If you can’t beat them, try harder – czyli jak walczyć z Urza’s Sagą

Jędrek Szmyd12.06.2021Czas czytania: 4 minut(y)

Halko!

Po tygodniu obserwowania moderna po premierze Modern Horizons 2 nie potrzeba eksperckiej znajomości formatu, żeby dostrzec siłę Urza’s Sagi. Na naszym wtorkowym podcaście Sodek na każdym kroku starał się podkreślić, jak słaby jest Counterspell oraz jemu podobne karty przeciwko lądowi, który jest w stanie sam wygenerować solidną pozycję na stole. Mimo tego, że Sodek jest znanym hejterem niebieskich talii i lubi przesadzać, ma trochę racji. Kontry, które tradycyjnie są niezłe w utrzymywaniu stabilnej sytuacji na stole w późniejszych fazach gry, nie są sobie w stanie poradzić z lądem. Czy to oznacza, że nie będę próbował pokonać najnowszego hitu moderna uzbrojony w wyspy i dobre chęci? Oczywiście, że nie. Ale zanim przejdziemy do moich propozycji dla niebieskich magów, mam dla Was jedną decklistę bez ani jednej kropelki:

WG Devoted Druid

Companion (1)
Lurrus of the Dream-Den

Creatures (22)
Birds of Paradise
Devoted Druid
Vizier of Remedies
Giver of Runes
Walking Ballista
Duskwatch Recruiter
Noble Hierarch

Sorceries (8)
Postmortem Lunge
Finale of Devastation

Instants (6)
Eladamri’s Call
Blossoming Defense
Chord of Calling

Artifacts (4)
Mishra’s Bauble
Lands (20)
Windswept Heath
Horizon Canopy
Razorverge Thicket
Temple Garden
Plains
Forest
Misty Rainforest
Verdant Catacombs
Flooded Strand
Wooded Foothills

Sideboard (14)
Veil of Summer
Force of Vigor
Burrenton Forge-Tender
Path to Exile
Scavenging Ooze
Caustic Caterpillar
Spore Frog

Gdybym miał jutro grać turniej moderna o moje życie, to najprawdopodobniej wybrałbym właśnie tę talię. Stabilny trzecioturowy kill w połączeniu z dostępem do potężnych opcji sideboardowych pokroju Force of Vigor sprawia, że Devoted Druid wydaje się idealną bronią do walki z Sagą. Ale nie jestem tu po to, żeby sprzedać Wam jakieś zielone stworki – czas na decki, które nie będą sobie radziły tak dobrze jak Druid przeciwko najnowszemu objawieniu moderna, ale za to będą niebieskie!

Dwoma podejściami, które potencjalnie mają największą szansę sukcesu, są moim zdaniem: a) ignorowanie większości tego, co dzieje się po drugiej stronie stołu i skupienie się na jak najszybszym zabiciu przeciwnika z odrobiną interakcji w kluczowych momentach, oraz b) sięgnięcie po karty, które bardzo wydajnie wykorzystują fakt, że Saga jest enchantmentem, a także często pojawia się w otoczeniu tanich artefaktów. Pozwólcie mi przedstawić moją wizję obu powyższych strategii, zaczynając od pierwszej z wymienionych.

Najlepszą metodą ignorowania sporych rozmiarów konstruktów jest przelecenie nad nimi, co naturalnie kieruje nas w stronę Delvera. Problem z Delverem jest taki, że od wielu lat nie jest on kartą dobrą na miarę moderna. Na szczęście Modern Horizons 2 dało fanom popularnego komara godną następczynię: Dragon’s Rage Channeler. Po zagraniu kilku lig różnymi wariantami agresywnych niebieskich talii jestem przekonany, że DRC jest wszystkim tym, czym Delver był w czasach swojej świetności – szybkim, stabilnym latakiem z 3 powera za 1 mana, który na dodatek świetnie współgra z najlepszym cantripem w formacie – Mishra’s Baublem (dygresja: Delver też gra dobrze z Baublem, ale po pierwsze gorzej niż DRC, a po drugie nie to jest przedmiotem dyskusji). Kolory mają też dostęp do jednych z najlepszych odpowiedzi na Sagę: Blood Moona (który z jakiegoś powodu automatycznie zabija Sagę, tak działają zasady i tyle mniej więcej wiem) oraz Shatterstorma i jemu podobnych efektów. Składając to wszystko do kupy i wspomagając się innym potężnym stworem z MH2, uzyskałem poniższą listę:

