Core Set 2021 – analiza dodatku w limited – niebieski

Paweł Bujanowicz21.06.2020Czas czytania: 9 minut(y)

Niebieski kolor wciela się w różne role w formatach limited. Ze względu na słabe stworki najczęściej jest kolorem wspierającym nasz główny kolor, a jego charakterystyka zapewnia wsparcie w obszarach card advantage, tempo zagrań i kontroli pola bitwy, często w postaci kontr. Nieco inaczej sprawy wyglądają w setach, które mają mocno zarysowane, synergiczne pary kolorów tworzące archetypy. Wtedy niebieskie stwory przestają być zapchaj-dziurami i zaczynamy je pickować wysoko jako istotne elementy układanki. Core Set 2021 wydaje się wyjątkowo synergiczny jak na core set i widać, że designerzy poświęcili dużo czasu na stworzenie unikanlnych strategii dla każdej pary kolorów. Dlatego częściej spotkamy karty, które będą czerpały korzyści z obecności innych kart o tym samym temacie, a rzadziej uniwersalne, które będą tak samo dobre w każdym niebieskim decku.

Jakie konkretnie archetypy można zbudować z niebieskiego koloru? UW Fliers to klasyczny motyw dla tej pary kolorów. Stawiamy blokerów na ziemii i atakujemy z powietrza, wspierając się tanimi sztuczkami i removalem. UB Reanimator zapełnia grób przewijając karty z naszej biblioteki lub używając efektów lootingu, by potem wstawić duże stwory z grobu w stół szybciej, niż przeciwnik wystawi swoje, zagrywając je z ręki. Tu niebieski oprócz lootingu wnosi do archetypuy kilka „kabanów” za 6-7 mana. UR Spells to kombinacja tanich stworków z prowessem, cantripów i kart, które liczą instanty i sorcery w grobie. Na koniec UG Draw, w którym zielone stwory otrzymują różne premie za dobieranie kart, którego tradycyjnie w niebieskim nie brakuje.


5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Illuna, Apex of Wishes.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken, Everquill Phoenix.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction, Cubwarden.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy, Frondland Felidar.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger, Grimdancer.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant, Bristling Boar.
2.0: Typowye fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty, Catharic Reunion.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare, Light of Hope.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier’s Breach.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Barrin, Tolarian Archmage
Ocena: 3.5

Obecność aż sześciu planeswalkerów w secie sprawia, że czasami może zdarzyć się nam wrócić do ręki jakiegoś planeswalkera. Niestety Barrina trudniej jest zagrać w tempo ze względu na dwie kropelki w koszcie, co jest wadą, której nie miał stary dobry Man-o’-War. Ostatnia umiejętność odpali się bardzo rzadko i tylko w meczach, gdzie będziemy mieć wystarczająco dużo czasu, aby wrócić swojego stworka z jakimś efektem ETB i jeszcze raz zrobić z niego value.


Cancel
Ocena: 1.5

Cancel nigdy nie robił wrażenia jako pick w limited i podobnie będzie tutaj. Dobrze mieć taki efekt w talii szczególnie w sealedzie, ale na draftch będziecie mogli dostać go bardzo późno.


Capture Sphere
Ocena: 3.0

Przyzwyczailem się już do tego, że commonowy niebieski removal kosztuje 4, a nie 3 (Claustrophobia). Plus tego jest taki, że możemy trzymać otwartą manę na kontrę i inne zagrania na instant speedzie.


Discontinuity
Ocena: 1.0

To bardzo słaba kontra za 1U, kiepski Time Walk i drogi Fog w jednym. Jakich scenariuszy bym nie wymyślił, to żadna sytuacja nie sprawi, że będę się cieszył z Discontinuity na ręce.


Enthralling Hold
Ocena: 4.0

Nieco gorszy Mind Control to dalej potężny removal i bardzo wysoki pick. Może być kiepski na jakieś go-wide strategie, ale nawet tam trafiają się bomby, które dobrze jest ukraść.


Frantic Inventory
Ocena: 2.0

Sprawdzi się w UR i UG. Oczywiście jest szczególnie dobry, jeśli na drafcie zgarniemy ich więcej niż 1.


Frost Breath
Ocena: 1.5

Nie jestem fanem mini-Sleepa, ale zdaję sobie sprawę, że często będę przegrywał do tej karty.


Ghostly Pilferer
Ocena: 4.0

Nie dajcie się zwieść artowi – ten duch nie ma latania. Ta karta sprawdzi się w każdym niebieskim decku, a szczególnie dobry będzie w UB i UG. W late game możemy dobierać więcej kart przez combo z Tolarian Krakenem.


