5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Academic Probation
Ocena: 0.5
Zawieszenie karty nigdy nie powinno się znaleźć w naszej podstawowej czterdziestce dlatego, że ten efekt jest jedynie tymczasowy. W sidebordzie może okazać się marginalnie użyteczna w wyjątkowych sytuacjach.
Ageless Guardian
Ocena: 1.5
Vanilla stwór w 2021 to raczej rzadkość, a ten konkretny w praktyce rarytasem nie jest. Odradzam korzystanie z obrońcy w aggro deckach. W kotrolach może okazać się użyteczny.
Beaming Defiance
Ocena: 1.5
Akceptowalny trik w aggro deckach lub jeśli mamy ważne wygrywające stwory i bardzo chcemy je bronić przed zniszczeniem. W secie, w którym jest niewiele removalu, a instantowego prawie wcale nie ma, triki mogą okazać się drogą do tworzenia przewagi na stole.
Clever Lumimancer
Ocena: 1.5
Niebywale trudna do oceny karta. Ma ogromny potencjał, ale rozważam, jak często będziemy mogli go wykorzystać. Próbuję porównywać kartę do Steppe Lynxa, którego oceniłbym pewnie na 2,5. Tu zdolność odpalać będziemy pewnie mniej regularnie. Przede wszystkim szanse na atak w drugiej turze są nikłe, a w trzeciej co najwyżej średnie. Przy odpowiedniej ilości cantripów mamy za to potencjał na odpalenie triggera dwa razy na turę w późniejszej grze. Jeśli jednak nasz deck będzie przepełniony cantripami, to nie będzie już aggro, a właśnie jedynie w aggro widziałbym one-dropa. Nie zdziwię się, jeśli praktyka wykaże, że jest marginalnie grywalny. Nie zdziwię się również, jeśli odnajdzie swój dom i będzie całkiem dobry.
Combat Professor
Ocena: 2.5
Solidny latacz, który znacząco ułatwia nam combat. Przy ogólnie niższym niż ostatnio power levelu dodatku, statystyki 2/3 i flying za 4 są niezłe. Idę również o zakład, że trigger będzie wyśmienity i pozwoli naszym 2/x stworom przebijać się przez lepszych obrońców. Gdy nie mamy innego stwora do pompowania, to dostajemy Phantom Monstera z vigilance, czyli w wariancie pesymistycznym ta karta wygląda dobrze.
Defend the Campus
Ocena: 1.5
Mind Rota udało się Wizardom ostatnimi laty nieźle naprawić. Tu majsterkują przy Smite the Monstrous. Podobnie jak Mind Rot, Smite często nie mieścił się do main decku. W mojej ocenie muszą jeszcze popracować, aby stał się maindeckową kartą.Detention Vortex
Ocena: 1.5
Na pierwszy rzut oka nie jestem zachwycony. W późnej grze jest spora szansa, że nie zrobimy tym kompletnie nic. Jeśli będziemy ultra-agresywnym deckiem, to widzę potencjał na granie tą kartą w sposób efektywny i podwyższenie oceny.
Devastating Mastery
Ocena: 2.5
Jako podstawowy wariant tej karty traktuję ten z pełnym kosztem. O ile nie jesteśmy w poważnej desperacji, to raczej nie będziemy chcieli rzucać jej za 4 mana, niemniej jednak fajnie mieć taką możliwość. Gdyby nie trudny do płacenia koszt czterech białych, to ocena byłaby wyższa.
Dueling Coach
Ocena: 2.0
W przypadku trenera wszystko zależy od tego, jak szybki okaże się format. Jeśli Strixhaven będzie podobny do Kaldheim, to mamy niezłego stwora, który sporo robi w lategame. W przeciwnym wypadku statystyki o wartości 3/3 za 4 mana będą niezbyt dobre tam, gdy liczy się każda mana i każdy dmg.
Eager First-Year
Ocena: 2.5
2/2 za 2 mana z pozytywną zdolnością. Jeśli w formacie krzywa many i tempo będą istotne, zapewne chętnie będziemy korzystać z usług pierwszoroczniaka.
Ellite Spellbinder
Ocena: 3.5
Pewne value sprawia, że to dosyć dobra erka. 3/1 flying za 3 mana to już dużo, a zdolność może zapewnić mu kilka dodatkowych ataków lub nawet uchronić nas przed przegraną.
