Analiza Strixhaven w limited – czarny

Paweł Bujanowicz 13.04.2021 2 komentarze

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes, Ugin, the Spirit Dragon.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix, Massacre Wurm.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden, Stormwing Entity.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar, Conclave Mentor.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer, Pridemalkin.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar, Deathbloom Thallid.
2.0: Typowe fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Catharic Reunion, Teferi’s Protege.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope, Chandra’s Pyreling.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier’s Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Arrogant Poet
Ocena: 2.5

Przy pustym stole w trzeciej może udać mu się wbić jakieś obrażenia, a w kolejnych turach będzie działać jak Sulfuric Vortex, więc jego drawback nie powinien być odczuwalny dla agresywnych talii. Czarny kolor ma dostęp do kilku grywalnych sposobów na odzyskiwanie życia, a wtedy po wydraftowaniu ich możemy go traktować jako ofensywnego lataka z 2 powera za 2 mana.


Baleful Mastery
Ocena: 3.5

Premium removal, który niemal zawsze będzie rzucany za koszt w prawym górnym rogu karty i tylko w podbramkowych sytuacjach, kiedy przyjdzie potrzeba rzucenia dodatkowego spella w tej samej turze, zapłacimy promocyjną cenę z drawbackiem.


Brackish Trudge
Ocena: 3.5

Czarny zaczyna z przytupem, pokazując naprawdę grywalne karty. Jak wspomniałem przy Arrogant Poet, kolor ten ma dostęp do synergii z lifegainem, i to w obu czarnych koledżach: Silverquill (WB) i Witherbloom (BG). O dziwo w zielonym takich efektów jest więcej, ale dalej niezależnie od kombinacji powinniśmy uzbierać przynajmniej jakieś pięć źródeł odzyskiwania życia, co już powinno uruchomić regularne powroty tego dziwacznego dziobaka (?) z grobu do ręki. A to naprawdę solidne value w jednej karcie o solidnych statystykach i małym drawbacku w postaci etb tapped.


Callous Bloodmage
Ocena: 3.5

Gdyby Callous Bloodmage robił tylko jedną z tych rzeczy, pewnie zostałby wydrukowany jako common i byłby grywalny, no może z wyjątkiem ostatniej opcji, która jest bardziej sytuacyjna. Dawanie nam wyboru za każdym razem, gdy go zagrywamy, nie czyni z niego jakiejś wybitnej erki, ale na pewno jest bardzo solidnym 3-dropem.


Confront the Past
Ocena: 0.5

0.5 to dla mnie standardowa ocena dla lekcji, których nie zmieszczę nigdy w mainie, ale z chęcią spekulacyjnie wezmę je gdzieś między środkowym i ostatnim pickiem w paczce, żeby później aktywnie wypatrywać kart z umiejętnością learn.


Crushing Disappointment
Ocena: 2.0

Interesujące narzędzie dla agresywnych czarnych decków. Spodziewam się, że będę chciał w nich upchnąć przynajmniej jedną sztukę tej karty i się nią nie zawiodę.

Essence Infusion
Ocena: 1.5

W przeciwieństwie do moich redakcyjnych kolegów, nie uważam, żeby potencjalne odpalanie magecrafta było czymś, co podnosi ocenę wszystkich tanich czarów. Grywalnych stworów z magecraftem jest po prostu zbyt mało, żebyśmy byli w stanie budować całe talie oparte na tej mechanice, bo gracze będą się o nie bić.

Abstrahując od tematu magecrafta, widzę dwumanową aurę +2/+2, która ma trochę synergii z tematem counterków +1/+1 i jednocześnie jest nam w stanie oddać trochę życia po agresywnych atakach wykonanych przez Arrogant Poet. Jestem w stanie wyobrazić sobie agresywne decki z kilkoma sztukami infuzji, ale jednak wciąż przeraża mnie wizja wystawienia się na smutne 2-za-1 dla przeciwnika.


Eyetwitch
Ocena: 2.0

To prawdopodobnie najlepszy enabler drugoturowego Bayou Groffa. W tym pięknym scenariuszu zyskujemy świetne tempo bez straty karty, gdy przeciwnik musi sobie radzić ze stworem 5/4 zagranym w drugiej turze.

To również niezły target pod Essence Infusion i po prostu sposób na tanie przebijanie obrażeń dla agresywnych czarnych decków już od drugiej tury.


Flunk
Ocena: 3.0

Flunk jest świetnie wycenionym removalem, który często powinien trade’ować się w górę na manie, robiąć nam dobre tempo. Uważajcie tylko na instantowy draw u przeciwnika, który może uratować jego stwora przed śmiercią.


Go Blank
Ocena: 1.5

Tym razem „Mind Rot„+ ma naprawdę minimalny upside, który będzie hejtował tylko niektóre decki naszych przeciwników. Nie wydaje mi się, żeby w Strixhaven ten efekt był szczególnie dobry poza seled deckiem.


