Analiza limited Wilds of Eldraine – czarny

Radek Kaczmarczyk30.08.2023Czas czytania: 7 minut(y)

Sponsor serii Wilds of Eldraine: OKO

Sponsorem spojlera oraz serii analiz limited jest marka OKO, która z tej okazji przygotowała wspólnie z Guildmage specjalną limitowaną koszulkę dla fanów MTG.

https://oko.gg

Rabat 20% dla naszej społeczności z hasłem: GUILDMAGE


Analiza limited Wilds of Eldraine – czarny

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i lądy


Ashiok, Wicked Manipulator
Ocena: 4,5

Typowy planeswalker. Tworzy przewagę kart, potrafi bronić samego siebie, a jeśli nie zostanie szybko usunięty, może decydować o wyniku rozgrywki.


Ashiok’s Reaper
Ocena: 2,5

Przeciętne 3/3 za 4 many. Jeżeli nasz deck jest zdolny skorzystać z jego zdolności chociaż raz na grę, staje się on o wiele lepszy. Do tego potrzebujemy sporo Ról albo kilku z nich w połączeniu z Bargainami.


Back for Seconds
Ocena: 2,5

Typowa czarna Divinacja. Nie jest to pierwsza karta tego typu, której doświadczyliśmy, ale posiada solidny dodatek w postaci zdolności Bargain.


Barrow Naughty
Ocena: 2,0

Niespecjalne statystyki są rekompensowane przez lifelink. W późniejszej fazie gry, kiedy mamy nadmiar many, jedno jego użycie może się okazać kluczowe.


Beseech the Mirror
Ocena: 2,5

Choć doskonała w formacie constructed, w limited jest raczej przeciętna. Zazwyczaj działa jak Diabolic Tutor, ale nawet z użyciem Bargain w większości talii nie znajdziemy bomb za 4 many lub mniej. Jeśli jednak taką posiadamy, wartość tej karty znacząco wzrasta.


Candy Grapple
Ocena: 3,5

Usunięcie przeciwnika w instancie, które w razie potrzeby może poradzić sobie z naprawdę dużymi stworami.


Conceited Witch // Price of Beauty
Ocena: 2,5

Jest to przykład „poprawionej” karty. Samodzielnie, 2/3 z Menace byłoby trochę słabe, ale dzięki Przygodzie, karta staje się bardziej atrakcyjna.


Dream Spoilers
Ocena: 2,5

Jest to kolejna karta, która dzięki swojej zdolności staje się całkiem grywalna. W odpowiednich taliach z wróżkami może być wręcz wybitna.


Ego Drain
Ocena: 0,0-1,0

Gdy nie posiadamy wróżki na stole, Drain jest bardzo słaby. Nawet jeśli ją mamy, muszą zostać spełnione dodatkowe warunki, aby karta zadziałała efektywnie. Trudno jest uzyskać odpowiedni efekt z tej karty, więc warto używać jej jedynie jako karty sideboardowej przeciwko szczególnie potężnym zagrożeniom.


The End
Ocena: 3,0


Eriette’s Whisper
Ocena: 1,5

Mind Rot za 4 many musi mieć naprawdę silny efekt dodatkowy, abym chciał nim grać. Stworzenie Wicked Roli to znacząco za mało.


Faerie Dreamthief
Ocena: 2,5

Takie karty lubię. Bardzo niski koszt i od razu fajny efekt na wejściu. Dodatkowo, gdy już na stole wiotkie ciało zostanie przewyższone, możemy nią zablokować atak przeciwnika, a następnie dobrać kartę.


Faerie Fencing
Ocena: 3,5

Wróżko-szermierka to klasyczny removal. Nawet gdy nie mamy wróżki, jest bardzo mocnym zaklęciem. Gdy mamy, często nawet zagramy go za X=0.


Feed the Cauldron
Ocena: 3,5

Kolejny, wyśmienity czarny removal. Token w postaci jedzenia jest niezwykle istotny w tym secie dla płacenia kosztów Bargain.


Fell Horseman // Deathly Ride
Ocena: 3,0

Gravedigger tego setu. Gravedigger zawsze był dobrą kartą w formacie limited, tu nie będzie inaczej. Oczywiście będą gry, gdzie będzie jedynie 3/3 za 4 many, ale w większości przypadków będą to dwie karty w jednej.


Gumdrop Poisoner // Tempt with Treats
Ocena: 3,5

Jedzenie jest ważne dla bargainów, więc pomimo że pierwsza część wydaje się nieistotna, warto ją docenić. Jedzenie jest tu też dość ważne, bo gdy zużyjemy go dla życia i w tej samej turze zagramy Poisonera, dostajemy dodatkowo removal. Bardzo mocna karta.


High Fae Negotiator
Ocena: 3,5

3/5 Latające za 5 many to już dobry deal! Jeśli zrobimy dodatkowo drain 3, dostajemy kartę wręcz wybitną.


Hopeless Nightmare
Ocena: 2,5

Zaklęcie, które nie pozwala przeciwnikowi wybrać karty do odrzucenia, z reguły jest słabe. Wydaje mi się, że ten jest inny, głównie za sprawą wszystkich dodatkowych zdolności, tj. straty życia i Scry, gdy potrzeba, ale także dlatego, że zostawia nam na stole czar stały do poświęcenia dla Bargainów.


