Core Set 2021 – analiza dodatku w limited – czarny

Maciej Janik 22.06.2020 0 komentarzy

Czarny jak zwykle nie zawodzi w limited. Ma bardzo mocny removal i solidne stwory. Dodatkowo warto nadmienić, jak dużo kart jest mocno synergicznych i pasuje do konkretnego archetypu, co tylko potwierdza wcześniejszą tezę o silnym zarysowaniu archetypów w tym secie.


5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar.
2.0: Typowye fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Cathartic Reunion.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Alchemist’s Gift
Limited: 1.5

Powszechnie znany jest fakt, że jestem ogromnym fanem sztuczek w limited. Ta potencjalnie jest uniwersalna, gdyż możemy zrobić pułapkę na dużego stwora albo dodać sobie trochę życia, jeśli akurat się ścigamy. Jednak mizerne dodatkowe statystki rzadko uratują naszego stwora w combacie.


Archfiend’s Vessel
Limited: 1.0

Jeśli czytaliście już moją analizę białego, to wiecie że podchodzę nieufnie do 1-dropów w limited i tutaj jest dokładnie tak samo. Nie ma za dużo możliwości reanimacji w tym secie i choć wizja potężnego latacza 5/5 jest kusząca, to w większości gier kleryk będzie tylko stworem 1/1, a nim na pewno nie chciałbym grać.


Bad deal
Limited: 1,5

Sama nazwa karty świetnie obrazuje jej power lewel. Strata całej szóstej tury, żeby dobrać 2 karty i może zrzucić przeciwnikowi ostatnie karty z ręki, jeśli jeszcze je ma, nie jest tym, co chcemy robić. Unikajcie.


Blood Glutton
Limited: 2,0

Czarny klocek za 5 many z nienajlepszymi statystykami, ale za to z lifelinkiem, który pozwoli co najmniej raz odpalić synergie z dostawaniem życia w WB. W tym archetypie będzie to niezły stwór.


Caged Zombie
Limited: 2.0

Pierwszy przedstawiciel mechaniki Morbid połączonej z BG w tym secie. Zombiak nie ma jakichś specjalnie dobrych statystyk, jednak możliwość dobicia przeciwnika w late game wydaje się warta zmieszczenia go do decku.


Carrion Grub
Limited: 4.0

Potencjalnie może to być jeden z najlepszych uncommonów w secie. Bardzo łatwo możemy tanim kosztem mieć dostęp do solidnego finishera. Gdy dodamy do tego możliwość zrzucenia do grobu jakiegoś idealnego celu do reanimacji, mamy robaczka, który bardzo szybko zniknie z każdej paczki.


Crypt Lurker
Limited: 2.0

Akceptowalne statystyki i możliwość wymienienia niepotrzebnej karty lub stwora w stole na draw robi z tego commona akceptowalną kartę.


Deathbloom Thallid
Limited: 2.5

W Dominarii byłem z niego zadowolony. 3/2 za 2B to typowe statystyki stworów, a pozostawiony token może być użyty jako chump-bloker albo poświęcony na kilka sposobów.


Demonic Embrace
Limited: 4.0

Jak nie lubię aur w limited, to ta wydaje się naprawdę świetna. W agresywnych taliach może być nawet uznana za bombę. Latanie i aż 3 dodatkowe punkty z przodu to świetne połączenie. I co najważniejsze zabicie stwora z ta aurą nie rozwiązuje problemów przeciwnika na długo.


Durres
Limited: 0.5

To chyba idealny przykład karty, której miejsce jest w sideboardzie i wsadzamy ją tylko na odpowiednie decki.


Eliminate
Limited: 3.0

Jeden z najbardziej solidnych removali, jakie zobaczymy w tym secie. Choć obstawiam że będzie znacznie lepszy w constructed niż w limited z racji swoich ograniczeń.


Fetid Imp
Limited: 2.0

Latacz zapychacz, za którym nie przepadam, ale nie będę cierpiał, jeśli zmieści się w moim decku.


Finishing Blow
Limited: 3.5

Uniwersalny removal, jaki oferuje nam ten set. Trochę drogi, ale pozwala nam się pozbyć każdego zagrożenia.


Gloom Sower
Limited: 2.0

Za drogi finisher do czarnych decków. W ostateczności grałbym jednym, żeby mieć czym skończyć grę, ale od 7-dropa wymagam znacznie więcej. Ma dodatkową synergie w WB i tam może być trochę lepszy.


