Share

Analiza The Brothers’ War limited – czarny

Paweł Bujanowicz08.11.2022Czas czytania: 8 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Oko, Thief of CrownsDream TrawlerUgin, the Spirit Dragon.
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Bonecrusher GiantEverquill PhoenixMassacre Wurm.
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Wicked WolfCubwardenStormwing Entity.
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch DragonTrail of CrumbsConclave Mentor.
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame AdversaryGrimdancerPridemalkin.
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Careless CelebrantBristling BoarDeathbloom Thallid.
2,0: Typowe fillery.
Np. Alseid of Life’s BountyCathartic ReunionTeferi’s Protege.
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Final FlareLight of HopeChandra’s Pyreling.
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Tall as a BeanstalkTowering-Wave MysticAegis Turtle.
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s ShriekBarrier BreachNegate.
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening SilenceIrencrag FeatNyx Lotus.


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Retro Artefakty


Ashnod, Flesh Mechanist

Ashnod, Flesh Mechanist
Ocena: 3,5

Stwory 1/1 z deathtouchem za jeden mana są grywalne w każdym formacie, bo potrafią wymienić się nawet z o wiele większym i o wiele droższym stworem przeciwnika. Tymczasem Ashnod daje nam jeszcze więcej, bo o ile drugiej umiejętności nie będziecie mogli odpalić zbyt często bez ryzyka utraty Mechanistki, to już trzecia umiejętność będzie w stanie przełamać niejeden stall w późnych etapach gry.


Ashnod's Intervention

Ashnod’s Intervention
Ocena: 1,5

Zwykle jednomanowe sztuczki w czarnym kolorze przywracają stwora na stół, dając możliwość odpowiadania na removal lub wymiany z większym stworem przy jednoczesnej pozytywnej wymianie na tempo.

W przypadku Ashnod’s Intervention nie zyskujemy tempa, bo stwór wraca na rękę i to niestety duży minus, choć ma pewne wąskie zastosowanie. Jeśli wrócimy stwora zagranego jako prototyp, to możemy potem dograć go już w formie pełnej, droższej wersji.


Battlefield Butcher

Battlefield Butcher
Ocena: 3,5

Dobre defensywne statystyki, które pozwolą blokować większość trzy-dropów i niektóre droższe stwory, aby w późnej grze zabić przeciwnika kilkoma aktywacjami.


Carrion Locust

Carrion Locust
Ocena: 2,0

Przeciętny latak, który od czasu do czasu usunie istotną kartę z umiejętnością unearth.


Corrupt

Corrupt
Ocena: 1,5

W talii z przeważającą ilością czarnych lądów wciąż jest dość losowa. Powiedzmy, że cztery obrażenia z możliwością wycelowania w przeciwnika i plus cztery życia za sześć mana to w porządku efekt, ale jednak wymaga specyficznego manabase’u, co nie zawsze uda nam się osiągnąć. Jestem w stanie sobie wyobrazić talie z czarnym kolorem, które nie zmieszczą Corrupta.


Diabolic Intent

Diabolic Intent
Ocena: 2,0

Jeżeli Bone Splinters może być grywalnym Doom Bladeem, to może być grywalnym Demonic Tutorem. A BRO ma trochę synergii z poświęcaniem, które uda się tutaj odpalić. Trochę szkoda tempa, ale w decku z bombami będzie warto.



Disciples of Gix

Disciples of Gix
Ocena: 3,0

Apostołowie Gixa lubią się z dwoma mechanikami.

Po pierwsze unearth. Im więcej stworów z tą zdolnością w talii, tym lepsi się stają, bo na wejściu mogą zrobić pseudo draw trzech kart.

Po drugie “policz stwory w grobie”, jedna z głównych mechanik czarnego koloru w The Brothers’ War. Tutaj trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: czy warto odessać trzy najtańsze stwory z talii i wrzucić je do grobu, poprawiając szansę na dobranie mocniejszych kart – ale i lądów? Jeżeli obniży to koszt aktywacji np. Battlefield Butchera do jednej lub zero mana, to moim zdaniem jak najbardziej.

Reasumując – to solidna szóstka, ale nie w każdej talii znajdzie się dla niej miejsce.


Disfigure

Disfigure
Ocena: 2,5

Dobrze znany uniwersalny czarny removal na małe stwory, którego czasami można użyć też w formie sztuczki w combacie. Drugi sposób użycia powoduje, że chcemy tej karty nawet, jeśli format okaże się wolny i agresywne talie będą pojawiać się w draftach naprawdę rzadko.


Dreams of Steel and Oil

Dreams of Steel and Oil
Ocena: 2,0

Wydaje mi się, że to całkiem grywalna karta w sealedzie, a poza tym będę próbował ją maindeckować w drafcie. Przynajmniej na początku formatu, gdyż wygląda on na taki, w którym będziemy rampić się do dużych stworów za sześć i więcej mana, przez co nawet w późniejszych turach możemy trafić coś więcej, niż tylko kartę z grobu.


Emergency Weld

Emergency Weld
Ocena: 3,0

Mały Gravedigger za połowę ceny, który ma dodatkowe zalety: jest artefaktem, jest soldierem i oprócz stworów może wrócić na rękę artefakt. Malutki minus za to, że nie zagramy go, kiedy nie mamy celu, ale to i tak jeden z najlepszych czarnych commonów.


Fateful Handoff

Fateful Handoff
Ocena: 1,5

Uwaga! Prawie się nabrałem i myślałem, że oddając przeciwnikowi prototyp, dostajemy ilość kart równą kosztowi tej większej opcji, ale przeczytałem Brothers’ War Release Notes i już wiem, że się myliłem.

W takim wypadku widzę dwa zastosowania dla Fateful Handoff: pierwsze to oddawanie karty zenchantowanej wrażym Prison Sentence lub Weakstone’s Subjugation. Czyli to ciekawa opcja side’owa na biały i niebieski.

Drugie zastosowanie, które oszukuje drawback tej karty, to granie jej w niebieskich deckach z Machine Over Matter.

Można w końcu zagrać Fateful Handoff, oddając przeciwnikowi odkopanego unearthem stwora. Wszytkie trzy opcje są jednak mocno sytuacyjne i sprawiają, że trudno będzie polegać na tej karcie.


Gix, Yawgmoth Preator

Gix, Yawgmoth Preator
Ocena: 4,5

Moim zdaniem Gix, Yawgmoth Preator to najmocniejsza czarna karta z dodatku The Brothers’ War, przynajmniej pod kątem limited. Choć jest łatwa do usunięcia, to już w turze na wejściu potrafi zwrócić jedną, a w taliach z jedno-dropami nawet dwie karty. Do tego ma uczciwe statystyki oraz potężną zdolność aktywowaną, która w późnej grze wymieni szrot z naszej ręki na darmowe karty z czuba talii przeciwnika. Dzięki Powerstone’om być może uda nam się ją aktywować przed dziesiątą turą.


Gix's Caress

Gix’s Caress
Ocena: 1,0

Choć tworzy Powerstone, to jednak przez koszt i brak exile’u oraz możliwości wycelowania w dodatkową kartę w grobie jest po prostu gorszą opcją od ocenianej trochę wyżej Dreams of Steel and Oil.


Gix's Command

Gix’s Command
Ocena: 4,0

Prawdopodobnie najczęściej odpalanymi opcjami będą dwie ostatnie, ale nie oznacza to, że pierwsze są słabe. Zawsze robimy przynajmniej dwa za jeden, a często nawet trzy za jeden. Szkoda, że w BRO nie mamy żadnej karty typu Archaeomancer, bo z przyjemnością bym się na nim “pokręcił”.


Gixian Infiltrator

Gixian Infiltrator
Ocena: 3,0

Bardzo mocny dwu-drop. Rośnie m.in. za Evolving Wilds, Mishra’s Bauble, Chromatic Star. Elsewhere Flask, Burnished Hart i kilka innych, które dobrze synergizują się z tematem poświęcania obecnym w czarnym i czerwonym kolorze. Jeśli nie dobierzemy synergii, to 2/1 za dwa nie jest końcem świata.


Gixian Puppeteer

Gixian Puppeteer
Ocena: 4,5

Może to nie Sheoldred, the Apocalypse i sam z siebie gry nie wygra, ale często zastępuje się trzy-dropem (aż mi się przypomniały początki Hearthstone’a i pewien mech…). W deckach z dobrą synergią “draw two” ustabilizuje nas i szybko wykończy przeciwnika. Prawie tak dobry jak Gix, a na pewno łatwiejszy do splashowania.


Gixian Skullflayer

Gixian Skullflayer
Ocena: 3,0

Kolejny czarny stwór na commonie, który ma dobre bazowe statystyki i przy minmalnym wysiłku w ulepieniu synergicznej talii, a potem zrealizowaniu planu na grę potrafi rosnąć do naprawdę konkretnych rozmiarów. Trochę self-milla, jakiś sacrifice fodder i ni z tego, ni z owego ze stworka za urośnie Wam bestia 5/6.


Gnawing Vermin

Gnawing Vermin
Ocena: 3,5

O właśnie, à propos self-millowania, to ten gryzoń robi to dobrze. Oczywiście musimy mieć szczęście, żeby dobrze trafiać, ale nawet bez tej zdolności stworki typu Gittering Goblin bywają całkiem niezłe. Wymieniają się ze stworami x/2 albo potrafią być onboard combat trickiem z jakimś sac outletem i psują przeciwnikom matematykę w combacie.


Go for the Throat

Go for the Throat
Ocena: 2,5

Klasyczny removal w czarnym, klasycznie jak na złość wydrukowany w artefaktycznym secie. Jeżeli zadowala Was możliwość zabicia ok. 60% stworów w formacie tanim kosztem i to w dowolnym momencie tury swojej lub przeciwnika, to, tak jak ja, powinniście zmieścić w talii niemal każdą wydraftowaną liczbę.


Gruesome Realization

Gruesome Realization
Ocena: 2,0

Za Divination w czarnym bardzo często płacimy życiem i często jest to znośny deal. Tym razem dostajemy również modalną opcję na sytuacje, kiedy musimy poradzić sobie z chmarą stworów z jedynką w plecach.


Gurgling Anointer

Gurgling Anointer
Ocena: 3,0

Dobry latak, który przy odrobinie synergii robi się naprawdę świetny. No, ale najpierw musi dostać to wsparcie w postaci dobierania kart lub chociaż jakichś sensownych nakładek.


Hostile Negotiations

Hostile Negotiations
Ocena: 3,0

Pole do popisu na ciekawe gierki psychologiczne z przeciwnikiem. Tutaj naprawdę wiele zależy od tego, w jaki sposób sprzedacie swoje emocje, żeby podświadomie wpłynąć na decyzję przeciwnika. Niezależnie od rezultatu dobieramy trzy karty za cztery mana i trzy życia, a jedna z kupek trafia do grobu, co pomaga zasilić go stworami, na czym powinno zależeć czarnym magom oraz fanom mechaniki unearth.


Kill-Zone Acrobat

Kill-Zone Acrobat
Ocena: 1,5

Jest to jakiś sposób na zutylizowanie Powerstone’ów w taliach, które nie potrzebują many na wielkie stwory i drogie zdolności aktywowane, ale bez paliwa akrobata nie polata.


Misery's Shadow

Misery’s Shadow
Ocena: 3,5

Shade’y (czyli historycznie czarne stworki z tzw. “pompką”) zawsze były dobre w limited, a ten nawet bazowe ciało ma znośne. Jest trudny do blokowania, ale czasami łatwo ograć go instant removalem.


Moment of Defiance

Moment of Defiance
Ocena: 1,0

Sztuczki za trzy mana to nie to, co chcemy robić w limited. Nawet jeśli się cantripują, to tak mały bonus do statystyk rzadko pomoże wygrać combat.


No One Left Behind

No One Left Behind
Ocena: 3,5

Problemem reanimacji w kilku ostatnich dodatkach było to, że trudno było znaleźć dobre cele. W The Brothers’ War znajdziecie kilka naprawdę wielkich kabanów, które możecie zagrywać za koszt prototypu, wymieniać się nimi w walce i potem wracać do gry ich wielką wersję tą właśnie kartą.


Overwhelming Remorse

Overwhelming Remorse
Ocena: 3,5

Niesamowicie uniwersalny i tani removal. Top trzy czarnych commonów, chcę w talii każdą sztukę.


Painful Quandary

Painful Quandary
Ocena: 0,0

To lepszy, czy gorszy Lava Axe? Załóżmy, że jest bardzo drogim Mind Rotem i nie warto nim grać.



Powerstone Fracture

Powerstone Fracture
Ocena: 2,5

Kolejny sposób na utylizację zbędnych Powerstone’ów, małych stworków i tokenów. To dobry removal, ale nie tak dobry jak Overwhelming Remorse.


Ravenous Gigamole

Ravenous Gigamole
Ocena: 2,5

Jeśli nie trafi, to dostajemy stwora 3/4 za 4, co jest znośne. A jeśli trafi, to mamy klasycznego Gravediggera z nieco większą obroną i przy odrobinie szczęścia dodatkową, znaczącą kartę w grobie.


Thran Vigil

Thran Vigil
Ocena: 1,5

To jedna z tych kart, które wymagają przetestowania, ale na papierze wydaje mi się zbyt słaba. Robi za mały wpływ na grę w early game, żeby miała sens. Wolałbym w jej miejsce losowego dwu-dropa. Mogę jednak się mylić i jest szansa, że w dobrze zbudowanej talii będzie kłaść counter co turę.


Thraxodemon

Thraxodemon
Ocena: 2,5

Moim zdaniem to dużo lepiej zainwestowane dwa mana niż enchantment oceniany przeze mnie powyżej. W early game jest po prostu czarnym Grizzly Bearem, a w mid- i late game “chroni” nasze stworki przed removalem oraz pozwala wymieniać tokeny na lepsze zasoby, czyli prawdziwe karty z talii.


Trench Stalker

Trench Stalker
Ocena: 1,5

Piątka bez szału. W Wojnie Braci na pewno znajdziecie lepsze opcje w slocie “5+”.


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty | Retro Artefakty

Korekta: Piotr Winiarczyk

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!