Analiza Strixhaven w limited – czarny

Paweł Bujanowicz13.04.2021Czas czytania: 9 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Arrogant Poet
Ocena: 2.5

Przy pustym stole w trzeciej może udać mu się wbić jakieś obrażenia, a w kolejnych turach będzie działać jak Sulfuric Vortex, więc jego drawback nie powinien być odczuwalny dla agresywnych talii. Czarny kolor ma dostęp do kilku grywalnych sposobów na odzyskiwanie życia, a wtedy po wydraftowaniu ich możemy go traktować jako ofensywnego lataka z 2 powera za 2 mana.


Baleful Mastery
Ocena: 3.5

Premium removal, który niemal zawsze będzie rzucany za koszt w prawym górnym rogu karty i tylko w podbramkowych sytuacjach, kiedy przyjdzie potrzeba rzucenia dodatkowego spella w tej samej turze, zapłacimy promocyjną cenę z drawbackiem.


Brackish Trudge
Ocena: 3.5

Czarny zaczyna z przytupem, pokazując naprawdę grywalne karty. Jak wspomniałem przy Arrogant Poet, kolor ten ma dostęp do synergii z lifegainem, i to w obu czarnych koledżach: Silverquill (WB) i Witherbloom (BG). O dziwo w zielonym takich efektów jest więcej, ale dalej niezależnie od kombinacji powinniśmy uzbierać przynajmniej jakieś pięć źródeł odzyskiwania życia, co już powinno uruchomić regularne powroty tego dziwacznego dziobaka (?) z grobu do ręki. A to naprawdę solidne value w jednej karcie o solidnych statystykach i małym drawbacku w postaci etb tapped.


Callous Bloodmage
Ocena: 3.5

Gdyby Callous Bloodmage robił tylko jedną z tych rzeczy, pewnie zostałby wydrukowany jako common i byłby grywalny, no może z wyjątkiem ostatniej opcji, która jest bardziej sytuacyjna. Dawanie nam wyboru za każdym razem, gdy go zagrywamy, nie czyni z niego jakiejś wybitnej erki, ale na pewno jest bardzo solidnym 3-dropem.


Confront the Past
Ocena: 0.5

0.5 to dla mnie standardowa ocena dla lekcji, których nie zmieszczę nigdy w mainie, ale z chęcią spekulacyjnie wezmę je gdzieś między środkowym i ostatnim pickiem w paczce, żeby później aktywnie wypatrywać kart z umiejętnością learn.


Crushing Disappointment
Ocena: 2.0

Interesujące narzędzie dla agresywnych czarnych decków. Spodziewam się, że będę chciał w nich upchnąć przynajmniej jedną sztukę tej karty i się nią nie zawiodę.

Essence Infusion
Ocena: 1.5

W przeciwieństwie do moich redakcyjnych kolegów, nie uważam, żeby potencjalne odpalanie magecrafta było czymś, co podnosi ocenę wszystkich tanich czarów. Grywalnych stworów z magecraftem jest po prostu zbyt mało, żebyśmy byli w stanie budować całe talie oparte na tej mechanice, bo gracze będą się o nie bić.

Abstrahując od tematu magecrafta, widzę dwumanową aurę +2/+2, która ma trochę synergii z tematem counterków +1/+1 i jednocześnie jest nam w stanie oddać trochę życia po agresywnych atakach wykonanych przez Arrogant Poet. Jestem w stanie wyobrazić sobie agresywne decki z kilkoma sztukami infuzji, ale jednak wciąż przeraża mnie wizja wystawienia się na smutne 2-za-1 dla przeciwnika.


Eyetwitch
Ocena: 2.0

To prawdopodobnie najlepszy enabler drugoturowego Bayou Groffa. W tym pięknym scenariuszu zyskujemy świetne tempo bez straty karty, gdy przeciwnik musi sobie radzić ze stworem 5/4 zagranym w drugiej turze.

To również niezły target pod Essence Infusion i po prostu sposób na tanie przebijanie obrażeń dla agresywnych czarnych decków już od drugiej tury.


Flunk
Ocena: 3.0

Flunk jest świetnie wycenionym removalem, który często powinien trade’ować się w górę na manie, robiąć nam dobre tempo. Uważajcie tylko na instantowy draw u przeciwnika, który może uratować jego stwora przed śmiercią.


Go Blank
Ocena: 1.5

Tym razem „Mind Rot„+ ma naprawdę minimalny upside, który będzie hejtował tylko niektóre decki naszych przeciwników. Nie wydaje mi się, żeby w Strixhaven ten efekt był szczególnie dobry poza seled deckiem.


