Core Set 2021 – analiza dodatku w limited – biały

Maciej Janik19.06.2020Czas czytania: 10 minut(y)

Witam serdecznie przy okazji premiery nowego dodatku. Postanowiliśmy tym razem użyć wszystkich dostępnych zasobów i przygotować analizę jak najszybciej. Dzięki temu przed premierą na Arenie i Magicu Online powinniście mieć okazję poczytać o wszystkich kartach z nadchodzącego Core Setu. Jako że tradycyjnie zaczynamy od koloru białego, pozwolę sobie na trochę dłuższy wstęp.

Core Set 2021 ma dosyć silnie zarysowane dwukolorowe archetypy, o których mówiliśmy więcej w naszym ostatnim podcaście, do którego odsłuchania serdecznie zapraszam. Część kart będzie z tego powodu przy ocenię połączona z konkretną parą kolorów, w których karta powinna mieć dodatkową synergię. Będzie to szczególnie istotne w draftach, ale w sealedach również należy brać to pod uwagę. Na zakończenie wstępu przypominam też o serii, którą prowadzimy z Radkiem, dotyczącej budowy puli z sześciu boosterów. Jeśli będziecie mieli problematyczny pool, podeślijcie go nam, a my z przyjemnością omówimy go na łamach serwisu.


5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar.
2.0: Typowye fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Catharic Reunion.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier’s Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Alpine Watchdog
Ocena: 2.0

Na pierwszy ogień idzie dzielny pieseł plus (zastępujący tradycyjnego misia plus). Najbardziej klasyczne statystyki dla two-dropa z upsidem w postaci podtypu mającego specjalne miejsce w moim sercu, jak i kilka synergii w dodatku. Dodatkowo znajduje go Alpine Hundmaster i to w borosie możemy dać pieskowi dodatkowe 0,5 do oceny.


Angelic Ascension
Ocena: 4.0

Wydaje się być jednym z najmocniejszych spelli w dodatku. Bardzo tanim kosztem jesteśmy w stanie zmienić naszego taniego stwora w anioła, który może spokojnie zamknąć grę. Dodatkowo to instant, więc możemy odpowiedzieć na removal przeciwnika. I co najważniejsze, zawsze możemy użyć tego jako removalu na bombę przeciwnika, jeśli sytuacja nas do tego zmusi.


Anointed Chorister
Ocena: 1.5

Koszt aktywacji umiejętności wydaje mi się za duży i w większości gier będziemy mieli w stole stwora 1/1 lifelink, a takich na pewno nie chcemy wsadzać do decku.


Aven Gagglemaster
Ocena: 3.0

Bardzo solidny latacz mający dodatkowe synergie w UW lataczach i WB Lifegainie. To dodatkowe życie czasem pozwoli nam wygrać wyścig, a statystyki są wystarczająco duże, żeby zdominować przestworza.


Baneslayer Angel
Ocena: 4.5

Powrót „Shakiry” w pełnym blasku. Co tu dużo mówić – bomba wymagająca odpowiedzi od przeciwnika. Jej zestaw umiejętności pozwala spokojnie powstrzymać całą agresję przeciwnika i szybko zamknąć grę. Ściganie się z Baneslayerem jest praktycznie niemożliwe.


Basri Ket
Ocena: 3.5

Nowy biały planeswalker świetnie wpisuje się w strategię borosową z szerokim stołem. Mam do niego jednak pewne mocne zastrzeżenia. Wydaje mi się, że stosunkowo słabo się broni i wymaga od nas przewagi na stole, bez której mało co zdziała. Z drugiej strony to dalej planeswalker i jeśli zagramy go w tempo z agresywnymi stworami, to jest w stanie wygrać grę.


Basri’s Acolyte
Ocena: 3.5

Możliwe, że jest to najsilniejszy biały common w dodatku. Wydaje się świetnie wspierać każde połączenie kolorów, jakie występuje w tym secie i dlatego obstawiam, że będzie bardzo szybko znikać z paczek. Polecam brać tego kleryka jak najszybciej.


Basri’s Lieutenat
Ocena: 4.5

Kolejna biała bomba w secie. Karty w Core 2021 mają bardzo dużo możliwości kładzenia counterków, a to pozwoli tej karcie zamknąć niejedną grę. Z ciekawostek warto zwrócić uwagę, że umiejętność odpala się również przy tokenach.


Basri’s Solidarity
Ocena: 1.0

Nie przepadam za takimi sztuczkami i z reguły ich unikam. Wyobrażam sobie wspaniałą synergię z kartą wyżej, ale w większości przypadków będziemy żałować, że mamy Basri’s Solidarity w decku i dlatego proponuję jej tam nie umieszczać.


Celestial Enforcer
Ocena: 2.5

Z jednej strony taperzy zawsze byli świetni w każdym limited. Z drugiej strony wysoki koszt aktywacji umiejętności i dodatkowe wymagania robią z tej kleryczki prawdopodbnie najgorszego tapera w historii gry. Mimo tych wszystkich zarzutów spokojnie powinna zmieścić się w większości białych decków.


Concordia Pegasus
Ocena: 2.0

Nie wiem, który już raz mamy do czynienia z tym pegazem (Czwarty! – dop. Buja). Tutaj wyjątkowo jego umiejętnośc latania ma dodatkowy atut, jednak dalej jest tylko zapychaczem krzywej.


Containment Priest
Ocena: 2.0

Flash na stworze 2/2 nie jest jakimś znaczącym bonusem. Jednak w dodatku jest kilka mozliwości, aby jej umiejętność skontrowała zagranie przeciwnika i w takich sytuacjach Priest będzie wyjątkowo mocny. Jednak głównie traktowałbym ją raczej jako stworka 2/2.


Daybreak Charger
Ocena: 2.5

Bardzo fajny two-drop do agresywnych białych talii. Dobrany w późniejszej fazie gry będzie w stanie wzmocnić jakiegos stwora z ewazją i przepchnąć dodatkowe obrażenia.


Defiant Strike
Ocena: 2.0

W tym secie nie ma synergii z zagrywaniem spelli, jednak w czerwonym i niebieskim kolorze jest trochę stworów z prowessem i tam defiant strike jest świetną sztuczką. Warto wspomnieć, że możemy zawsze targetować stwora przeciwnika w sytuacji, w której obawiamy się removalu, aby bezpiecznie zrobić „cycling” Defiant Strike’a.


Dup
Ocena: 1.5

Nie przepadam za aurami w limited, a ta nie wnosi wystarczająco dużo, abym chciał nią grać, dlatego zmieszczę ją do decku tylko w ostateczności.


Faith’s Fetters
Ocena: 4.0

Jeden z najbardziej uniwersalnych białych removali. Potrafi wyłączyć praktycznie wszystko, a w secie dodatkowo może odpalić kilka synergii związanych z dostawaniem życia. Z przyjemnością zacznę drafta od takiego first picka.


Falconer Adept
Ocena: 2.5

Jeśli tylko będziemy wstanie nim bezpiecznie atakować, to efekt kładzenia tokena jest potężny. Niestety jego mizerne statystyki stawiają tę możliwość pod znakiem zapytania i stąd stosunkowo niska ocena.


Feat of Resistance
Ocena: 3.0

Dzięki dużej ilości synergii z counterami w tym secie dodatkowy koszt many (z reguły takie sztuczki kosztują W) jest warty zainwestowania. Skontrowanie removalu przeciwnika lub wygranie combatu jest warte zmieszczenia tej karty do maina.


Gale Swooper
Ocena: 3.0

Bardzo mocny latacz pozwalający przebić agresywnym deckom dodatkowe obrażenia. Bez tej dodatkowej umiejetności z przyjemnością widziałbym go po mojej stronie stołu, a dzięki niej jest znacznie lepiej.


Glorius Anthem
Ocena: 3.5

Chyba najbardziej klasyczna biała wersja wzmocnienia naszego stołu. Z radością przywitam ją w każdym białym decku. Idealnie wspierająca strategie pójścia szeroko.


Griffin Aerie
Ocena: 0.0 – 4.0

Jedna z trudniejszych do oceny kart. Jeśli jesteśmy w stanie stabilnie generować latacza 2/2 co turę, to jest to potężna bomba. Jeśli nie wygenerujemy nawet jednego tokena, to zmarnowaliśmy kartę. Osobiście uważam, że jeśli będziemy w stanie stabilnie stworzyć choć jednego tokena, to karta już jest warta gry.


Idol of endurance
Ocena: 3.0

Muszę przyznać, że potrzebuję zobaczyć tę kartę w grze, bo widzę bardzo różne scenariusze. Na ten moment wydaje mi się, że będzie to fajny late game plan dla agresywnych białych talii pozwalających wrócić do gry i podjąć walkę w late game.


Legion’s Judgment
Ocena: 2.5

Biały removal, który czasem nie będzie nam się mieścił do decku, w tym secie jednak powinien stosunkowo rzadko nie znajdować celu u przeciwnika, więc uważam, że warto nim grać.


Light of promise
Ocena: 0.0

Nie, nie i jeszcze raz nie.


Makeshift Battalion
Ocena: 2.5

Agresywny 3-drop, który ma szansę urosnąć. Jak już wielokrotnie wspomniałem w secie jest trochę synergii z counterkami, co powoduje, że trochę więcej niż typ 3/2 za 3. Mimo wszystko dalej jest to tylko filler.


Mangara, the Diplomat
Ocena: 4.0

Mangara wydaje mi się bardzo mocny. Jego defensywne statystyki w połączeniu z lifelinkiem powinny mocno ograniczać agresję przeciwnika. Powinien z łatwością dobrać kilka kart albo znacznie utrudnić przeciwnikowi rozgrywkę.


Nine Lives
Ocena: 0.0
Flavor: 5.0

Daję wysoką notę za design tej karty, bo jest niesamowity. Aczkolwiek nie grajcie nią w limited, jeśli nie chcecie mieć w decku nic nie robiących kart.


Pack Leader
Ocena: 3.5

Najsolidniejszy two-drop dodatku. Jego umiejętność chroni jego samego, więc spokojnie może atakować w każdej turze, a jak wspominałem, w secie jest kilka psów, więc dopak dla nich może być kluczowy.


Rambunctious Mutt
Ocena: 2.0
Art: 5.0

W prywatnym rankingu obrazkowym zajmuje topowe miejsce. Jednak nie zawsze będzie mieścił się do maina. Wydaje mi się, że jest za mało sensownych celów i traktuję go raczej jako 3/4 za 5 many, co nie jest wystarczające.


Revitalize
Ocena: 2.0

Jest kilka synergii, dzięki którym ta karta jest grywalna. W deckach, w których będziemy wyciągać dodatkowe value z dostanego zycia, warto nią grać.


Runed Halo
Ocena: 0.0

W 99% jest to strata karty i nie warto grać nią w limited. I niech tak pozostanie. Protekcja od celu nie rozwiąże problemu z wielkim stworem który dalej będzie blokował stół a częściowe rozwiązanie problemu nie jest warte karty.


Sanctum of Tranquil Light
Ocena: 1.5

Kosz aktywacji wydaje mi się zbyt wysoki. Możliwe że w secie jest mozliwość zbudowania kilkukolorowego shrine decku w którym ta karta bedzie świetna, ale w prózni ta karta mnie nie przekonuje. Oczywiście wyobrażam sobie gry w których przeciwnik zagrywa turn 1 białe Sanctum i turn 2 czarne Sanctum, a ja zastanawiam się, co ja tu robię.


Seasoned Hallowblade
Ocena: 3.0

Bardzo mocny two-drop, który dzięki groźbie aktywacji będzie w stanie przebijać mnóstwo obrażeń. Biały kolor ma trochę dobrych agresywnych stworów i mam nadzieję, że będzie silnym kolorem.


Secure the Scene
Ocena: 2.5

Uniwersalny removal na sorcery za 5 many. Minusem jest to, że najczęściej przeciwnik dostanie tego tokena. Mimo wszystko jego uniwersalność jest warta gry.


Selfless Savior
Ocena: 2.5

Wnikliwi mogą zauważyć, nie jestem fanem one-dropów. Jednak ten wydaję się warty gry. Darmowa aktywacja umiejętności jest ogromnym atutem pozwalającym chronić nasze kluczowe karty.


Siege Striker
Ocena: 2.5

Mimo jego mizernych statystyk, uważam, że to świetny stwór. Ma duży potencjał przełamywać stagnację na stole i zmuszać przeciwnika do chump-blokowania. A jeśli znajdziemy sposób żeby dać mu trample’a, to może zabić w jednym swingu.


Speaker of the heavens
Ocena: 0.5

Jeżeli uda nam się użyc jego umiejętności, to powinniśmy wygrać grę. Problem jest taki, że bardzo dużo rzeczy musi się wydarzyć abyśmy mieli to minimum 27 życia, więc w 99% gier mamy vigilance lifelink 1/1, którym nie chcemy grać.


Staunch Shieldmate
Ocena: 0.5

Defensywne stwory bez umiejętności za 1 many to też nie jest coś, czym chcę grać.


Swift Response
Ocena: 2.5

Uniwersalny removal, który już wielokrotnie pojawiał się w grze. Pozwala zabić przeszkadzającego nam stwora, ale tylko jeśli jest tapnięty. Z reguły gdy ścigamy się przeciwnikiem łatwo znaleźć dobry cel, a koszt many jest bardzo niski.


Tempered Veteran
Ocena: 3.5

Możliwe, że jestem zbyt optymistyczny w stosunku do tego rycerza, ale jego efekt wydaje mi się fenomalny. Jeśli tylko będziemy mieli wystarczająco dużo możliwości kładzenia counterów, aby używać jego umiejętności za W, to wszelkie combaty będą dla przeciwnika wyjątkowo trudne. Oczywiście w decku, który nie jest w stanie w łatwy sposób kłaść counterów, jego umiejętności i statystyki są mizerne. Ale przy odpowiedniej synergii na draftach będzie świetny.


Valorous Steed
Ocena: 2.5

Jest to kolejna wersja karty dającej nam stwora 3/3 i 2/2 w białym kolorze. Jak zwykle za 5 many jest to przyzwoita cena w stosunku do jakości i będzie wielokrotnie zagrywana w tym limited.


Vryn Wingmare
Ocena: 2.5

Kolejny przedruk. Pasywna umiejętność jest praktycznie niezauważalna w limited. Pegaz jest jednak latakiem 2/1 za 3 mana i to wystarcza, żeby grać nim w białych deckach.


Warded Battlements
Ocena: 1.0

Fatalne statystyki przy takim koszcie i umiejętność która nie wydaje mi się wystarczająca, aby to w jakikolwiek sposób wynagrodzić. Nigdy nie chciałbym być zmuszony do grania tą kartą.


Biały kolor wydaję się bardzo grywalny w tym secie. Dostajemy tu uniwersalny removal i dobre stwory, które powinny dobrze wspierać wszystkie agresywne strategie. Ogólnie wydaje mi się że power level uncommonów jest znacznie wyższy niż zwykle i mam nadzieję, że to pozytywnie wpłynie na przyjemność grania dodatku. Najczęstszym zarzutem odnośnie Core Setów jest za duży wpływ bomb na rozgrywkę, a tutaj mam wyjątkowo dużą nadzieję, że będzie to zbalansowane.

Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Colorless i multicolor

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Maciej Janik

Prawdopodobnie jedyna osoba, której udało się zdobyć status Gold Pro w profesjonalnym Magicu i przy okazji nigdy nie wejść do Top 8 na premier evencie typu Grand Prix. Wielki fan limited i wkładania niepotrzebnej, czterdziestej pierwszej karty do decku.