Goremand
Limited: 3.5

Bardzo solidny finisher do czarnych decków. Dodatkowo stosunkowo łatwo powinniśmy móc wykorzystać jego drawback na naszą korzyść i wymienić jakiegoś tokena za konkretnego stwora u przeciwnika.


Grasp of Darkness
Limited: 3.5

Chyba najlepszy czarny removal w tym secie. Bardzo tani koszt pozwoli pozbyć się praktycznie wszystkich wczesnych zagrożeń ze stołu. A na te największe bestie będzie w ostateczności solidną sztuczką w combacie.


Grim Tutor
Limited: 2.0

Jeśli tylko mamy naprawdę solidną bombę w talii, to warto stracić tempo i 3 życia, aby znaleźć ją na rękę. Nie jestem jakimś wielkinm fanem tej karty, ale często będzie warto nią grać.


Hooded Blightfang
Limited: 4.0

Nietypowy lord deathtoucherów powinien bardzo skutecznie zablokować wszelkie ataki z ziemii. To czyni go bardzo solidnym stworem. Dodatkowa umiejętność wysysania życia fajnie wpisuje się w set i sądzę, że będzie to first pick w wielu paczkach.


Infernal Scarring
Limited: 1.0

Wielokrotnie mowiłem że nie przepadam za aurami w limited i choć ta teoretycznie może wrócić nam kartę, to wrzucam ją do decku tylko w ostateczności.


Kaervek, the Spiteful
Limited: 3.0

Na pierwszy rzut oka efekt wydaje się świetny, jednak po zastanowieniu nie jestem pewny czy taki obustronny efekt znajdzie odpowiedni dla siebie deck. Może w jakichś kontrolnych UB/BG Kaervek będzie świetny, jednak w agresywnych RB i WB deckach należy go unikać.


Kitesail Freebooter
Limited: 2.5

Solidna opcja zerknięcia na rękę przeciwnika i utrudnienia mu rozgrywki, tymczasowo kradnąc odpowiednią kartę. Zmuszenie przeciwnika do użycia sensownego removalu na two-dropa jest z reguły bardzo dobrym dealem i dlatego warto Pirata trzymać w decku.


Liliana, Waker of the Dead
Limited: 4.0

Liliana powinna zabić każdego stwora na stole i zostać na 1 counterku, co robi z niej świetne zagranie. Obustronny discard na +1 nie jest jakiś wybitny, jednak możliwość zabicia nim przeciwnika jest miłym dodatkiem. Jak na planeswalkera nie jest w żaden sposób broken, ale bardzo solidna i ucieszę się, jeśli znajdzie się w moim poolu.


Liliana’s Devotee
Limited: 2.5

Trzeba zwrócić uwagę, że jego umiejętność nie ma dopisku non-token, co czyni go znacznie lepszym. Dodatkowo w secie jest kilka stworów z podtypem zombie i ten lord będzie podstawą wielu dobrych czarnych decków.


Liliana’s Standard Bearer
Limited: 4.0

3/1 z flashem, który powinien nam spokojnie dobierać jedną, a nawet dwie karty, robi na mnie ogromne wrażenie. Karta jest wystarczająco mocna, żeby pojawiać się w deckach w t2, a w limited będzie po prostu świetna.


Liliana’s Steward
Limited: 2.5

Mimo że jest one-dropem, do których jestem mocno uprzedzony, spokojnie będzie znajdował miejsce w moim decku. Pewność, że nasze BG spelle odpalą warunkowy Morbid, sprawia, że jest warta grania. Mała inwestycja kosztu robi ze Stewarda świetnego enablera.


Malefic Scythe
Limited: 2.5

Dzięki startowemu counterowi karta wydaje się grywalna i ma potencjał przyzwoicie działać szczególnie w RB sacrifice.


Masked Blackguard
Limited: 1.5

Jego statystyki są dosyć mizerne. Szczególnie 1 z tyłu w połączeniu z dużym kosztem aktywacji robi z tej karty zamaskowanego… zapychacza.


Massacre Wurm
Limited: 4.5

Wielki robak mimo trudnego kosztu jest jedną z najsilniejszych card w secie, patrząc nań pod kątem limited. Możliwośc wybicia dużej części stołu przeciwnika i pozbawienia go znacznej liczby punktów życia do spółki z jego statystykami pozwalają bardzo szybko zamknąć każdą grę.


Mind Rot
Limited: 0.5

Czasem wsadzamy na kontrolne decki z bombami, aby spróbowac je zrzucić. Czasem jako ostatni common, jeśli mamy za mało grywalnych kart. Z reguły efekt jest mizerny i nie warto nim grać.


NecroMentia
Limited: 0.0

Tego typu efekty sprawdzają się wyłącznie w constructed na combo decki. Także proponuję po otwarciu schować ją do klasera i nie wsadzać do decku.


Peer Into The Abyss
Limited: 0.0

Nie róbcie sobie tego i nie wsadzajcie takich kart do decku. Naprawdę nie warto.


Pestilent Haze
Limited: 0.5

Typowo sidebordowa karta na decki z dużą ilością małych stworków. Nie stosowałbym tego jako opcja na planeswalkerów, bo efekt jest po prostu za słaby.


Rise Again
Limited: 2.5

W tym secie szczególnie w UB krystalizuje się nam archetyp reanimatora. Rise Again to podstawowy common, dzięki któremu będziemy trochę wcześniej mieć na stole potężnego stwora jak np. Waker of Waves.


Sanctum Of Stone Fangs
Limited: 2.5

Mając 2 shrine’y na stole efekt jest już naprawdę solidny. Przy jednej jest stosunkowo wolny i nie do końca warty gry. Shrine’y mam na liście kart, które ciężko ocenić w próżni i potrzebuję zagrać kilka meczy, aby ocenić ich realną siłę.


Sanguine Indulgence
Limited: 2.5

John Travolta jest wampirem?! A na poważnie, to jest to kolejna wariancja Dutiful Return z opcją na znacznie tańsze zagranie. Za 4 many jest akceptowalną stratą tempa, aby wrócić akurat potrzebne stwory. Zagrane za B będzie dodatkowo świetne pod względem tempa.


Silversmote Ghoul
Limited: 3.5

Kolejna mocno synergiczna karta do strategii WB Dostań Życie. Jeżeli uda się go wrócić choćby raz, to mamy bardzo solidną kartę. A jeśli nasz deck będzie mógł sobie pozwolić na to regularnie, to mamy jeden z najsilniejszych uncommonów.


Skeleton Archer.
Limited: 2.5

Zawsze byłem zadowolony z tego niepozornego commona. Zabija wkurzające stwory x/1 albo pozwala dobić jakiegoś większego stwora w combacie. Ja praktycznie zawsze znajdę dla niego miejsce w czarnym decku.


Tavern Swindler
Limited: 2.5

Kolejny w tym secie przedruk. Jej synergie z kartami WB oraz dobry podtyp robi z Tavern Swindlera niezłego misia+ (To raczej nieźwiedzica! – dop. Buja), którego chętnie zobaczę jako 2-dropa w decku.


Thieves’ Guild Enforcer
Limited: 3.0

W late gamie powinna być deatoucherem 3/2 za B na flashu, co jest oczywiście świetnym dealem. W dodatku jest kilka stworów z podtypem Rogue, więc istnieje szansa że stosunkowo łatwo będziemy w stanie osiągnąć warunek nawet we wcześniejszej fazie gry. A kto wie, może jeśli dostaniemy takie dwie, będziemy mieli możliwość złożenia działającego rogue milla.


Village Rites
Limited: 2.0

Bardzo tani koszt pozwala łatwo trzymać otwartą manę, aby poświęcić stwora w odpowiedzi na removal przecinika. Dodatkowo jest to też fajny enabler w RB sacriface. Wydaje mi się, że jedną kopię zawsze zmieszczę do decku.


Vito, Thorn of the Dusk
Limited: 4.0 / 4.5

Pasywna umiejętnośc Vito świetnie współdziała w WB i pozwoli bardzo szybko zamknąć grę. Jak dodamy fakt, że dzięki aktywowanej umiejętności będziemy często w stanie zabić przeciwnika jednym swingiem (w przypadku stagnacji na stole), to mamy bombę. Jednak trzeba pamiętać, że sam z siebie ma bardzo mizerne staty i bez odpowiedniego stołu nie robi prawie nic.


Walking corpse
Limited: 1.5

2/2 za 2 many. Czasem jesteśmy zmuszeni, żeby wsadzić takiego do decku i poprawić krzywą, ale oczywiste jest, że takiego pana nie chcemy.


Witch’s Cauldron
Limited: 2.0

Karta ma dużą szansę być podstawą RB sacrifice, jednak stosunkowo duży koszt many za aktywację obniża moją ocenę tej karty.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Colorless i multicolor

Author avatar

Maciej Janik

Prawdopodobnie jedyna osoba której udało się wbić gold pro status w MTG i przy okazji nigdy nie zrobić top 8 na premier evencie w MTG. Wielki fan Limited w MTG i wkładanie niepotrzebnej 41 karty do decku.

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *