Analiza limited Outlaws of Thunder Junction – biały

Radek Kaczmarczyk10.04.2024Czas czytania: 8 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy


Sponsor serii Outlaws of Thunder Junction: OKO

Sponsorem spojlera oraz serii analiz limited jest marka OKO, która wraz z Guildmage stworzyła kolekcję ubrań Mana Folklore.

https://shop.oko.gg/collections/guildmage-x-oko

Rabat 20% dla naszej społeczności z hasłem: GUILDMAGE


Another Round
Ocena: 0,5

Porozmawiamy o tej karcie innym razem.


Archangel of Tithes
Ocena: 4,0

* Ocena dotyczy talii będącej w stanie obsługiwać koszt WWW, tj. takiej, która posiada przynajmniej 12 białych źródeł many. W talii mającej np. 7 białych źródeł nawet nie powinniśmy rozważać grania Archaniołem. Przy 8-9 źródłach i konstrukcji kontrolnej możemy się zastanawiać, i decyzja nie jest jednoznaczna, ale prawdopodobnie częściej na nie. 10 białych źródeł to chyba minimum, aby Archanioł był dobry.


Armored Armadillo
Ocena: 1,0-20

Armadillo jest solidnym obrońcą, który dodatkowo w późnej grze może służyć jako finisher. Słaby w taliach, które chcą zadawać obrażenia od samego początku, doskonały w kontrolach, które potrzebują solidnych obrońców.


Aven Interrupter
Ocena: 3,0

Fajny, ale nie jest bombą. Wind Drake z Flashem i niezłą zdolnością opóźniającą przeciwnika. Prawdopodobnie gramy nim w każdej białej talii.


Bounding Felidar
Ocena: 1,0

Od kart kosztujących aż 6 many wymagam znacznie więcej, aby chcieć nimi grać w limited. Felidar jest kiepskich rozmiarów jak na swój koszt, a w dodatku jego zdolność działa jedynie przy ataku, tylko w parze z innym stworem, i jest dobra jedynie, gdy mamy szeroki stół. Słaba karta, którą gramy jedynie z braku innych opcji.


Bovine Intervention
Ocena: 2,5

Solidny removal, który możemy używać na różne sposoby. Możemy zamieniać wrogie bomby w średnie woły lub odpowiadając na wrogi removal, tworząc ciało po naszej stronie stołu i nie tracąc w efekcie tempa. Niestety, nie jest on zbyt dobry w zabijaniu średniaków, gdyż dostają w zamian stwora niewiele gorszego lub porównywalnego.


Bridled Bighorn
Ocena: 2,0

Owca ta wygląda przyzwoicie. Statystyki może nie powalają, ale wydaje mi się, że będą gry, gdzie cyklicznie będziemy uruchamiali jego zdolność.


Claim Jumper
Ocena: 3,0

W tej karcie wszystko jest na miejscu: statystyki, koszt, zdolności. Wszystko w sam raz takie, abyśmy chcieli zawsze nim grać. W bonusie unikalna zdolność, która pozwala nas wyciągnąć nawet z dużego mana screw.


Dust Animus
Ocena: 4,5

Animus to w istocie split karta. Albo 2/3 Fly za dwie many – co jest już bardzo dobre w limited, albo 1B Suspend – 3 4/5 Flying Lifelink. Ta druga opcja jest prawdziwą bombą i samodzielnie będzie dominowała gry w limited. Dla wątpiących pytanie, co jest lepsze, Animus czy Baneslayer?


Eriette’s Lullaby
Ocena: 2,5

Doskonały removal, dedykowany głównie do kontrolnych talii. W przypadku tych agresywnych, czasem nim zagramy, jednak wadą jest to, że nie działa, gdy przeciwnik stoi w obronie.


Final Showdown
Ocena: 4,5

Karty ze Spree są ogólnie bardzo ciekawe. Oceniając solo mody, pierwszy ma wąskie zastosowanie, ale czasem może być ogromną niespodzianką, np. jako combat trick – zabierając stworowi Flyinga lub Menace i blokując go niespodziewanie. Drugi wariant również może być combat trickiem, działającym w nieco innych sytuacjach. Najważniejszy jest ostatni tryb. Sześciomanowy Wrath jest drogi, lecz jak na standardy limited i tak mocny. Ciekawie robi się, gdy połączymy tryby 2 i 3. Możemy wtedy wyczyścić cały stół i zostawić na nim naszego największego typa. 7 many to dużo, jednak takie zagranie najczęściej w rezultacie wygra nam grę.


