5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy
Bakersbane Duo
Ocena: 3,0
Na początek Duet. Silny Duet. Nie dość, że “za darmo” gotuje to jeszcze z czasem rośnie. I to właśnie jest kluczowe, gdyż nie będzie trudnym uczynić tego stwora 4/4. Są to potężne rozmiary dla kreatury za dwie many.
Bark-Knuckle Boxer
Ocena: 3,5
Bardzo agresywny Szop. 3/2 za dwa to świetne statystyki, niezniszczalność będzie odpalać się kilka razy na grę i pozwalać na lepsze ataki.
Brambleguard Veteran
Ocena: 3,5
Kolor zielony, nie bez przyczyny, kojarzony jest z dużymi stworami. Szop nawet bez zdolności jest duży, a zdolność uruchomić jest dosyć łatwo, w dodatku bonusy otrzymują wszystkie Szopy.
Bushy Bodyguard
Ocena: 3,5
Wiewiórka jest być może przeciętna zagrana w drugiej turze, jednak nieco później będzie potrafiła być naprawdę potężna. W wariancie “sufit” to po prostu kosmiczne value.
Cache Grab
Ocena: 2,0
Czar dobry jest sam z siebie i może być grany w wielu taliach. Jednak pełen potencjał osiągniemy w deckach operujących na grobie. Grab doskonale aktywuje Threshold, działa z Flashbackami i innymi efektami z grobu.
Clifftop Lookout
Ocena: 3,5
2 za 1 za 3 many. Karty tworzące efekt 2 za 1 od zawsze i na zawsze będą w limited po prostu dobre. Szczególnie, gdy kosztują tylko 3 many. Lookout także rampuje nas do 5 dropów.
Curious Forager
Ocena: 3,5
Wiewiór Witness. Przyzwoite staty i fantastyczna zdolność sprawiają, że zagramy nim w każdym zielonym decku.
Druid of the Spade
Ocena: 2,5
W Bloomburrow o tokeny nietrudno, a 4/3 za 3 to całkiem duży Królik.
Fecund Greenshell
Ocena: 3,5
Oczywiście, żółw jest mocną kartą. Czasami odpali się tu zdolność +2/+2 i to będzie wygrywające. Niestety, uzbierać 10 landów to nie lada wyczyn i nawet zdolność triggerowalna bardzo temu nie pomoże.
For the Common Good
Ocena: 0,5
Po prostu NIE. Drogo, o ile w ogóle uda nam się to zagrać. A jak już zagramy to często kopiować będziemy typki 1/1.
Galewind Moose
Ocena: 3,0
Colossal Dreadmaw dostaje kolejne upgrady i powoli robi się naprawdę niezły. Nie mam nic przeciwko aby Łoś kończył krzywą many w naszych deckach.Hazardroot Herbalist
Ocena: 3,0
Słabe statystyki fajnie rekompensowane są niezłą zdolnością, dając nam całościowo fajną kartę, szczególnie w decku z tokenami.
Heaped Harvest
Ocena: 2,0
Klasyczna karta rampująca/pozwalająca nam na granie 4-5 kolorem. Wykorzystywać ją powinniśmy właśnie w tej funkcji.
High Stride
Ocena: 1,5
Tania sztuczka, niestety daje dość mało siły. Nie zmienia to faktu, że jest to OK zapychacz, szczególnie w agresywnych deckach.
Hivespine Wolverine
Ocena: 3,5
Rosomak posiada 3 fajne opcje do wyboru. Każda jest po prostu dobra, a dzięki temu że jest między nimi wybór, w każdej sytuacji na stole znajdziemy dla Wolverina świetne zastosowanie.
Honored Dreyleader
Ocena: 2,0-3,5
Karta mocno zależna od ilości Wiewiórek i/lub Foodów, które tworzy nasz deck. Na pewno można w tym secie składać deck, w którym Dreyleader będzie potężny.
Hunter’s Talent
Ocena: 4,0
Removal na poziomie pierwszym – solidny. Poziom drugi odrobinę słabszy, ale w dalszym ciągu niedrogi i często stworzy nam trochę opcji do lepszych ataków. Poziom trzeci pozwala na doskonałe Card Advantage. Mocny talent.
Innkeeper’s Talent
Ocena: 4,0
Ten talent jest nieco inny, ale również rewelacyjny. Wszystkie zdolności są względnie tanie, w porównaniu z tym co oferują. Gospodarz ma szansę na wygrywanie niektórych gier samodzielnie.
Keen-Eyed Curator
Ocena: 4,0
Potężne ciało, które ma szansę w późnej grze stać się po prostu gigantyczne. Psuje grave synergie, po prostu świetna karta.
Longstalk Brawl
Ocena: 3,0
Jednomanowy Fight to w kreaturowych deckach rewelacyjny removal. Ten kosztem Ryby pozwoli nam czasem dołożyć kamyczek przed walką i wygrać ją z nawet większą kreaturą.
Lumra, Bellow of the Woods
Ocena: 2,5
Problemem Lumry jest to, że można ją cyklicznie chump blokować. Przez to nawet duży rozmiar może nie pozwolić na wygranie gry.
Mistbreath Elder
Ocena: 1,0-3,0
Problemem Eldera jest forsowność zdolności. Często będzie ona dla nas bardzo nieporęczna i bardziej pomoże przeciwnikowi niż nam. Dlatego warto wiedzieć, kiedy wkładać Żabę do decków.
1. Nasz deck musi mieć dużo tanich stworów.
2. Te stwory powinny posiadać ETB efekty, które możemy wykorzystać wielokrotnie. NP. Duet Piekarzy, nowy Witness, Three Tree Scribe lub Sunshower Druid.
Overprotect
Ocena: 2,0
Sztuczka ta to aż 2 mana, czyli jak na trick dużo, jednak oferowana siła dopałki jest bardzo duża. Na tyle duża, że warto nią grać w większości agresywnych decków i to nawet w większej ilości niż pojedyncza kopia.
Pawpatch Formation
Ocena: SB – 3,0
Karta mocna, jednak w większości wypadków Sideboardowa. Wynika to z tego, że kolor zielony w większości wypadków chciał będzie za dwie many wstawiać power na stół. Nie będzie jednak problemem jeśli włożymy ją do majndecka. Cele często znajdzie a jeśli nie, to karta + Food.
Pawpatch Recruit
Ocena: 3,5
2/1 za jedną manę z trample i dobrą zdolnością i opcją na kicker, czyli bycie niezłym drawem nawet w późniejszej grze. No super karta.
Peerless Recycling
Ocena: 1,5
Karta pozwala nam na wykonanie równej wymiany, tracimy kartę z ręki za najlepszy pernament z grobu. Lub robimy prawie to samo w konfiguracji 2 za 2. Taka elastyczność sprawia, że często zmieści się w deckach.
Polliwallop
Ocena: 3,0
Bite, dość drogi bazowo, ale już z jedną zniżką robi się wspaniały.
Rust-Shield Rampager
Ocena: 2,0
To chyba pierwszy raz, gdy kreaturę za 4 mana cenię tak nisko, i to w dodatku posiadającą dwie fajne zdolności. Jednak myślę sobie, że mnóstwo tanich kart ma Offering. To sprawia, że wolę w deckach grać dwa dropami z kickerem na łączne 4 many niż 4 dropani. Nie sprawia to oczywiście, że Rampager jest słaby. W dalszym ciągu jest OK, po prostu nie jest priorytetem.
Scrapshooter
Ocena: 4,0
4/4 i Reach za 3 mana to w limited rewelacyjne statystyki. Opcja na zniszczenie kluczowego artefaktu/enchantmentu, nawet kosztem karty, jest tu dużym upgradem.
Season of Gathering
Ocena: 4,0
Dość często rozłożymy tu 5 kamyków, rozdamy trample i wygramy grę jednym wjazdem. Nawet jeśli nie jednym to nasza przewaga na stole się ustabilizuje i wygramy w 2-3 tury. Niestety, ten season jest dużo słabszy, gdy jesteśmy z tyłu na stole. W takich sytuacjach płacenie 6 many i nieotrzymywanie ciała na stole będzie bardzo irytujące i to powoduje obniżkę oceny.
Stickytongue Sentinel
Ocena: 2,5
3/3 Reach za trzy jest już bardzo OK. A tu w dodatku mamy zdolność, która okazjonalnie się nam przyda.
Stocking the Pantry
Ocena: 0,5-3,0
Dość interesujący silnik, który całkiem niewielkim kosztem może dostarczyć nam stałego źródełka kart. Warunkiem są kamyki +1/+1, które nasz deck musi produkować regularnie w celu aktywowania tego enchantmentu.
Sunshower Druid
Ocena: 2,0
1/3 + życie za jedną manę to całkiem nieźle, blokuje większość 2 dropów formatu. W dodatku mamy tu zauważalnie kartę do grania w deckach np. z kartą powyżej, lub z synergiami związanymi z wracaniem własnych stworów na rękę.
Tender Wildguide
Ocena: 4,0
Wildguide jest genialną wręcz manodajką, sam z siebie ma statystyki pozwalające atakować. Ma też zdolność samozwiększania. Dzięki Offspring jest bardzo dobry nawet w późniejszym etapie rozgrywki.
Thornvault Forager
Ocena: 4,0
Podobnie jak poprzednik, fantastyczna manodajka, posiada te same zalety, jest potężna zarówno na początku jak i na końcu gry.
Three Tree Rootweaver
Ocena: 2,0
Ta manodajka wciąż jest niezła, jednak nie umywa się do poprzedniczek. Jest mimo tego wystarczająco mocna abyśmy grali nią w większości decków, na pewno w tych w których krzywa many nie kończy się na 3.
Three Tree Scribe
Ocena: 3,0
Wystarczy jeden położony kamyczek, aby Scribe zasłużył sobie na przydzieloną mu ocenę. Powinno się to nam od czasu do czasu udawać, mamy trochę cofania własnych stworów w zielonym. Przeciwnik może nam coś exilować.
Treeguard Duo
Ocena: 2,0
Przeciętny common, który od czasu do czasu sprzeda naprawdę mocny bonus, najczęściej jednak będzie to mniej więcej +2/+2. Fajny, ale nie na tyle by szukać go aktywnie w draftach.
Treetop Sentries
Ocena: 1,5-3,0
Jest ogromna przepaść między wersją z dodatkową kartą dobraną i wersją bez niej.
Valley Mightcaller
Ocena: 4,0
Nierzadko zobaczymy Żabę w rozmiarze nawet 4/4 i z tramplem. Jak za jedną wydaną manę brzmi na doskonały wręcz interes.
Wear Down
Ocena: SB
Karta tylko i wyłącznie z zastosowaniem po SB. Bardzo odradzam granie w majndecku gdyż zbyt często będzie ona martwym drawem.
Korekta: Wiktor Garske
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!