5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Arcane Subtraction
Ocena: 1.5 – 2.0
Mechanika learn to jedna z największych zagadek tego setu. Mechanikę bardzo trudno ocenić w próżni. Traktuję ją jako „draw a card”, ale wszystko zależy od tego, jak będzie wyglądała oferta kursów na naszej platformie (sideboardzie). Combat triki, które pozwalają nam zwrócić kartę, są dla mnie na granicy 1,5 i 2 i właśnie taką ocenę daję tej karcie.
Archmage Emeritus
Ocena: 3.5
2/2 za 4 mana to bardzo mizerne statystyki, jednak potencjał card advantage, jaki generuje ta karta, powinien wymagać od przeciwnika natychmiastowej reakcji. Szczególnie w secie, w którym ilość insantów i sorcery w decku może być znacznie większa niż zwykle.
Burrog Befuddler
Ocena: 2.0
Jeżeli to nie pierwsza analiza mojego autorstwa którą czytacie, to możecie pamiętać, że nie jestem fanem tego typu efektów na one-dropach i oceniam je bardzo nisko. Tutaj wyjątkowo dostajemy stwora za 2 z 2 ataku, którego granie uznaję za absolutnie akceptowalne.
Bury in Books
Ocena: 3.0
Griptide to jedna z moich ulubionych kart i zawsze jestem fanem tego typu efektów. Jest to ciekawa wariacja, w której karta teoretycznie kosztuje jeden więcej niż pierwowzór, ale z opcją na zagranie jej taniej w specyficznej sytuacji. Ja osobiście zawsze znajdę miejsce dla jednej albo dwóch kopii.Curate
Ocena: 1.5
Nie przepadam specjalnie za cantripami za 2 mana w limited, jednak w tym secie przez obecność umiejętności magecraft, te mogą być znacznie lepsze niż zwykle. Dalej podchodzę do nich z pewną nieufnością, ale w odpowiednich deckach mogą być bardzo ważne.
Divide by Zero
Ocena: 3.0
Analiza niebieskiego koloru jest na razie przepełniona nawiązaniami do kart, którymi mieliśmy okazję grac już wiele razy i tak samo jest i z kolejnym zaklęciem. Repulse był od zawsze świetnym trickiem w limited i tak samo oceniam Divide by Zero. Oczywiście ocena zależy od jakości lekcji w naszym decku, a dokładna analiza tej mechaniki wymaga osobnego artykułu.
Dream Strix
Ocena: 4.0
3/2 latacz za to bardzo solidny stwór. Drawback jest tak naprawdę dużo mniejszy niż się wydaję, bo większość spelli, które przeciwnik wyceluje w naszą iluzję i tak będzie removalem, który normalnie by go zabił. To, że Dream Strix dodatkowo zwraca nam kartę, jest tylko wisienką na torcie.
Frost Trickster
Ocena: 3.5
Frost Lynx w Strixhaven dostał skrzydła. Jak wspomniałem, niebieski to na razie niemal same funkcjonalne przedruki z drobnymi zmianami, a ta zmiana akurat robi z tego commona wybitnie solidną kartę. Wybitnie dobrą w tempo deckach.Ingenious Mastery
Ocena: 3.0
Zielono-niebieska gildia w tym dodatku dąży do posiadania ogromnych zasobów many i tam to zaklęcie powinno znaleźć swoje miejsce. Choć sam nie jestem do niego nastawiony zbyt optymistycznie, to alternatywny koszt wydaje mi się ostatecznością. W early game jest to ogromna strata tempa, a w late game będziemy chcieli rzucać za koszt z .
Kelpie Guide
Ocena: 3.5
Niebieska akceleracja, która w late gamie zmienia się w tapera. Świetna bestia, która powinna znaleźć miejsce w praktycznie każdym niebieskim decku.
Mentor’s Guidance
Ocena: 3.0 – 3.5
Bardzo interesująca wariacja Divination. W deckach opartych na magecraft ta karta może być wybitna. Grałbym praktycznie zawsze.
Mercurial transformation
Ocena: 0.5
LEKCJE TRZYMAMY W SIDEBOARDZIE! To najważniejsza rada, jaką chcę się podzielić w tym tekście. Zawsze kierujcie się tą zasadą, nie licząc skrajnych sytuacji, w których mamy bardzo mocny efekt na lekcji i żadnej karty z mechaniką learn. Dlatego oceny lekcji bedą trochę na innej zasadzie. Efekt tego spellu na sorcery nie jest wybitny i nie chciałbym go widzieć w moim decku.
