5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy
Sponsor serii Murders at Karlov Manor: OKO
Sponsorem spojlera oraz serii analiz limited jest marka OKO, która wraz z Guildmage stworzyła kolekcję ubrań Mana Folklore.
https://shop.oko.gg/collections/guildmage-x-oko
Rabat 20% dla naszej społeczności z hasłem: GUILDMAGE
Anzrag’s Rampage
Ocena: 1,0
Nie jest to karta dedykowana do grania w formacie limited. Jednak może mieć pewne wąskie zastosowanie w sideboardzie. Stanie się tak w przypadku, gdy mierzymy się z deckiem z dużą ilością artefaktów.
Bolrac-Clan Basher
Ocena: 2,0
Trochę trzeba tu zapłacić, zanim otrzymamy potężnego Double Strikera z tramplem. Jednak gdy już się wykosztujemy, otrzymamy potężnego stwora. Najbardziej podoba mi się wariant Disguise, gdyż odwrócenie tej karty face up może okazać się fajnym combat trickiem.
Case of the Burning Masks
Ocena: 3,5
3 many za 3 obrażenia do kreatury. To powinno w tym secie wystarczyć do ściągnięcia ogromnej większości stworów o podobnym i niższym koszcie. Dodatkowo, często rozwiążemy tę zagadkę jeszcze w tej samej turze, co zagramy sprawę i dostaniemy w nagrodę naprawdę fajny payoff.
Case of the Crimson Pulse
Ocena: 4,0
Bardzo fajna inkarnacja Tormenting Voice. Wprawdzie o manę droższa, ale ma potencjał stać się bombą w late game. Ale po kolei, w pierwszym kroku odrzucamy kartę, aby dobrać dwie. Zwróćmy uwagę na to, że discard nie jest tu kosztem i efekt zajdzie, nawet jeśli nie mamy innych kart na ręku. To sprawi, że odpowiednio nawigowana gra da nam card advantage już na tym etapie. Gdy już rozwiążemy sprawę, otrzymamy potężny zastrzyk kart. Najlepiej grać nią w agresywnych deckach, tych, gdzie szybko opróżniamy naszą rękę. Dostrzegam również wadę tej karty, czasem utkniemy na landach i nie będziemy mogli zejść z ręki i uaktywnić efektu, mimo wszystko jest ona fantastyczna i należy nią grać.
Caught Red-Handed
Ocena: 0,5
Już za 3 many tego rodzaju efekty najczęściej lądują w naszych sideboardach, nawet mając lepsze bonusy niż suspectowanie. Za 5 są kompletnie niegrywalne.
The Chase Is On
Ocena: 1,0
Trzy many to bardzo dużo jak za combat trick. Ten ma bardzo fajny efekt, co znaczy, że z rzadka użyjemy go jako zapychacza. Może też znaleźć zastosowanie w super agresywnym decku.
Concealed Weapon
Ocena: 2,0
Kreatura 2/2 za 3 many lub bardzo drogi ekwipunek. Największą zaletą tej karty jest fakt, że gdy jest kreaturą, możemy w odpowiedzi na removal zamienić ją w ekwipunek, który przeżyje. Kolejny wariant to flip w combacie, po to aby attachować ekwipunek do innego stworka, zwiększając znacząco zakres zadawanych obrażeń. Mimo tych zalet karta wygląda na bardzo drogą i raczej nie będzie moim priorytetem. Nie mam jednak nic przeciwko graniu jedną sztuką.
Connecting the Dots
Ocena: 4,0
Trochę jak Bomat Courier, jednak ta zdolność jest lepsza, możemy usunąć więcej niż jedną kartę w każdym combacie. Dodatkowo, na enchantmencie nasz „stash” jest bezpieczniejszy i mniej podatny na removal. Widzę dużą szansę na dobieranie 4-5 kart z tego enchantmentu.
Convenient Target
Ocena: 2,0
Doskonały ekwipunek do agresywnych decków. Ekwipunek, bo zdolność wracania z grobu jest bardzo zbliżona do ekwipunku. Tej aury możemy używać wielokrotnie. Suspectowanie w agresywnych deckach również jest korzystne. Warto również pamiętać o nieco innym zastosowaniu tej karty, możemy położyć ją na wrogiego blokera i zabrać mu możliwość blokowania poprzez rzucenie na niego podejrzeń. Ten wariant będzie pewnie dużo rzadszy, jednak zagrany często wygra grę.
Cornered Crook
Ocena: 3,5
Ocena tej karty dotyczy decku zawierającego artefakty, w szczególności wskazówki. Jeśli odpalimy zdolność, uzyskujemy tu bardzo przyzwoity efekt. Może on nawet celować w przeciwnika i wygrać grę. Jeśli jednak nie mamy artefaktów, lub mamy ich w decku 1-2, to niestety jest to karta o wartości 1,5.
Crime Novelist
Ocena: 1,5
Niestety, gabaryty tego goblińskiego pieśniarza są mizerne. Perspektywy wzrostu są niewielkie i niepewne. Odradzam granie, chyba że nasz deck generuje ogromne ilości wskazówek.
Demand Answers
Ocena: 1,5
Kolejna iteracja Tormenting Voice. Fajna, gdyż jest instantowa i oferuje możliwość poświęcenia artefaktu (wskazówki) zamiast discardu. Fajnie mieć taki wariant. Mimo wszystkich ulepszeń to wciąż zapychacz.
Expedited Inheritance
Ocena: 0,5
Efekt na tej karcie jest symetryczny, co w rezultacie oznacza, że często skorzysta na nim przeciwnik w równym stopniu co my. Różnica jest jednak taka, że to my straciliśmy kartę. Nie polecam.
Expose the Culprit
Ocena: 1,0
Aby uczynić tę kartę dobrą, musielibyśmy mieć dużo stworów z mechaniką Disguise, bardzo dużo. Pewnie koło 10. Tylko czy chcemy grać deckiem, który ma ich aż tyle? Stwory te są z reguły overcosted i mam co do tego duże wątpliwości. Dlatego myślę, że nie często zagramy tym uncommonem.
Felonious Rage
Ocena: 1,5
W agresywnych deckach ten trick wydaje się być dopuszczalny do grania. Pozwala na wymianę naszego małego stworka za coś większego po wrogiej stronie stołu, a na koniec zostawia nam na stole ciało 2/2. Werdykt: 1 sztuka w agresywnych deckach, 0 we wszystkich innych.
Frantic Scapegoat
Ocena: 1,5
Karta tej samej kategorii co poprzednik. Jeśli jesteśmy super agresywni, możemy nią grać. Różnica jest taka, że w super agresywnym decku chętnie zagramy nawet kilkoma Kozami.
Fugitive Codebreaker
Ocena: 4,0
Świetny goblin. Samo 2/1 Prowess Haste to już extra za dwie many. Ten typ jednak może się morphować i dzięki temu dobrać nam tonę kart. Jestem bardzo na tak.
Galvanize
Ocena: 3,5
3 obrażenia za dwie many, instant speed, głosuję ZA. Z rzadka zadamy też 5 niszcząc dużego bydlaka. W tym koszcie to super układ.
Gearbane Orangutan
Ocena: 3,0
Grey Ogre dostał Reach i wybór między dwoma dobrymi efektami ETB. W świecie Investigatów zwłaszcza niszczenie artefaktów może okazać się przydatne.
Goblin Maskmaker
Ocena: 1,0
Rozumiem, że głównym zadaniem tego goboska jest zagranie Cloaked kreatury w drugiej turze. Problemy są tu dwa: w late game jest kompletnie bezużyteczny, a w środkowej grze również. Zagranie morpha turę wcześniej to zdecydowanie za mało, aby mógł być dobry.
Harried Dronesmith
Ocena: 3,5
Bardzo fajny stwór. Już sam z siebie jest dobry: 2/3 + 1/1 Flying (w naszej turze) to super układ. Do tego helikopter się odtwarza co turę. Można go poświęcić dla wielu różnorakich efektów.
Incinerator of the Guilty
Ocena: 4,5
Tradycyjny czerwony smok. Tradycyjnie duży, tradycyjnie z lataniem i trample. Tradycyjnie ze świetną zdolnością. Jedyna wada jest tu taka, że aby coś zrobił, musi zaatakować. To znaczy, że musi przeżyć turę. Na tym jednak kończą się problemy, bo gdy już zada obrażenia, to z dużym prawdopodobieństwem wygra grę.
Innocent Bystander
Ocena: 2,0
Nie liczmy tu na częste triggerowanie jego zdolności. Jednak miejmy świadomość, że strach przed nią sprawi, że przeciwnik będzie zupełnie inaczej rozgrywał combat, na pewno w sposób dla nas korzystniejszy.
Knife
Ocena: 1,5
Jeden ze słabszych w serii. Niski bonus do ataku nie jest wg mnie rekompensowany przez First Strike. Podobnie jak reszta – overcosted. W agresywnych deckach typowy zapychacz.
Krenko, Baron of Tin Street
Ocena: 4,0
Doskonały, jak zresztą zwykle. Krenko jest w formie. Atakuje z Haste za 3, a to już nieźle. Jeśli jednak mamy dowolny artefakt, to dostaniemy bonus dla Krenka i Goblina 2/2 zamiast tego artefaktu. Każdy kolejny artefakt tworzy goboska 2/2 i zwiększa wszystkie poprzednie. Klasyczny Krenkowy snowball.
Krenko’s Buzzcrusher
Ocena: 3,5
Proste. Wymazujemy cały tekst poza Flying i Trample i mamy dokładnie to, czym ta karta jest. 4/4 z Flying i Trample to świetna sprawa.
Lamplight Phoenix
Ocena: 4,0
Jest bardzo duża szansa na to, że feniks nigdy nie zginie. Dlatego właśnie jest aż tak mocny. 3/3 i Flying za 3 many w kolorze czerwonym to również super wartość.
Offender at Large
Ocena: 1,5
Drogo i mało w zamian. Zapychacz. Znajdzie miejsce w naszych taliach, gdy będziemy potrzebować czegoś na zakończenie krzywej many, a lepszych opcji będzie brakować.
Person of Interest
Ocena: 2,0
4 many za 2 ciała 2/2. Przerabialiśmy już to wielokrotnie i za każdym razem karta taka była niezła. Tu będzie podobnie. Gram w większości decków.
Pyrotechnic Performer
Ocena: 3,0
3/2 za 2 many to sporo i już jest OK. Dodatkowy bonus pozwalający nam zadać nim obrażenia poza combatem też jest ok, szczególnie, że istnieje niewielki potencjał powtarzalności tego efektu za pomocą innych Morphów.
Reckless Detective
Ocena: 3,0
Lubiłbym o wiele bardziej, gdyby miał chociaż 1 atak sam z siebie a dostawał w bonusie ten drugi atak na zdolności. Niestety w obecnym stanie jest raczej bardzo słabym blockerem. Ale nie do tego jest zaprojektowany. On ma atakować i robi to bardzo dobrze. 2/3 za 2 many w ataku i robienie rummagingu przy każdym przekręceniu w prawo to bardzo dużo. Rekompensuje nam niedogodności związane z kiepskim blokowaniem i to z nawiązką. Poświęcanie artefaktu dla karty też super.
Red Herring
Ocena: 2,0
Karta do bardzo agresywnych konstrukcji. Przymusowe atakowanie często będzie problemem. Na szczęście możemy go wtedy poświęcić dla karty, jednak nie jest to wymarzony scenariusz.
Rubblebelt Braggart
Ocena: 1,5
Kolejny 5-manowy zapychacz. Menace na nim wydaje się ok. Podobnie jednak jak u poprzedników, gramy nim jedynie, gdy nie mamy mocniejszych kart w tym slocie many.
Shock
Ocena: 3,5
Doskonały removal, zwłaszcza w formacie, gdzie mamy tak dużo stworów 2/2. OK, jeśli celujemy w nie, to płacimy łącznie 3 many za zniszczenie, czyli w manach wychodzimy na 0, co nie jest złym rezultatem. Jest również duże spektrum innych kreatur, które są trafiane przez Shocka.
SUspicious Detonation
Ocena: 2,0
Poza deckiem z dużą ilością wskazówek, raczej nie chciałbym grać więcej niż jedną sztuką. 4 obrażenia za 5 many to jednak trochę mniej, niż się przyzwyczailiśmy, a nawet gdy otrzymywaliśmy 5 obrażeń w tej cenie, to nie zawsze dawało to w efekcie kartę, którą chcemy grać w wielu kopiach. Pamiętajmy, „Can’t be countered” = ignorujemy Warda.
Torch the Witness
Ocena: 3,5
No i pięknie, mamy tu removal, który w koszcie, jaki zapłacimy, jest prawdopodobnie w stanie zabić wszystkie stwory o tym właśnie koszcie i tańsze. W dodatku często da nam Clue. Bardzo mocna karta.
Vengeful Tracker
Ocena: 2,0
Głównie miś, jednak jego upside czasem napsuje przeciwnikowi krwi. Nawet gdy odpali swoją zdolność raz, to już dobrze.
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!