Fortune, Loyal Steed
Ocena: 3,0

Statystyki są tu bardzo przeciętne, na szczęście przeciętność wynagradza nam tu Scry 2 na ETB, a następnie możliwość wykorzystywania ETB innych naszych stworów po wielokroć. Wymaga to trochę pracy i sprzyjających warunków, ale raczej warto jest się postarać.


Frontier Seeker
Ocena: 3,5

Fantastyczna kreatura, zapewniająca nam w wielu przypadkach 2 za 1 bardzo niewielkim kosztem 2 many. Stworów z Mountem i Plainsów łącznie powinniśmy mieć pod dostatkiem, tyle aby w 80% przypadków trafiać jakiegoś w 5 kartach.


Gataway Glamer
Ocena: 2,5

Ciekawa karta, głównie przez swoją wariantowość. Możemy mieć efekt blinka, możemy też zniszczyć największą kreaturę na stole, jeśli przez przypadek nasza jest tą największą, wystarczy, że wpierw ją zblinkujemy i okazuje się, że niszczymy tę, którą trzeba.


High Noon
Ocena: 0,5

Zapraszam państwa do przeglądów kart do constructed – tam właśnie jest miejsce tej karty.


Holy Cow
Ocena: 2,5

Woło-Anioł to typowy common, którym zawsze chcemy grać. Zdolności są tu super i jest ich dużo. Każda ilość w talii jest mile widziana.


Inventive Wingsmith
Ocena: 2,0

2/4 vanilla za 3 – kiepsko. 2/4 flying za 3 – bardzo dobrze. Na początku mamy słabo, ale po czasie następuje ulepszenie. Niezły common.


Lassoed by the Law
Ocena: 3,5

Kolejna inkarnacja efektu a’la Oblivion Ring. Te czteromanowe zawsze dają nam dodatkowy bonus, w tym przypadku jest to ciało 1/1. Dobra karta.


Mystical Tether
Ocena: 3,5

Jak wyżej. Ring zawsze w cenie. Celujemy tylko w artefakty i kreatury, ale za 3 many i tak nie chcemy więcej. W późnej grze mamy też opcję dopłacić 2 i zagrywać na instancie.


Nurturing Picie
Ocena: 2,5

1/1 Fly za 1 manę to trochę słabo. Tu jednak dostajemy super zdolność. Łatwo jednak uczynić go 2/2 za jedną manę a w dodatku wyciągnąć profit z jakiegoś naszego stwora ze zdolnością ETB. Pixie doskonale sprawdzi się w agresywnych taliiach i znacznie gorzej w tych kontrolnych.


Omenport Vigilante
Ocena: 2,5

Porządny uncommon, miś, który od czasu do czasu dostanie super zdolność. Złoto dla aggro decków.


One Last Job
Ocena: 3,0

Kolejna karta ze Spree jest naprawdę dobra. Za 5 many klasyczna reanimacja, lecz za 6 możemy dostać nawet dwa stwory z grobu, a to już bardzo dobry deal i właśnie do tego trybu zmierzamy.


Outlaw Medic
Ocena: 2,5

Jeśli jest coś, co mogło uczynić stwory 1/3 za dwie many grywalnymi, to zdecydowanie jest to karta po ich śmierci. Medyk jest po prostu wyborny. Za pewne będzie dużo słabszy w agresywnych konstrukcjach, jednak będzie wręcz fantastyczny w tych obronnych.


Prairie Dog
Ocena: 3,5

Bardzo podoba mi się Piesek Preriowy. 2/2 Lifelink za dwie many jest już niezłe. Tu mamy perspektywę wzrostu wraz z biegiem gry. Dość czasem nawet przyspieszonego, gdy nie mamy nic innego do roboty, płacimy 5 many za 2 counterki z lifelinkiem. Lifelink jest specyficzną zdolnością, która jest tym lepsza, im większy stwór nią posiada. Dlatego też zdolność wzrostu u Psa jest aż tak ważna.


Prosperity Tycoon
Ocena: 3,0

Statystyki 5/3 rozbite na dwóch ciałach, każde z nich z dodatkowymi zdolnościami, w sumie to porządny układ. Tycoonem warto jest grać.


Requisition Raid
Ocena: 3,0

28 artefaktów jest w secie, tylko 4 to commony, a 14 z nich pochodzi z Big Score i jest mythicami.

21 enchantmentów, 3 to commony.

Z powyższych statystyk wynika wniosek, że tryby pierwszy i drugi nie będą bardzo użyteczne, jednak gdy będą, z dużym prawdopodobieństwem trafią na bombę.

Jeśli chodzi o trzeci tryb, to położenie counterów na naszej stworze za dwie many to super układ i warto grać taką kartą w każdym agresywnym decku, szkoda tu, że to tylko sorcery.


Rustler Rampage
Ocena: 1,5

Pierwsza karta ze Spree, która nie bardzo mi się podoba. Widzę w niej jedynie bardzo średni combat trick, bo danie double strike za dwie many wybranemu stworowi nigdy nie było powalające. Podobnie untap stworu.


Shepherd of the Clouds
Ocena: 3,5

Prawie Serra Angel, prawie Gravedigger – w jednym. Obie wymienione karty od zawsze były doskonałe w limited. Pegasus jest tu fantastycznym połączeniem, przy zachowaniu balansu.


Sheriff of Safe Passage
Ocena: 2,0

Karta o sporej wariancji. Będą sytuacje, gdy będzie on jedynie stworem 1/1 – to będzie niezwykle frustrujące. Szczególnie gdy będzie to lategame topdeck na pusty stół. Będą też sytuacje, gdy zagramy jedynkę, w dwójkę, w trójkę, a potem szeryf wejdzie jako 4/4 czy 5/5 stwór. Będą też sytuacje, i te będą należeć do najczęstszych, gdy szeryf będzie 2/2 lub 3/3, co jest definicją przeciętności w tym koszcie. Karta jest ok, ale ja osobiście za takimi nie przepadam, za wyjątkiem decków, które idą szeroko.


Stagecoach Security
Ocena: 1,5

Ochroniarze są w porządku, jednak wolałbym, aby miejsca za 5 many w moim decku zajmowały karty, które robią więcej. Jeśli nie będę miał lepszych opcji, nie będzie problemu z graniem tych ochroniarzy jako high-endu mojej talii.


Steer Clear
Ocena: 1,5

To nie pierwszy raz, kiedy otrzymujemy ten typ efektu. Zazwyczaj kończy się to tak, że staje się on 23. kartą w naszych taliiach. Trudno się spodziewać, aby tym razem było inaczej. Warto jednak zauważyć, że w konstrukcjach kontrolnych, które na początku gry potrzebują obrony, możemy łatwo zmusić przeciwnika do zastanowienia się nad swoimi ruchami.


Sterling Keykeeper
Ocena: 2,0

Klasyczny miś z bonusem. Zazwyczaj zdolność tapowania w limited jest bardzo silna, ale tutaj cena za jej użycie jest wysoka, a zdolność nie obejmuje wszystkich stworów, dlatego bonus nie jest tak duży.


Sterling Supplier
Ocena: 2,0

Jeśli nie mam bomb w talii, to właśnie tego typu karty chciałbym używać jako pięciomanowego top endu. Konstrukcja jest prosta, ale efektywna. Nie robi wielkiego wrażenia, jednak będzie solidnie pracować.


Take Up the Shield
Ocena: 2,0

To przykład dwumonowego triku, który jest naprawdę solidny. Permanentny bonus do statystyk, lifelink pomagający w wyścigach, a indestructible mogący ochronić przed usunięciem.


Thunder Lasso
Ocena: 3,5

Dla mnie Lasso wygląda na premium kartę. Zdolność tapowania stwora przy każdym ataku niejednokrotnie okazała się doskonała w różnych formatach limited. Tutaj, po śmierci stwora dzierżącego Lasso, możemy położyć je na innym za jedyne dwie many. Bonus do ataku jest przydatny. Spodziewam się, że Lasso będzie dominować na dzikim zachodzie.


Trained Arynx
Ocena: 2,5

Takie karty najbardziej lubię. Kocur jest świetnym atakującym i polecam go w każdej ilości w agresywnych taliiach. W obronnych też można zmieścić jedną sztukę, licząc na dobre wymiany w walce.


Vengeful Townsfolk
Ocena: 2,5

Bardzo dobra kreatura. Gralibyśmy nią nawet bez zdolności, a zdolność ta może wielokrotnie rosnąć do ogromnych rozmiarów. Zmieni również optykę na bloki u naszych oponentów. Pozwoli nam to często na zadanie większej ilości obrażeń we wczesnej grze.


Wanted Griffin
Ocena: 2,5

Bardzo solidny latacz. Takimi właśnie kartami common chcemy wypełniać nasze talie. Dobry za życia, dobry przy śmierci.


Korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!