Expel
Ocena: 2.5
Dość podobnie jak w przypadku Iron Verdicta, jeśli planujemy być stroną atakującą, to powyższa ocena może być potraktowana jako zawyżona. Jeśli zaś nasz plan to obrona, to dostajemy wyśmienity removal.
Guiding Voice
Ocena: 2.0
Dużo zależy od tego, jakimi lekcjami dysponujemy w sideboardzie. Generalnie lubię tę kartę. Traktuję ją jako jedno-manowego cantripa triggerującego magecraft z niezłym upsidem. Jeśli nie mamy lekcji w sideboardzie, to zapomnijmy o graniu tym sorcery. Jest jednym z tych spelli, które sprawiają, że Clever Lumimancer może spełnić moje marzenia o potędze.
Leonin Lightscribe
Ocena: 4.0
Za każdym razem, gdy myślę o tej karcie, wydaje mi się być lepszy. Nie trudno sobie wyobrazić sytuację, w której mamy poza nim dwa inne stwory, atakujemy całą ekipą i albo przeciwnik blokuje, a my za pomocą trików jesteśmy w stanie zrobić 2 lub 3 za 1, albo przeciwnik nie blokuje, a my wykorzystujemy Skrybę do zbudowania Overruna.
Mavinda, Students’ Advocate
Ocena: 3.5
2/3 flying za 3 jest zawsze dobre. Tu otrzymujemy możliwość zagrywania wszystkich trików i pompek z grobu. W związku z niewielką ilością removalu w formacie i magecraftem pompki będą ważniejsze niż zwykle, dlatego spodziewam się, że często będziemy w stanie skorzystać z pomocy rzecznika.
Pilgrim of the Ages
Ocena: 2.5
3 mana za 2/1 to za mało. Na szczęście czarodzieje z wybrzeża o tym wiedzą i ładują na te stwory dodatkowe zdolności. Duszek znajduje nam Plainsa, zapewniając, że mana screw nie będzie nam grozić. To już dużo. Dodatkowo w późnej grze może się w sposób nielimitowany wskrzeszać za 6 mana.
Pillardrop Rescuer
Ocena: 2.0
Kolejny duch jest znacznie słabszy, jednak w formacie jest dużo solidnych stworów za 2 lub 3 mana, które wskrzeszone sprawią, że 5 mana wydane na Rescuera nie wydaje się być wysoką ceną. Jeśli format okaże się tak wolny jak poprzednik, to Rescurer może podskoczyć w ocenie nawet do rangi premium.
Professor of Symbology
Ocena: 3.0
2/1 za 2 mana i zdolność będąca czymś między słabym drawem, a prawie tutorem, w zależności od ilości i jakości lekcji w sideboardzie. Myślę, że damy radę być częściej bliżej tego lepszego scenariusza i bardzo polecam panią profesor.
Reduce to Memory
Ocena: 1.5
Pomimo tego, że gdy kasujemy permanent przeciwnika, to karta ma drawback, myślę, że fajnie mieć ją w sideboardzie. Tutorujemy się po nią jedynie w bardzo specyficznych sytuacjach, gdy po prostu będzie się to opłacać, a my zniszczymy bombę, zostawiając jedynie 3/2 vanillę. Może też stać się tak, że któryś z naszych stworów zostanie w jakiś sposób spacyfikowany, a wtedy możemy zamienić go na 3/2. Nigdy nie pickowałbym tej karty priorytetowo. Natomiast gdy będę spokojny o ilość playabli w czterdziestce, to chętnie zaopatrzę się w tę opcję sideboardową.
Secret Rendezvous
Ocena: 0.0
Na całej operacji wychodzimy o kartę gorzej od przeciwnika, a to po prostu fatalne.
Semester’s End
Ocena: 1.0
4 mana za blinka – nawet, jeśli blinkujemy więcej stworów i mamy upside w postaci counterów – to trochę dużo. Grałbym tym jedynie w decku z ogromną ilością ETB efektów.
Show of Confidance
Ocena: 1.5
Countery +1/+1 mają pewne pay-offy w tym secie. Jeśli jednak nie zagraliśmy innego instanta lub sorcery, to Pokaz Pewności będzie co najwyżej średni.
Sparring Regimen
Ocena: 4.0
Bardzo podoba mi się Sparring Regimen. Sam się zwraca, w odpowiednim decku będąc bliżej tutora niż cantripa. Do tego ma bardzo fajny efekt wzmacniający nasze stwory i potencjał na efekt kuli śnieżnej.