Hunt for Specimens
Ocena: 2.5

Dusk Legion Zealot był bardzo grywalnym commonem, a tutaj mamy bardzo podobną kartę, którą z chęcią zobaczę w slocie 2-dropów w swoich czarnych taliach na draftach Strixhaven.


Lash of Malice
Ocena: 2.5

Tani removal na mniejsze stworki, a z drugiej strony sposób na przebicie dodatkowych obrażeń w podbramkowych sytuacjach. Solid.


Leech Fanatic
Ocena: 2.0

HEJ KOLEJORZ! Fanatyk Lecha to dobry two-drop, który odpali wszystkie synergie z lifegainem, jakie uda nam się wydraftować. Solidny chłop (choć patrząc na art, to chyba jednak baba).


Mage Hunter
Ocena: 3.0

Hill Gianty już dawno odeszły do lamusa, teraz grywalne 4-dropy muszą mieć statystyki 4/4, 4/3 lub 3/4. Przed Wami przedstawiciel tej ostatniej grupy, który ma bardzo dobrą, choć czasami marginalną umiejętność.


Mage Hunters’ Onslaught
Ocena: 3.0

Fajny, uniwersalny removal, który dodatkowo może być gwoździem do trumny w przeciwnika w sytuacjach, kiedy to my mocno napieramy.


Necrotic Fumes
Ocena: 2.0

Jedna z niewielu lekcji, którą w zasadzie można grać w mainie, ale jeśli uda nam się wydraftować dobre karty z learnem, to będzie solidnym elementem naszego lekcyjnego toolboxa.


Novice Dissector
Ocena: 2.5

Kolejny 4-drop do analizy niestety ma minusa za statystyki 3/3, ale jego umiejętność jest całkiem użyteczna. Pozwala bowiem zmieniać wszystkie tokeny pestów w counterki przerzucane na jakieś bardziej istotne stwory. Szkoda, że tylko na sorcery, bo przez to nie wyciągniemy value ze stworów wytargetowanych removalem przeciwnika.


Oriq Loremage
Ocena: 2.0

Tapowanie Hill Gianta w celu odsysania lądów co turę, żeby zwiększyć spell density w decku to kiepski deal. Przejrzałem cały spoiler i nie widzę niemal żadnych benefitów z wsadzania czarów do własnego grobu, więc Oriq raczej nie urośnie. Póki co jedyne pozytywy jakie widzę, to wyszukanie Unwilling Ingredient, Bookwurm i Brackish Trudge, ewentualnie setup pod Harness Infinity… Wszystkie kombinacje sa jednak wolne i mało imponujące.


Plumb the Forbidden
Ocena: 1.0

Słaby cantrip z możliwością utylizacji tokenów naszych „pestek” i raczej nie ma innych zastosowań. Jedyny Pacifism w Strixhaven jest niemal niegrywalny, Claustrophobia w niebieskim nie istnieje, a Threaten efekty mogą nigdy nie spotkać się w kombinacji z czarnym kolorem, gdyż para RB nie jest wspierana.


Poet’s Quill
Ocena: 4.0

Myślę, że nawet bez learna byłby to bardzo grywalny ekwipunek, no ale dzięki temu keywordowi mamy plus do flavoru i jeszcze lepszą kartę. Niemal zmieściłem tę kartę w swoim top 10 bomb, bo w każdej talii ze stworami zakładanie pióra na największego stwora szybko wyciągnie nas z zasięgu przeciwnika w wyścigu obrażeń, a do tego pozwoli nam regularnie odpalać wszystkie synergie z lifegainem.


Professor Onyx
Ocena: 5.0

Klasyczny i dość nudny design planeswalkera w oparciu o template „CA na plusie, removal na minusie i ultimatum wygrywające grę”. Tutaj dostajemy jeszcze mały twist w postaci magecrafta, który pomoże nam się ustabilizować lub szybciej zabić przeciwnika. Chciałbym dać Lilce cztery i pół, ale wiem, że dla wielu talii zabicie jej będzie sporym problemem i po prostu będzie wygrywać gry, jak mało która karta ze Strixhaven.


Professor’s Warning
Ocena: 2.0

Nie będę ostrzegał, żeby nie grać tą kartą. Jest całkiem niezła i dość uniwersalna, bo oprócz ochrony najważniejszych stworków przed removalem pozwoli nam wygrywać combat stworkami o równych rozmiarach ze stworkami przeciwnika, a kamyczek zostaje na naszym stworze na stałe. Do tego możemy odpalać synergie na counterach.


Promising Duskmage
Ocena: 1.5

A tutaj mamy właśnie przykład takiej karty, która z counterów +1/+1 wyciąga dodatkowe value. Nie jest jednak to na tyle dobry bonus, żeby z ciała 2/3 za 3 mana uczynić coś więcej niż fillera.


Sedgemoor Witch
Ocena: 4.0

Jeden z lepszych stworów z magecraftem w całym Strixhaven. Dobrze atakuje, trudno go zabić i robi świetne value.


Specter of the Fens
Ocena: 2.5

Alabaster Kirin dużo nauczył się w Strixhaven. Fajny top-end do tych najbardziej agresywnych czarnych talii – może ktoś pokusi się o złożenie Mono B Aggro? Oczywiście znajdzie swoje miejsce w każdym czarnym decku jako niezły 4-drop z dobrym mana sinkiem na late game.


Tenured Inkcaster
Ocena: 2.0

Mimo niezłej umiejeności, która w dobrze złożonym decku na counterach może szybko zamykać gry, to jednak za 5 mana dostajemy trochę mało P/T i możemy mieć problem z większymi stworami przeciwnika.


Umbral Juke
Ocena: 2.5

2/1 flying „z flashem” za to już całkiem dobrze, a tutaj mamy jeszcze opcję na rzucenie edyktu w zależności od naszych potrzeb. Bardzo grywalna karta.


Unwilling Ingredient
Ocena: 2.0

Podobnie jak Eyetwitch, zagrany w pierwszej turze może wbić kilka obrażeń, zanim w ogóle zostanie zablokowany, przez co stworzy się efekt kuli śnieżnej, a następnie lawina obrażeń. Czarny kolor pokazuje w Strixhaven swój agresywny pazur.

To również nienajgorszy sacrifice fodder, gdyż za 3 mana po prostu odzyskujemy kartę gdzieś w late game.


Agonizing Remorse
Ocena: 2.0

Dobry, bo uniwersalny discard. W late game, kiedy podejrzewamy, że przeciwnik trzyma na ręce już tylko lądy, możemy odciąć go od jakiejś grobowej synergii. W sealedzie, gdzie bomb z reguły jest więcej, może być lepsza niż w drafcie.


Crux of Fate
Ocena: 4.0

Mass removal zawsze jest dobry w limited. Najpierw obieramy klasyczną strategię podpuszczania przeciwnika do zagrywania jego stworków, a potem kasujemy cały stół. Tutaj będzie szczególnie dobry, kiedy najpierw zagramy WB lub BG smoka.


Dark Ritual
Ocena: 0.0

W mocnych Masters setach i Cube’ach można znaleźć kilka zastosowań dla rytuałów. W Strixhaven nie widzę dla niego miejsca.


Demonic Tutor
Ocena: 3.5

Powtórzę słowa z naszego podcastu: uniwersalne tutory są tak dobre, jak dobra jest nasza najlepsza karta. to naprawdę uczciwa cena za wyszukanie najlepszego stwora, dużego drawu, removalu lub brakującego lądu – i to na rękę!


Doom Blade
Ocena: 3.5

Klasyka gatunku. Karta, która przeszła do historii jako element krytyki stworów bez ETB efektów („dies do Doom Blade„). To najtańszy NIEMAL uniwersalny removal w secie, który nawet w mirrorach powinien radzić sobie z połową stworków w decku przeciwnika.


Duress
Ocena: 0.5

Grajcie w sideboardzie i side’ujcie na nie-stworkowe bomby u przeciwników jak np. Professor Onyx.


Eliminate
Ocena: 3.5

Gorszy niż Doom Blade, ale dalej bardzo dobry. Dodatkowa użyteczność Eliminate w Strixhaven to zabijanie dużych tokenów fraktali.


Inqusition of Kozilek
Ocena: 0.0

Uważam, że w przeciwieństwie do Duressa Inkwizycja jest zupełnie niegrywalna w typowych setach limited.


Sign in Blood
Ocena: 2.5

Tania Divination nie powoduje aż tak dużej straty tempa, a z drugiej strony może posłużyć jako narzędzie do wbicia ostatnich dwóch punktów obrażeń przeciwnikowi.


Tainted Pact
Ocena: 0.0

Ze względu na dużą ilość basic landów bardzo szybko możemy „spudłować”. Nie grajcie Paktem pod żadnym pozorem.


Tendrils of Agony
Ocena: 0.0

Po przejrzeniu całego spoilera z przykrością muszę stwierdzić, że Storm nie jest grywalnym archetypem w limited Strixhaven.


Village Rites
Ocena: 2.0

Fajne z pestami i jako odpowiedź na removal przeciwnika, ale nie jest jakimś wysokim pickiem. Na pewno lepsze niż Plumb the Forbidden.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!