Hunt for Specimens
Ocena: 2.5

Dusk Legion Zealot był bardzo grywalnym commonem, a tutaj mamy bardzo podobną kartę, którą z chęcią zobaczę w slocie 2-dropów w swoich czarnych taliach na draftach Strixhaven.


Lash of Malice
Ocena: 2.5

Tani removal na mniejsze stworki, a z drugiej strony sposób na przebicie dodatkowych obrażeń w podbramkowych sytuacjach. Solid.


Leech Fanatic
Ocena: 2.0

HEJ KOLEJORZ! Fanatyk Lecha to dobry two-drop, który odpali wszystkie synergie z lifegainem, jakie uda nam się wydraftować. Solidny chłop (choć patrząc na art, to chyba jednak baba).


Mage Hunter
Ocena: 3.0

Hill Gianty już dawno odeszły do lamusa, teraz grywalne 4-dropy muszą mieć statystyki 4/4, 4/3 lub 3/4. Przed Wami przedstawiciel tej ostatniej grupy, który ma bardzo dobrą, choć czasami marginalną umiejętność.


Mage Hunters’ Onslaught
Ocena: 3.0

Fajny, uniwersalny removal, który dodatkowo może być gwoździem do trumny w przeciwnika w sytuacjach, kiedy to my mocno napieramy.


Necrotic Fumes
Ocena: 2.0

Jedna z niewielu lekcji, którą w zasadzie można grać w mainie, ale jeśli uda nam się wydraftować dobre karty z learnem, to będzie solidnym elementem naszego lekcyjnego toolboxa.


Novice Dissector
Ocena: 2.5

Kolejny 4-drop do analizy niestety ma minusa za statystyki 3/3, ale jego umiejętność jest całkiem użyteczna. Pozwala bowiem zmieniać wszystkie tokeny pestów w counterki przerzucane na jakieś bardziej istotne stwory. Szkoda, że tylko na sorcery, bo przez to nie wyciągniemy value ze stworów wytargetowanych removalem przeciwnika.


Oriq Loremage
Ocena: 2.0

Tapowanie Hill Gianta w celu odsysania lądów co turę, żeby zwiększyć spell density w decku to kiepski deal. Przejrzałem cały spoiler i nie widzę niemal żadnych benefitów z wsadzania czarów do własnego grobu, więc Oriq raczej nie urośnie. Póki co jedyne pozytywy jakie widzę, to wyszukanie Unwilling Ingredient, Bookwurm i Brackish Trudge, ewentualnie setup pod Harness Infinity… Wszystkie kombinacje sa jednak wolne i mało imponujące.


Plumb the Forbidden
Ocena: 1.0

Słaby cantrip z możliwością utylizacji tokenów naszych „pestek” i raczej nie ma innych zastosowań. Jedyny Pacifism w Strixhaven jest niemal niegrywalny, Claustrophobia w niebieskim nie istnieje, a Threaten efekty mogą nigdy nie spotkać się w kombinacji z czarnym kolorem, gdyż para RB nie jest wspierana.


Poet’s Quill
Ocena: 4.0

Myślę, że nawet bez learna byłby to bardzo grywalny ekwipunek, no ale dzięki temu keywordowi mamy plus do flavoru i jeszcze lepszą kartę. Niemal zmieściłem tę kartę w swoim top 10 bomb, bo w każdej talii ze stworami zakładanie pióra na największego stwora szybko wyciągnie nas z zasięgu przeciwnika w wyścigu obrażeń, a do tego pozwoli nam regularnie odpalać wszystkie synergie z lifegainem.


Professor Onyx
Ocena: 5.0

Klasyczny i dość nudny design planeswalkera w oparciu o template „CA na plusie, removal na minusie i ultimatum wygrywające grę”. Tutaj dostajemy jeszcze mały twist w postaci magecrafta, który pomoże nam się ustabilizować lub szybciej zabić przeciwnika. Chciałbym dać Lilce cztery i pół, ale wiem, że dla wielu talii zabicie jej będzie sporym problemem i po prostu będzie wygrywać gry, jak mało która karta ze Strixhaven.


Professor’s Warning
Ocena: 2.0

Nie będę ostrzegał, żeby nie grać tą kartą. Jest całkiem niezła i dość uniwersalna, bo oprócz ochrony najważniejszych stworków przed removalem pozwoli nam wygrywać combat stworkami o równych rozmiarach ze stworkami przeciwnika, a kamyczek zostaje na naszym stworze na stałe. Do tego możemy odpalać synergie na counterach.