UR Delver-less Delver

Creatures (13)
Dragon’s Rage Channeler
Sprite Dragon
Murktide Regent
Brazen Borrower

Sorceries (6)
Serum Visions
Expressive Iteration

Instants (19)
Counterspell
Lightning Bolt
Thought Scour
Spell Snare
Force of Negation
Spell Pierce
Tarfire

Artifacts (4)
Mishra’s Bauble
Lands (18)
Island
Spirebluff Canal
Scalding Tarn
Misty Rainforest
Steam Vents
Mountain

Sideboard (15)
Grafdigger’s Cage
Aether Gust
Mystical Dispute
Pyroclasm
Flame Blitz
Abrade
Blood Moon
Shatterstorm

Wszystkie 13 postaci w talii ma latanie, co wpasowuje się we wcześniej wspomniany plan ignorowania naziemnych stworów. Brazen Borrower może wydawać się dziwnym dodatkiem, ale umiejętność poradzenia sobie z dużymi tokenami przypięta do przyzwoitego lataka powinna się sprawdzić w praktyce. Sideboard jest wypełniony przede wszystkim odpowiedziami na Sagę oraz kupką dobrych kart w kolorach UR, jak to zazwyczaj bywa kiedy format jest nowy i nie do końca wiadomo, jakie talie będą popularne.

Druga opcja, wbrew temu co mówił Mezo na początku XXI wieku, to nie podryw na hip hopowca, a BUG Lurrus. Nature’s Claim powinien być teraz super dobry, ze względu na to że zabija Sagę, konstrukty i jakiekolwiek inne artefakty za okazyjną cenę 1 many. Dodatkowo zielony daje dostęp do kuzyna Shatterstorma, Creeping Corrosion, które można znaleźć przy pomocy Bring to Light, co daje efektywnie 4 lub 5 kopii tego efektu kosztem tylko jednego miejsca w sideboardzie. Ale prawdziwą perełką jest odkopane przez Michaela Jacoba Crime//Punishment, a dokładniej jego druga połówka. Kara pozwala nam za 2 mana poradzić sobie ze niesamowitą ilością obiektów: Urza’s Sagą, Alanem i wszelkimi tokenami, a za 3 mana dodatkowo łapie The Underworld Cookbook i Witch’s Oven, zostawiając nasz stół nietkniętym. Dodatkowo, Lurrus jest świetnym kompanem dla kolejnej karty z MH2 w której pokładam spore nadzieje, Dauthi Voidwalkera. Moje podboje zacząłbym przy pomocy tej listy:

BUG Lurrito

Companion (1)
Lurrus of the Dream-Den

Creatures (8)
Snapcaster Mage
Dauthi Voidwalker
Valki, God of Lies

Sorceries (9)
Abundant Harvest
Bring to Light
Inquisition of Kozilek
Damnation

Instants (16)
Fatal Push
Counterspell
Archmage’s Charm
Cryptic Command
Cling to Dust
Abrupt Decay

Artifacts (4)
Mishra’s Bauble

Enchantment (1)
Seal of Removal
Lands (22)
Polluted Delta
Misty Rainforest
Island
Breeding Pool
Watery Grave
River of Tears
Sunken Ruins
Zagoth Triome
Riptide Laboratory
Swamp
Ketria Triome

Sideboard (14)
Thoughtseize
Aether Gust
Crime/Punishment
Nature’s Claim
Engineered Explosives
Veil of Summer
Go for the Throat
Mystical Dispute
Creeping Corrosion
Dauthi Voidwalker

Czy uważam, że dwie powyższe talie to jedyny sposób na walkę z nowymi graczami w modernie? Absolutnie nie – MH2 dodało do formatu olbrzymią pulę kart, i istnieje jeszcze masa decków, które chciałem sprawdzić a jeszcze nie miałem na to czasu, chociażby Stoneblade, Miracle czy Wróżki. Następne parę tygodni będzie niewątpliwie bardzo ekscytujących, i jestem niezwykle ciekaw tego, jak format zaadaptuje się (bądź nie) do Urza’s Saga.  

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Jędrek Szmyd

W MTG zaczął grać w drugiej klasie szkoły podstawowej, a jego pierwszym sankcjonowanych turniejem był Prerelease Shards of Alara. Do swoich największych magicowych sukcesów może zaliczyć top8 na GP Warszawa 2017 oraz 2 top8 na Mistrzostwach Polski - w 2017 oraz 2018 roku. W życiu pozakarcianym studiuje Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i pracuje w swoim lokalnym sklepie z planszówkami. Oprócz MTG interesuje się także muzyką, League of Legends i koszykówką.