5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster

Arrogant Poet
Ocena: 2.5
Przy pustym stole w trzeciej może udać mu się wbić jakieś obrażenia, a w kolejnych turach będzie działać jak Sulfuric Vortex, więc jego drawback nie powinien być odczuwalny dla agresywnych talii. Czarny kolor ma dostęp do kilku grywalnych sposobów na odzyskiwanie życia, a wtedy po wydraftowaniu ich możemy go traktować jako ofensywnego lataka z 2 powera za 2 mana.

Baleful Mastery
Ocena: 3.5
Premium removal, który niemal zawsze będzie rzucany za koszt w prawym górnym rogu karty i tylko w podbramkowych sytuacjach, kiedy przyjdzie potrzeba rzucenia dodatkowego spella w tej samej turze, zapłacimy promocyjną cenę z drawbackiem.

Brackish Trudge
Ocena: 3.5
Czarny zaczyna z przytupem, pokazując naprawdę grywalne karty. Jak wspomniałem przy Arrogant Poet, kolor ten ma dostęp do synergii z lifegainem, i to w obu czarnych koledżach: Silverquill (WB) i Witherbloom (BG). O dziwo w zielonym takich efektów jest więcej, ale dalej niezależnie od kombinacji powinniśmy uzbierać przynajmniej jakieś pięć źródeł odzyskiwania życia, co już powinno uruchomić regularne powroty tego dziwacznego dziobaka (?) z grobu do ręki. A to naprawdę solidne value w jednej karcie o solidnych statystykach i małym drawbacku w postaci etb tapped.

Callous Bloodmage
Ocena: 3.5
Gdyby Callous Bloodmage robił tylko jedną z tych rzeczy, pewnie zostałby wydrukowany jako common i byłby grywalny, no może z wyjątkiem ostatniej opcji, która jest bardziej sytuacyjna. Dawanie nam wyboru za każdym razem, gdy go zagrywamy, nie czyni z niego jakiejś wybitnej erki, ale na pewno jest bardzo solidnym 3-dropem.

Confront the Past
Ocena: 0.5
0.5 to dla mnie standardowa ocena dla lekcji, których nie zmieszczę nigdy w mainie, ale z chęcią spekulacyjnie wezmę je gdzieś między środkowym i ostatnim pickiem w paczce, żeby później aktywnie wypatrywać kart z umiejętnością learn.

Crushing Disappointment
Ocena: 2.0
Interesujące narzędzie dla agresywnych czarnych decków. Spodziewam się, że będę chciał w nich upchnąć przynajmniej jedną sztukę tej karty i się nią nie zawiodę.

Essence Infusion
Ocena: 1.5
W przeciwieństwie do moich redakcyjnych kolegów, nie uważam, żeby potencjalne odpalanie magecrafta było czymś, co podnosi ocenę wszystkich tanich czarów. Grywalnych stworów z magecraftem jest po prostu zbyt mało, żebyśmy byli w stanie budować całe talie oparte na tej mechanice, bo gracze będą się o nie bić.
Abstrahując od tematu magecrafta, widzę dwumanową aurę +2/+2, która ma trochę synergii z tematem counterków +1/+1 i jednocześnie jest nam w stanie oddać trochę życia po agresywnych atakach wykonanych przez Arrogant Poet. Jestem w stanie wyobrazić sobie agresywne decki z kilkoma sztukami infuzji, ale jednak wciąż przeraża mnie wizja wystawienia się na smutne 2-za-1 dla przeciwnika.

Eyetwitch
Ocena: 2.0
To prawdopodobnie najlepszy enabler drugoturowego Bayou Groffa. W tym pięknym scenariuszu zyskujemy świetne tempo bez straty karty, gdy przeciwnik musi sobie radzić ze stworem 5/4 zagranym w drugiej turze.
To również niezły target pod Essence Infusion i po prostu sposób na tanie przebijanie obrażeń dla agresywnych czarnych decków już od drugiej tury.

Flunk
Ocena: 3.0
Flunk jest świetnie wycenionym removalem, który często powinien trade’ować się w górę na manie, robiąć nam dobre tempo. Uważajcie tylko na instantowy draw u przeciwnika, który może uratować jego stwora przed śmiercią.
Go Blank
Ocena: 1.5
Tym razem „Mind Rot„+ ma naprawdę minimalny upside, który będzie hejtował tylko niektóre decki naszych przeciwników. Nie wydaje mi się, żeby w Strixhaven ten efekt był szczególnie dobry poza seled deckiem.

Hunt for Specimens
Ocena: 2.5
Dusk Legion Zealot był bardzo grywalnym commonem, a tutaj mamy bardzo podobną kartę, którą z chęcią zobaczę w slocie 2-dropów w swoich czarnych taliach na draftach Strixhaven.
Lash of Malice
Ocena: 2.5
Tani removal na mniejsze stworki, a z drugiej strony sposób na przebicie dodatkowych obrażeń w podbramkowych sytuacjach. Solid.

Leech Fanatic
Ocena: 2.0
HEJ KOLEJORZ! Fanatyk Lecha to dobry two-drop, który odpali wszystkie synergie z lifegainem, jakie uda nam się wydraftować. Solidny chłop (choć patrząc na art, to chyba jednak baba).

Mage Hunter
Ocena: 3.0
Hill Gianty już dawno odeszły do lamusa, teraz grywalne 4-dropy muszą mieć statystyki 4/4, 4/3 lub 3/4. Przed Wami przedstawiciel tej ostatniej grupy, który ma bardzo dobrą, choć czasami marginalną umiejętność.
Mage Hunters’ Onslaught
Ocena: 3.0
Fajny, uniwersalny removal, który dodatkowo może być gwoździem do trumny w przeciwnika w sytuacjach, kiedy to my mocno napieramy.

Necrotic Fumes
Ocena: 2.0
Jedna z niewielu lekcji, którą w zasadzie można grać w mainie, ale jeśli uda nam się wydraftować dobre karty z learnem, to będzie solidnym elementem naszego lekcyjnego toolboxa.

Novice Dissector
Ocena: 2.5
Kolejny 4-drop do analizy niestety ma minusa za statystyki 3/3, ale jego umiejętność jest całkiem użyteczna. Pozwala bowiem zmieniać wszystkie tokeny pestów w counterki przerzucane na jakieś bardziej istotne stwory. Szkoda, że tylko na sorcery, bo przez to nie wyciągniemy value ze stworów wytargetowanych removalem przeciwnika.

Oriq Loremage
Ocena: 2.0
Tapowanie Hill Gianta w celu odsysania lądów co turę, żeby zwiększyć spell density w decku to kiepski deal. Przejrzałem cały spoiler i nie widzę niemal żadnych benefitów z wsadzania czarów do własnego grobu, więc Oriq raczej nie urośnie. Póki co jedyne pozytywy jakie widzę, to wyszukanie Unwilling Ingredient, Bookwurm i Brackish Trudge, ewentualnie setup pod Harness Infinity… Wszystkie kombinacje sa jednak wolne i mało imponujące.

Plumb the Forbidden
Ocena: 1.0
Słaby cantrip z możliwością utylizacji tokenów naszych „pestek” i raczej nie ma innych zastosowań. Jedyny Pacifism w Strixhaven jest niemal niegrywalny, Claustrophobia w niebieskim nie istnieje, a Threaten efekty mogą nigdy nie spotkać się w kombinacji z czarnym kolorem, gdyż para RB nie jest wspierana.

Poet’s Quill
Ocena: 4.0
Myślę, że nawet bez learna byłby to bardzo grywalny ekwipunek, no ale dzięki temu keywordowi mamy plus do flavoru i jeszcze lepszą kartę. Niemal zmieściłem tę kartę w swoim top 10 bomb, bo w każdej talii ze stworami zakładanie pióra na największego stwora szybko wyciągnie nas z zasięgu przeciwnika w wyścigu obrażeń, a do tego pozwoli nam regularnie odpalać wszystkie synergie z lifegainem.

Professor Onyx
Ocena: 5.0
Klasyczny i dość nudny design planeswalkera w oparciu o template „CA na plusie, removal na minusie i ultimatum wygrywające grę”. Tutaj dostajemy jeszcze mały twist w postaci magecrafta, który pomoże nam się ustabilizować lub szybciej zabić przeciwnika. Chciałbym dać Lilce cztery i pół, ale wiem, że dla wielu talii zabicie jej będzie sporym problemem i po prostu będzie wygrywać gry, jak mało która karta ze Strixhaven.

Professor’s Warning
Ocena: 2.0
Nie będę ostrzegał, żeby nie grać tą kartą. Jest całkiem niezła i dość uniwersalna, bo oprócz ochrony najważniejszych stworków przed removalem pozwoli nam wygrywać combat stworkami o równych rozmiarach ze stworkami przeciwnika, a kamyczek zostaje na naszym stworze na stałe. Do tego możemy odpalać synergie na counterach.

Promising Duskmage
Ocena: 1.5
A tutaj mamy właśnie przykład takiej karty, która z counterów +1/+1 wyciąga dodatkowe value. Nie jest jednak to na tyle dobry bonus, żeby z ciała 2/3 za 3 mana uczynić coś więcej niż fillera.