Promising Duskmage
Ocena: 1.5

A tutaj mamy właśnie przykład takiej karty, która z counterów +1/+1 wyciąga dodatkowe value. Nie jest jednak to na tyle dobry bonus, żeby z ciała 2/3 za 3 mana uczynić coś więcej niż fillera.


Sedgemoor Witch
Ocena: 4.0

Jeden z lepszych stworów z magecraftem w całym Strixhaven. Dobrze atakuje, trudno go zabić i robi świetne value.


Specter of the Fens
Ocena: 2.5

Alabaster Kirin dużo nauczył się w Strixhaven. Fajny top-end do tych najbardziej agresywnych czarnych talii – może ktoś pokusi się o złożenie Mono B Aggro? Oczywiście znajdzie swoje miejsce w każdym czarnym decku jako niezły 4-drop z dobrym mana sinkiem na late game.


Tenured Inkcaster
Ocena: 2.0

Mimo niezłej umiejeności, która w dobrze złożonym decku na counterach może szybko zamykać gry, to jednak za 5 mana dostajemy trochę mało P/T i możemy mieć problem z większymi stworami przeciwnika.


Umbral Juke
Ocena: 2.5

2/1 flying „z flashem” za to już całkiem dobrze, a tutaj mamy jeszcze opcję na rzucenie edyktu w zależności od naszych potrzeb. Bardzo grywalna karta.


Unwilling Ingredient
Ocena: 2.0

Podobnie jak Eyetwitch, zagrany w pierwszej turze może wbić kilka obrażeń, zanim w ogóle zostanie zablokowany, przez co stworzy się efekt kuli śnieżnej, a następnie lawina obrażeń. Czarny kolor pokazuje w Strixhaven swój agresywny pazur.

To również nienajgorszy sacrifice fodder, gdyż za 3 mana po prostu odzyskujemy kartę gdzieś w late game.


Agonizing Remorse
Ocena: 2.0

Dobry, bo uniwersalny discard. W late game, kiedy podejrzewamy, że przeciwnik trzyma na ręce już tylko lądy, możemy odciąć go od jakiejś grobowej synergii. W sealedzie, gdzie bomb z reguły jest więcej, może być lepsza niż w drafcie.


Crux of Fate
Ocena: 4.0

Mass removal zawsze jest dobry w limited. Najpierw obieramy klasyczną strategię podpuszczania przeciwnika do zagrywania jego stworków, a potem kasujemy cały stół. Tutaj będzie szczególnie dobry, kiedy najpierw zagramy WB lub BG smoka.


Dark Ritual
Ocena: 0.0

W mocnych Masters setach i Cube’ach można znaleźć kilka zastosowań dla rytuałów. W Strixhaven nie widzę dla niego miejsca.


Demonic Tutor
Ocena: 3.5

Powtórzę słowa z naszego podcastu: uniwersalne tutory są tak dobre, jak dobra jest nasza najlepsza karta. to naprawdę uczciwa cena za wyszukanie najlepszego stwora, dużego drawu, removalu lub brakującego lądu – i to na rękę!


Doom Blade
Ocena: 3.5

Klasyka gatunku. Karta, która przeszła do historii jako element krytyki stworów bez ETB efektów („dies do Doom Blade„). To najtańszy NIEMAL uniwersalny removal w secie, który nawet w mirrorach powinien radzić sobie z połową stworków w decku przeciwnika.


Duress
Ocena: 0.5

Grajcie w sideboardzie i side’ujcie na nie-stworkowe bomby u przeciwników jak np. Professor Onyx.


Eliminate
Ocena: 3.5

Gorszy niż Doom Blade, ale dalej bardzo dobry. Dodatkowa użyteczność Eliminate w Strixhaven to zabijanie dużych tokenów fraktali.


Inqusition of Kozilek
Ocena: 0.0

Uważam, że w przeciwieństwie do Duressa Inkwizycja jest zupełnie niegrywalna w typowych setach limited.


Sign in Blood
Ocena: 2.5

Tania Divination nie powoduje aż tak dużej straty tempa, a z drugiej strony może posłużyć jako narzędzie do wbicia ostatnich dwóch punktów obrażeń przeciwnikowi.


Tainted Pact
Ocena: 0.0

Ze względu na dużą ilość basic landów bardzo szybko możemy „spudłować”. Nie grajcie Paktem pod żadnym pozorem.


Tendrils of Agony
Ocena: 0.0

Po przejrzeniu całego spoilera z przykrością muszę stwierdzić, że Storm nie jest grywalnym archetypem w limited Strixhaven.


Village Rites
Ocena: 2.0

Fajne z pestami i jako odpowiedź na removal przeciwnika, ale nie jest jakimś wysokim pickiem. Na pewno lepsze niż Plumb the Forbidden.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe

2 komentarze

  1. Michał

    Chyba zapomnieliście ocenić jednego stworka – Valentin, Dean of the Vein. Pzdr

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *