Share

Analiza limited The Lost Caverns of Ixalan – zielony

Radek Kaczmarczyk10.11.2023Czas czytania: 9 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Archangel of Wrath, Defiler of Vigor, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. In the Trenches, Draconic Destiny, Jaya, Fiery Negotiator
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Aether Channeler, Defiler of Instinct, Brotherhood’s End
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Arbalest Engineers, Ashnod, Flesh Mechanist, Drafna, Founder of Lat-Nam
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Argivian Cavalier, Citizen’s Arrest, Bushwhack
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Audacity, Bite Down, Goblin Picker
2,0: Typowe fillery.
Np. Karn, Living Legacy, Urza’s Sylex, Air Marshal
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Ashnod’s Intervention, Desynchronize, Fateful Handoff
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Ashnod’s Altar, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Altar of Dementia, Chaotic Transformation, Snarespinner
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Aetherflux Reservoir, Arms Race, Academy Loremaster


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy


Armored Kincaller
Ocena: 2,0

3 many za ciałko 3/3 to wystarczająco, abyśmy mogli grać tym commonem. Nie robi szału, ale nie widzę problemu we wkładaniu go do decku. 3 życia zawsze będą miłym dodatkiem.


Basking Capybara
Ocena: 2,0-2,5

Descend 4 powinien odpalać się nam w większości gier. W zależności od tego, jaki mamy deck, raz szybciej, raz później.


Bedrock Tortoise
Ocena: 3,5

4 many za 6/6 – to brzmi wybornie. Do tego mały bonusik za poprawienie statystyk wszystkich naszych stworów z obroną większą od ataku. Solidny bydlaczek.


Cavern Stomper
Ocena: 2,0

Jak się nie ma co się lubi (bomby), to się lubi co się ma. W tym wypadku typa 7/7, którego nie da się chump-blokować. Spoko jako finisher, jak nie mamy innych lepszych kart.


Cenote Scout
Ocena: 2,5

Super zagranie na pierwszą turę, albo typ 2/2 Surveil 1, albo jeszcze lepszy typ 1/1 + draw land. Chętnie zagram nawet kilkoma.


Coati Scavenger
Ocena: 2,5

Ledwie 3/2 za 3 many w trzeciej turze to dość słabo, jednak biorąc pod uwagę super value w późnej grze, gdy już mamy Descend 4, myślę, że po prostu należy nim grać.


Colossadactyl
Ocena: 3,0

Dominator stołu, potężne statystyki + zdolności względem kosztu. Za 4 many chcę zagrywać właśnie tę kartę.


Cosmium Confluence
Ocena: 0,0-4,0

W cave decku absolutna bomba, zrobienie jedną kartą 3x kreatury 3/3 za 5 many brzmi dla mnie świetnie. Pozostałe mody też mogą być użyteczne. W decku z ok. 3 cavami jest już akceptowalna do grania.


Disturbed Slumber
Ocena: 1,0

Nie lubię tego rodzaju efektów, set po secie są drukowane i nigdy się nie sprawdzają. Nie polecam.


Earthshaker Dreadmaw
Ocena: 2,5-3,5

Nareszcie dostaliśmy Dreadmaw’a, którym chcemy grać, a nie tylko zapychać decki. Na etb dobierze przynajmniej jedną kartę, a w odpowiednim decku nawet kilka.


Explorer’s Cache
Ocena: 1,5-2,5

Jeśli nasz deck bazuje na planie aggro, mamy dużo tanich stworzeń, a dodatkowo część z nich może posiadać własne countery, np. z explor. Cache może okazać się dobrą kartą do manipulacji statystykami naszych atakujących hord. W mniej agresywnych deckach unikałbym grania tym przedmiotem.


Ghalta, Stampede Tyrant
Ocena: 0,0

8 many od zawsze w limited stanowiło barierę nie do przeskoczenia dla zwykłych decków. Nie grało się nawet kartami dużo lepszymi niż vanilla wielki typ. Takim właśnie jest Ghalta. Rozważyłbym go jedynie w decku z naprawdę ogromną ilością ramp spelli.


Glimpse the Core
Ocena: 1,0-2,5

Wszystko zależy od tego, czy mamy do czego się rampić. Jeśli tak, warto grać Glimpsem, nawet jeśli nie fixuje nam many, gdyż szuka jedynie Foresta. Wrócenie Cava też jest spoko.


Glowcap Lantern
Ocena: 1,0

Nie podoba mi się ekwipunek, za który muszę płacić aż 3 many łącznie, i który nie daje żadnego realnego wpływu na statystyki stwora oraz na sytuację na stole. Cykliczne explory są oczywiście super, jednak wszystko zaczyna się tu kręcić zbyt późno i jest zbyt drogie.