Jeskai Elder
Ocena: 3.5

UR może poszczycić się naprawdę solidnymi two-dropami, co może oznaczać, że będzie to jeden z najlepszych agresywnych decków formatu i zmiażdży inne przez mocne tempo zagrania. Jeskai Elder bardzo dobrze atakuje w 2 i 3 dropy, a jego umiejętność pozwoli nam odfiltrować niepotrzebne lądy z ręki.


Keen Glidemaster
Ocena: 3.0

Solidny Coral Merfolk, którego umiejętność w late game wygra nam niejedną grę.


Library Larcenist
Ocena: 1.5

Chump atak w zamian za jedną kartę to kiepski deal. Jest kilka sposobów, żeby dać mu flying, ale to nie poprawia jego fatalnego stosunku statystyk do kosztu.


Lofty Denial
Ocena: 1.5

W dobrze złożonych UW latakach będzie dobrym tempo zagraniem, ale do pozostałych niebieskich decków raczej się nie zmieści.


Miscast
Ocena: 0.5

Widzę to jako opcję side’ową na decki z dużą ilością removalu na instancie i sorcery.


Mistral Singer
Ocena: 3.0

Wind Drake zawsze znajdzie dla siebie miejsce w mojej talii, tym bardziej, kiedy dodano do niego zdolność prowess.


Opt
Ocena: 2.5

Być może UR będzie chciał je brać wyżej niż Frantic Inventory, ze względu na stuprocentową różnicę w koszcie mana. W pozostałych niebieskich deckach jest bardzo dobrym fillerem, bo pozwala na wirtualne zmniejszenie rozmiaru decku i kopanie się po najmocniejsze karty.


Pursued Whale
Ocena: 4.5

Jeden z najlepszych celów dla UB Reanimatora i prawdziwy król wód. Jeśli tylko możemy pozwolić sobie na przyjmowanie jednego obrażenia co turę, to z jego pomocą w kilka tur pozbędziemy się całego stołu przeciwnika.


Rain of Revelation
Ocena: 2.0

Niebieski kolor ma naprawdę sporo sposobów na dobranie ekstra kart, a to kolejny z nich. Dobrze współgra z Capture Sphere, bo daje nam dwie opcje na zagranie w turze przeciwnika. To czy będzie wysokim pickiem zależy od tego, jaka będzie szybkość formatu i czy tańsze źródła CA nie będą po prostu lepsze ze względu na mniejszą stratę tempa.


Read the Tides
Ocena: 1.5

Drogo i na sorcery speedzie, raczej podziękuję poza sealed deckiem.


Rewind
Ocena: 1.5

Mam wrażenie, że Teferi’s Tutelage tworzy ukryty, piąty niebieski archetypy – Mono U lub Ux Mill, w którym Rewind będzie spisywał się bardzo dobrze, gdyż pozwoli nam pozbyc się zagrożenia i jednocześnie umożliwi zagranie kolejnego draw spella w turez przeciwnika. Poza tym granie kontrą za 4 w limited to kiepski pomysł.


Riddleform
Ocena: 3.5

Rewelacyjny two-drop do URa i raczej tylko do URa. Jak już wcześniej pisałem, deck ten wygląda na taki z krzywą skoncentrowaną na stworach za 2 i 3 mana, a gdy dojdzie do tego wsparcie cantripów, to możemy zejść do 15-16 landów.


Roaming Ghostlight
Ocena: 3.0

Dobry curve-topper do każdego niebieskiego decku.


Rookie Mistake
Ocena: 1.5

Sztuczka użyteczna głównie tylko wtedy, kiedy przecwinik deklaruje chęć wymiany, to kiepska sztuczka.


Rousing Read
Ocena: 2.0

Aury bardzo rzadko są na tyle dobre, żeby zapewnić sobie grywalność, ale Rousing Read bardzo dobrze się cantripuje i może być szczególnie dobry w UG, gdzie łatwo stworzymy dużą, latającą bestię.


Sanctum of Calm Waters
Ocena: 1.5

Trudno oszacować siłę talii 5C Sanctum, ale wierzę, że ze względu na 10 dual landów na commonie jest to grywalna strategia, która wymaga rozegrania nią kilku turniejów, żeby poznać optymalny build i właściwy pick order.

Poza tym to kiepski pomysł na czwartą turę, choć w parze z czarnym Sanctum tworzy jakiś plan na stabilizację i dociągnięcie bomb i removalu.


See the Truth
Ocena: 1.5

W limited jest słabą wersją Anticipate. Jeżeli się nie mylę, to tylko Chandra i Furious Rise dają nam opcję na upgrade do czaru, który dobiera trzy karty niczym jeden z oryginalnych elementów Power 9, Ancestral Recall.


