Analiza Strixhaven w limited – niebieski

Maciej Janik12.04.2021Czas czytania: 9 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Arcane Subtraction
Ocena: 1.5 – 2.0

Mechanika learn to jedna z największych zagadek tego setu. Mechanikę bardzo trudno ocenić w próżni. Traktuję ją jako „draw a card”, ale wszystko zależy od tego, jak będzie wyglądała oferta kursów na naszej platformie (sideboardzie). Combat triki, które pozwalają nam zwrócić kartę, są dla mnie na granicy 1,5 i 2 i właśnie taką ocenę daję tej karcie.


Archmage Emeritus
Ocena: 3.5

2/2 za 4 mana to bardzo mizerne statystyki, jednak potencjał card advantage, jaki generuje ta karta, powinien wymagać od przeciwnika natychmiastowej reakcji. Szczególnie w secie, w którym ilość insantów i sorcery w decku może być znacznie większa niż zwykle.


Burrog Befuddler
Ocena: 2.0

Jeżeli to nie pierwsza analiza mojego autorstwa którą czytacie, to możecie pamiętać, że nie jestem fanem tego typu efektów na one-dropach i oceniam je bardzo nisko. Tutaj wyjątkowo dostajemy stwora za 2 z 2 ataku, którego granie uznaję za absolutnie akceptowalne.


Bury in Books
Ocena: 3.0

Griptide to jedna z moich ulubionych kart i zawsze jestem fanem tego typu efektów. Jest to ciekawa wariacja, w której karta teoretycznie kosztuje jeden więcej niż pierwowzór, ale z opcją na zagranie jej taniej w specyficznej sytuacji. Ja osobiście zawsze znajdę miejsce dla jednej albo dwóch kopii.


Curate
Ocena: 1.5

Nie przepadam specjalnie za cantripami za 2 mana w limited, jednak w tym secie przez obecność umiejętności magecraft, te mogą być znacznie lepsze niż zwykle. Dalej podchodzę do nich z pewną nieufnością, ale w odpowiednich deckach mogą być bardzo ważne.


Divide by Zero
Ocena: 3.0

Analiza niebieskiego koloru jest na razie przepełniona nawiązaniami do kart, którymi mieliśmy okazję grac już wiele razy i tak samo jest i z kolejnym zaklęciem. Repulse był od zawsze świetnym trickiem w limited i tak samo oceniam Divide by Zero. Oczywiście ocena zależy od jakości lekcji w naszym decku, a dokładna analiza tej mechaniki wymaga osobnego artykułu.

Dream Strix
Ocena: 4.0

3/2 latacz za to bardzo solidny stwór. Drawback jest tak naprawdę dużo mniejszy niż się wydaję, bo większość spelli, które przeciwnik wyceluje w naszą iluzję i tak będzie removalem, który normalnie by go zabił. To, że Dream Strix dodatkowo zwraca nam kartę, jest tylko wisienką na torcie.


Frost Trickster
Ocena: 3.5

Frost Lynx w Strixhaven dostał skrzydła. Jak wspomniałem, niebieski to na razie niemal same funkcjonalne przedruki z drobnymi zmianami, a ta zmiana akurat robi z tego commona wybitnie solidną kartę. Wybitnie dobrą w tempo deckach.


Ingenious Mastery
Ocena: 3.0

Zielono-niebieska gildia w tym dodatku dąży do posiadania ogromnych zasobów many i tam to zaklęcie powinno znaleźć swoje miejsce. Choć sam nie jestem do niego nastawiony zbyt optymistycznie, to alternatywny koszt wydaje mi się ostatecznością. W early game jest to ogromna strata tempa, a w late game będziemy chcieli rzucać za koszt z .


Kelpie Guide
Ocena: 3.5

Niebieska akceleracja, która w late gamie zmienia się w tapera. Świetna bestia, która powinna znaleźć miejsce w praktycznie każdym niebieskim decku.


Mentor’s Guidance
Ocena: 3.0 – 3.5

Bardzo interesująca wariacja Divination. W deckach opartych na magecraft ta karta może być wybitna. Grałbym praktycznie zawsze.


Mercurial transformation
Ocena: 0.5

LEKCJE TRZYMAMY W SIDEBOARDZIE! To najważniejsza rada, jaką chcę się podzielić w tym tekście. Zawsze kierujcie się tą zasadą, nie licząc skrajnych sytuacji, w których mamy bardzo mocny efekt na lekcji i żadnej karty z mechaniką learn. Dlatego oceny lekcji bedą trochę na innej zasadzie. Efekt tego spellu na sorcery nie jest wybitny i nie chciałbym go widzieć w moim decku.


Multiple choice
Ocena: 4.0

Głosując na top 10 kart w podkaście wrzuciłem tę kartę jako jedną z silniejszych w secie i podtrzymuję moją opinię. Za dostajemy stwora 4/4, który dobiera nam kartę. Trzeba zwrócić uwagę, że efekt z X=2 nie targetuje stwora i to gracz wybiera co wrócić, więc czasem lepiej wybrać siebie.



Pop Quiz
Ocena: 3.0

Czy to kolejna wersja Divination, o której wspomniałem przed chwilą? Oczywiście. Mamy też odpowiedź na odwieczne pytanie „co jest lepsze: draw a card czy learn?”. Oczywiście właściwa odpowiedź to „oba na jednej karcie”.


Reject
Ocena: 2.5

Nie jest to Remove Soul, ale w większości przypadków będzie spełniał taki sam efekt i spokojnie może znaleźć miejsce w każdym niebieskim decku.


Resculpt
Ocena: 2.0

W idealnym scenariuszu zagramy to w odpowiedzi na removal przeciwnika i wstawimy solidnego stwora. Ja jednak nie przepadam specjalnie za tego typu efektami i nie zawsze zmieszczą się one do mojego decku.


Serpentine curve
Ocena: 2.0

Zaklęcia tworzące stwory są oczywiście z racji synergii z występującymi mechanikami znacznie lepsze w tym secie niż zwykle. Serpentine Curve nie powala i granie większą ilością kopii może być bardzo ryzykowne. Z drugiej jednak strony w odpowiednim decku może być wybitnie dobra, ale ja oceniam ją na 2.


Snow Day
Ocena: 3.0

Efekt jest bardzo drogi, ale w late gamie ta karta może być gamechangerem i ja zawsze chętnie zmieszczę ją w każdym decku. Wyłączenie 2 stworów, które dodatkowo pozwala nam dokopać się do następnych kart, jest naprawdę świetne i nie zdziwie się, gdy Snow Day będzie bardzo szybko znikać z paczek.


Solve the Equation
Ocena: 1.5

Nie przepadam za tutorami w limited, a szczególnie za takimi, które kosztują aż 3 mana. Tylko w wyjatkowych sytuacjach (wybitne bomby) zmieszczę tę kartę do main decku.


Soothsayer Adept
Ocena: 2.0

Niestety koszt użycia umiejętności jest naprawdę spory i znacznie osłabia siłę tego merfolka. Jednak lubię mieć takie efekty w decku i sądzę, że Adept znajdzie miejsce w niejednym decku w limited.


Symmetry Sage
Ocena: 1.5

W dedykowanym magecraft decku Symmetry Sage może być wybitnie dobry i zasłuży na znacznie lepszą ocenę. W większości decków będzie jednak lataczem 0/2, któremu maksymalnie kilka razy uda się zaatakować za 2.


Teachings of the Archaics
Ocena: 0.5

Niesamowite jest to, jak istnienie karty, którą oceniam na 0,5 ma ogromny wpływ na cały format. Zawsze należy mieć z tyłu głowy to, że przeciwnik może grać tą kartą i w większości przypadków należy zagrywać nasze landy w stół, żeby przypadkiem przeciwnik nie mógł dobrać kart. Jeżeli chodzi o samą kartę, to jest to jedna z najgorszych erek, jaką można trafić.


Tempted by the Oriq
Ocena: 3.5

Efekty przejmujące stwory na stałe są świetne. Najczęściej występują na enchamentach, więc tutaj dodatkowy plus dla tej karty. Ograniczenie do CMC=>3 jest oczywiście znaczące, ale dalej jest to jedna z lepszych kart w secie.


Test Of Talents
Ocena: 1.5

W większości gier w limited będzie to gorszy Negate z możliwością zobaczenia, co przeciwnik ma na ręce i w decku. Nie jestem jakoś super optymistycznie nastawiony do takich efektów, ale jedna szuka może się do decku zmieśćić.


Vortex Runner
Ocena: 2.0

2/3 za to karta, której nigdy nie chciałbym w swoim decku, ale w UG nastawionym na rampę i zebranie odpowiedniej liczby landów nieblokowalny 3/3 może być bardzo solidnym commonem.


