Golos Stax – deck tech i sideboard guide

Michał Lorenc30.04.2020Czas czytania: 6 minut(y)

Po kilku miesiącach zagrywania Oko w drugiej turze postanowiłem urozmaicić sobie trochę grę w Magic: The Gathering.  Złożyłem na szybko talię Ravager Shops i odpaliłem niedzielny Vintage Challenge. W pierwszej grze zagrałem Mishra’s Workshop i Trinisphere. Przeciwnik poddał się. Kiedy w drugiej grze zobaczyłem kolosa 11/11, który wyskoczył z Tinkera, zrozumiałem, że znalazłem swój nowy dom.

W tym artykule chcę opisać deck Golos Stax oraz przedstawić jak wygląda gra competetive Vintage na platformie Magic: Online. Drogi czytelniku, nawet jeżeli nie interesuję Cię karty wydrukowane przed 2019 rokiem to zapewniam, że zabiorę Cię na piękną przygodę.

Golos Stax to prison deck wykorzystujący kartę Mishra’s Workshop do szybkiego zagrywania artefaktów, aby przeszkodzić przeciwnikowi w realizowaniu jego planu. W formacie, w którym wszyscy stawiają na jedną kartę, szybki Null Rod lub Sphere of Resistence może dać nam łatwe zwycięstwo.

Spis i wybór kart

Power nine i akceleracja

1 Black Lotus
1 Mox Emerald
1 Mox Jet
1 Mox Pearl
1 Mox Ruby
1 Mox Sapphire
1 Mana Crypt
0-1 Mana Vault
1 Sol Ring
4 Mishra’s Workshop
4 Ancient Tomb
1 Tolarian Academy

Mishra’s Workshop jest najważniejszą kartą w talii i razem z artefaktami uruchamia nasze najsilniejsze rozdania, takie jak pierwszoturowe Golos, Lodestone Golem, Trinisphere lub kombinacja dwóch kart spośród Sorcerous Spyglass, Null Rod, Sphere of Resistance.

Mana Crypt nie pasuje do strategii prison i bardzo często pojawia się sytuacja, kiedy  przeciwnik nie może nic zagrywać, a mimo to po kilku aktywacjach Ancient Tomb popartych uderzeniem z krypty przegramy grę. Należy pamiętać, że nasze karty mają symetryczne efekty i przy Null Rodzie i kilku Sphere of Resistance możemy nie zdążyć znaleźć i zagrać Karn/Smokestack, aby pozbyć się uciążliwego artefaktu.

Wincony

4 Golos, Tireless Pilgrim
0-1 Sundering Titan
1 SmokestackSmokestack z Crucible of Worlds oraz Tytan dają nam dostęp do unikalnych efektów, które pozwalają wygrać nawet przy bardzo skomplikowanej sytuacji na stole. Kiedy trafimy na upartego gracza, który bez lądów dalej nie potrafi złożyć broni, możemy liczyć na Golosa.

Utility land

1-2 Inventors’ Fair
1 Buried Ruin
1 Karakas
1 The Tabernacle at Pendrell Vale
0-1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
0-1 Wastes
4 Wasteland
1 Strip Mine

Głównym zadaniem naszego bohatera nie będzie jednak atakowanie. Spośród landów na tej liście na pewno znajdziemy coś, żeby popsuć humor przeciwnikowi. Należy starannie planować, co chcemy zrobić, ponieważ wyszukany ląd wejdzie do gry tapnięty, a w tym formacie dużo może się zmienić w ciągu jednej tury. Jeżeli nie spodziewamy się removalu, to Karakas pozwala cofać Golosa, dając niekończące się value. Inventor’s Fair jest bezpieczniejszym wyborem i pozwoli znaleźć efekt, który najlepiej odpowie na prezentowane zagrożenia. Jeżeli mamy już dostęp do Crucible of Worlds, możemy odciąć przeciwnika od lądów za pomocą Strip Mine albo rozbudować swój manabase łapiąc Tolarian Academy.

