Historic – najlepsze talie po Jumpstart: Historic Horizons

Mateusz Borkowicz 29.09.2021 0 komentarzy

Kiedy w lipcu zeszłego roku swoją premierę miał pierwszy Jumpstart, znacząco zmienił on krajobraz metagame w arenowym formacie historic. Powstały z miejsca dominujące format Gobliny, które poza Krenko, Mob Boss i Goblin Chieftain dostały Muxus, Goblin Grandee. Narodziły się niezwykle szybkie i trudne do pokonania w best-of-one Elfy, które uzyskały dostęp do Elvish Archdruid, Allosaurus Shepherd i Craterhoof Behemoth. Dzięki Jumpstartowi stworzone zostały też takie decki jak RB Pyromancer (Young Pyromancer) i UW Aury (Kor Spirtdancer).

Jumpstart wprowadził także wiele narzędzi, które dopiero w niedalekiej przyszłości miały być wykorzystywane przez takie talie, jak UG Paradox Engine, Colorless Ramp, Sultai Ultimatum, Dragonstorm lub Neostorm. Żadna z tych talii nie mogłaby funkcjonować w obecnej (lub ówczesnej) formie bez kart wydanych w Jumpstart, takich jak Chromatic Sphere, Scholar of the Lost Trove, Guardian Idol, czy Dualcaster Mage

Już w trakcie spoilerów Jumpstart: Historic Horizons, można było odnieść wrażenie, że dodatek mocno namiesza w historiku, mimo że power level formatu wzrósł drastycznie w przeciągu ostatniego roku, zwłaszcza za sprawą kolejnych Antologii i Strixhaven: Mystical Archives. Niedługo po premierze dodatku (opóźnionej o dwa tygodnie w stosunku do oryginalnych planów przez problemy z implementacją) okazało się, jak bardzo nowy Jumpstart namieszał w historiku, a namieszał… sporo.

Najlepsze (oraz nieco gorsze) talie formatu

Combo

HeliOak Combo

Collins Mullen, 6-2 na $5K SCG Tour Online Championship Qualifier

Creatures (33)
Elite Spellbinder
Fiend Artisan
Giant Killer
Heliod, Sun-Crowned
Llanowar Elves
Prosperous Innkeeper
Ranger-Captain of Eos
Scurry Oak
Selfless Savior
Skyclave Apparition
Soul Warden

Spells (4)
Collected Company
Lands (23)
Branchloft Pathway
Forest
Lair of the Hydra
Plains
Sunpetal Grove
Temple Garden

Sideboard (15)
Declaration in Stone
Dusk/Dawn
Giant Killer
Guardian of Faith
Remorseful Cleric
Shifting Ceratops
Skyclave Apparition
Vivien, Champion of the Wilds
Yasharn, Implacable Earth

Historikowe GW Collected Company wzbogaciło się o dwie nowe karty: generującego duże value i uprzykrzającego życie graczom kontorli Ranger-Captain of Eos i część nowego combo stanowiącego główny plan talii Scurry Oak. W skrócie combo wygląda następująco:

  1. Musimy z którąś z „Soul Sisters” (Soul Warden, Daxos, Blessed by the Sun, Prosperous Innkeeper), drzewcem (Scurry Oak) i Heliod, Sun-Crowned dostać przynajmniej jeden punkt zdrowia.
  2. Heliod „widzi” lifegain i chce położyć na którymś stworze counter +1/+1.
  3. Kładziemy counter na Scurry Oak.
  4. Drzewiec dostaje counter i kładzie na stół wiewiórkę 1/1.
  5. Soul Sister widzi wchodzącego stwora i chce nam dać życie.
  6. Powtarzamy loop od kroku drugiego.

Z racji tego, że w decku grany jest też playset Collected Company, możliwe jest złożenie całego combo z tylko jednym elementem na polu bitwy. Sama talia też poza combo oferuje agresywny plan atakowania przeciwnika stworkami. To jedynie zwiększa jej grywalność, nawet w formacie o tak wysokim power levelu talii, jakim jest historic.


Vesperlark Combo

Jest to Abzan lub Orzhov combo deck z opcją na killa w trzeciej turze. Wersja splashująca zielony pozwala na granie Collected Company i Fauna Shaman celem szukania brakujących części combo. Jeśli jednak wyegzekwowanie combo nie jest osiągalne, deck potrafi łatwo zmienić plan na atakowanie małymi stworkami, jako że jest wyjątkowo odporny na spot i mass removal. Samo combo składa się z trzech elementów: Vesperlark, Davriel’s Withering i Blood Artist, Cruel Celebrant lub Bastion of Rememberance. Sekwencja wygląda następująco:

  1. Musimy mieć w stole drainera (np. Blood Artist).
  2. Zagrywamy Vesperlark i targetujemy go [/c]Davriel’s Withering[/c] – to czyni go stworem 1/0 niezależnie od strefy, w której się znajduje.
  3. Vesperlark umiera, jako że ma 0 toughnessa.
  4. Umierając, Vesperlark chce wstawić stora o sile 1 lub mniejszej w stole. Jako że jest już w grobie, widzi siebie i możemy go obrać za cel umiejętności.
  5. Vesperlark wraca w stół i od razu umiera, przez co wracamy do punktu czwartego.
  6. Z każdą śmiercią Vesperlarka przeciwnik traci jeden punkt życia.

Wprawne oko zauważy, że jeśli nie mamy drainera w stole i żadnego innego celu dla Vesperlarka, gra zmusi nas do wybierania go w kółko, bez końca, co kończy się remisem. Deck jest zatem w stanie wymusić remis od tury trzeciej (w wersji z zielonym i Llanowar Elves nawet drugiej), co z oczywistych względów spotkało się z wyrazami niezadowolenia ze strony graczy jeszcze przed premierą Jumpstartu.


Tibalt’s Trickery

Zmora trybu best-of-one. Mamy tu ednokartowe combo, które realnie może wygrać już od tury trzeciej. Dzięki Throes of Chaos, której zagranie możemy przyspieszyć o turę przez zdiscardowanie Magma Opus, zawsze znajdziemy Tibalt’s Trickery, którym skontrujemy Throes of Chaos, żeby zagrać jeden z drogich winconów, jak Serra’s Emissary, Ugin, the Spirit Dragon lub Ulamog, the Ceaseless Hunger. Jeśli przeciwnik ma jakąś odpowiedź na zagrane zagrożenie, to nic straconego. Dzięki Retrace można zagrywać Throes of Chaos ponownie, aż do skutku. To deck dla ludzi o mocnych nerwach – dużo mulliganuje i przegrywa niemal z miejsca od Test of Talents i Drannith Magistrate.


Aggro

Mono White Humans

To aktualnie jeden z najsilniejszych agresywnych decków formatu. Dostał aż trzy nowe karty, z których każda jest niezwykle silna: Thalia’s Lieutenant, który najpierw buffuje wszystkie stworki w stole, by później samemu stawać się coraz większym, Ranger-Captain of Eos, o którym opowiedzieliśmy już w części o Heliod CoCo, oraz Esper Sentinel, silny one drop dobierający karty lub taksujący przeciwnika. W połączeniu z innymi taksującymi elementami talii, takimi jak Thalia, Guardian of Thraben i Elite Spellbinder, deck oferuje gameplan zbliżony do tego znanego z modernowych Humanów – interagującego z przeciwnikiem aggro.

RB Madness / Mono Red Hollow One

Deck, który powstał niemal od zera w momencie premiery Jumpstart. Otrzymał masę zabawek, począwszy od Dragon’s Rage Channeler, przez Fiery Temper i Faithless Salvaging, po Rakdos Headliner i Blazing Rootwalla. Po pierwszym tygodniu gracze przerzucili się jednak z wariantu splashującego po czarny kolor na rzecz monoczerwonej wersji z czterema sztukami Seasoned Pyromancer i Hollow One. Talia ma czasem bardzo wybuchowe rozdania i wysoki winrate 54,5%, jednak przez brak konsystencji nie jest na chwilę obecną konstrukcją, którą można zaliczyć do najlepszych w formacie.

Merfolk

Guilherme Merjam, 7-1 na $5K SCG Tour Online Championship Qualifier

Creatures (34)
Glasspool Mimic
Kumena’s Speaker
Master of the Pearl Trident
Merfolk Mistbinder
Merfolk Trickster
Merrow Reejerey
Mistcaller
Shoreline Scout
Silvergill Adept
Svyelun of Sea and Sky

Spells (6)
Collected Company
Spell Pierce
Lands (20)
Barkchannel Pathway
Botanical Sanctum
Breeding Pool
Island
Unclaimed Territory

Sideboard (15)
Aether Gust
Brazen Borrower
Masked Vandal
Mistcaller
Mystical Dispute
Negate
Relic of Progenitus
Savage Swipe
Scavenging Ooze

Merfolki dostały Svyelun of Sea and Sky, Master of the Pearl Trident i wreszcie dobrą (?) jedynkę w postaci Shoreline Scout. Tym samym deck znacząco przyspieszył i zaczął być w historiku czymś więcej niż memem. Wciąż jednak czegoś mu brakuje do miana pretendenta do jednego z najlepszych aggro decków formatu i bez karty pokroju Aether Vial pewnie tak pozostanie jeszcze przez jakiś czas.

Gruul Shamans

Jeszcze jedna nowa konstrukcja, tym razem wykorzystująca Harmonic Prodigy. Poza tym mamy jeszcze Goblin Anarchomancera, który czyni spelle tańszymi, Rage Forgera buffującego całą drużynę i Seasoned Pyromancera, kartę po prostu dobrą, a szczególnie w tandemie z Harmonic Prodigy. Reszta talii nie odbiega znacząco od typowego Gruul Aggro, i wykorzystuje po prostu najsilniejsze midrange’owe karty w swoich kolorach.


Control

Jeskai Control

William Jackson, 6-2 na $5K SCG Tour Online Championship Qualifier

Planeswalkers (5)
Narset, Parter of Veils
Teferi, Hero of Dominaria

Spells (29)
Anger of the Gods
Archmage’s Charm
Baffling End
Commit//Memory
Day of Judgment
Expressive Iteration
Lightning Helix
Memory Lapse
Relic of Progenitus
Search for Azcanta
Shark Typhoon
Wrath of God
Lands (26)
Castle Vantress
Glacial Fortress
Hallowed Fountain
Irrigated Farmland
Island
Raugrin Triome
Sacred Foundry
Steam Vents
Sulfur Falls

Sideboard (15)
Baffling End
Commence the Endgame
Dovin’s Veto
Fry
Mystical Dispute
Narset, Parter of Veils
Portable Hole
Prismari Command
Rest in Peace
Settle the Wreckage

Przed Jumpstart: Historic Horizons był to topowy deck formatu, w najnowszym dodatku dostał zaś dwie bardzo silne karty kontrolne: Archmage’s Charm i Unholy Heat. To tylko umocniło tę kosntrukcję jako jeden z najlepszych decków do wybrania na turniej lub rankedową drabinkę. Wciąż można budować go przy tym na dwa sposoby: albo jako hard control deck z kontrami i planeswalkerami, albo jako kontrolę z combo w postaci Magma Opus i Torrential Gearhulk lub Mizzix’s Mastery.

Jeskai Creativity

Najnowsza wersja URx Creativity combo splashuje biały po Serra’s Emissary i karty kontrolne, takie jak Lightning Helix, sideboardowy Rest in Peace i Teferi, Hero of Dominaria.  W obecnej mecie mało jest talii, które skutecznie potrafią poradzić sobie z czwartoturowym Serra’s Emissary, jeśli tylko pilot odpowiednio zidentyfikuje najważniejszy typ kart u przeciwnika. Poza aniołem, którego deck potrafi bez większych problemów hardcastować, wśród nowych kart zauważyć można Hard Evidence, która znacząco spowalnia grę, co pozwala przeżyć pierwsze tury na aggro i umożliwia wrzucenie Anioła do gry tak wcześnie, jak tura trzecia.


Midrange

GW Enchantress

Ciekawa konstrukcja, w której dobieramy karty za zagrywanie enchantmentów, które stanowią trzon talii. Dzięki Sanctum Weaver każdy enchantment w polu pozwala wygenerować coraz więcej many, dzięki czemu możemy zagrywać więcej enchantmentów, dzięki czemu dobieramy więcej kart, i tak dalej… W obecnej formie jest to jednak niszowy deck i potrzeba dużo czasu (i najpewniej kolejnych kart), abyśmy zaczęli widywać go częściej.

Rakdos Arcanist

Karl Sarap, 5-1 na SCG Tour Online – Satellite #6

Creatures (16)
Dragon’s Rage Channeler
Dreadhorde Arcanist
Kroxa, Titan of Death’s Hunger
Stitcher’s Supplier

Spells (21)
Bone Shards
Claim the Firstborn
Claim/Fame
Faithless Looting
Inquisition of Kozilek
Kolaghan’s Command
Thoughtseize
Unholy Heat
Village Rites
Lands (23)
Blightstep Pathway
Blood Crypt
Den of the Bugbear
Dragonskull Summit
Fabled Passage
Hive of the Eye Tyrant
Mountain
Sacred Foundry
Swamp

Sideboard (15)
Abrade
Bloodchief’s Thirst
Claim the Firstborn
Doom Blade
Duress
Feed the Swarm
Go Blank
Lurrus of the Dream-Den
Necromentia
Soul-Guide Lantern
Witch’s Vengeance

Na koniec klasyczna talia, jeden z silniejszych decków jeszcze przed premierą Strixhaven wraz z Mystical Archives i zbanowanego już Brainstorma. Dreadhorde Arcanist nie umiera od Unholy Heat, pozwala zagrywać nam własne Heaty z grobu, a przy tym skutecznie wykorzystuje jednego z najsilniejszych one dropów współczesnego Magica, Dragon’s Rage Channeler. Największy problem powstrzymujący przebicie się tej konstrukcji do grona topowych decków to Rest in Peace grane w sideboardzie każdej kontroli. 

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *