5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Archangel of Wrath, Defiler of Vigor, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. In the Trenches, Draconic Destiny, Jaya, Fiery Negotiator
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Aether Channeler, Defiler of Instinct, Brotherhood’s End
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Arbalest Engineers, Ashnod, Flesh Mechanist, Drafna, Founder of Lat-Nam
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Argivian Cavalier, Citizen’s Arrest, Bushwhack
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Audacity, Bite Down, Goblin Picker
2,0: Typowe fillery.
Np. Karn, Living Legacy, Urza’s Sylex, Air Marshal
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Ashnod’s Intervention, Desynchronize, Fateful Handoff
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Ashnod’s Altar, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Altar of Dementia, Chaotic Transformation, Snarespinner
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Aetherflux Reservoir, Arms Race, Academy Loremaster
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy

Abyssal Gorestalker
Ocena: 1,0
Nie przekonuje mnie ten Horror. Obawiam się, że często będzie musiał się poświęcić dla aktywacji swojej zdolności, co zazwyczaj okaże się niekorzystne. Zagrałbym nim tylko w ostateczności.

Aclazotz, Deepest Betrayal // Temple of the Dead
Ocena: 5,0
Niesamowicie silna karta. Świetny finisher z lataniem i lifelinkiem, który jest praktycznie niemożliwy do trwałego usunięcia. Generuje dodatkowe karty przy każdym ataku.

Acolyte of Aclazotz
Ocena: 2,0
Ten wampir z funkcją obronną ma ciekawą zdolność zamiany artefaktów na korzyść dla nas. Może okazać się przydatny, zwłaszcza jeśli posiadamy odpowiednią liczbę artefaktów. W przeciwnym razie, jego ocena spada do 1,5.

Another Chance
Ocena: 2,0
Karta podobna do Divination – za 3 many dostajemy dwie karty. Może nie być grana od razu w drugiej turze, ale w późniejszej fazie gry jest przydatna.

Bitter Triumph
Ocena: 3,5
Bezwarunkowy removal na kreaturę lub planeswalkera. Koszt 3 życia jest akceptowalny w większości przypadków. Możliwość zastąpienia płacenia życiem odrzuceniem karty jest korzystna, szczególnie w późniejszej fazie gry.

Bloodletter of Aclazotz
Ocena: 4,0
Bardzo silna karta, ale z wymagającym kosztem many. Wymaga co najmniej 12 źródeł czarnej many w talii, aby grać nią efektywnie.

Bloodthorn Flail
Ocena: 2,0
Bardzo silna karta, ale z wymagającym kosztem many. Wymaga co najmniej 12 źródeł czarnej many w talii, aby grać nią efektywnie.

Bringer of the Last Gift
Ocena: 4,0
Efekt Living End na potężnym Demonie 6/6 z lataniem. Efekt Living End może czasem być ryzykowny.

Broodrage Mycoid
Ocena: 2,0
Średnie statystyki, ale potencjał tworzenia tokenów może zwiększyć jego wartość. Grałbym nim bez większego entuzjazmu.

Canonized in Blood
Ocena: 1,0
Nie przekonuje mnie. Brak powtarzalności efektu nakładania counterów i wysoki koszt sprawiają, że jest to nieopłacalny wybór.

Chupacabra Echo
Ocena: 4,0
Świetny removal wroga kreatury z dodatkowym ciałem 3/2 za 4 many. Bardzo solidny wybór jako uncommon.

Corpses of the Lost
Ocena: 4,0
Karta zapewniająca znaczącą przewagę w grze, szczególnie jeśli uda się aktywować Descend i tworzyć kolejne szkielety.

Dead Weight
Ocena: 3,5
Sprawdzona i skuteczna aura, nadal równie wartościowa jak w poprzednich wersjach.

Deathcap Marionette
Ocena: 2,0
Choć 1/1 z dotykiem śmierci może wydawać się słabe za 2 many, dodatkowy efekt młyna (mill) 2 sprawia, że karta jest użyteczna.

Deep Goblin Skulltaker
Ocena: 2,5
Karta, która skutecznie skaluje się w trakcie gry. Rozsądne statystyki z potencjałem wzrostu.

Deep-Cavern Bat
Ocena: 2,0
Nietoperz z ograniczonym wpływem z powodu słabych statystyk. Chociaż ma potencjał, często może zostać szybko wyeliminowany.

Defossilize
Ocena: 2,5
Skuteczna reanimacja, szczególnie przy częstych efektach młyna. Efekt dwóch eksploracji (explorów) dodaje wartości.

Echo of Dusk
Ocena: 2,5
Prosta karta, która z czasem może stać się znacznie bardziej użyteczna.

Fanatical Offering
Ocena: 3,0
Wysoko oceniana, jeśli mamy możliwość poświęcania tokenów lub nieużywanych artefaktów. W przeciwnym razie, ocena spada do 2,0.

Fungal Fortitude
Ocena: 1,5
Niezbyt atrakcyjny efekt za koszt dwóch many, szczególnie że bonus ataku jest ograniczony.

Gargantuan Leech
Ocena: 0,5-2,5
Nieefektywna w talii z niewielką liczbą Jaskiń; w talii z możliwością szybszego zagrania, staje się znacznie lepsza.

Grasping Shadows // Shadows’ Lair
Ocena: ?
Karta o specyficznych wymaganiach, która nie sprawdzi się w agresywnych taliach. Sprawdza się w spokojniejszych strategiach, gdzie możliwe jest odwrócenie Cieni. Na rewersie tej karty kryje się moc.