Shacklegeist
Ocena: 3.5

Ot, Vaporkin z dodatkowym punktem wytrzymałości. Wątpię, żebyśmy byli w stanie często używać ostatniej zdolności.


Shipwreck Dowser
Ocena: 3.5

Jeżeli celujecie w bardziej kontrolną, niż agresywną wersję talii UR Spells, to ten merfolk będzie doskonałym pickiem.


Spined Megalodon
Ocena: 2.5

Wysoki koszt jest rekompensowany przez miks świetnych statystyk i hexproofa. Megalodon spisze się dobrze jako cel do wskrzeszenia z naszego grobu, a także powinien stworzyć dwu-, trzyturowy clock, jeśli założymy mu aurę z lataniem opisaną kilka pozycji wyżej.


Stormwing Entity
Ocena: 4.0

W UR nie jest trudno zrobić z niego rewelacyjnego three dropa, wystarczy mieć w decku odpowiednią ilosć Optów i Crash Through.


Sublime Epiphany
Ocena: 4.5

Wydaje mi się, że często zrobimy tą kartą nawet 4 za 1, co jest potężnym efektem jak na pojedyńczą kartę. Pięknie wchodzi w krzywą z Shipwreck Dowserem, który jest idealnym celem do klonowania, bo po rozpatrzeniu tego zaklęcia, gdy token położy swój trigger na stos, Sublime Epiphany będzie w grobie i będziemy mogli wrócić je na rękę, tworząc w ten sposób pętlę nie do przejścia.


Teferi, Master of Time
Ocena: 4.0

Dwa lootingi na cykl to dobra zdolność, a wyfazowanie stworków przeciwnika jest jakąś formą bronienia się. Mimo wszystko nowy Teferi nie ma zbyt dużego wpływu na stół i nie wygra gry sam, ale jest bardzo mocnym narzędziem.


Teferi’s Ageless Insight
Ocena: 0.5

W wolniejszych matchupach może być bombą i gwoździem do trumny po zagranym w trzeciej turze Teferi’s Tutelage, ale ja tu widzę zmarnowaną czwartą turę. Unikałbym grania w mainie, chyba że uda nam się złożyć perfekcyjny Tutelage Mill.


Teferi’s Protege
Ocena: 2.0

Drogi looter z drogą aktywacją, ale za to skutecznie broni nas przed miśkami 2/2.


Teferi’s Tutelage
Ocena: 3.5

Mill stał sę keywordem! A jednocześnie dostaliśmy kartę, wokół której można zbudować cały deck i bardzo chętnie tego spróbuję, bo wydaje mi się, że z tą ilością card drawu, która jest dostępna w Core 2021, będzie można wygrać drafta bez żadnego ataku.


Tide Skimmer
Ocena: 3.5

Potrzebuje kolegi do odpalenia zdolności, ale jeśli będziemy mogli atakować nimi co turę, to szybko zasypiemy przeciwnika naszym card advantage.


Tolarian Kraken
Ocena: 4.0

Myślę, że to najlepszy niebieski uncommon i na myśl przywodzi mi Archipelagore z Ikorii. Dobre ciało do obrony i ataku w połączeniu ze zdolnośćią, którą mozemy odpalać nawet kilka razy na turę konstruując lethal ataki lub uniemożliwając je przecwinikowi.


Tome Anima
Ocena: 2.5

3/3 unblockable za 4 brzmi nieźle, ale czasami będzie tylko niebieskim Hill Giantem.


Unsubstinate
Ocena: 3.0

Uniwersalny tempo play, który znajdzie dla siebie miejsce w każdym niebieskim decku.


Vodalian Arcanist
Ocena: 1.0

W Dominarii pozwalał zagrać Fight with Fire z kickerem o turę wcześniej, ale nawet mimo tego traktono go raczej jako fillera. Tutaj powinno być podobnie.


Waker of Waves
Ocena: 3.5

Wow! Waker of Waves aż krzyczy „jestem kartą do UB Reanimatora”, choć nawet w jakiejś rampie jego zdolność zmniejszająca stwory przeciwnika będzie nie bez znaczenia.


Wall of Runes
Ocena: 1.0

Być może jej obecność będzie istotna w obronie naszego życia, kiedy będziemy zagrywać lataki i przejmować kontrolę nad przestworzami, ale bardziej wygląda na zmarnowany slot w decku.


Wishcoin Crab
Ocena: 1.5

Blokuje nawet klocki z 4 punktami siły, ale powinniśmy znaleźć lepsze four-dropy do naszej talii.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Colorless i multicolor

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!