5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Lądy i Artefakty
Arabella, Abandoned Doll
Ocena: 3,5
Lalka jest dobrą kartą, jednak można się spodziewać nieco więcej. Występuje tu pewna antysynergia z białymi pokojami, które zwiększają statystyki stworów, co może obniżać wartość Arabelli w niektórych sytuacjach.
Baseball Bat
Ocena: 3
Oprócz oczywistego użycia do tapowania blokerów, karta ta może zaskakująco działać z Survival, gdyż możemy tapować nasze własne stwory, aby odpalić ich zdolności.
Beastie Beatdown
Ocena: 2,5-3,5
Bez Delirium karta jest dość przeciętna, jednak w kolorach RG osiągnięcie Delirium jest dość łatwe. Jeśli dodamy dwa +1/+1 counters, jest to jeden z najlepszych removali w secie.
Broodspinner
Ocena: 4
Flavour-wise, małe pajączki latające są dziwne, ale mechanicznie karta jest bardzo mocna. Za 2 mana dostajemy solidne ciało z Surveil, a później możemy zamienić pająka na małe stado lataczy, co daje świetne value.
Disturbing Mirth
Ocena: 0-2(?)
To bardzo synergiczna karta, która wymaga posiadania odpowiedniej liczby pokoi, które chcemy poświęcać, oraz wsparcia, jak np. Final Vengeance. Trudna do oceny bez odpowiedniej budowy decku.
Drag to the Roots
Ocena: 2,5
W tym secie mamy nadmiar enchantmentów, co sprawia, że ten removal jest dość uniwersalny i znajdzie wiele celów.
Fear of Infinity
Ocena: 3,5
UB oferuje kilka kart z Surveil, co ułatwia wrzucenie tej karty do grobu i późniejsze jej odzyskanie, tworząc value. W dodatku, to trudny do usunięcia latacz z Lifelink, co czyni go groźnym zagrożeniem na stole.
Gremlin Tamer
Ocena: 3
Blokuje dolną część stołu, jednocześnie pozwalając naszym lataczom wygrywać wyścig. Dobra, defensywna karta.
Growing Dread
Ocena: 3
Flash czyni tę kartę bardziej wszechstronną – możemy wprowadzić 2/2 do bloków lub ustawić Delirium. Przy większej ilości many, manifestowany stwór może szybko się odwrócić, zwiększając wartość karty.
Inquisitive Glimmer
Ocena: 3
Karta nabiera wartości w deckach z dużą ilością enchantmentów i pokoi, co w kolorach UW jest możliwe. Solidny playable.
Intruding Soulrager
Ocena: 2,5
Pozwala na maksymalizację wartości z już użytych pokoi, a UR Room Ramp to sprawdzony archetyp w tym secie, co czyni tę kartę dobrym wyborem w odpowiednich konstrukcjach.
The Jolly Balloon Man
Ocena: 3
W stylu Fable of the Mirror-Breaker, klaun z balonami skaluje się wraz z ilością stworzeń z ETB zdolnościami, co czyni go solidnym wyborem, zwłaszcza w deckach z dużą liczbą takich efektów.
Kaito, Bane of Nightmares
Ocena: 4,5
Kaito może szybko zakończyć grę, zwłaszcza gdy wprowadzamy go na trzecią turę z Ninjutsu. Szybko zadaje obrażenia i eliminuje blokery. Gdy jednak przeciwnik ma znacznie więcej stworów, jego efektywność spada.
Marina Vendrell
Ocena: 2,5
W formacie łatwo jest złożyć 5-kolorowe decki (UG + splashe), dzięki czemu Marina może znaleźć swoje miejsce. Nie jest to karta, którą byśmy brali wcześnie, ale w odpowiednim decku zawsze warto ją rozważyć.
Midnight Mayhem
Ocena: 2,5
W secie brakuje synergii z Gremlinami, co obniża wartość tej karty. Można ją rozważać, jeśli nasz deck potrafi tworzyć tokeny Gremlinów.
Nashi, Searcher in the Dark
Ocena: 3,5
Świetna karta – albo wzmacnia się po zadaniu obrażeń, albo wrzuca karty do grobu, pomagając osiągnąć Delirium. Jest to ninja, co dobrze współgra z Kaito, wzmacniając strategie UB.
Niko, Light of Hope
Ocena: 4,5
Potężny planeswalker, a Shard tokeny to enchantmenty, co synergizuje z wieloma efektami. Niko przypomina Blink z dodatkowymi korzyściami, co czyni go jedną z najlepszych kart w secie.
Oblivious Bookworm
Ocena: 4
Merfolk Looter, który działa natychmiast po zagraniu i jest 2/3. Jego zdolność pomaga przy kartach z Manifest Dread, a siła tej karty pokazuje, jak daleko zaszedł power creep w Magicu.
Peer Past the Veil
Ocena: 2,5-3
W RG, które często opiera się na Delirium, karta może dobrać do czterech kart za 4 mana, co jest dobrym wynikiem. W agresywnych deckach RG może być nieco wolna, dlatego prawdopodobnie zagramy nią maksymalnie jedną sztukę.
Restricted Office // Lecture Hall
Ocena: 2
To specyficzny mass removal. Niszczymy tylko duże stwory, co pozwala zachować nasze mniejsze jednostki, niszcząc większe zagrożenia przeciwnika. Może być użyteczne w odpowiednich deckach.
Rip, Spawn Hunter
Ocena: 3
Powtarzalny motyw w secie – jeśli stwór przeżyje combat, dostajemy dodatkowe karty. Zawsze warto grać, choć nie budzi większej ekscytacji.
Rite of the Moth
Ocena: 2,5
WB to archetyp reanimatora, ale koszt many tej karty – trzy kolorowe symbole – czyni ją trudną do zagrania poza WB deckami. W odpowiedniej konfiguracji jest to jednak solidny wybór.
Roaring Furnace // Steaming Sauna
Ocena: 2-4
Gdy mamy dostęp tylko do jednej z połów, karta jest dość przeciętna. W momencie, gdy możemy zagrać obie, dostajemy bardzo mocny removal z dobieraniem kart, co czyni ją wartościową opcją na wczesny pick.
Sawblade Skinripper
Ocena: 3
RB poświęcanie permamentów to główny motyw tego setu. Skinripper rośnie i zadaje obrażenia na podstawie liczby poświęconych permamentów. To silny element tej strategii.
Shrewd Storyteller
Ocena: 3
Chociaż design jest nieco nudny, karta jest potężna – z każdym przeżytym combatem staje się coraz trudniejsza do zatrzymania, a możliwość wzmacniania innych stworów, np. lataczy, dodatkowo podnosi jej wartość.
Shroudstomper
Ocena: 2,5-3,5
Poza WB reanimatorem, mało kto będzie chciał grać tą kartą ze względu na wysoki koszt many. Może krążyć po stołach jako późny pick, a jej wartość zależy od siły WB reanimacji w formacie.
Skullsnap Nuisance
Ocena: 2,5
Dobrze blokuje w early game, a zdolność selekcji kart pozwala powoli przechylać szalę zwycięstwa na naszą korzyść.
Smoky Lounge // Misty Salon
Ocena: 1
Typowy zapychacz w deckach UR Room Ramp, bez większej wartości w innych archetypach.
The Swarmweaver
Ocena: 4,5
Potężny stwór, który zawsze warto grać, a nawet splashować. Nawet bez dodatkowego wsparcia jest bardzo mocny.
Undead Sprinter
Ocena: 3,5
Zombie, który stawia przeciwnika w trudnej sytuacji – zginie i wróci, a jeśli pokonamy jego stworzenie w walce, mamy duże szanse na dalsze zyski.
Victor, Valgavoth’s Seneschal
Ocena: 3,5
Surveil wkłada karty do grobu, a WB reanimacja potrafi dobrze je wykorzystać. Choć synergie z enchantmentami są bardziej przypadkowe, Victor wpisuje się dobrze w strategię WB.
Wildfire Wickerfolk
Ocena: 3,5
Szybki start w drugiej turze, który narzuca tempo i ustawia nas w dogodnej pozycji. Nawet po śmierci wypełnia grób, pomagając osiągnąć Delirium.
Winter, Misanthropic Guide
Ocena: 0
Trudna do zagrania karta w trzech kolorach, która pozwala wszystkim graczom dobierać karty. Jest zbyt ryzykowna, by nią grać w Limited.
Zimone, All-Questioning
Ocena: 4,5
Prosta w obsłudze karta, która przy końcu tury stawia na stole dużego stwora, o ile kontrolujemy odpowiednią liczbę landów. Bardzo silna karta, warto ją grać i splashować zawsze, gdy tylko możemy.
korekta: Daniel Smyl
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!