Greedy Freebooter
Ocena: 1,5
Mimo atrakcyjności “jedynek” w ostatnich zestawach, Freebooter nie wyróżnia się. Jego niska wytrzymałość i ograniczony bonus po śmierci sprawiają, że jest raczej słabą kartą.

Join the Dead
Ocena: 3,5
Skuteczny removal, który radzi sobie z większością stworów, z dodatkową korzyścią w przypadku aktywnego Descend.

Malicious Eclipse
Ocena: 1,0-3,5
W talii agresywnej słaba, ale w defensywnej może okazać się skutecznym narzędziem do zyskania czasu.

Mephitic Draught
Ocena: 2,5
Przydatny artefakt w setach z efektami poświęcenia, oferujący dodatkową korzyść z typu artefaktu.

Preacher of the Schism
Ocena: 4,5
Trudny do zablokowania, a blokować trzeba. Generuje znaczącą przewagę w grze. Warto zauważyć, że zdolność aktywuje się także przy remisie punktów życia.

Primordial Gnawer
Ocena: 1,5
Za wysoka cena many za słabe statystyki obrony. Choć zamiana z dowolnym stworem daje losową kartę, to zwykle pierwsza wymiana będzie niekorzystna.

Queen’s Bay Paladin
Ocena: 3,5
W secie jest 13 wampirów, co nie jest dużą liczbą, biorąc pod uwagę, że 7 z nich to rary/mythici. Commonów jest tylko 3. Sprawia to, że wydobycie z Paladyna ogromnego, powtarzalnego value nie będzie łatwe. Jeśli jednak uda nam się przywrócić choć jednego wampira, karta stanie się bardzo mocna. Często jednak będzie działać tylko jako vanilla, co nie jest idealne. Zdecydowanie lepsza w draftach, gdzie mamy większy wpływ na liczbę wampirów w decku.

Rampaging Spiketail
Ocena: 2,5
Karty z Landcyclingiem są dobre. Dowiodły tego już niejednokrotnie. Dinozaur nie będzie inny. Ułatwia splashowanie. Jako kreatura nie jest spektakularny, ale można go zaakceptować.

Ray of Ruin
Ocena: 2,5
Choć nadal użyteczne, bezwarunkowe removale na sorcery straciły w ostatnim czasie na wartości. Warto mieć jedną lub dwie kopie w talii.

Screaming Phantom
Ocena: 2,5
Wind Drake z niewielkim dodatkiem, który w tym secie może okazać się bardziej wartościowy. Ułatwia aktywowanie Descendów i Craftów.

Skullcap Snail
Ocena: 2,5
Karty tego typu często otrzymują 2,0-2,5. Wspominając Kamigawę, gdzie podobna karta była bardzo wartościowa, daje nadzieję na podobny potencjał tutaj.

Soulcoil Viper
Ocena: 3,0
Wąż sam w sobie nie jest imponujący, ale jego potencjał w reanimacji dużych stworów, zwłaszcza przy obecności mechaniki mill, jest atrakcyjny.

Souls of the Lost
Ocena: 2,5
Karta jest trudna do oceny. Może być potężna w późniejszej fazie gry, ale wymaga budowania talii wokół niej, co może nie być opłacalne.

Stalactite Stalker
Ocena: 4,0
Elastyczna karta, która skaluje się z przebiegiem gry i oferuje dodatkowo zdolność usuwania zagrożeń.

Starving Revenant
Ocena: 4,0
Silna karta ze zdolnością dobierania kart i stopniowego odbierania życia przeciwnikowi, co czyni ją bardzo wartościową w większości talii.

Stinging Cave Crawler
Ocena: 2,0
Chociaż deathtouch utrudnia blokowanie, jego niska obrona sprawia, że raczej szybko zostanie pokonany. 1/3 deathtouch za 3 many to statystyki nieco poniżej oczekiwań.

Synapse Necromage
Ocena: 3,0
3/1 za trzy many to średnia wartość, ale zdolność pozostawienia grzybków po śmierci jest wystarczająca, aby zrobić z tej karty coś atrakcyjnego.

Tarrian’s Journal // The Tomb of Aclazotz
Ocena: 3,0
Journal jest świetny do zamiany Map i innych artefaktów z efektem na ETB na karty. Druga strona karty, jako land, również jest interesująca i może przesądzić o wygranej, ale należy pamiętać o koszcie wyrzucenia całej ręki.

Terror Tide
Ocena: 1,5
Problem z tym „Wrathem” polega na tym, że nie masz pewności, czy usuniesz z planszy to, co zamierzasz. Może być bardzo efektywny później w grze, ale nadal jest ryzykowny. Osobiście wolę unikać gry tym czarem.

Tithing Blade // Consuming Sepulcher
Ocena: 3,0
Edykty w limited często bywają nieefektywne, ale tutaj mamy dodatkowe korzyści. Możliwość wykorzystania karty do Crafta w Sepulcher, który stopniowo może zakończyć grę, oraz możliwość wykorzystania jej do lepszych Craftów lub poświęcenia dla zysku.

Visage of Dread // Dread Osseosaur
Ocena: 3,5
Podobny efekt do powyższego, z dodatkiem droższego Crafta. Jednak karta po przemianie jest duża i silna, co powinno szybciej zakończyć grę. Wymagania Crafta są wyższe, ale to nie powinno być problemem. Efekt discardu jest nieco gorszy niż efekt poświęcenia, ale ogólnie Visage jest atrakcyjniejszą kartą.

Vito’s Inquisitor
Ocena: 2,5
Mocny wampir, którego łatwo powiększać, na przykład za pomocą artefaktów. Menace pomaga w zadawaniu dużych obrażeń. Chętnie wykorzystam go w jednej lub dwóch sztukach w talii.
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy
korekta: Daniel Smyl
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!