Share

Grixis Death’s Shadow – deck tech i sideboard guide

Alan Andrzejewski16.02.2022Czas czytania: 7 minut(y)

Witam w kolejnym deckguide. Po Hammerze i MurkTide nadszedł czas na GDS, czyli Grixis Death’s Shadow. Przed Mistrzostwami Polski 2022 planuję jeszcze napisać coś o RW Burnie, by pomóc Wam w wyborze decku na turniej.

Grixis Death’s Shadow jest deckiem dość specyficznym, jeśli chodzi o styl gry, gdyż premiuje niestandardowe zagrania. W grze MtG zazwyczaj staramy się zminimalizować tracone punkty życia, tutaj dość często sami zadajemy sobie duże ilości obrażeń. Ten deck to midrange, który w początkowej fazie gry chce się wymieniać z przeciwnikiem jeden za jeden. Robi to za pomocą discardu i removalu, by w poźniejszej fazie* wygrać za pomocą card advantageExpressive Iteration oraz Lurrus of the Dream-Den. Bycie midrange oznacza też, że adaptujemy się do tego, co gra nasz przeciwnik. W MU vs kontrola, to my jesteśmy agresorem, z kolei w MU vs agresywny deck jesteśmy kontrolą (lub ścigamy się, jak dwa agresywne decki). O tym, jaką rolę przyjmujemy w jakim meczu napiszę więcej w części o sideboardowaniu.

*Grixis Death’s Shadow to deck, który płaci życiem swego pilota za to, by jego late game (teoretycznie to moment, w którym zagrywamy drogie = duże w statystykach stwory) nastąpił jak najszybciej. Skraca przez to czas rozgrywki. Gdy my już jesteśmy w późniejszej fazie gry, przeciwnik jest najczęściej w początkowej, co pozwala nam wygrać grę.

  1. Spis talii
  2. Wybór kart
    1. Manabase
    2. Stwory
    3. Discard
    4. Removal
    5. Card Advantage
  3. Sideboard guide

Spis talii

Companion (1)
Lurrus of the Dream-Den

Creatures (14)
Kroxa, Titan of Death’s Hunger
Dragon’s Rage Channeler
Ragavan, Nimble Pilferer
Death’s Shadow

Spells (27)
Mishra’s Bauble
Unholy Heat
Dress Down
Drown in the Loch
Expressive Iteration
Fatal Push
Inquisition of Kozilek
Thoughtseize
Kolaghan’s Command
Lightning Bolt
Lands (19)
Snow-Covered Mountain
Snow-Covered Swamp
Scalding Tarn
Bloodstained Mire
Polluted Delta
Steam Vents
Blood Crypt
Watery Grave

Sideboard (14)
Alpine Moon
Engineered Explosives
Kolaghan’s Command
Nihil Spellbomb
Pyrite Spellbomb
Spell Pierce
Tourach, Dread Cantor
Terminate

Wybór kart

Większość kart z MH2 omówiłem już indywidualnie w artykule o MurkTide, dlatego teraz skupię się na unikalnych kartonikach dla tego decku.

Manabase

Zaczniemy od manabase: jedenaście fetchy, sześć duali oraz dwa basic landy. Z  wszystkich decków w modernie, używanie fetchy w Grixis Death’s Shadow jest najbardziej skomplikowane.

  • Praktycznie nigdy nie chcemy odpalić fetcha w EOT przeciwnika i znaleźć stapowanego duala.
  • Bloodstained Mire to nasz najlepszy fetch. Szuka po dwa basic landy, więc używamy go jako ostatniego.
  • Fetche zawsze gramy przed combatem.
  • Jeżeli nie planujemy użyć many, nie odpalamy fetcha. Nie odpalony fetch daje nam dużo opcji:
    •  reprezentuje możliwość podpakowania Death’s Shadow. Możliwość to ważne słowo. Mając np.: dwie Polluted Delta w stole reprezentujemy +6/+6 dla DS, co nie znaczy, że to zrobimy. Zmuszamy jednak przeciwnika do grania tak, jakbyśmy mogli to zrobić.
    • Mishra’s Bauble umożliwia nam podejrzenie, co mamy na czubie talii. Gdy nie chcemy dobrać tej karty – odpalamy fetcha.
    •  Revolt na Fatal Push.

Stwory

Death’s Shadow

Karta na tyle dobra i unikatowa, że firmuje swym imieniem cały deck. Wykorzystujemy naszą pulę życia, by szybko zagrywać DS. Zejście do odpowiednio niskiego poziomu życia, by uzyskać dużego stwora jest w obecnym modernie korzystne, gdyż:

  • Nie ma zbyt dużo stworów, które korzystnie wymieniają się z DS w combacie.
  • Jest bardzo mało decków grających dużą ilością pocisków, które można wycelować w gracza. Unholy Heat jest po prostu zbyt dobry, by nim nie grać. Przez to często brakuje miejsca na inny burn.
  • Jest bardzo mało decków, które idą szeroko, lub mają stwory z lataniem (np.: Elfy, Gobliny, czy Humany). Z tymi taliami mielibyśmy problem by przebić się, lub wyblokować wszystko. Korzystamy na popularności karty Fury, która wyparła takie strategie z meta.

Kroxa, Titan of Death’s Hunger

Grixis Death’s Shadow dość łatwo zapełnia sobie grób. Nie mamy żadnych innych czarów z escape, ani delve. Dzięki temu, granie Kroxą przychodzi nam dość naturalnie. Jest to bardzo dobra karta w mirrorach RBx decków. Dzięki ETB oraz temu, że często trzeba ją zabić więcej niż raz, staje się mocnym filarem talii.

Discard

4 Thoughtseize

2 Inquisition of Kozilek

Grixis Death’s Shadow jest najlepszym Thoughtseize deckiem w modernie. Dzięki Death’s Shadow stracone dwa punkty życia są tak naprawdę bonusem. Używamy dwa razy Inquisition of Kozilek, bo nie możemy grać więcej, niż cztery Thoughtseize. Potrzebujemy natomiast pewnej ilości discardu. Wybierając kartę, którą ma odrzucić przeciwnik należy pamiętać, że discard sam z siebie nie wygrywa gry. Służy temu, żeby dać wystarczająco czasu, by nasze stwory to zrobiły.

Thoughtseize - card in Grixis Death's Shadow decklist

Removal

4 Unholy Heat

1 Lightning Bolt

1 Fatal Push

Unholy Heat jest najlepszym removalem za jeden mana dostępnym w kolorach Grixis. Obecność jednego Fatal Pusha wynika z obecnej popularności Hammera i Grixis Death’s Shadow’a w meta. Fatal Push to karta dobra w mirrorze. Bolt nigdy nie jest zły. Należy pamiętać, że w nieinteraktywnych grach (Amulet / Tron) możemy celować Boltem w siebie. Dzięki temu zagramy szybciej Death’s Shadowa.

Card Advantage

4 Expressive Iteration

4 Mishra’s Bauble

2 Dress Down

Iteracja to najlepsza wariacja na temat Divination w historii MtG. O tym, jak ją optymalnie zagrywać i o sztuczkach z bąbelkiem pisałem w guidzie do MurkTide. Dress Down ma dwa zastosowania:

1 Kolaghan’s Command

1 Lurrus of the Dream-Den

Kolaghan’s Commandem prawie zawsze zrobimy wymianę dwa za jeden. W modernie popularne są artefakty, na które Command stanowi mocną kontrę. Karta ta jest również polisą ubezpieczoniową, gdyby nasz Lurrus of the Dream-Den zginął za szybko. Skoro już o kocie mowa, Lurrus of the Dream-Den jest najlepszą kartą w modernie, do której dostęp mamy zawsze i za jedyne trzy mana. Jedyne ograniczenie, jakie nam narzuca, to złożenie decka w lepszy sposób – czyli bez drogich permanentów.

4 Drown in the Loch

Removal i kontra w jednym. Ze względu na modalność oraz przystępniejszy koszt, jest to lepszy Counterspell w tym decku. Karta ma zadanie podobne do discardu. Ma dać nam czas, byśmy wygrali swoimi stworkami. Musimy pamiętać, że Grixis Death’s Shadow to nie kontrola i nie jesteśmy w stanie skontrować wszystkich czarów przeciwnika. Jednocześnie potrafi to być dość frustrująca karta przeciwko deckom, które posiadają zagrożenia o wysokim koszcie (Murktide Regent), lub nie zagrywają dużej ilości spelli we wczesnej fazie gry.

