5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Lądy i Artefakty
Appendage Amalgam
Ocena: 2,0
Stwór 3/2 za trzy many nie jest zbyt imponujący, a Flash niewiele zmienia. Dopiero Surveil przy każdym ataku sprawia, że karta staje się grywalna. Dodatkowy plus za bycie Enchantmentem i Flash, który może uruchamiać synergie związane z enchantmentami.
Balemurk Leech
Ocena: 2,0
Solidny two-drop. Na początku dobrze spełnia rolę agresora, a w późniejszych etapach gry może jeszcze zadać incydentalne obrażenia.
Cackling Slasher
Ocena: 2,0
Stwór za 4 many o przyzwoitych statystykach, który staje się jeszcze lepszy, gdy otrzyma counter. Menace sprawia, że będzie trudny do zablokowania.
Come Back Wrong
Ocena: 4,0
Świetny removal za 3 many, który pozwala zniszczyć dowolną kreaturę, a dodatkowo zyskać ją na jedną turę, co pozwala wykorzystać jej ETB lub zdolności atakowania. Bardzo uniwersalna i mocna karta.
Commune with Evil
Ocena: 1,5-3,0
W wielu deckach będzie to słaby filler, ale karta zyskuje na wartości w taliach, które chcą napełniać grób do reanimacji lub innych efektów. W deckach z bombami staje się znacznie lepsza, bo kopie się głęboko w poszukiwaniu odpowiednich kart.
Cracked Skull
Ocena: 2,0
Lepsza wersja Coercion. Jako Enchantment wyzwala dodatkowe synergie i utrudnia ataki i bloki wrogim stworom. Nadal jest to raczej sytuacyjna karta, ale grywalna w odpowiednich deckach.
Cynical Loner
Ocena: 2,0
Dobry stwór do agresywnych decków, jak i do reanimacji. Niestety, 1 toughness sprawia, że jest łatwy do usunięcia zarówno przez removal, jak i w walce z większością stworów.
Dashing Bloodsucker
Ocena: 1,5-3,5
Typowy build-around. Jeśli masz mało enchantmentów, karta jest słaba – 2/5 za 4 many nie imponuje. W decku z dużą liczbą enchantmentów staje się jednak mocnym 4/5 z Lifelink, co czyni ją świetnym wyborem.
Defiled Crypt // Cadaver Lab
Ocena: 2,5
Prawa strona jest solidna, nawet bez patrzenia na lewą. Build-around oparty na lewej stronie jest trudniejszy do zrealizowania, ale jeśli uda się go aktywować kilka razy, wynik jest znakomity.
Demonic Counsel
Ocena: 1,0
Zbyt ryzykowna karta, by ją polecać. Delirium jest trudne do osiągnięcia, a Demon występuje rzadko w secie. Lepiej unikać tej karty.
Derelict Attic // Widow’s Walk
Ocena: 3,0
Read the Bones to solidne playable, a tutaj dostajemy dodatkowy bonus do ataku, co utrudnia przeciwnikom blokowanie. Warto grać tą kartą, szczególnie w taliach, które chcą manipulować kartami na szczycie talii.
Doomsday Excruciator
Ocena: 0,0*
Karta jest niegrywalna w Limited, chyba że grasz mono-black lub masz możliwość skutecznej reanimacji. W przeciwnym razie jest to zbyt trudne do zagrania.
Enduring Tenacity
Ocena: 3,0
Statystyki Węża nie są imponujące, ale jego zdolność pozostaje na stole nawet po śmierci, co czyni go wartościowym. Zdolność do przywracania życia jest kluczowa, zwłaszcza w czarnym kolorze.
Fanatic of the Harrowing
Ocena: 2,0
Tworzy przewagę kart, jednocześnie umożliwiając loot, co może wspierać reanimację. Statystyki są dość słabe, ale karta ma wystarczająco dużo zalet, by znaleźć miejsce w wielu taliach.
Fear of Lost Teeth
Ocena: 1,5
Jako one-drop niewiele wnosi. Bycie enchantmentem ma pewne znaczenie w secie, ale jego statystyki są zbyt małe, by miały realny wpływ na późniejsze etapy gry.
Fear of the Dark
Ocena: 2,5
Choć Glimmerów w secie nie ma zbyt wielu, ten stwór często będzie 5/5 z Deathtouch i Menace. Taki koszmar jest trudny do zatrzymania.
Final Vengeance
Ocena: 3,0
Exile removal za cenę poświęcenia stwora lub enchantmentu. Koszt może wydawać się wysoki, ale w odpowiednim decku, zwłaszcza z mechaniką reanimacji, jest to bardzo korzystna karta.
Funeral Room // Awakening Hall
Ocena: 2,0
Bardzo trudna karta do oceny. Lewa strona jest zbyt droga jak na swoje efekty, ale w rzadkich przypadkach prawa strona może wygrać grę, gdy uda się ją zagrać. Obserwacja formatu będzie kluczowa, aby ocenić jej realną wartość.
Give In to Violence
Ocena: 2,0
Dobry trick w secie, gdzie sztuczki mają większe znaczenie. Lifelink może być istotny dla uruchamiania dodatkowych efektów. W większości przypadków solidna karta.
