Analiza Strixhaven w limited – Witherbloom (BG)

Paweł Bujanowicz15.04.2021Czas czytania: 6 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Blex, Vexing Pest // Search for Blex
Ocena: 3.5

Po picknięciu Blexa podczas drafta będziemy dążyli do wydraftowania jak największej ilości kart tworzących pesty, gdyż poza jednym nietoperzem, w limited Strixhaven to właśnie one będą pompowane przez tego lorda. I to czyni z niego całkiem fajnego stworka.

Czarna połówka karty to w najlepszym wypadku „draw 5” z ogromnym drawbackiem, który możemy jakiś mitygować w Witherbloom za pomocą dużej ilości lifegainu. Prawda jest jednak taka, że wśród tych pięciu kart znajdziemy średnio 2-3, które naprawdę warto dobrać (raczej nie będą interesowały nas lądy), a przy dobrze skonstruowanej talii powinniśmy w każdej grze dysponować raczej trzydziestoma, a nie dwudziestoma punktami życia. Ogólnie więc widzę dwa scenariusze: w stole z dużą ilością pestek zagrywamy lorda, ale jeżeli jesteśmy stabilni i mamy w talii inne dobre karty, to możemy się po nie kopać, nawet za cenę punktów życia i straty tempa.


Pestilent Cauldron // Restorative Burst
Ocena: 2.5

Ciekawy sposób na skonstruowanie alternatywnego win condition dla defensywnych decków w kolorach BG. Mimo wszystko dość wolny i na pewno nie jest to najlepszy pay-off za lifegain, jaki możemy dostać w Strixhaven. Sam kociołek oceniłybm na 2,0, ale dostaje mały plus za możliwość podwójnego Raise Dead na zielonej połówce.


Valentin, Dean of the Vein // Lisette, Dean of the Root
Ocena: 4.5

Czarna część jest nieporównywalnie gorsza od tej zielonej. To właśnie Lisette powoduje, że widzę tu jedną z najmocniejszych kart w secie, która bez odpowiedzi zwyczajnie będzie wygrywać nam gry. Witherbloom daje opcję pójścia szeroko dzięki pestom, w dodatku czarne stworki często mają jakieś benefity za countery +1/+1 no i dobrze się skalują dzięki takim umiejętnościom jak menace, lifelink czy flying. Możliwość odpalania tej umiejętności kilka razy na turę i do tego dawanie trample’a naszym wielkim kabanom (jakie zobaczycie poniżej) sprawiają, że gry z Lisette w stole będą kończyły się szybko.


Beledros Witherbloom
Ocena: 4.0

Trochę drogi, mógłby mieć ten dodatkowy punkcik toughnessa, a ostatnia umiejętność w zasadzie wiele nie zdziała (skoro mamy już 7 mana, to co możemy zrobić z 14?). Mimo wszystko to całkiem niezła imitacja Komy z Kaldheimu. Tworzenie dwóch tokenów w ciągu cyklu turowego na pewno nieźle nas ustabilizuje, kiedy my będziemy zabijać Beledrosem z powietrza.


Blood Researcher
Ocena: 3.0

Bardzo groźny stwór. W dobrze zbudowanej talii powinien rosnąć niemal co turę, co czyni z niego zagrożenie, którego po prostu trzeba się pozbyć.


Cram Session
Ocena: 1.5

Bardzo średnia karta – wolimy lifegain na stworach. Jeżeli jednak mamy już w poolu dobre lekcje, to warto rozważyć granie tym fillerem.

Culling Ritual
Ocena: 0.5

Dobre jako karta side’owa na aggro decki. Przeciwko innym taliom może być niemal bezużyteczna, a w najgorszym wypadku możemy sobie sami zaszkodzić, zabijając własne dwójki.


Daemogoth Titan
Ocena: 4.0

Bardzo agresywnie wyceniony świniak, który powinien utrzymać się w grze dość długo, będąc w stanie walczyć, pod warunkiem, że zapewnimy sobie odpowiedni dopływ sacrifice fodderu.


Daemogoth Woe-Eater
Ocena: 3.5

Kolejny bardzo duży jak na swój koszt potwór. Ten jednak wymaga poświęceń choćby nie wiem co, ale ma wbudowany mechanizm, który przy poświęceniu właśnie jego da nam jako-takie value.


Deadly Brew
Ocena: 3.0

Value trudno określić mianem mechaniki, ale w kartach z koledżu Witherbloom możemy zauważyć ten wspólny mianownik. W idealnym scenariuszu wymienimy pesta na bardziej potrzebnego stwora z grobu, zmuszając jednocześnie przeciwnika do poświęcenia stworka. Może być kiepskie w mirrorach.


Dina, Soul Steeper
Ocena: 3.5

Idealne dopełnienie decku pełnego pest generatorów i innych efektów dających życie. Bardzo niepozorny two-drop, który „zczubiony” w late game może szybko wbić brakujące obrażenia.


Harness Infinity
Ocena: 4.0

Dożycie do 7 mana nie powinno być dla Witherbloom aż tak trudnym wyzwaniem ze względu na arsenał stworów, które dobrze trzymają stół i oddają nam całkiem dużo życia. Wyobrażam sobie, że Harness Infinity dobierze nam często cztery karty lub więcej, a czasem nawet będzie w stanie doprowadzić do sytuacji, w których dobierzemy więcej niż 7 kart i będziemy musieli je odrzucać w cleanup stepie. I żeby nie było – jedna karta z grobu z reguły jest warta więcej niż dobrana z biblioteki, ponieważ każda coś robi, a lądy dobierane z czuba w late game to martwe topdecki.


Infuse with Vitality
Ocena: 2.0

Ciekawy pseudo-removal, który przy stworkach z dobrymi ETB efektami pozwoli wygenerować dobre value. Do tego odpalamy synergie z lifegainem. Boli jedynie dwumanowy koszt.


Moldering Karok
Ocena: 3.0

Bardzo mocny zawodnik do noszenia counterków +1/+1, który nas ustabilizuje i szybko stanie się potężnym finisherem.


Mortality Spear
Ocena: 3.5

Nie potrafię dać więcej niż 3,5 removalowi, który wymienia się z kartami 1:1 nawet wtedy, kiedy łapie wszystko (w tym planeswalkerów) i jest w stanie robić to za 2 mana na instancie, ale to chyba najlepszy removal w całym Strixhaven.



Pest Summoning
Main: 2.0
Sideboard: 3.5

Czarno-zielone talie potrzebują triggerów lifegaina oraz sacrifice fodderu, co Pest Summoning jest w stanie zapewnić. Z racji na swoją uniwersalną użyteczność, będzie jedną z najlepszych lekcji, jakie możemy umieścić w sideboardzie po wydraftowaniu kart z mechaniką learn.


Rushed Rebirth
Ocena: 2.0

Znośna odpowiedź na removal przeciwnika. Zwróćcie jednak uwagę na to, że możemy wycelować Rushed Rebirth w dużego stwora przeciwnika przed zabiciem go removalem, co pozwoli nam wyszukać najlepszego stwora o MV mniejszym o 1 i wstawić go w stół, czym zyskamy naprawdę dobre tempo. Ten scenariusz wymaga jednak odpowiedniego setupu, a to nie zawsze będzie proste.


Tend the Pests
Ocena: 1.5

Kolejna niezła odpowiedź na removal lub opcja na zmianę planu z atakowania jednym, dużym stworem, na atakowanie szerokim stołem. Niestety ta druga opcja powoduje, że suma statystyk na naszym stole się nie zmieni, a my będziemy jedną kartę do tyłu.


Witherbloom Apprentice
Ocena: 3.0

Pewnie dużo już się naczytaliście o „misiach plus” i to kolejny z nich. Bardzo solidna dwójka.


Witherbloom Command
Ocena: 2.0

Najsłabszy command z cyklu. Raczej zmieści się w każdym BG decku, ale jego tryby są bardzo słabe.


Witherbloom Pledgemage
Ocena: 2.5

Skuteczny sposób na regularne odpalanie triggerów związanych z dostawaniem życia i solidne ciało. Z przyjemnością zagram jedną, dwoma, a nawet trzema sztukami w moich czarno-zielonych taliach, jeśli nie znajdę lepszego top-endu.


Putrefy
Ocena: 3.5

Strixhaven nie oferuje zbyt wielu artefaktów, a klauzula o braku możliwości regeneracji nie zadziała (nie ma tu stworów z regeneracją), ale to tani instantowy removal, który zabije każdego stwora.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!