Analiza Strixhaven w limited – Witherbloom (BG)

Paweł Bujanowicz 15.04.2021 0 komentarzy

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes, Ugin, the Spirit Dragon.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix, Massacre Wurm.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden, Stormwing Entity.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar, Conclave Mentor.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer, Pridemalkin.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar, Deathbloom Thallid.
2.0: Typowe fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Catharic Reunion, Teferi’s Protege.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope, Chandra’s Pyreling.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier’s Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Blex, Vexing Pest // Search for Blex
Ocena: 3.5

Po picknięciu Blexa podczas drafta będziemy dążyli do wydraftowania jak największej ilości kart tworzących pesty, gdyż poza jednym nietoperzem, w limited Strixhaven to właśnie one będą pompowane przez tego lorda. I to czyni z niego całkiem fajnego stworka.

Czarna połówka karty to w najlepszym wypadku „draw 5” z ogromnym drawbackiem, który możemy jakiś mitygować w Witherbloom za pomocą dużej ilości lifegainu. Prawda jest jednak taka, że wśród tych pięciu kart znajdziemy średnio 2-3, które naprawdę warto dobrać (raczej nie będą interesowały nas lądy), a przy dobrze skonstruowanej talii powinniśmy w każdej grze dysponować raczej trzydziestoma, a nie dwudziestoma punktami życia. Ogólnie więc widzę dwa scenariusze: w stole z dużą ilością pestek zagrywamy lorda, ale jeżeli jesteśmy stabilni i mamy w talii inne dobre karty, to możemy się po nie kopać, nawet za cenę punktów życia i straty tempa.


Pestilent Cauldron // Restorative Burst
Ocena: 2.5

Ciekawy sposób na skonstruowanie alternatywnego win condition dla defensywnych decków w kolorach BG. Mimo wszystko dość wolny i na pewno nie jest to najlepszy pay-off za lifegain, jaki możemy dostać w Strixhaven. Sam kociołek oceniłybm na 2,0, ale dostaje mały plus za możliwość podwójnego Raise Dead na zielonej połówce.


Valentin, Dean of the Vein // Lisette, Dean of the Root
Ocena: 4.5

Czarna część jest nieporównywalnie gorsza od tej zielonej. To właśnie Lisette powoduje, że widzę tu jedną z najmocniejszych kart w secie, która bez odpowiedzi zwyczajnie będzie wygrywać nam gry. Witherbloom daje opcję pójścia szeroko dzięki pestom, w dodatku czarne stworki często mają jakieś benefity za countery +1/+1 no i dobrze się skalują dzięki takim umiejętnościom jak menace, lifelink czy flying. Możliwość odpalania tej umiejętności kilka razy na turę i do tego dawanie trample’a naszym wielkim kabanom (jakie zobaczycie poniżej) sprawiają, że gry z Lisette w stole będą kończyły się szybko.


Beledros Witherbloom
Ocena: 4.0

Trochę drogi, mógłby mieć ten dodatkowy punkcik toughnessa, a ostatnia umiejętność w zasadzie wiele nie zdziała (skoro mamy już 7 mana, to co możemy zrobić z 14?). Mimo wszystko to całkiem niezła imitacja Komy z Kaldheimu. Tworzenie dwóch tokenów w ciągu cyklu turowego na pewno nieźle nas ustabilizuje, kiedy my będziemy zabijać Beledrosem z powietrza.


Blood Researcher
Ocena: 3.0

Bardzo groźny stwór. W dobrze zbudowanej talii powinien rosnąć niemal co turę, co czyni z niego zagrożenie, którego po prostu trzeba się pozbyć.


Cram Session
Ocena: 1.5

Bardzo średnia karta – wolimy lifegain na stworach. Jeżeli jednak mamy już w poolu dobre lekcje, to warto rozważyć granie tym fillerem.

Culling Ritual
Ocena: 0.5

Dobre jako karta side’owa na aggro decki. Przeciwko innym taliom może być niemal bezużyteczna, a w najgorszym wypadku możemy sobie sami zaszkodzić, zabijając własne dwójki.


Daemogoth Titan
Ocena: 4.0

Bardzo agresywnie wyceniony świniak, który powinien utrzymać się w grze dość długo, będąc w stanie walczyć, pod warunkiem, że zapewnimy sobie odpowiedni dopływ sacrifice fodderu.


Daemogoth Woe-Eater
Ocena: 3.5

Kolejny bardzo duży jak na swój koszt potwór. Ten jednak wymaga poświęceń choćby nie wiem co, ale ma wbudowany mechanizm, który przy poświęceniu właśnie jego da nam jako-takie value.


Deadly Brew
Ocena: 3.0

Value trudno określić mianem mechaniki, ale w kartach z koledżu Witherbloom możemy zauważyć ten wspólny mianownik. W idealnym scenariuszu wymienimy pesta na bardziej potrzebnego stwora z grobu, zmuszając jednocześnie przeciwnika do poświęcenia stworka. Może być kiepskie w mirrorach.


Dina, Soul Steeper
Ocena: 3.5

Idealne dopełnienie decku pełnego pest generatorów i innych efektów dających życie. Bardzo niepozorny two-drop, który „zczubiony” w late game może szybko wbić brakujące obrażenia.


Harness Infinity
Ocena: 4.0

Dożycie do 7 mana nie powinno być dla Witherbloom aż tak trudnym wyzwaniem ze względu na arsenał stworów, które dobrze trzymają stół i oddają nam całkiem dużo życia. Wyobrażam sobie, że Harness Infinity dobierze nam często cztery karty lub więcej, a czasem nawet będzie w stanie doprowadzić do sytuacji, w których dobierzemy więcej niż 7 kart i będziemy musieli je odrzucać w cleanup stepie. I żeby nie było – jedna karta z grobu z reguły jest warta więcej niż dobrana z biblioteki, ponieważ każda coś robi, a lądy dobierane z czuba w late game to martwe topdecki.


Infuse with Vitality
Ocena: 2.0

Ciekawy pseudo-removal, który przy stworkach z dobrymi ETB efektami pozwoli wygenerować dobre value. Do tego odpalamy synergie z lifegainem. Boli jedynie dwumanowy koszt.


Moldering Karok
Ocena: 3.0

Bardzo mocny zawodnik do noszenia counterków +1/+1, który nas ustabilizuje i szybko stanie się potężnym finisherem.


Mortality Spear
Ocena: 3.5

Nie potrafię dać więcej niż 3,5 removalowi, który wymienia się z kartami 1:1 nawet wtedy, kiedy łapie wszystko (w tym planeswalkerów) i jest w stanie robić to za 2 mana na instancie, ale to chyba najlepszy removal w całym Strixhaven.



Pest Summoning
Main: 2.0
Sideboard: 3.5

Czarno-zielone talie potrzebują triggerów lifegaina oraz sacrifice fodderu, co Pest Summoning jest w stanie zapewnić. Z racji na swoją uniwersalną użyteczność, będzie jedną z najlepszych lekcji, jakie możemy umieścić w sideboardzie po wydraftowaniu kart z mechaniką learn.


Rushed Rebirth
Ocena: 2.0

Znośna odpowiedź na removal przeciwnika. Zwróćcie jednak uwagę na to, że możemy wycelować Rushed Rebirth w dużego stwora przeciwnika przed zabiciem go removalem, co pozwoli nam wyszukać najlepszego stwora o MV mniejszym o 1 i wstawić go w stół, czym zyskamy naprawdę dobre tempo. Ten scenariusz wymaga jednak odpowiedniego setupu, a to nie zawsze będzie proste.


Tend the Pests
Ocena: 1.5

Kolejna niezła odpowiedź na removal lub opcja na zmianę planu z atakowania jednym, dużym stworem, na atakowanie szerokim stołem. Niestety ta druga opcja powoduje, że suma statystyk na naszym stole się nie zmieni, a my będziemy jedną kartę do tyłu.


Witherbloom Apprentice
Ocena: 3.0

Pewnie dużo już się naczytaliście o „misiach plus” i to kolejny z nich. Bardzo solidna dwójka.


Witherbloom Command
Ocena: 2.0

Najsłabszy command z cyklu. Raczej zmieści się w każdym BG decku, ale jego tryby są bardzo słabe.


Witherbloom Pledgemage
Ocena: 2.5

Skuteczny sposób na regularne odpalanie triggerów związanych z dostawaniem życia i solidne ciało. Z przyjemnością zagram jedną, dwoma, a nawet trzema sztukami w moich czarno-zielonych taliach, jeśli nie znajdę lepszego top-endu.


Putrefy
Ocena: 3.5

Strixhaven nie oferuje zbyt wielu artefaktów, a klauzula o braku możliwości regeneracji nie zadziała (nie ma tu stworów z regeneracją), ale to tani instantowy removal, który zabije każdego stwora.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | WB | WR | UR | UG | BG | Bezkolorowe

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *