5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy
Agate-Blade Assassin
Ocena: 2,5
Bardzo solidny dwadrop. Sam z siebie jest po prostu bardzo dobry, a w tym secie dodatkowo aktywuje synergie związane z lifegainem.
Bandit’s Talent
Ocena: ?
Przyznaję bez bicia, że ta karta jest dla mnie dużą niewiadomą. Pierwszy poziom zdecydowanie nie jest satysfakcjonujący, płacimy dwie many aby wyrzucić najgorszą nonland kartę z ręki przeciwnika. Drugi rozdział może być fajny w późnej grze, jednak będą partie, gdzie nic nie zrobi. Trzeci poziom jest podobny do drugiego, w tym sensie, że będą gry gdy nic nie zrobi. Jeśli znajdziemy sposób aby zarówno drugi jak i trzeci rozdział odpalały się konsekwentnie (dużo więcej discardu w decku), to może się jednak okazać, że talent bandyty będzie wygrywającym atutem. Niestety, problem polega na tym, że discard w limited jest raczej słabą strategią.
Bonebind Orator
Ocena: 2,5
Doskonały Wiewiór. W drugiej turze stanowi idealne zagranie a w późnej grze pozwoli nam na ponowne użycie innej mocniejszej kreatury.
Bonecache Overseer
Ocena: 0,5-3,5
Jeśli uda nam się stworzyć deck z większą ilością Food tokenów, może okazać się że ta mała Wiewióreczka będzie w stanie dobrać kilka kart w ciągu gry. W dodatku w koszcie 1 czarnej many. W takich sytuacjach gorąco polecam.
Coiling Rebirth
Ocena: 3,5
Doskonały czar do reanimacji. Klasycznie kosztuje aż pięć many, jednak w tym wypadku, wracając nielegendarną kreaturę z ETB możemy wykorzystać to ETB dwukrotnie. A tego rodzaju efektów na stworach w tym secie nie brakuje.
Consumed by Greed
Ocena: 3,0
Removal na najczęściej najlepszego stwora wroga za 3 mana jest całkiem OK. W opcji możemy także powrócić własnego z grobu, jeśli tylko damy przeciwnikowi kartę. Warto grać.
Cruelclaw’s Heist
Ocena: 2,5
Od kiedy w limited mamy Play Boostery, a co za tym idzie, w przeciętnym poolu występuje dużo więcej rarów, trochę bardziej cenię discard mogący wyjąć z ręki przeciwnika wybraną przez nas kartę, gdyż dużo częściej wyjmiemy bombę, z którą ciężko sobie poradzić inaczej. Tu w dodatku mamy jeszcze zdolność Gift, która okazjonalnie może zostać wykorzystana. Co istotne, przeciwnik dobiera kartę z Gifta zanim my wybierzemy kartę z jego ręki.
Daggerfang Duo
Ocena: 2,5
3/2 i dotyk śmierci to już ok. Mill 2 prowadzi nas do szybszego Thresholda lub kart, które możemy wykorzystać z grobu. Szukajmy takich synergii, gdy decydujemy się grać tym duetem.
Darkstar Augur
Ocena: 1,5-4,0
W przypadku tego nietoperza głównym tematem jest średni mana value kart w naszym decku. Jeśli mamy w nim 4ki, 5tki i 6tki, zapomnijmy o graniu Augurem. Nasza krzywa musi kończyć się na 3, może za pojedynczymi wyjątkami dla bomb. Jeśli nie spełnimy tego warunku, często będziemy przegrywali do zdolności Darka.
Diresight
Ocena: 2,0
Read the Bones 7.0. Wciąż warto grać tą kartą, jednak starajmy się aby max 1 kopią.Downwind Ambusher
Ocena: 3,0
4/2 i Flash za 4 to raczej kiepsko, jednak zdolność -1/-1 pozwala nam na łatwe zasadzki w combacie. Druga z nich czasem zabije jakiegoś większego stwora. Różnorodność opcji sprawia, że Skunks jest spoko pickiem.
Early Winter
Ocena: 2,5
Solidny removal, bezwarunkowy i instantowy, i trafia enchantmenty. Wadą jednak jest jego koszt. Aż pięć mana sprawia, że nie zagramy więcej niż dwoma egzemplarzami. Co więcej, mam wrażenie, że w tym secie dominują raczej małe i tanie zwierzaki, co tym bardziej sprawia, że koszt 5 wydaje się wygórowany.
Feed the Cycle
Ocena: 3,5
W odróżnieniu do poprzedniego removalu, tu koszt jest jak najbardziej na miejscu. 3 lub nawet 2 many za bezwarunkowy instantowy removal, który poza kreaturami może utrafić również Rala.
Fell
Ocena: 3,5
I kolejny, ten dla odmiany jest sorcery, za to zawsze kosztuje dwie many. Wolę ten powyżej, jednak różnica między ich jakością nie jest znacząca.
Glidedive Duo
Ocena: 2,0
5 mana to w dzisiejszych czasach dużo, jak na kreaturę 3/3 Flying, jednak drain 2 w zupełności rekompensuje wygórowany koszt.
Hazel’s Nocturne
Ocena: 3,0
Ciekawe, chyba po raz pierwszy oceniam tego rodzaju efekt tak wysoko. Jednak po raz pierwszy jest on Instantowy a w dodatku drainuje 2 życia! Wygląda mi to na mocną kartę.
Huskburster Swarm
Ocena: 1,5-3,5
Jeśli nasz deck posiada sposoby(selfmill, surveil) na wypełnianie naszego grobu szybciej, niż wynikałoby to z regularnego creature combatu, może okazać się że zagramy tego Insecta za 4-5 mana. To jest już doskonałym układem.
Iridescent Vinelasher
Ocena: 3,5
Jestem ogromnym fanem tej jaszczurki. Zagrana za 3 mana dostarcza dwa ciała o łącznej wartości 2/3, co już jest OK. Ponadto dostarcza tykający zegar w postaci 2 darmowych obrażeń w większości tur.
Maha, Its Feathers Night
Ocena: 5,0
Duży bydlak z Lataniem, Tramplem, odrobiną ochrony oraz dobrą zdolnością. Brzmi jak definicja bomby w limited.
Moonstone Harbinger
Ocena: 2,5
Harbinger jest jak na mój gust odrobinę za mały. Jasne, 1/3 + dotyk śmierci to już nieźle. Latanie to wspaniała zdolność, jednak problematyczny wydaje mi się tekst poniżej. Aby był bardzo dobra musimy A. dostać/stracić życia. B. Mieć sporo nietoperzy. W przeciwnym wypadku jest po prostu średni.
Nocturnal Hunger
Ocena: 3,5
Instantowy bezwarunkowy removal, kolejny już w czarnym. Ponownie bardzo mocny. Danie przeciwnikom Fooda nie brzmi jak jakiś wygórowany koszt, podobnie strata dwóch żyć. Możemy wybrać między jednym a drugim, co też jest OK.
Osteomancer Adept
Ocena: 3,5
Bardzo mocny 2 drop, który poza gwarancją wczesnej obecności w stole oferuje nam jeszcze świetną zdolność w lategamie.
Persistent Marshstalker
Ocena: 3,0
Marshstalker wymaga trochę pracy, jednak wydaje się, że warto skupić się na włożeniu siedmiu kart do grobu, gdyż jest on po prostu warty wracania.
Psychic Whorl
Ocena: 1,5
Jak już wspominałem nie jestem entuzjastą discardu w limited. Tu mamy klasycznego Mind Rota, którego obecność w deckach wymaga solidnego uzasadnienia (np. Discard Class).
Ravine Raider
Ocena: 1,5
Przeciętny 1 drop. W większości wypadków słaby filler. No chyba, że mamy powody, aby szukać tanich Jaszczurek.
Rottenmouth Viper
Ocena: 4,5
Viper może wygląda na drogiego kloca, jednak jest czymś dużo lepszym. Jeśli uda mu się choć raz zaatakować powinien zacząć siać spustoszenie w szeregach wroga. Możliwość redukcji kosztu, np. za pomocą Fooda lub zbędnych już Klas sprawia, że łatwo możemy go zagrać nawet w 4 turze.
Ruthless Negotiation
Ocena: 1,5
Discard theme rysuje się coraz wyraźniej. Niestety, ponownie to przeciwnik wybiera i jeśli nie mamy wyraźnego powodu, aby grać tą kartą (synergie z innymi naszymi kartami), to raczej bym odradzał.
Savor
Ocena: 3,0
Tani removal na tanie stwory. Łapie większość kreatur w swoim koszcie i niższym, a w dodatku zostawia Food do wykorzystania np. dla Forage.
Scales of Shale
Ocena: 1,0
Bardzo nie podoba mi się ta sztuczka, bo jeśli nie mamy jaszczurki kosztuje aż 3. Za dwie many dalej jest daleka od ideału. Nasz deck musiałby mieć 10+ jaszczurów, aby była wyśmienita.
Scavenger’s Talent
Ocena: 1,5
Trzeba mieć nie lada talent, aby wyciągnąć z tej karty odpowiednią wartość. Pierwszy i drugi poziom nie robią zbyt wiele i stanowią jedynie support dla innych mechanik. W dodatku taki, który czasem zadziała, a czasem nie. Trzeci poziom jest już znacznie lepszy, jednak i on wymaga aby wcześniej pierwszy zadziałał kilkukrotnie. Dużo może zrobić ta karta, ale w większości wypadków po prostu to nie nastąpi.
Season of Loss
Ocena: 5,0
Ten Season jest fantastyczny. Każdy tryb jest mocny. Trzeci może wygrać okazjonalnie grę natychmiast. Pierwszy w połączeniu z drugim również wygrywają gry. Może nie natychmiast, jednak w dość krótkim czasie.
Sinister Monolith
Ocena: 2,0
Fajne, w deckach, które mają dużo payoffu za gain life. W pozostałych brzmi raczej średnio.
Stargaze
Ocena: 2,0
Skalowalny card draw za życie. Niestety, naprawdę dobry robi się dopiero od x=3 i więcej, a wtedy już tracimy dużo życia i płacimy dużo many.
Starlit Soothsayer
Ocena: 2,0
Wind Drake – tym właśnie będzie nietoperz w wielu przypadkach. Jest to ok, ale nie powala. Czasami będziemy w stanie odpalać cyklicznego surveila co znacząco poprawi jego wartość.
Starscape Cleric
Ocena: 3,5
To rodzaj karty, która bardzo mi się podoba. Po pierwsze, samo 2/1 i Flying za zaledwie dwie many sprawia, że chcemy nim grać. Po drugie, wysysanie życia z przeciwnika za każdym razem, gdy my je dostaniemy. Po trzecie Offespring jako wariant na późniejszą rozgrywkę. „Can’t block” w przypadku latającego beatera nie jest ogromną wadą.
Thornplate Intimidator
Ocena: 2,0
Karta typu, jak gram to jest OK. Gdy nie gram, również jest OK.
Thought-Stalker Warlock
Ocena: 3,5
Zawsze 2 za 1. Czasem to my wybierzemy kartę, co jest wręcz niesamowitym układem. W dodatku przyzwoite ciało, które samo wystarczyłoby w tej cenie.
Valley Rotcaller
Ocena: 3,5
Drain za 2 wydaje się łatwy do osiągnięcia, a taki właśnie wystarczy aby Rotcaller był po prostu niesamowitą kartą. Nie rzadkie mogą okazać się sytuację, gdy wysysamy np 4 lub 5 życia.
Wick, the Whorled Mind
Ocena: 3,5-4,0
Nawet w wariancie czysto czarnym mamy do czynienia z mocną kartą. 4 mana i staty o łącznej wartości 3/5 z opcją wzrostu brzmią fantastycznie. Gdy gramy Grixisem, Wick staje się potężną bronią.
Wick’s Patrol
Ocena: 3,5
Wick’s Patrol jest jednym z moich ulubionych stworów setu, nawet pomimo bardzo wygórowanego kosztu. Jego zdolność pozwoli nam na wygrywanie sytuacji na stole, a w konsekwencji całych gier. Napełnia grób do thresholda, flashbacków itp. oraz niszczy wrogie jednostki. Samemu jest niczego sobie bydlaczkiem.
Korekta: Wiktor Garske
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!