Star Pupil
Ocena: 1.5
Pomimo niskiej oceny jestem fanem tej karty. Zrobienie decku na ultra tanich czarach i synergiach z counterami jest jednym z moich priorytetów w pierwszych draftach. Pupil będzie lepszy w agresjach niż w deckach kontrolnych.
Stonebinder’s Familiar
Ocena: 0.5
W ogromnej ilości decków familiar będzie stworkiem 1/1 przez całą rozgrywkę. W deckach będących w stanie exilować karty w sposób powtarzalny jego ocena znacząco wzrasta.
Shepherd of the Cosmos
Ocena: 1.0
Sam z siebie nie jest najlepszy. Statystyki są mizerne, a zdolność niezwykle droga. Unikałbym grania nim. Może być dobry w połączeniu z psem opisanym powyżej, jednak nie na tyle, abym starał się wydraftować to „combo”.
Strict Proctor
Ocena: 1.5
Zawsze trudno mi ocenić karty taxujące. Obstawiam, że jego zdolność okaże się wyjątkowo upierdliwa.a. Jedynie pośród białych kart przeszkadza 6ciu permanentom, w całym secie, będzie tego znacznie więcej. Problem w tym, że wyłącza również nasze, to czyni Proctora przeciętnym.
Study Break
Ocena: 0.5
Kolejna z kart, których raczej nie chcę mieć w czterdziestce. Bardzo chętnie jednak zmieszczę jedną sztukę w sideboardzie. Jest to jedno z tych narzędzi, które mogą przepchnąć nam ostatnie obrażenia w specyficznych matchupach.
Thunderous Orator
Ocena: 3.0
2/2 vigilance za 2 to już nieźle. O flying nie będzie trudno. Okazjonalnie dostaniemy też inną zdolność. Ogólnie to naprawdę niezły typ, polecam.
Approach of the Second Sun
Ocena: 1.0
Approach to bardzo trudna w ocenie karta. W późnej grze w limited, 7 tur to strasznie dużo i obstawiam, że 85% gier skończy się wcześniej. Sta też niska ocena, bo 7 punktów życia za 7 mana to zdecydowanie za słaby efekt.
Day of Judgement
Ocena: 4.0
Po prostu bomba. Mając ją, powinniśmy być zawsze w stanie poprowadzić grę tak, aby nastąpił dzień sądu.
Defiant Strike
Ocena: 2.0
Z uwagi na magecraft wszelkie 1 mana cantrip triki wydają się być znacznie lepsze niż zwykle i warto nimi grać.
Divine Gambit
Ocena: 1.0
Ocena podyktowana doświadczeniami z poprzedniego dodatku. Prawda jest jednak taka, że Gambit może okazać się nieco lepszy, jeśli format będzie szybszy, a ręka przeciwnika szybciej będzie się opróżniać. Warto też zwrócić uwagę na to, że w szkole magów Strixhaven removal jest na wagę złota.
Ephemerate
Ocena: 1.5
Solidny blink. Jeśli poza chronieniem naszych stworów jesteśmy w stanie wyciągnąć korzyść z ETB efektów, Empherate znacząco zyska w moich oczach. Fajny trik, polecam.
Gift of Estates
Ocena: 2.5
Miałem niegdyś okazję grać Gift of Estates i wspomnienia mam raczej dobre. Jeśli jesteśmy na draw to w trzeciej turze możemy wyciągnąć niesamowite value. Gorąco polecam.
God’s Willing
Ocena: 2.5
Mój ulubiony trik w historii Magic: the Gathering powraca. Chronimy stwora lub w specyficznych warunkach dajemy mu nieblokowalność. Do tego scry, wszystko za tylko 1 mana w formacie z magecraftem. Brzmi super.
Mana Tithe
Ocena: 1.5
Jeśli format okaże się tempo-oriented, to Tithe może być lepszy niż w mojej ocenie. W większości wypadków będę jednak preferował stwora 2/2 za 2 od białego Force Spike’a.
Revitalize
Ocena: 1.0
Cantripujące się instanty są w tym formacie lepsze niż zwykle, jednak wydaje mi się, że będziemy celować w te z ważniejszym efektem i niższym kosztem. Revitalize nie znajduje uznania w moich oczach.
Swords to Plowshares
Ocena: 3.5
Powrót klasyki. Świetne 25 lat temu, świetne dziś. Uniwersalne, ponadczasowe. Sama słodycz.
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!