5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster
Blex, Vexing Pest // Search for Blex
Ocena: 3.5
Po picknięciu Blexa podczas drafta będziemy dążyli do wydraftowania jak największej ilości kart tworzących pesty, gdyż poza jednym nietoperzem, w limited Strixhaven to właśnie one będą pompowane przez tego lorda. I to czyni z niego całkiem fajnego stworka.
Czarna połówka karty to w najlepszym wypadku „draw 5” z ogromnym drawbackiem, który możemy jakiś mitygować w Witherbloom za pomocą dużej ilości lifegainu. Prawda jest jednak taka, że wśród tych pięciu kart znajdziemy średnio 2-3, które naprawdę warto dobrać (raczej nie będą interesowały nas lądy), a przy dobrze skonstruowanej talii powinniśmy w każdej grze dysponować raczej trzydziestoma, a nie dwudziestoma punktami życia. Ogólnie więc widzę dwa scenariusze: w stole z dużą ilością pestek zagrywamy lorda, ale jeżeli jesteśmy stabilni i mamy w talii inne dobre karty, to możemy się po nie kopać, nawet za cenę punktów życia i straty tempa.
Pestilent Cauldron // Restorative Burst
Ocena: 2.5
Ciekawy sposób na skonstruowanie alternatywnego win condition dla defensywnych decków w kolorach BG. Mimo wszystko dość wolny i na pewno nie jest to najlepszy pay-off za lifegain, jaki możemy dostać w Strixhaven. Sam kociołek oceniłybm na 2,0, ale dostaje mały plus za możliwość podwójnego Raise Dead na zielonej połówce.
Valentin, Dean of the Vein // Lisette, Dean of the Root
Ocena: 4.5
Czarna część jest nieporównywalnie gorsza od tej zielonej. To właśnie Lisette powoduje, że widzę tu jedną z najmocniejszych kart w secie, która bez odpowiedzi zwyczajnie będzie wygrywać nam gry. Witherbloom daje opcję pójścia szeroko dzięki pestom, w dodatku czarne stworki często mają jakieś benefity za countery +1/+1 no i dobrze się skalują dzięki takim umiejętnościom jak menace, lifelink czy flying. Możliwość odpalania tej umiejętności kilka razy na turę i do tego dawanie trample’a naszym wielkim kabanom (jakie zobaczycie poniżej) sprawiają, że gry z Lisette w stole będą kończyły się szybko.
Beledros Witherbloom
Ocena: 4.0
Trochę drogi, mógłby mieć ten dodatkowy punkcik toughnessa, a ostatnia umiejętność w zasadzie wiele nie zdziała (skoro mamy już 7 mana, to co możemy zrobić z 14?). Mimo wszystko to całkiem niezła imitacja Komy z Kaldheimu. Tworzenie dwóch tokenów w ciągu cyklu turowego na pewno nieźle nas ustabilizuje, kiedy my będziemy zabijać Beledrosem z powietrza.
Blood Researcher
Ocena: 3.0
Bardzo groźny stwór. W dobrze zbudowanej talii powinien rosnąć niemal co turę, co czyni z niego zagrożenie, którego po prostu trzeba się pozbyć.
Cram Session
Ocena: 1.5
Bardzo średnia karta – wolimy lifegain na stworach. Jeżeli jednak mamy już w poolu dobre lekcje, to warto rozważyć granie tym fillerem.
Culling Ritual
Ocena: 0.5
Dobre jako karta side’owa na aggro decki. Przeciwko innym taliom może być niemal bezużyteczna, a w najgorszym wypadku możemy sobie sami zaszkodzić, zabijając własne dwójki.
Daemogoth Titan
Ocena: 4.0
Bardzo agresywnie wyceniony świniak, który powinien utrzymać się w grze dość długo, będąc w stanie walczyć, pod warunkiem, że zapewnimy sobie odpowiedni dopływ sacrifice fodderu.
Daemogoth Woe-Eater
Ocena: 3.5
Kolejny bardzo duży jak na swój koszt potwór. Ten jednak wymaga poświęceń choćby nie wiem co, ale ma wbudowany mechanizm, który przy poświęceniu właśnie jego da nam jako-takie value.
