Analiza limited Murders at Karlov Manor – multikolor

Alan Andrzejewski02.02.2024Czas czytania: 8 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy


Sponsor serii Murders at Karlov Manor: OKO

Sponsorem spojlera oraz serii analiz limited jest marka OKO, która wraz z Guildmage stworzyła kolekcję ubrań Mana Folklore.

https://shop.oko.gg/collections/guildmage-x-oko

Rabat 20% dla naszej społeczności z hasłem: GUILDMAGE


Agrus Kos, Spirit of Justice
Ocena: 4,5

Bombowy detektyw. Grałbym zawsze, próbowałbym splashować zawsze. Bardzo dobre statystyki, do tego możemy exile’ować podejrzanych lub ich tworzyć. Idealne połączenie sędziego i kata w jednym. Jeśli przeciwnik nie znajdzie na niego odpowiedzi, z łatwością zdominuje stół.


Alquist Proft, Master Sleuth
Ocena: 3,5

Za trzy many dostajemy 3/3 typka z Clue w zestawie, co jest dobrą inwestycją many. Problem z tą iteracją Sphinx’s Revelation jest taki, że wszystko jest zbyt wolne, by miało znaczenie w normalnej rozgrywce, gdzie przeciwnik wykonuje jakieś ruchy, czyli ma removal lub nas atakuje. Na pewno wygra gry w których nic się nie dzieje w late game.


Anzrag, the Quake-Mole
Ocena: 4,5

Zazwyczaj bym napisał, że po prostu rzucamy blokera pod koła, ale to nie najlepsza taktyka tutaj. Bóg guacamole po prostu wymaga wymiany z innym stworem lub removalu.


Assassin’s Trophy
Ocena: 3

Nie jest to removal, który chcemy zagrać już w drugiej turze. Starajmy się go oszczędzić na ważniejsze cele w talii przeciwnika. Pod żadnym pozorem nie zagrywamy tego w lądy przeciwnika (jakimś cudem zdarzało się to w przeszłości).


Aurelia, the Law Above
Ocena: 4

Minimum to Serra Angel z haste’m, co już jest bardzo dobrze. Warto zauważyć, że obie umiejętności są symetryczne, czyli gdy przeciwnik zaatakuje nas trzema lub więcej stworami, dobieramy kartę.


Blood Spatter Analysis
Ocena: 3

W większości gier będzie to po prostu enchantment (to, że nie będzie w grobie, jest minusem, gdyż w secie jest Collect Evidence), który zadaje trzy obrażenia. Gdy zagramy go wcześnie i gra się przeciągnie, jest szansa, że dostaniemy bonusowo Raise Dead.


Break Out
Ocena: 2

Nie lubię takich kart. Wydawanie dwóch man na znalezienie stwora to słaby biznes (chyba że mamy dużo bomb w decku i alternatywą jest granie jakimś zapychaczem). Znalezienie stwora o koszcie dwa to tak naprawdę nieszczęście, i fakt wstawienia go do gry z haste’m nie rekompensuje go.


Buried in the Garden
Ocena: 3,5/4,5

Super karta, robi wszystko, co chcemy, za bardzo przystępny koszt. Dostajemy removal na każdą bombę przeciwnika, do tego mana fixing w jednym. Sealed decki będą wolniejsze i o wiele bardziej kolorowe, stąd wyższa ocena w tym formacie.


Coerced to Kill
Ocena: 3

Byłoby lepiej, gdyby karta ta nie zmieniała największego stwora przeciwnika w zabójcę 1/1 z deathtouchem, ale co zrobić? Po prostu nadal grać tą kartą i optymistycznie myśleć, że pozbyliśmy się największego stwora przeciwnika i dostaliśmy Asasyna w prezencie (stwór przejęty nadal zachowuje swoje umiejętności).


Crowd-Control Warden
Ocena: 2

Duży centaur, który może być jeszcze większy, gdy mamy dużo innych stworów. Bez nadmiernej ekscytacji.


Curious Cadaver
Ocena: 3,5/3

Power creep is real. W przeszłości takie karty zawsze miały klauzulę „can’t block”. Tutaj tego nie ma, co tworzy bardzo agresywnego latacza, który do tego zawsze może dobrze blokować. W drafcie trochę lepsza ocena, gdyż wiemy, że powinniśmy pickować więcej kart z Clue.


Deadly Complication
Ocena: 3

Dobry removal z przyjemnym bonusem w postaci oczyszczenia z podejrzeń naszego podejrzanego oraz countera +1/+1.


Detective’s Satchel
Ocena: 2

Bardzo powolna produkcja Thopterów, zawsze dostaniemy tylko jednego tokena na turę, nawet gdy poświęcimy więcej artefaktów. Karta, której raczej bym unikał w swoim decku.


Dog Walker
Ocena: 3,5

Jedne z lepszych kart w MtG to takie, które dają nam opcje, tak jak Dog Walker. Gdy chcemy mieć agresywnego stwora za dwa many, to po prostu go gramy, gdy uznamy, że potrzebujemy więcej value, gramy go jako 2/2 i potem wkładamy do gry dwa psy.


Doppelgang
Ocena: 2,5/3

By stworzyć dwa permanenty, potrzebujemy aż osiem many, więc nie nastawiałbym się zbytnio na coś więcej niż tylko jedna kopia.


Drag the Canal
Ocena: 3,5(?)

Super karta, gdy zginie stwór, o co w limited nie będzie trudno. Co ważne, nie musi to być nasz stwór i nie musi być w combacie. Czyli możemy zagrać removal i wstawić detektywa, który przyjrzy się miejscu zbrodni.


Etrata, Deadly Fugitive
Ocena: 3,5

Poza byciem bardzo dobrym blokerem, stawiamy przeciwnika przed dylematem, czy chce stracić jakiegoś stwora podczas blokowania czy dać nam kartę, która będzie tokenem 2/2. A gdy trafimy jakiś dobry czas, mamy możliwość zagrania go za 2UB.


Evidence Examiner
Ocena: 3

Merfolk, który jest dobrą kartą w większości sytuacji. Gdy dogramy go wcześnie, mamy agresywną rybę do atakowania, a w późniejszej fazie gry możemy od razu (na początku combatu) zacząć dobierać karty dzięki collect evidence.


Ezrim, Agency Chief
Ocena: 4

Przed wyższą oceną powstrzymuje mnie dość restrykcyjny mana koszt (aż cztery kolorowej many). Karta sama w sobie wygrywa dużą ilość gier. Jeżeli mamy przeczucie, że przeciwnik ma removal na ręku, czasem warto poczekać do sześciu many, by obronić tę legendę (gdy przeciwnik ma removal na instancie, a my nie mamy już Clue w stole, zabije Ezrima w odpowiedzi na etb, więc nie zawsze warto/można grać naokoło removalu).


Faerie Snoop
Ocena: 2

W miarę dobry bloker, dużo wydanej many na słaby efekt, czyli typowy zapychacz w limited.


Gadget Technician
Ocena: 3

Gdy mana nam pozwala, gramy to po prostu za koszt 2UR i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Disguise używamy, gdy nie mamy dostępu do drugiego koloru.


Gleaming Geardrake
Ocena: 3,5

Generalnie zapłaciłbym 2UR za 2/2 flying, który dobiera mi kartę na ETB. A tutaj możemy zrobić to w ratach, a do tego nasz smoczek może urosnąć do większych rozmiarów. Super karta, im mamy więcej artefaktycznych synergii, tym lepiej.


Granite Witness
Ocena: 2,5

Tutaj już bym nie grał zawsze, gdy mamy tylko dostęp do jednego z dwóch kolorów (UW). Zagrany za cztery many jest okay, w późnych fazach gry możemy zagrać za jedną manę drożej i coś tapnąć przeciwnikowi. Wypełniacz w decku, dwudziesta trzecia karta.


Ill-Timed Explosion
Ocena: 1(?)

Bardzo nie lubię takich kart. Nigdy nie mamy pewności, czy uda nam się zniszczyć wszystkie stwory. Problemem też są kolory, gdyby ta karta była np. RG, byłaby lepsza, gdyż mielibyśmy dostęp do dużych zielonych stworów i czyścimy im drogę z małego szrotu. Tutaj, w kolorach U i R, mamy dość dużo małych lataczy czy goblinów z małymi plecami.


Insidious Roots
Ocena: 0,5 ?

O ile nie mamy jakiegoś super decku na Collect Evidence, nie grałbym nią nigdy. Karta wygląda na bardzo ciekawą, by coś próbować złożyć wokół niej w drafcie.


Izoni, Center of the Web
Ocena: 4,5

Gdy tylko mamy jakieś karty w grobie, Izoni zmienia się w fabrykę pająków na ETB i przy każdym ataku. Warte uwagi jest, że poświęcamy cztery tokeny, jakiekolwiek, czyli Clue czy Treasure też można. Druga umiejętność oczywiście napędza produkcję pająków dzięki Surveil 2. Super karta, której widok zawsze mnie ucieszy w boosterku.


Judith, Carnage Connoisseur
Ocena: 3,5

Każdy nasz pocisk zmienia się w Murder z Lifelinkiem, lub wstawiamy wybuchowego Impa. Dość słabe statystyki wobec mana kosztu i fakt, że Judith sama z siebie nic nie robi, sprawiają, że jest to po prostu tylko średnia karta.


Kaya, Spirits’ Justice
Ocena: 4

Generyczny planeswalker, który na +2 dobiera kartę, na +1 broni się tokenem 1/1, a na -2 zabijamy stwora przeciwnika. O dziwo nie mamy tutaj wygrywającego grę ultimatum, statyczna umiejętność nie będzie mieć częstego wpływu na rozgrywkę, do czasu aż zmienimy naszego tokena w jakąś wielką bestię.


Kellan, Inquisitive Prodigy
Ocena:3,5

Gdy uda nam się wysłać Kellana na przygodę w drugiej turze, w następnej turze dostaniemy całkiem miłego latacza. Jego umiejętność w zdecydowanej większości przypadków będzie dobieranie karty z Clue bez opłacenia kosztu, chyba że trafimy na przeciwnika z pewną ilością artefaktów, wtedy Kellan będzie zagrożeniem, które przeciwnik będzie musiał jak najszybciej zniszczyć.


Kraul Whipcracker
Ocena: 2,5

Grałbym go zawsze w tempo, raczej nie warto się czaić, by uzyskać maksymalną wartość ze zniszczenia tokena (najczęściej będzie to Clue).


Kylox, Visionary Inventor
Ocena: 0,5

Umiejętność, która odpala się przy ataku, w 99% nie ma znaczenia i o wiele lepiej jest jej nie używać. Czyli oceniamy stwora 4/4 z menace, haste i ward 2 za siedem many… Ciężko tu o jakąś wizjonerską ocenę poza naciąganym 0,5.


Kylox’s Voltstrider
Ocena: 3/2,5

Bardzo synergiczna karta i o wiele łatwiej będzie uzyskać jej pełen potencjał w drafcie. Pewnym mankamentem jest to, że możemy zagrać (i zapłacić ich koszt) tylko czary, które nasz wehikuł usunie. Czyli wpierw trzeba uzbierać evidence 6 w grobie (na szczęście stworami w grobie nadal możemy zasilać nasz pojazd).


Lazav, Wearer of Faces
Ocena: 3

Karty usuwamy z każdego grobu, więc zawsze Lazav da nam jakieś value w postaci Clue. Czasem uda nam się zabić jakiegoś dużego stwora removalem, przez co Lazav może zadać więcej obrażeń. Najczęściej jednak będziemy po prostu dostawać Clue co turę, co nadal jest bardzo dobrą propozycją.


Leyline of the Guildpact
Ocena: 0

Nie.


Lightning Helix
Ocena: 3,5

Topdeck wszechczasów znowu legalny w standardzie (https://www.youtube.com/watch?v=4t0pzLnSWw0). Jest też to jeden z lepszych pocisków w historii tej gry. Grać zawsze, gdy kolory pozwalają.


Meddling Youths
Ocena: 2,5

Dość zabawne nawiązanie do kreskówek „Scooby-Doo”, i to jest najciekawsze, co można powiedzieć o tej karcie. Bez radości grałbym jedną sztuką jako finisherem w borosowych deckach.


Niv-Mizzet, Guildpact
Ocena: 0,5

Bardzo restrykcyjny koszt i do tego mało robiąca umiejętność, gdy uda nam się zadać smokiem obrażenia. Jeżeli mój deck byłby już pięciokolorowy, to bym włożył Niv-Mizzeta do niego, lecz nie jest on powodem, by tworzyć taki tęczowy deck.


Korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!