Growing Rites of Itlimoc // Itlimoc, Cradle of the Sun
Ocena: 1,0

Podobnie jak przy pierwszym wydaniu tej karty, nie oczekuję wiele. 3 many za kreaturowy Impuls to po prostu bardzo dużo. Efekt gwarantowany na rewersie jest super głównie we wczesnej grze, gdy potrzebujemy many. Moment, w którym uda nam się flipnąć Rites, to raczej późna gra, gdy many powinniśmy mieć pod dostatkiem.


Huatli, Poet of Unity // Roar of the Fifth People
Ocena: 3,0//4,5

Borderland Ranger z lepszymi statystykami sam w sobie jest świetny i warto nim grać nawet w taliach bez możliwości flipowania. Jeśli jednak gramy białym i/lub czerwonym, staje się wręcz wybitną kartą generującą ogromną przewagę.


Huatli’s Final Strike
Ocena: 3,0

Instantowy removal, który na szczęście zadaje obrażenia na podstawie wartości ataku danej kreatury, a nie walczy. Uważajmy na removal w odpowiedzi na nasz Final Strike i wszystko powinno być dobrze. Pamiętajmy również, aby mieć odpowiednią ilość typków do używania z atakiem Huatli.


Hulking Raptor
Ocena: 3,5

Solidne rozmiary pozwalają na szybkie zmniejszanie życia przeciwnika. Zagrany w czwartej turze pozwala na bardzo eksplozywne zagrania w piątej i szóstej turze.


In the Presence of Ages
Ocena: 1,0

W ostateczności można tym grać, mając nadzieję na trafienie kreatury i landa. Niestety, gdy to się nie uda, pozostaje ogromne uczucie niedosytu, a brak sukcesu będzie tu dość częsty.


Intrepid Paleontologist
Ocena: 4,0

Zagrany wcześnie jest albo atakującym Misiem, albo co lepsze – mana rampą. Właśnie tego chcemy na początku. Później staje się powolnym, lecz skutecznym finisherem. Zielony deck zwykle powinien mieć kilka dinozaurów. Zwróćcie uwagę, że możemy też eksilować i zagrywać wrogie jednostki.


Ixalli’s Lorekeeper
Ocena: 0,5-2,5

Bezużyteczny vanilla 1/1 lub solidna rampa. Ten drugi przypadek będzie nader rzadki. Deck, w którym Lorekeeper byłby dobry, musiałby mieć przynajmniej 7-8 dinozaurów, a najlepiej więcej.


Jade Seedstones // Jadeheart Attendant
Ocena: 3,0

Picknic Ruiner w odsłonie 2.0. Pewnie trochę gorsza, bo bez możliwości zagrania w drugiej turze. Mimo to uważam, że to bardzo mocna karta. Dystrybucja 3 counterów za 4 many już nie raz okazywała się być bardzo mocną kartą w limited. Tu dodatkowo mamy opcję solidnego finishera na późną grę.


Jadelight Spelunker
Ocena: 3,5

Na każdym etapie gry, począwszy od drugiej tury, będzie przynajmniej dobrym, a później wręcz świetnym zagraniem. W zależności od sytuacji, przy większym X możemy ładować jego statystyki, szukać landów lub szukać naszej bomby na górę talii. Porządny zawodnik, którym po prostu trzeba grać.


Kaslem’s Stonetree // Kaslem’s Strider
Ocena: 0,5//2,0

Ewidentnie karta zaprojektowana pod deck na mechanice Cave, gdzie zależy nam na zgromadzeniu jak największej ilości takich ziem i czerpaniu z tego profitów. W decku tego rodzaju jest nawet grywalna. Problemem jest jednak aż trzy many, które musimy zapłacić na starcie bez gwarancji efektów. Najczęściej uda nam się trafić jakiś land, ale czasami będzie to całkowity fail. Ja nie dopuszczam takiego scenariusza w moich grach i o ile mój deck nie będzie potrzebował absolutnie niezbędnie znajdować Jaskiń, nigdy nie będę tym grał.


Malamet Battle Glyph
Ocena: 3,0

Prey Upon nigdy nie był tak dobry. Jest to rezultatem kamyczka, który czasem dostajemy na naszym ludziku.


Malamet Brawler
Ocena: 1,5

Szału nie ma, ale pozwoli nam zapełniać niezwykle ważny element krzywej many – stwory za 2 many. Jego statystyki są wystarczające, aby nie mieć wstydu wkładając go do decku


Malamet Scythe
Ocena: 1,5

Trick kosztujący 3 many musi być niezwykle mocny, aby warto było go używać. Ten taki nie jest. Ekwipunek z kosztem ekwipowania za 4 many również musi być wyjątkowo silny, aby znalazł swoje miejsce w decku. Niestety, ten również nie spełnia tych kryteriów. Werdykt: lepiej unikać.


