Analiza limited Murders at Karlov Manor – czarny

Radek Kaczmarczyk31.01.2024Czas czytania: 9 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy


Sponsor serii Murders at Karlov Manor: OKO

Sponsorem spojlera oraz serii analiz limited jest marka OKO, która wraz z Guildmage stworzyła kolekcję ubrań Mana Folklore.

https://shop.oko.gg/collections/guildmage-x-oko

Rabat 20% dla naszej społeczności z hasłem: GUILDMAGE


Agency Coroner
Ocena: 1,5

Koroner ma niezbyt atrakcyjne statystyki. 3/6 za 5 many nie powala. Zdolność czasem okaże się bardzo użyteczna, jednak dużo częściej nie zostanie w ogóle użyta. Całościowo mamy do czynienia z bardzo przeciętną kartą.


Alley Assailant
Ocena: 2,5

Póki co odnoszę wrażenie, że średni power level tego setu jest na dość niskim poziomie, szczególnie w porównaniu z setami z ostatnich lat. Dlatego też ten wampir dostaje u mnie przyzwoitą ocenę. Normalnie przyznałbym ujemne punkty za wejście do gry tapped. Tu jednak myślę, że wielkość 3/3 będzie wystarczającą rekompensatą. Zresztą historycznie w formatach morphów kreatury 3/3 zawsze były wyróżniające się. W późnej grze skorzystamy z chęcią z mana sinka i draina 3 życia.


Barbed Servitor
Ocena: 3,0

Niesamowity jest design tej karty, ale w uproszczeniu brzmi to mniej więcej tak: albo co turę dobierze nam dodatkową kartę w zamian za jedno życie, albo zada przeciwnikowi 3-5 obrażeń.


Basilica Stalker
Ocena: 1,5

Dość drogo, wersja bez Disguise wydaje się być praktycznie nie do zaakceptowania. Wersja z Morphem jest trochę za droga. Na końcu jednak tak duży latacz powinien być w stanie się „połączyć” i triggerować swoją zdolność. Karta typu – z braku laku – gramy wampirem.


Case of the Gorgon’s Kiss
Ocena: 2,0

Sądzę, że tę kartę będziemy kochać i nienawidzić jednocześnie. Będą gry, gdy za jedną manę dostaniemy na stół kreaturę 4/4 Deathtouch i Lifelink. Będą takie, gdzie dobijemy kreaturę przeciwnika i nic więcej. Będą również takie, gdzie nie zrobimy nią kompletnie nic. Wariant optymistyczny wymaga bardzo sprzyjającego setupu. Traktowałbym ją z dużą rezerwą i grał pewnie nie więcej niż 1 sztuką.


Case of the Shashed Skeleton
Ocena: 3,5

Podejrzanie mocna karta. Szkielet 2/1 za dwie many jest do zaakceptowania. Co najlepsze w tej karcie, to to, że sprawa prędzej czy później sama się rozwiąże, a gdy to nastąpi, dostaniemy Demonic Tutora po najlepszą kartę w decku. Całościowo po prostu wyborna karta.


Cerebral Confiscation
Ocena: 1,5

Do wyboru, Mind Rot lub Coercion. Opcje słabe lub bardzo słabe. Traktuję tą kartę jako zapychacz lub sideboard, gdy musimy jakoś poradzić sobie z bombą przeciwnika, na którą nie bardzo mamy inne sposoby.


Clandestine Meddler
Ocena: 2,5

Wiotkie ciało znajduje tu rekompensatę w przyzwoitej zdolności, dzięki której dostaniemy powtarzalne Surveile. Te, jak wiadomo, są dobrą zdolnością, a jeszcze lepszą w świecie, gdy chcemy zbierać dowody.


Deadly Cover-Up
Ocena: 4,0

Dostajemy tu bezwarunkowego sweepera za 5 many. Bez żadnych wad. Bez dodatkowych zalet, opcja Collect Evidence jest w limited całkiem pomijalna. Niemniej, sam sweeper za 5 to dużo, wystarczająco dużo, aby Cover-Up nazwać wyborną kartą.


Extract a Confession
Ocena: 2,0

Edykty od pewnego czasu nie są już tym, co kiedyś. Wiąże się to przede wszystkim ze zmianą ogólnego sposobu projektowania kart do Magic: The Gathering, gdzie karty mają więcej tekstu i więcej możliwości. W rezultacie, w różnych środowiskach limited często mamy do czynienia z tokenami 1/1, które poświęcają się zamiast kreatury, którą naprawdę chcemy zabić. Tu niby możemy to zrobić na późnym etapie, zbierając dowody, jednak nie mamy gwarancji, że stwór z największym powerem będzie akurat tym, co chcemy (najczęściej tak, ale to i tak pewnie max 75% wypadków). Poza tym wartość 6 na collekcie jest naprawdę wysoka. Nie zawsze będzie nas na to stać.


Festerleech
Ocena: 3,0

Rootwala ver. 2024. W tym secie ten stwór wydaje się być bardzo silny. Mielenie aż dwóch kart znacząco ułatwi nam zbieranie dowodów. 3/3, do których urośnie pijawka, to odpowiednie staty, by walczyć ze wszechobecnymi face-down typkami.


Homicide Investigator
Ocena: 3,5

Śledczy ma potencjał do odnalezienia wielu dowodów i w efekcie wygrania gry. Niby zwykły Miś, jednak upside jest duży.


Hunted Bonebrute
Ocena: 3,0

Nie spodziewam się, abyśmy często grali wersję za 3 many, jednak taka opcja również istnieje i warto o niej pamiętać. Grając Disguise, omijamy przyznanie przeciwnikowi 2x 1/1 Psa i dostajemy stwora z bardzo dużym atakiem i małą ewazją. Na koniec zdolność przy śmierci, całkiem solidna. Efekt jest taki, że mamy tu do czynienia z całkiem przyzwoitą kartą.


Illicit Masquerade
Ocena: 2,5

Wydaje się, że w maskaradzie jest dużo mocy. Płacimy wprawdzie dużo – 4 many, jednak przy dobrym manewrowaniu rozgrywką powinniśmy wrócić kilka kart z grobu prosto do gry, a to z kolei warte jest tej ceny. Problem jednak jest taki, że dobre manewrowanie może w przypadku tej karty okazać się czasami bardzo trudne. Niemniej jednak, myślę, że warto grać.


It Doesn’t Add Up
Ocena: 2,0

Tego rodzaju efekt dostajemy już niemal z urzędu. Klasycznie jest grywalny, klasycznie nie jest konieczny. Odmianę mogą stanowić decki, które są w stanie same umieszczać spore kreatury w grobie.


Lead Pipe
Ocena: 2,5

Podobnie jak wszystkie ekwipunki z tej serii, koszt zagrania + equip koszt są tu odrobinę zbyt wysokie. Nie na tyle jednak, aby nie warto było grać tymi kartami. Ta daje nam przyzwoity boost ataku oraz wysysanie życia z wroga i wyróżnia się na tle pozostałych. Zaznaczmy jednak, że takie ekwipunki są domeną agresywnych konstrukcji.


Leering Onlooker
Ocena: 3,5

Bardzo dobry uncommon. 1/3 i Fly może nie powalają w relacji do kosztu. Jednak też nie są bardzo złe. Jeśli jednak dodamy fakt, że w późniejszej grze dostajemy solidny efekt stworzenia dwóch latających tokenów, to mamy w efekcie bardzo fajną kartę. Co więcej, w świecie surveilów, czasem po prostu włożymy ją prosto z decku do grobu, generując w ten sposób card advantage.


Long Goodbye
Ocena: 3,5

Dwumanowa karta, która bez problemu radzi sobie z trzymanowymi i tańszymi kreaturami. Czego chcieć więcej? Może tego, że dzięki linijce „Can’t be countered” omijamy Ward na wszystkich Cloaked stworach? Gramy z entuzjazmem.


Macabre Reconstruction
Ocena: 2,5

Można powiedzieć, że to czarna Divination, a takie stwierdzenie nie byłoby dalekie od prawdy. W tej karcie urzeka mnie to, z jaką łatwością będziemy mogli zagrywać ją za 2 many. W tym koszcie ten efekt jest naprawdę dobry.


Massacre Girl, Known Killer
Ocena: 4,0

4/4 i Menace za 4 many to już nieźle. Wither na naszych stworach – jeszcze lepiej. Jednak prawdziwa moc tkwi w dobieraniu kart. Wszystko razem tworzy masakryczny obraz doskonałej karty.


Murder
Ocena: 3,5

Klasyk gatunku. Ale w secie o tej nazwie nie mogło go przecież zabraknąć. Podobnie jak za każdym z poprzednich razów, tak i tutaj, Morderstwo jest czymś, co chcemy robić.


Nightdrinker Moroii
Ocena: 2,0

Moroii nie sprawia na mnie dobrego wrażenia. Najchętniej zagrywałbym go bez Disguise, jednak w tym wariancie strata życia mnie odstrasza. W wariancie z Disguise, łącznie to 5 many, dużo jak na stwora 4/2. No i właśnie te dwa punkty obrony w formacie, gdzie Shock jest commonem. Dalej będę grał tą kartą, jednak nie jest dla mnie wysokim priorytetem na draftach.