Shepherd of the Cosmos
Ocena: 2.5

Bardzo solidny latacz, którego przeciwnik łatwo nie zabije w tempo, z racji umiejętności ward.


Wormhole Serpent
Ocena: 2.0

Mimo że statystyki są niepozorne w tym koszcie, to aktywowana umiejętność może wygrać niejedną grę w stagnacji, dlatego lubię mieć pojedyńcze stwory tego typu w decku.


Blue Sun’s Zetnith
Ocena: 2.5

Wydaje mi się, że format może być za szybki na takie efekty, ale oczywiście dobrana w late game, szczególnie w UG rampie, będzie świetna. Ja nie pickowałbym jej zbyt wysoko.


Brainstorm
Ocena: 2.5 – 3.0

Wydaje mi się że wszystkie 1-manowe cantripy w tym secie zasługują na dodatkowe punkty w ocenie. Te na instancie szczególnie. Możliwość strigerowania magecrafta z zaskoczenia może być niesamowicie ważne dla niektórych talii.


Compulsuve research
Ocena: 3.0

Bardzo mocne źródło CA od zawsze i w tym secie dalej jest jednym z najlepszych drawów, biorąc pod uwagę cęne/jakość. Zawsze chętnie będę miał w decku.


Counterspell
Ocena: 3.0

Klasyk nad klasyki. Trzymanie 2 mana nie jest aż tak problematyczne, a odpowiedź na każde zagrożenie przeciwnika to najlepszy trade 1:1, jaki sobie można wyobrazić.


Memory Lapse
Ocena: 3.0

Lubię kontry za 2 mana, a Memory Lapse zawsze świetnie mi się sprawdzało. Efektów przetasowujących bibliotkę jest mało, wiec możemy tym śmiało kontrować słabsze karty przeciwnika w tempo.


Mind’s Desire
Ocena: 1.0

Wydaje mi się, że bardzo trudno będzie złożyć działającego storma w tym secie. Może gdzieś jest jakiś ukryty magecraft archetyp, w którym będzie to idealny finisher, pozwalający wygrać gry z zaskoczenia. Wydaje mi się, że za dużo musi się wydarzyć, żeby ta karta działała.


Negate
Ocena: 1.5

W secie może być trochę więcej spelli niż zwykle, ale ja i tak niezbyt przepadam za tego typu efektami. Dlatego podobnie jak w opisanej wcześniej Test of Talents, jeden taki efekt mogę zmieścić. Choć nie wykluczam, że kolejna kopia w sideboardzie może być bardzo przydatna.


Opt
Ocena: 3.0

Opt to kolejny 1-manowy cantrip i tak jak wspomniałem, oceniam jego siłę w deckach mających synergię z magecraft, gdzie możliwość użycia go na instancie jest wyjątkowo cenna. W deckach bez tego dodatkowego bonusu ocena jest oczywiście znacznie niższa, ale mając w głowie jakiś agresywny deck na tych synergiach, trzeba myśleć o cantripach bardzo szybko.


Strategic Planning
Ocena: 2.0

Nie przepadam za efektami poprawiającymi jakość drawu za 2 mana, o czym wielokrotnie już wspominałem. Dodatkowo takie efekty na sorcery w tym secie są dużo gorsze. Dalej są jednak akceptowalne i jakieś pojedyńcze z nich mogą znaleźć miejsce w main decku.


Tezzeret’s Gambit
Ocena: 2.5?

W secie jest trochę synergii z counterkami nie tylko w niebieskich decka, a tam bezkolorowe Divination (+ 2 życia) może być naprawdę solidne. Bez tej dodatkowej synergii mamy dużo lepsze efekty drawu i wtedy Gambit nie będzie się mieśćił do decków.


Time Warp
Ocena: 2.5

Efekty tego typu w limited są z reguły znacznie gorsze, niż się wydaje. Jeśli mamy przewagę na stole, to jest super, ale jeśli nie, to często taki efekt nic nie robi, a dodatkowo często zalega od początku gry.


Whirlwind Denial
Ocena: 2.0 – 2.5

Możliwość skontrowania spellu i wszystkich efektów magecraft, jakie weszły na stos, może być w tym secie warte kontry za 3 mana.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Maciej Janik

Prawdopodobnie jedyna osoba, której udało się zdobyć status Gold Pro w profesjonalnym Magicu i przy okazji nigdy nie wejść do Top 8 na premier evencie typu Grand Prix. Wielki fan limited i wkładania niepotrzebnej, czterdziestej pierwszej karty do decku.