Grievous Wound
Ocena: 1,0
Wymaga pięciu skutecznych ataków, aby zredukować życie przeciwnika do zera. Karta nie ma wpływu na pole bitwy, dlatego lepiej jej unikać, chyba że w specyficznych sytuacjach.
Innocuous Rat
Ocena: 2,5
Solidny stwór, który pomaga kontrolować tempo gry, tworząc przewagę.
Killer’s Mask
Ocena: 3,0
2/2 z Menace za 3 many i morph to dobra opcja. Możliwość przekładania Menace na inne potwory sprawia, że karta ma dodatkową elastyczność. Solidna w każdym decku.
Let’s Play a Game
Ocena: 1,5
Żaden z efektów nie jest wart 4 many, chyba że osiągniesz delirium. Niepewność co do aktywacji delirium sprawia, że karta ta jest mało grywalna.
Leyline of the Void
Ocena: 0*
Karta nadaje się wyłącznie do sideboardu przeciwko taliom reanimacyjnym, które w Limited są rzadkością.
Live or Die
Ocena: 4,0
Świetna karta o dużej wszechstronności. Oba efekty są warte 5 many, a w secie reanimacyjnym znajdzie swoje idealne miejsce.
Meathook Massacre II
Ocena: 0
Koszt 4 czarnych many sprawia, że jest to praktycznie niegrywalna karta w Limited, chyba że grasz mono-black, co jest rzadkością.
Miasma Demon
Ocena: 3,0
Solidny stwór za swoją cenę, który może szybko zakończyć grę. Mocny cel do reanimacji, zasługujący na pochwałę.
Murder
Ocena: 3,5
Bezwarunkowy, tani removal w instant speed. Jak zawsze, jedna z najlepszych kart w Limited.
Nowhere to Run
Ocena: 3,5
Świetny removal, który trafi większość stworów. Enchantment z Flash, co dodatkowo zyskuje na wartości w setach, gdzie takie synergie są obecne.
Osseous Sticktwister
Ocena: 3,0
2/2 z Lifelink to solidny stwór na wczesną i późną grę. Dodatkowa zdolność pozwalająca zadawać obrażenia przeciwnikowi to świetny bonus.
Overlord of the Balemurk
Ocena: 4,0
5/5 z Suspend 5 to już solidna opcja, ale efekt tworzenia przewagi kart sprawia, że jest to jeszcze lepsza karta. Mocny wybór w Limited.
Popular Egotist
Ocena: 3,0
Choć statystyki są słabe, zdolność aktywowania i ochrona przed śmiercią sprawiają, że karta może przeżyć większość walk, zyskując na wartości.
Resurrected Cultist
Ocena: 2,5
Duża siła pozwala na potężne ataki. Możliwość zagrania jej dwukrotnie czyni tę kartę wartościową w taliach, które potrafią to wykorzystać.
Spectral Snatcher
Ocena: 2,5
Landcycling zawsze sprawia, że karta jest wartościowa. Za 2 mana dostajemy ląd, a za 6 many mocnego stwora. Taka elastyczność zawsze się opłaca.
Sporogenic Infection
Ocena: 3,0
Ciekawy wariant Edictu, który dobrze działa przeciwko dużym armiom, ale może być problematyczny, gdy przeciwnik ma tylko jednego stwora. Bycie Enchantmentem i dodatkowy efekt eliminacji mniejszych stworów dodaje jej wartości.
Unholy Annex // Ritual Chamber
Ocena: 4,5
Na pierwszy rzut oka lewa strona może wydawać się słaba, ale można zacząć od prawej strony, która jest fantastyczna. Demon sam w sobie jest bardzo silny, a lewa strona może dodatkowo przyspieszyć naszą wygraną w odpowiednich sytuacjach. Mocna karta, szczególnie w agresywnych strategiach.
Unstoppable Slasher
Ocena: 4,0
Dobre statystyki, świetne zdolności i możliwość powrotu na stół czynią tę kartę bardzo mocną. Może wygrywać gry samodzielnie, jeśli przeciwnik nie znajdzie odpowiedzi.
Valgavoth, Terror Eater
Ocena: 0,0-5,0
9 mana oznacza, że nigdy nie zagramy tej karty w normalny sposób. Jeśli jednak uda się ją wskrzesić, mamy do czynienia z jednym z najpotężniejszych stworów w secie. Jeśli deck jest oparty na reanimacji, warto go zbudować wokół tej karty.
Valgavoth’s Faithful
Ocena: 3,5
Idealny sposób na szybkie przywołanie Elder Demona lub innego potężnego stwora w czwartej turze. Świetny wybór w taliach reanimacyjnych.
Vile Mutilator
Ocena: 3,5
Bardzo dobry cel do reanimacji, a jednocześnie mocny stwór, nawet jeśli zostanie zagrany normalnie. Wysoki koszt many jest w pełni uzasadniony.
Winter’s Intervention
Ocena: 3,5
Mocny removal, który może usunąć większość stworów za cenę, która jest bardzo korzystna. Dodatkowo efekt przywracania życia wspiera synergie w secie.
Withering Torment
Ocena: 3,5
Bezwarunkowy removal, który za 3 many i 2 punkty życia pozwala na zniszczenie stwora lub enchantmentu. Bardzo solidna opcja w czarnych taliach.
korekta: Daniel Smyl
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!