Malamet Veteran
Ocena: 2,0

Solidny, duży kocur, który może zakończyć niejedną grę w tym formacie. Typowo, przy kartach kosztujących 5 many, musimy uwzględniać ograniczoną ilość tak drogich kart w naszym decku. Zazwyczaj miejsca na takie karty zajmują rery i uncommony, więc dla Veterana może nie znaleźć się wystarczająco dużo miejsca.


Mineshaft Spider
Ocena: 2,0

3/4 z Reach za cztery many może nie robią wielkiego wrażenia, ale są całkowicie akceptowalne. Dodatkowy efekt Mill 2 w tym formacie ma swoje znaczenie.


Nurturing Bristleback
Ocena: 2,5

Karty z landcyclingiem zwykle są wartościowymi dodatkami w limited, a Dinozaur nie jest tutaj wyjątkiem.


Ojer Kaslem, Deepest Growth // Temple of Cultivation
Ocena: 4,5

Potężna karta – duże ciało z tramplem umożliwia aktywowanie zdolności triggerowalnej. Ponowna transformacja z Landu na Kreaturę ma stosunkowo łatwy do spełnienia warunek.


Over the Edge
Ocena: 1,5

Solidna karta sideboardowa, którą w słabszych deckach możemy włączyć do głównej talii, wykorzystując opcję 2x explore.


Pathfinding Axejaw
Ocena: 2,0

Efekt explore czyni tę kartę silnym commonem. Chociaż jej statystyki w podanej cenie są średnie, możliwość dobrania dodatkowej karty lub Surveil 1 z kamyczkiem czyni ją solidnym wyborem. Dinozaur typ jest również ważny, szczególnie w deckach RG.


Poison Dart Frog
Ocena: 2,5

Świetny common. Mana rampa w dobrej cenie na wczesnym etapie gry, a później znakomity bloker. Karta, którą warto mieć w decku.


Pugnacious Hammerskull
Ocena: 4,0

6/6 za trzy many to niesamowite statystyki. Wadę związaną ze stun counterami niwelujemy, grając dużą ilość Dinozaurów. W talii posiadającej Dinozaury jest niesamowicie mocnym zawodnikiem. W pozostałych również nie jest zły i warto nim grać.


River Herald Guide
Ocena: 2,5

Świetny ludzik z Explorem. Daje nam dokładnie to, za co płacimy. Gramy nim zawsze.


Seeker of Sunlight
Ocena: 1,0

Wygląda na nie najgorszą “jedynkę”. Early game jest słabym playem, late też nie najlepszym, ale za to daje nam mana sinka, który, użyty odpowiednią ilość razy, coś zrobi. Wolałbym nim nie grać, ale czasem pewnie będę musiał.


Sentinel of the Nameless City
Ocena: 4,0

Bardzo mocna Ryba. Z czasem tworzy ogromną przewagę. Często będzie dominować battlefield.


The Skullspore Nexus
Ocena: 4,0

Dosyć łatwo będzie zredukować koszt o np. 4 many. Nexus zagrany w tym koszcie będzie fantastyczną kartą. Najważniejsza jest tu zdolność tworzenia Grzyba. Podwajanie siły nie jest również zdolnością drugorzędną.


Spelunking
Ocena: 1,0

W limited to 3 manowy efekt explora. To za drogo. Widzę w tej karcie bardzo słaby zapychacz.


Staggering Size
Ocena: 1,5

Trample na tej karcie jest najważniejsze. W połączeniu z +3+3 będzie dawało nam niezły zasięg.


Tendril of the Mycotyrant
Ocena: 2,5

Dobry we wczesnej grze, dobry w późnej. Grzyb jest tego rodzaju kartą, którą chcemy grać zawsze i nawet w kilku kopiach.


Thrashing Brontodon
Ocena: 2,5

Brontodon był dobry poprzednim razem i będzie również dobry teraz. Odpowiednie rozmiary i fajna zdolność czynią z niego solidnego zawodnika.


Twists and Turns // Mycoid Maze
Ocena: 2,0

We wczesnej grze, dostajemy za jedną manę ulepszony efekt explora. Później ulepszamy wszystkie explory. Wszystko to jest jednak za mało, aby uzasadnić granie tą kartą. Prawdziwa wartość tej karty płynie jednak z rewersu. Wygrywamy długie gry, dobierając więcej postaci niż nasz przeciwnik.


Walk with the Ancestors
Ocena: 2,5

Dwie karty za 5 many, tak mniej więcej wygląda ta karta. Jest spora szansa, że w tym slocie many będziemy mieli lepsze opcje, jednak jeśli nie, to gran



Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Lądy


korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!