Sideboard Guide

Mirror | Hammertime | 4$ Yorion / Money Tribal | MurkTide | Nosorożce | Burn | Jund Saga | Amulet | Yawgmoth | Mill | UW Skontruję i Pomyślę Control | Living End

Mirror

Hammertime

MU, w którym Grixis Death’s Shadow jest kontrolą. Staramy się nie wytapować na głupoty, by nie zginąć od jakichś topdecków.

$4 Yorion / Money Tribal

Generalnie jest to w miarę dobry MU. Jest to klasyczny przypadek, gdzie mamy słabo przeciwko jednej karcie z decku, lecz poza tym jest dobrze. Należy tylko pamiętać, by nie dopuścić do sytuacji, gdy mamy dwa Death’s Shadowy w stole i nie skontrujemy Solitude przeciwnika.

MurkTide

Moim skromnym zdaniem jest to niekorzystny matchup. Sam Murktide Regent sprawia nam wiele problemów g1. Gdy jest większy niż 6/6, jest praktycznie nie do zabicia (dobrzy gracze grają naokoło Drown in the Loch). Z niekorzystnego MU zmienia się w bardzo słaby, gdy grają wersją z Archmage’s Charm. Można też spróbować bardziej ambitnego sidowania, czyli:

Nosorożce

MU z tych łatwych. Mamy kontry, discard, dużego Death’s Shadowa, blokującego nosorożce i Ragavan, Nimble Pilferera, na którego nie mają dużej ilości tanich odpowiedzi.

Burn

Tutaj Grixis Death’s Shadow również jest kontrolą. Ponoć jest to matchup, w którym lepszy gracz wygrywa. Z mojego doświadczenia jest to bardzo wyrównany MU, który sprowadza się do tego, czy burn dobierze z czuba ostatnie spalenie, i czy mamy na nie kontrę. W tym MU szukamy stapowanych duali i basiców – staramy się ograniczyć liczbę obrażeń, które przyjmujemy. By wygrać, Burn musi i tak rzucać w nas lasery, a wtedy możemy grać Death’s Shadow.

Jund Saga

Wyrównany MU, taki prawie mirror. Z tym, że nasze Death’s Shadowy przeżywają ich Unholy Heaty, a nasze Unholy Heaty zabijają ich Tarmogoyfy.

Amulet

Problemem jest to, że Amulet nie kładzie zbyt dużej ilości kart do grobu, więc Drown in the Loch jest martwy. Dość często Kroxa, Titan of Death’s Hunger jest zbyt wolna. Z Alpine Moon nazywamy najczęściej Valakut, the Molten Pinnacle, bądź Urza’s Saga, gdy jest w stole.

Yawgmoth

W miarę dobry MU, gdy uświadomimy sobie, jak bardzo dobrym combo jest Dress Down zagrany w naszym EOT z Lurrus of the Dream-Den. Jestem zwolennikiem agresywnego zabijania mana dorków w początkowej fazie gry i trzymania removalu w ręku na Yawgmotha potem.

Mill

Dobry MU. Kontry staramy się oszczędzać na Tasha’s Hideous Laughter, które przewija nas za za bardzo.

UW Skontruję i Pomyślę Control

Dość problematyczny MU. Rest in Peace, czy Chalice of the Void bardzo utrudniają nam życie, stąd obecność EE po side. Z dobrych wiadomości, gdy wsadzimy Tourach, Dread Cantor z kickerem w stoł, powinno już być łatwo.

Living End

W miarę łatwo. Mamy presję od pierwszej tury w postaci małpy; discard i kontry (czary z suspendem kosztuja zero, więc Drown je zawsze kontruje), a po side – grave hate. Jedyne, na co trzeba uważać, to Grief. Trzeba również pamiętać, że jak próbują grać Violent Outburst w naszej turze, to możemy się spodziewać Force of Negation.

 Jeżeli macie jakieś pytania, piszcie w komentarzach na FB, piszcie na discordzie. Na wszystkie postaram się odpowiedzieć.

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!