdolności Valiant oceniłbym strażnika na 2,5. Niszczenie artefaktów i enchantów to istotna zdolność w naszych deckach, szczególnie na kreaturach, gdy nie musimy tracić slotów na nieporadne SB karty. Valiant na tej myszce nie musi być wcale często odpalany. Same jego istnienie spowoduje, że przeciwnik zastanowi się dobrze dwa razy, zanim zblokuje tego naporowca.
Parting Gust
Ocena: 3,0
cAfterlife/c powrócił. Tańszy, lepszy niż kiedykolwiek, z opcją na blinkowanie naszych własnych stworów. Solidny czar dający wiele różnych możliwości.
Pileated Provisioner
Ocena: 1,5
Wydaje mi się, że w tym secie będzie to klasyczny filler, bo za 5 mana wolelibyśmy mieć mocniejsze karty. Jednak w przypadku ich braku, nie miałbym oporu przed graniem tym ptakiem.
Rabbit Response
Ocena: 0,5-2,0
W 90% sytuacji Response jest niegrywalny. Jak już jednak wspomniałem, mamy w secie generatory Królików. Jeśli uda nam się zbudować Rabbit-Go-Wide deck, Response będzie tą kratą, którą zechcemy kończyć gry.
Repel Calamity
Ocena: 2,0
cReprisal/c dostał fixa. Dzięki temu wydaje mi się, że będzie łapał wystarczającą liczbę celów aby grać nim w majndecku. Jednak niekoniecznie musimy. W slocie commona łapie równo 13 kart, to mniej niż bym się spodziewał.
Salvation Swan
Ocena: 4,0
3/3 Flying i Flash to już OK. Na dokładkę ETB pozwala nam na A. Uratowanie naszej kreatury przed removalem. B. Ponowną aktywację ETB innego stwora.
Season of the Burrow
Ocena: 4,5
Królicza Nora jest potężnym czarem. Daje nam naprawdę dużo możliwości i każda kombinacja wydaje się być bardzo dobra.
Seasoned Warrenguard
Ocena: 3,0
Posiadanie tokena w białym decku nie powinno stanowić problemu. Nawet w drugiej turze czasami będziemy mogli atakować za 3.
Shrike Force
Ocena: 3,5
Shrike Force sam z siebie jest fantastycznym stworem. Atakuje za 2, dobrze broni i w dodatku lata. Widzę tu wielki potencjał w połączeniu z dowolną nakładką na stwora.
Sonar Strike
Ocena: 2,0
Który to już raz widzimy tą samą kartę? Designerom udało się zrobić ją tu nieco lepszą, jednak nie na tyle bym został entuzjastą. Polecam głównie do decków kontrolnych. W agresywnych jest raczej zapchajdziurą.
Star Charter
Ocena: 3,5
3/1 i Fly za 4 mana jest do zaakceptowania, jednak nie zwala z nóg. Gdy dodamy opcję dobrania stwora w tej samej cenie, to dostaniemy już potężnego uncommona. Biały kolor oferuje nam dużo sposobów aby to się udało, dlatego oceniam Chartera wysoko.
Starfall Invocation
Ocena: 4,5
Wrath za 5 mana zawsze będzie dobry w limited, szczególnie gdy mamy opcję na otrzymanie naszej najlepszej kreatury z powrotem, nawet kosztem dania przeciwnikowi karty.
Thistledown Players
Ocena: 2,5
3/3, a dodatkowo dobra zdolność za 3 mana. Gramy.
Valley Questcaller
Ocena: 4,0
W tym secie Questcaller będzie potężnym Lordem. Sam z siebie ma 2/3, zamiast standardowego 2/2 na lordach. W samym białym nie trzeba się bardzo trudzić o tribal synergie, po prostu większość stworów posiada odpowiednie typy. Chcę otwierać go jak najczęściej.
Warren Elder
Ocena: 3,0
Elder jest kolejną, bardzo mocną dwójką. Sam z siebie jest OK, zaś zdolność wydaje się idealnie wpasowywać w strategię Go-Wide.
Warren Warleader
Ocena: 4,5
Białą bomba. Bardzo dobre zdolności, pozwalające na domykanie gry, bardzo mocna opcja “kickera”. Polecam.
Wax-Wane Witness
Ocena: 2,5
Solidność. Tak w jednym słowie zdefiniowałbym całą tą kartę. Dobre zdolności, dobre statystyki, wszystko wyważone i nieprzegięte.
Whiskervale Forerunner
Ocena: 2,5-4,0
W zależności od decku, albo solidny typ, albo bomba. Wszystko rozstrzyga się tu w ilości sposobów na jakie możemy aktywować Valianta.
korekta: Wiktor Garske
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!