Sedgemoor Witch
Ocena: 4.0
Jeden z lepszych stworów z magecraftem w całym Strixhaven. Dobrze atakuje, trudno go zabić i robi świetne value.

Specter of the Fens
Ocena: 2.5
Alabaster Kirin dużo nauczył się w Strixhaven. Fajny top-end do tych najbardziej agresywnych czarnych talii – może ktoś pokusi się o złożenie Mono B Aggro? Oczywiście znajdzie swoje miejsce w każdym czarnym decku jako niezły 4-drop z dobrym mana sinkiem na late game.
Tenured Inkcaster
Ocena: 2.0
Mimo niezłej umiejeności, która w dobrze złożonym decku na counterach może szybko zamykać gry, to jednak za 5 mana dostajemy trochę mało P/T i możemy mieć problem z większymi stworami przeciwnika.

Umbral Juke
Ocena: 2.5
2/1 flying „z flashem” za to już całkiem dobrze, a tutaj mamy jeszcze opcję na rzucenie edyktu w zależności od naszych potrzeb. Bardzo grywalna karta.

Unwilling Ingredient
Ocena: 2.0
Podobnie jak Eyetwitch, zagrany w pierwszej turze może wbić kilka obrażeń, zanim w ogóle zostanie zablokowany, przez co stworzy się efekt kuli śnieżnej, a następnie lawina obrażeń. Czarny kolor pokazuje w Strixhaven swój agresywny pazur.
To również nienajgorszy sacrifice fodder, gdyż za 3 mana po prostu odzyskujemy kartę gdzieś w late game.

Agonizing Remorse
Ocena: 2.0
Dobry, bo uniwersalny discard. W late game, kiedy podejrzewamy, że przeciwnik trzyma na ręce już tylko lądy, możemy odciąć go od jakiejś grobowej synergii. W sealedzie, gdzie bomb z reguły jest więcej, może być lepsza niż w drafcie.

Crux of Fate
Ocena: 4.0
Mass removal zawsze jest dobry w limited. Najpierw obieramy klasyczną strategię podpuszczania przeciwnika do zagrywania jego stworków, a potem kasujemy cały stół. Tutaj będzie szczególnie dobry, kiedy najpierw zagramy WB lub BG smoka.

Dark Ritual
Ocena: 0.0
W mocnych Masters setach i Cube’ach można znaleźć kilka zastosowań dla rytuałów. W Strixhaven nie widzę dla niego miejsca.

Demonic Tutor
Ocena: 3.5
Powtórzę słowa z naszego podcastu: uniwersalne tutory są tak dobre, jak dobra jest nasza najlepsza karta. to naprawdę uczciwa cena za wyszukanie najlepszego stwora, dużego drawu, removalu lub brakującego lądu – i to na rękę!

Doom Blade
Ocena: 3.5
Klasyka gatunku. Karta, która przeszła do historii jako element krytyki stworów bez ETB efektów („dies do Doom Blade„). To najtańszy NIEMAL uniwersalny removal w secie, który nawet w mirrorach powinien radzić sobie z połową stworków w decku przeciwnika.

Duress
Ocena: 0.5
Grajcie w sideboardzie i side’ujcie na nie-stworkowe bomby u przeciwników jak np. Professor Onyx.

Eliminate
Ocena: 3.5
Gorszy niż Doom Blade, ale dalej bardzo dobry. Dodatkowa użyteczność Eliminate w Strixhaven to zabijanie dużych tokenów fraktali.

Inqusition of Kozilek
Ocena: 0.0
Uważam, że w przeciwieństwie do Duressa Inkwizycja jest zupełnie niegrywalna w typowych setach limited.

Sign in Blood
Ocena: 2.5
Tania Divination nie powoduje aż tak dużej straty tempa, a z drugiej strony może posłużyć jako narzędzie do wbicia ostatnich dwóch punktów obrażeń przeciwnikowi.

Tainted Pact
Ocena: 0.0
Ze względu na dużą ilość basic landów bardzo szybko możemy „spudłować”. Nie grajcie Paktem pod żadnym pozorem.

Tendrils of Agony
Ocena: 0.0
Po przejrzeniu całego spoilera z przykrością muszę stwierdzić, że Storm nie jest grywalnym archetypem w limited Strixhaven.

Village Rites
Ocena: 2.0
Fajne z pestami i jako odpowiedź na removal przeciwnika, ale nie jest jakimś wysokim pickiem. Na pewno lepsze niż Plumb the Forbidden.
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!