Tax

4 Sphere of Resistance
1 Trinisphere
1 Chalice of the Void
1 God-Pharaoh’s Statue
1 Lodestone Golem
1 Thorn of Amethyst
3 Sorcerous Spyglass

Na szczęście nie wszyscy magowie mają dostęp do lądu dającego 3 mana i trzeba to wykorzystać. Symetryczny efekt Sphere of Resistance, Trinisphere, Thorn of Amethyst i Chalice’a będzię przeszkadzał dużo bardziej po drugiej stronie stołu i pozwoli nam doprowadzić do sytuacji, kiedy talia przeciwnika przestanie funkcjonować. Sorcerous Spyglass możemy zagrywać jako odpowiedź na planeswalkerów (Oko, Dack Fayden, Wrenn and Six) ale też w pierwszej turze aby wyłączyć fetchland przeciwnika. Nic nie cieszy tak bardzo jak nazwanie Scalding Tarna, kiedy przeciwnik zdecydował się na zatrzymanie ręki z jednym landem i Ancestral Recall .

Engine

0-1 Bottled Cloister
3-4 Crucible of Worlds
1 Mystic Forge

Możliwość zagrywania landów z grobu wykorzystujemy zarówno do obrony naszego manabase, jak i ofensywnie, w połączeniu z Wastelandem i Strip Mine. Wracanie Inventor’s Fair lub Buried Ruin pozwoli nam rozbudować stół kolejnymi artefaktami. Bottled Cloister i Mystic Forge to świetne karty, które bez żadnej pomocy dają nam olbrzymią przewagę.

Artifact hate

1 Karn, the Great Creator
3 Null RodNull Rod może nie wygląda najlepiej w decku z czterdziestoma artefaktami, ale jest niezbędny do całkowitego pozbawienia opcji naszych przeciwników. Talie Paradoxical Outcome i Tendrils Storm potrafią wygrywać bez lądów i wykorzystują swoje artefakty dużo lepiej od nas. Podobnie klasyczny Shops z Ravagerami i Ballistami.

Gramy Karnem głównie dla jego pasywnej umiejętności i nie warto budować sideboardu specjalnie pod jedną nietutorowalną kartę w mainie. Jest jednym z naszych najsilniejszych zagrożeń, nawet jeżeli nie możemy zagrać go z Workshopa.

Creature control

0-2 Duplicant
1-2 Ensnaring Bridge

Naszym głównym sposobem na potwory jest Golos znajdujący Tabernacle. Duplicant jest naszą jedyną odpowiedzią na Collectors Ouphe i Deathrite Shamana, które są dużym problemem, jednak cały czas zastanawiam się, czy warto grać removalem za 6 na stwory o koszcie 1 i 2 mana.

Sideboard

3 Dismember
1-2 Ensnaring Bridge
3-4 Grafdigger’s Cage
0-1 Null Rod
0-4 Relic of Progenitus
3 Witchbane Orb

Zanim przejdę do opisu matchupów i tego, jak chcemy korzystać z sideboard, spotykając najbardziej popularne konstrukcje format, chcę krótko opisać, jakimi prawami rządzą się ligi Vintage na Magic Online. Pierwsze, co zauważymy zapisując się do ligi, to to, że gra tylko ok 100 osób. Jest to bardzo mała pula graczy w porównaniu do pioneera i moderna, gdzie mamy aktywnych ok 1500 potencjalnych przeciwników.

Będziemy trafiać ludzi, którzy grają tylko Dredgem, tylko Ravager Shopsem lub tylko UB Ninjami. Po jakimś czasie poznamy większość regularnych graczy i to, jakie decki lubią pilotować. Będziemy trafiać tego samego przeciwnika 3 razy podczas ligi, a w trzecim meczu, kiedy znajdziemy już dobrą rękę na jego Storma, przeciwnik rozpocznie od Mishra’s Workshop. Przebiegli niebiescy magowie będą zmieniać między ligami swoje wincony z Planeswalkerów na Dreadhorde Arcanist, co bardzo wpływa na to, jak chcemy używać naszego sideboardu.

W formacie, w którym można przegrać w pierwszej turze, możemy równie szybko zmusić naszego przeciwnika do poddania się. Jeżeli spotkaliśmy go wcześniej, to informacja o tym, czym gra, będzie bardzo istotna w drugiej grze.