Deadly Brew
Ocena: 3.0
Value trudno określić mianem mechaniki, ale w kartach z koledżu Witherbloom możemy zauważyć ten wspólny mianownik. W idealnym scenariuszu wymienimy pesta na bardziej potrzebnego stwora z grobu, zmuszając jednocześnie przeciwnika do poświęcenia stworka. Może być kiepskie w mirrorach.
Dina, Soul Steeper
Ocena: 3.5
Idealne dopełnienie decku pełnego pest generatorów i innych efektów dających życie. Bardzo niepozorny two-drop, który „zczubiony” w late game może szybko wbić brakujące obrażenia.
Harness Infinity
Ocena: 4.0
Dożycie do 7 mana nie powinno być dla Witherbloom aż tak trudnym wyzwaniem ze względu na arsenał stworów, które dobrze trzymają stół i oddają nam całkiem dużo życia. Wyobrażam sobie, że Harness Infinity dobierze nam często cztery karty lub więcej, a czasem nawet będzie w stanie doprowadzić do sytuacji, w których dobierzemy więcej niż 7 kart i będziemy musieli je odrzucać w cleanup stepie. I żeby nie było – jedna karta z grobu z reguły jest warta więcej niż dobrana z biblioteki, ponieważ każda coś robi, a lądy dobierane z czuba w late game to martwe topdecki.
Infuse with Vitality
Ocena: 2.0
Ciekawy pseudo-removal, który przy stworkach z dobrymi ETB efektami pozwoli wygenerować dobre value. Do tego odpalamy synergie z lifegainem. Boli jedynie dwumanowy koszt.
Moldering Karok
Ocena: 3.0
Bardzo mocny zawodnik do noszenia counterków +1/+1, który nas ustabilizuje i szybko stanie się potężnym finisherem.
Mortality Spear
Ocena: 3.5
Nie potrafię dać więcej niż 3,5 removalowi, który wymienia się z kartami 1:1 nawet wtedy, kiedy łapie wszystko (w tym planeswalkerów) i jest w stanie robić to za 2 mana na instancie, ale to chyba najlepszy removal w całym Strixhaven.
Pest Summoning
Main: 2.0
Sideboard: 3.5
Czarno-zielone talie potrzebują triggerów lifegaina oraz sacrifice fodderu, co Pest Summoning jest w stanie zapewnić. Z racji na swoją uniwersalną użyteczność, będzie jedną z najlepszych lekcji, jakie możemy umieścić w sideboardzie po wydraftowaniu kart z mechaniką learn.
Rushed Rebirth
Ocena: 2.0
Znośna odpowiedź na removal przeciwnika. Zwróćcie jednak uwagę na to, że możemy wycelować Rushed Rebirth w dużego stwora przeciwnika przed zabiciem go removalem, co pozwoli nam wyszukać najlepszego stwora o MV mniejszym o 1 i wstawić go w stół, czym zyskamy naprawdę dobre tempo. Ten scenariusz wymaga jednak odpowiedniego setupu, a to nie zawsze będzie proste.
Tend the Pests
Ocena: 1.5
Kolejna niezła odpowiedź na removal lub opcja na zmianę planu z atakowania jednym, dużym stworem, na atakowanie szerokim stołem. Niestety ta druga opcja powoduje, że suma statystyk na naszym stole się nie zmieni, a my będziemy jedną kartę do tyłu.
Witherbloom Apprentice
Ocena: 3.0
Pewnie dużo już się naczytaliście o „misiach plus” i to kolejny z nich. Bardzo solidna dwójka.
Witherbloom Command
Ocena: 2.0
Najsłabszy command z cyklu. Raczej zmieści się w każdym BG decku, ale jego tryby są bardzo słabe.
Witherbloom Pledgemage
Ocena: 2.5
Skuteczny sposób na regularne odpalanie triggerów związanych z dostawaniem życia i solidne ciało. Z przyjemnością zagram jedną, dwoma, a nawet trzema sztukami w moich czarno-zielonych taliach, jeśli nie znajdę lepszego top-endu.
Putrefy
Ocena: 3.5
Strixhaven nie oferuje zbyt wielu artefaktów, a klauzula o braku możliwości regeneracji nie zadziała (nie ma tu stworów z regeneracją), ale to tani instantowy removal, który zabije każdego stwora.
Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!