Outrageous Robbery
Ocena: 3,5

Spodziewam się w tym formacie wielu długich gier, dlatego myślę, że ten spell może okazać się całkiem dobry. Wyobrażam sobie, że już zagranie za x=3 powinno być przyzwoite, taniej raczej się nie opłaca. X=4 i więcej to coś, do czego raczej bym dążył.


Persuasive Interrogators
Ocena: 2,0

Dość drogo, jednak ciało jest tu bardzo solidne. W dodatku dostajemy kartę z powrotem. Wystarczająco, aby grać w większości decków, pod warunkiem, że nie mamy lepszych kart w tym koszcie.


Polygraph Orb
Ocena: 1,0

Pięć many to bardzo dużo jak na efekt, który na początku daje nam tylko dwie karty i zabiera dwa życia. Kolejny efekt ma spory koszt evidence, przez co jego powtarzalność jest ograniczona. Co więcej, nie ma gwarancji straty życia, i to przeciwnik wybiera, co się stanie. Znacząco za drogo, odradzam.


Presumed Dead
Ocena: 1,5

Efekt ten wolałbym, gdyby kosztował 1 manę. Tutaj za dopłatą uzyskujemy bonus do statystyk, co pozwala w combacie zabić większego przeciwnika. Całość jednak, jak na moje oczekiwania, jest zbyt droga. Postrzeganie tej karty może zmienić duża ilość kreatur z efektem ETB, bo takie z dużo większą ochotą będę przywoływał do gry ponownie.


Repeat Offender
Ocena: 2,0

Słabiutki filler. Podnoszenie jego statystyk zajmie nam dużo czasu. Pierwsze +1/+1 kosztuje tutaj aż 6 many. Później idzie już łatwiej. Karta typu – gramy w przypadku braku innych, lepszych kart za 2 many, lecz gdy tylko mamy lepszy wybór, to tej unikamy.


Rot Farm Mortipede
Ocena: 2,0

3/4 za 4 many nie jest szczytem marzeń, jednak może znaleźć się w naszym decku. Jeśli uda nam się choć raz odpalić zdolność, wydaje mi się, że wystarczy to, aby być bardzo zadowolonym z tego insekta.


Slice from the Shadows
Ocena: 3,5

Skalowalny instantowy removal. W dodatku niekontrowalny (minorowe, ale cieszy, gdy widzimy stwora z Ward po drugiej stronie stołu). Definicja dobrej karty.


Slimy Dualleech
Ocena: 3,0

Wygląda to tak, że zdolność triggerowalna może wycelować sama w siebie lub w wiele innych stworów. Rozdawanie bonusu do powera i deathtoucha małym ludzikom to dobry sposób na wykorzystanie ich w późnej grze, gdy ich podstawowe statystyki już zawodzą. Dlatego myślę, że pijawki są całkiem fajną kartą i chcę nimi grać.


Snarling Gorehound
Ocena: 1,5

Gorehound nie daje nam gwarancji na dużo surveili. Jeśli odpali dwa, zanim zginie, to po prostu za mało. Jego rozmiary są mizerne, a ewazja słaba. Jestem na nie.


Soul Enervation
Ocena: 3,5

-4/-4 za 4 many na instancie jest definicją doskonałego removalu. Tu dodatkowo dostajemy permanentnie zdolność, która odpali się 0-3 razy w trakcie gry. Miły mały bonusik.


Toxin Analysis
Ocena: 2,0

Podoba mi się ta sztuczka. Pozwala wymienić małego słabego potwora na większego bydlaka. Investigate sprawia, że nie tracimy na to karty. Grałbym sztuką w wielu taliach.


Undercity Eliminator
Ocena: 3,5

Nekratall ver. Ravnica. Historycznie tego rodzaju kreatury zawsze były fantastyczne. Tu nie spodziewam się inaczej, poświęcamy naszą najsłabszą kreaturę, aby zabić przeciwnika najlepszą. Lub co jeszcze lepsze, poświęcamy wskazówkę. Fodder się znajdzie, a eliminator w dodatku exiluje. Bardzo mocna karta.


Unscrupulous Agent
Ocena: 2,0

Szczur, tzn. Elf Detektyw. Grywalna karta, podobnie jak wszystkie poprzednie wersje tego efektu.


Vein Ripper
Ocena: 5,0

Pierwsza bezdyskusyjna bomba, którą mam przyjemność opisać. OK, 6 many to często bardzo dużo, jednak rekompensata w postaci ogromnego, latającego ciała i doskonałej zdolności jest ogromna. Jeśli ktoś chciałby ją zabić, musi stracić 2 karty i dać się zdrenować za 2. W każdym wariancie wychodzimy tu wygrani.


Korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!