Sideboard Guide

Vs Ravager Shops

Mishra’s Workshop ma jedną wadę. Nie pozwala płacić za stwory pod Tabernacle. Przeciwnik będzie nam bardzo przeszkadzał swoimi Wastelandami i Sferami, ale zagranie Golosa prawie zawsze zwycięży grę. Należy agresywnie mulliganować się do ręki, która pozwoli przywołać go jak najszybciej.

IN: 3 Dismember, 1 Ensnaring Bridge, 1 Null Rod
OUT NA DRAW: 1 Thorn of Amethyst, 1 Chalice of the Void, 1 Mystic Forge, 2 Sphere of Resistance
OUT NA PLAY: 1 Thorn of Amethyst, 3 Sorcerous Spyglass, 1 Mystic Forge

Vs Paradoxical Outcome

Najbardziej popularny combo deck i niebieski deck formatu. Staramy się ograniczyć zasoby przeciwnika, aby nie mógł zagrać tytułowej karty. W grach po SB musimy być przygotowani na Hurkyl’s Recall (Witchbane Orb) oraz Blightsteel Colossusa (zostawiamy 1 Ensnaring Bridge)

IN 1 Null Rod, 3 Witchbane Orb
OUT 2 Duplicant, 1 Tabernacle, 1 Sorcerous Spyglass

Vs Jeskai Xerox

Przeciwnik musi grać naszą grę, bo kombinacja presji, Dack Fayden i Shattering Spree/ By Force bardzo łatwo wymknie się spod kontroli. Jeżeli zagrywane są 2+ mana Preordainy i nie pozwalamy na wejście planeswalkera, będzie nam łatwo zapanować nad stołem.

OUT 3 Null Rod, 1 Ensnaring Bridge. 1 Karn

IN 3 Relic of Progenitus, 3 Dismember

Vs Dredge

Już jeden efekt Sphere of Resistance zapewnia, że przeciwnik nie zagra żadnego czaru. 5 Wastelandów i 3 Spyglassy odcinają od umiejętności Bazaru. Golos po Tabernacle i już wiemy, że nic poza Ichoridem nie zaatakuje. Niestety w praktyce nie wygląda to tak łatwo, ale w połączeniu z sideboardem mamy narzędzia, aby pokonać najbardziej znienawidzony archetyp w MTG.

IN 1 Tormod’s Crypt, 3 Graffdigger’s Cage, 3 Relic, 1 Ensnaring Bridge
OUT 3 Null Rod, 2 Duplicant, 1 Karn, 1 Chalice, 1 Smokestack

Vs BUG Midrange

Według mnie to nasz najgorszy matchup. Deathrite Shaman zatrzymuje Crucible of Worlds i pozwala łatwiej wyjść z naszego locka, dając im manę. Oko, Ouphe, Assasin’s Trophy i Force of Vigor to doskonałe odpowiedzi na naszą strategię. Będzie nam bardzo ciężko powstrzymać przecwnika przed zagrywaniem czarów. Nasza najpewniejsza droga do zwycięstwa to interakcja z SB i Golos poparty Sundering Tytanem.

IN 3 Dismember, 3 Relic of Progenitus
OUT 3 Null Rod, 1 Ensnaring Bridge, 2 Crucible of Worlds

Vs Dark Petition Storm

Bardzo podobnie jak przeciwko talii Paradoxical Outcome możemy nie dożyć naszej pierwszej tury. Na nasze szczęście Duress i Tendrils of Agony są mniejszym problemem niż Force of Will i Monastery Mentor, szczególnie w grach po SB, kiedy mamy dostęp do Witchbane Orb.

IN 3 Cage, 1 Null Rod, 3 Witchbane Orb
OUT 2 Duplicant, 1 Ensnaring Bridge, 1 Tabernacle, 1 Smokestack

Podsumowanie

Od tego pisania nie mogę się już doczekać żeby dołączyć do następnej ligi! Przyznam się, że format który niesłusznie słynie z T1 killi nauczył mnie najwięcej o MTG od bardzo dawna. Wysoki poziom przeciwników na Modo i różnorodne metagame sprawiają, że granie nigdy się nie nudzi. Polecam wypróbować go każdemu, kto lubi nowe wyzwania, jak i tym, którzy mają sentyment do starych kart. Pozdrawiam i do zobaczenia przy stołach!

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!