Multiple choice
Ocena: 4.0
Głosując na top 10 kart w podkaście wrzuciłem tę kartę jako jedną z silniejszych w secie i podtrzymuję moją opinię. Za dostajemy stwora 4/4, który dobiera nam kartę. Trzeba zwrócić uwagę, że efekt z X=2 nie targetuje stwora i to gracz wybiera co wrócić, więc czasem lepiej wybrać siebie.
Pop Quiz
Ocena: 3.0
Czy to kolejna wersja Divination, o której wspomniałem przed chwilą? Oczywiście. Mamy też odpowiedź na odwieczne pytanie „co jest lepsze: draw a card czy learn?”. Oczywiście właściwa odpowiedź to „oba na jednej karcie”.
Reject
Ocena: 2.5
Nie jest to Remove Soul, ale w większości przypadków będzie spełniał taki sam efekt i spokojnie może znaleźć miejsce w każdym niebieskim decku.
Resculpt
Ocena: 2.0
W idealnym scenariuszu zagramy to w odpowiedzi na removal przeciwnika i wstawimy solidnego stwora. Ja jednak nie przepadam specjalnie za tego typu efektami i nie zawsze zmieszczą się one do mojego decku.
Serpentine curve
Ocena: 2.0
Zaklęcia tworzące stwory są oczywiście z racji synergii z występującymi mechanikami znacznie lepsze w tym secie niż zwykle. Serpentine Curve nie powala i granie większą ilością kopii może być bardzo ryzykowne. Z drugiej jednak strony w odpowiednim decku może być wybitnie dobra, ale ja oceniam ją na 2.
Snow Day
Ocena: 3.0
Efekt jest bardzo drogi, ale w late gamie ta karta może być gamechangerem i ja zawsze chętnie zmieszczę ją w każdym decku. Wyłączenie 2 stworów, które dodatkowo pozwala nam dokopać się do następnych kart, jest naprawdę świetne i nie zdziwie się, gdy Snow Day będzie bardzo szybko znikać z paczek.
Solve the Equation
Ocena: 1.5
Nie przepadam za tutorami w limited, a szczególnie za takimi, które kosztują aż 3 mana. Tylko w wyjatkowych sytuacjach (wybitne bomby) zmieszczę tę kartę do main decku.
Soothsayer Adept
Ocena: 2.0
Niestety koszt użycia umiejętności jest naprawdę spory i znacznie osłabia siłę tego merfolka. Jednak lubię mieć takie efekty w decku i sądzę, że Adept znajdzie miejsce w niejednym decku w limited.
Symmetry Sage
Ocena: 1.5
W dedykowanym magecraft decku Symmetry Sage może być wybitnie dobry i zasłuży na znacznie lepszą ocenę. W większości decków będzie jednak lataczem 0/2, któremu maksymalnie kilka razy uda się zaatakować za 2.
Teachings of the Archaics
Ocena: 0.5
Niesamowite jest to, jak istnienie karty, którą oceniam na 0,5 ma ogromny wpływ na cały format. Zawsze należy mieć z tyłu głowy to, że przeciwnik może grać tą kartą i w większości przypadków należy zagrywać nasze landy w stół, żeby przypadkiem przeciwnik nie mógł dobrać kart. Jeżeli chodzi o samą kartę, to jest to jedna z najgorszych erek, jaką można trafić.
Tempted by the Oriq
Ocena: 3.5
Efekty przejmujące stwory na stałe są świetne. Najczęściej występują na enchamentach, więc tutaj dodatkowy plus dla tej karty. Ograniczenie do CMC=>3 jest oczywiście znaczące, ale dalej jest to jedna z lepszych kart w secie.
Test Of Talents
Ocena: 1.5
W większości gier w limited będzie to gorszy Negate z możliwością zobaczenia, co przeciwnik ma na ręce i w decku. Nie jestem jakoś super optymistycznie nastawiony do takich efektów, ale jedna szuka może się do decku zmieśćić.
Vortex Runner
Ocena: 2.0
2/3 za to karta, której nigdy nie chciałbym w swoim decku, ale w UG nastawionym na rampę i zebranie odpowiedniej liczby landów nieblokowalny 3/3 może być bardzo solidnym commonem.
Shepherd of the Cosmos
Ocena: 2.5
Bardzo solidny latacz, którego przeciwnik łatwo nie zabije w tempo, z racji umiejętności ward.
Wormhole Serpent
Ocena: 2.0
Mimo że statystyki są niepozorne w tym koszcie, to aktywowana umiejętność może wygrać niejedną grę w stagnacji, dlatego lubię mieć pojedyńcze stwory tego typu w decku.
Blue Sun’s Zetnith
Ocena: 2.5
Wydaje mi się, że format może być za szybki na takie efekty, ale oczywiście dobrana w late game, szczególnie w UG rampie, będzie świetna. Ja nie pickowałbym jej zbyt wysoko.
Brainstorm
Ocena: 2.5 – 3.0
Wydaje mi się że wszystkie 1-manowe cantripy w tym secie zasługują na dodatkowe punkty w ocenie. Te na instancie szczególnie. Możliwość strigerowania magecrafta z zaskoczenia może być niesamowicie ważne dla niektórych talii.
Compulsuve research
Ocena: 3.0
Bardzo mocne źródło CA od zawsze i w tym secie dalej jest jednym z najlepszych drawów, biorąc pod uwagę cęne/jakość. Zawsze chętnie będę miał w decku.
Counterspell
Ocena: 3.0
Klasyk nad klasyki. Trzymanie 2 mana nie jest aż tak problematyczne, a odpowiedź na każde zagrożenie przeciwnika to najlepszy trade 1:1, jaki sobie można wyobrazić.
Memory Lapse
Ocena: 3.0
Lubię kontry za 2 mana, a Memory Lapse zawsze świetnie mi się sprawdzało. Efektów przetasowujących bibliotkę jest mało, wiec możemy tym śmiało kontrować słabsze karty przeciwnika w tempo.
Mind’s Desire
Ocena: 1.0
Wydaje mi się, że bardzo trudno będzie złożyć działającego storma w tym secie. Może gdzieś jest jakiś ukryty magecraft archetyp, w którym będzie to idealny finisher, pozwalający wygrać gry z zaskoczenia. Wydaje mi się, że za dużo musi się wydarzyć, żeby ta karta działała.
Negate
Ocena: 1.5
W secie może być trochę więcej spelli niż zwykle, ale ja i tak niezbyt przepadam za tego typu efektami. Dlatego podobnie jak w opisanej wcześniej Test of Talents, jeden taki efekt mogę zmieścić. Choć nie wykluczam, że kolejna kopia w sideboardzie może być bardzo przydatna.
Opt
Ocena: 3.0
Opt to kolejny 1-manowy cantrip i tak jak wspomniałem, oceniam jego siłę w deckach mających synergię z magecraft, gdzie możliwość użycia go na instancie jest wyjątkowo cenna. W deckach bez tego dodatkowego bonusu ocena jest oczywiście znacznie niższa, ale mając w głowie jakiś agresywny deck na tych synergiach, trzeba myśleć o cantripach bardzo szybko.
Strategic Planning
Ocena: 2.0
Nie przepadam za efektami poprawiającymi jakość drawu za 2 mana, o czym wielokrotnie już wspominałem. Dodatkowo takie efekty na sorcery w tym secie są dużo gorsze. Dalej są jednak akceptowalne i jakieś pojedyńcze z nich mogą znaleźć miejsce w main decku.
Tezzeret’s Gambit
Ocena: 2.5?
W secie jest trochę synergii z counterkami nie tylko w niebieskich decka, a tam bezkolorowe Divination (+ 2 życia) może być naprawdę solidne. Bez tej dodatkowej synergii mamy dużo lepsze efekty drawu i wtedy Gambit nie będzie się mieśćił do decków.
Time Warp
Ocena: 2.5
Efekty tego typu w limited są z reguły znacznie gorsze, niż się wydaje. Jeśli mamy przewagę na stole, to jest super, ale jeśli nie, to często taki efekt nic nie robi, a dodatkowo często zalega od początku gry.
Whirlwind Denial
Ocena: 2.0 – 2.5
Możliwość skontrowania spellu i wszystkich efektów magecraft, jakie weszły na stos, może być w tym secie warte kontry za 3 mana.
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!