Lich-Knights’ Conquest
Ocena: 0,0-4,0

Uczciwie przyznam, że nie mam pojęcia, jak ocenić tę kartę, choć czuję, że w odpowiednim talii może być dość potężna. Jeśli mamy dużo Ról, Jedzenia, Skarbów lub kart takich jak powyżej, taka będzie. W przeciwnym wypadku raczej niegrywalna.


Lord Skitter, Sewer King
Ocena: 4,0

Rabblemaster w czarnym. W tym secie tokeny przydają się dodatkowo do płacenia kosztów zdolności Bargain. Po prostu mini-bomba.


Lord Skitter’s Blessing
Ocena: 4,0

Dość łatwo możemy dobierać dodatkowe karty z tego zaklęcia. Zadbajmy jednak o to, aby nasz deck zawierał również inne stwory z umiejętnością „enchanted”, poza tym stworzonym przez błogosławieństwo.


Lord Skitter’s Butcher
Ocena: 3,0

Statystyki równoważne 3/4 rozbite między dwie istoty za jedynie 3 many są zawsze do przyjęcia. Dodatkowo, w razie potrzeby, mamy dostęp do innych opcji. Solidna karta.


Mintstrosity
Ocena: 2,5

Naprawdę doskonały 2-drop. Jak już wcześniej napisałem, Food ma więcej zastosowań niż w standardowym formacie.


Not Dead After All
Ocena: 2,0

Fajny trick za jedynie jedną manę. Ratujemy stwora przed śmiercią i dodatkowo zyskujemy jego wzmocnienie dzięki Roli.


Rankle’s Prank
Ocena: 3,5

Barter in Blood był bardzo silną kartą na poziomie uncommon w limited. Tutaj mamy do czynienia z jego ulepszoną wersją.


Rat Out
Ocena: 2,0

Przyzwoita karta; czasem zlikwiduje istotę x/1, innym razem posłuży jako combat trick. Bonusowy szczur też ma swoje znaczenie.


Rowan’s Grim Search
Ocena: 2,0

Read the Bones w kolejnej wersji, z niezmienną oceną 2,0.


Scream Puff
Ocena: 1,5

Solidny potwór, ale myślę, że za 5 many znajdziemy lepsze opcje w tym formacie.


Shatter the Oath
Ocena: 2,5

Bezwarunkowy removal, który rekompensuje swój wysoki koszt poprzez stworzenie Wicked Roli. Popieram!


Specter of Mortality
Ocena: 4,0

Mocna karta. Będą momenty, kiedy będziemy mogli za jej pomocą oczyścić cały stół – wtedy jej siła będzie niewiarygodna. W innych sytuacjach zastosujemy tylko efekt Infest, ale nadal będzie potężna. A czasem, gdy mamy przewagę na stole, będzie po prostu 3/3 latającą za 5 many.


Spiteful Hexmage
Ocena: 3,0

Karta jest ewidentnie zaprojektowana do współpracy z Bargainami oraz innymi Rolami. W połączeniu z nimi sprawuje się świetnie w naszych talii.


Stingblade Assassin
Ocena: 2,5

Sam parametr 3/1 z Flash i zdolnością latania za 4 many sprawiłby, że Wróżka byłaby grywalną kartą. Dodatkowa umiejętność eliminowania stworzeń jest tu bardzo cennym dodatkiem.


Sugar Rush
Ocena: 2,0

Zazwyczaj unikam sztuczek kosztujących więcej niż jedna mana. W tym przypadku jednak robię wyjątek. +3/+0 to znaczące wzmocnienie, a efekt dobrania karty jest tu kluczowy.


Sweettooth Witch
Ocena: 2,5

Zalety posiadania Foodów w tym formacie zostały już omówione, więc ocena 2,5 wydaje się całkiem uzasadniona.


Taken by Nightmares
Ocena: 3,5

Bezwarunkowy removal dostępny od ręki i dodatkowe korzyści w jednym. Wartość 3,5 może nawet wydawać się zbyt niska.


Tangled Colony
Ocena: 3,0

Brak możliwości blokowania to znaczący minus, ale zakładam, że preferujemy grać tym szczurem w bardziej agresywnych talii. W takim otoczeniu będzie się dobrze prezentować.


Twisted Sewer-Witch
Ocena: 2,5

Początkowa ocena wynosi 2,5. W zależności od liczby szczurów w naszej talii, ocena może wzrosnąć.


Virtue of Persistence // Loctwain Scorn
Ocena: 4,5

Limitowana bomba. Karta zdolna do wygrania gry oraz solidny removal w jednym.


Voracious Vermin
Ocena: 3,0

Parametry 3/2 podzielone na dwóch szczurów. Taki układ zawsze był atrakcyjny w formacie Limited. Jeden z tych szczurów będzie się rozwijał, co czyni tę kartę jeszcze atrakcyjniejszą.


Warehouse Tabby
Ocena: 2,0

Wolałbym, abyśmy nie musieli płacić za zdolność Deathtouch. Mam nadzieję, że wytworzenie jednego czy dwóch szczurów w trakcie gry zrekompensuje nam ten wydatek.


Wicked Visitor
Ocena: 2,0

Miś z dodatkową korzyścią. Może nie jest ona ogromna, ale wystarczająca, by Visitor znalazł miejsce w naszej talii.


The Witch’s Vanity
Ocena: 3,0

Dużo dzieje się na jednej karcie. Już pierwszy rozdział starczyłby abyśmy mogli ją wkładać do decku. Kolejne to bardzo miły dodatek.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i lądy


Korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!