Halko!

Po tygodniu obserwowania moderna po premierze Modern Horizons 2 nie potrzeba eksperckiej znajomości formatu, żeby dostrzec siłę Urza’s Sagi. Na naszym wtorkowym podcaście Sodek na każdym kroku starał się podkreślić, jak słaby jest Counterspell oraz jemu podobne karty przeciwko lądowi, który jest w stanie sam wygenerować solidną pozycję na stole. Mimo tego, że Sodek jest znanym hejterem niebieskich talii i lubi przesadzać, ma trochę racji. Kontry, które tradycyjnie są niezłe w utrzymywaniu stabilnej sytuacji na stole w późniejszych fazach gry, nie są sobie w stanie poradzić z lądem. Czy to oznacza, że nie będę próbował pokonać najnowszego hitu moderna uzbrojony w wyspy i dobre chęci? Oczywiście, że nie. Ale zanim przejdziemy do moich propozycji dla niebieskich magów, mam dla Was jedną decklistę bez ani jednej kropelki:
WG Devoted Druid
Companion (1) 1 Lurrus of the Dream-Den Creatures (22) 4 Birds of Paradise 4 Devoted Druid 4 Vizier of Remedies 4 Giver of Runes 2 Walking Ballista 2 Duskwatch Recruiter 2 Noble Hierarch Sorceries (8) 4 Postmortem Lunge 4 Finale of Devastation Instants (6) 4 Eladamri’s Call 1 Blossoming Defense 1 Chord of Calling Artifacts (4) 4 Mishra’s Bauble | Lands (20) 4 Windswept Heath 3 Horizon Canopy 3 Razorverge Thicket 2 Temple Garden 2 Plains 2 Forest 1 Misty Rainforest 1 Verdant Catacombs 1 Flooded Strand 1 Wooded Foothills Sideboard (14) 3 Veil of Summer 3 Force of Vigor 3 Burrenton Forge-Tender 2 Path to Exile 1 Scavenging Ooze 1 Caustic Caterpillar 1 Spore Frog |
Gdybym miał jutro grać turniej moderna o moje życie, to najprawdopodobniej wybrałbym właśnie tę talię. Stabilny trzecioturowy kill w połączeniu z dostępem do potężnych opcji sideboardowych pokroju Force of Vigor sprawia, że Devoted Druid wydaje się idealną bronią do walki z Sagą. Ale nie jestem tu po to, żeby sprzedać Wam jakieś zielone stworki – czas na decki, które nie będą sobie radziły tak dobrze jak Druid przeciwko najnowszemu objawieniu moderna, ale za to będą niebieskie!
Dwoma podejściami, które potencjalnie mają największą szansę sukcesu, są moim zdaniem: a) ignorowanie większości tego, co dzieje się po drugiej stronie stołu i skupienie się na jak najszybszym zabiciu przeciwnika z odrobiną interakcji w kluczowych momentach, oraz b) sięgnięcie po karty, które bardzo wydajnie wykorzystują fakt, że Saga jest enchantmentem, a także często pojawia się w otoczeniu tanich artefaktów. Pozwólcie mi przedstawić moją wizję obu powyższych strategii, zaczynając od pierwszej z wymienionych.
Najlepszą metodą ignorowania sporych rozmiarów konstruktów jest przelecenie nad nimi, co naturalnie kieruje nas w stronę Delvera. Problem z Delverem jest taki, że od wielu lat nie jest on kartą dobrą na miarę moderna. Na szczęście Modern Horizons 2 dało fanom popularnego komara godną następczynię: Dragon’s Rage Channeler. Po zagraniu kilku lig różnymi wariantami agresywnych niebieskich talii jestem przekonany, że DRC jest wszystkim tym, czym Delver był w czasach swojej świetności – szybkim, stabilnym latakiem z 3 powera za 1 mana, który na dodatek świetnie współgra z najlepszym cantripem w formacie – Mishra’s Baublem (dygresja: Delver też gra dobrze z Baublem, ale po pierwsze gorzej niż DRC, a po drugie nie to jest przedmiotem dyskusji). Kolory mają też dostęp do jednych z najlepszych odpowiedzi na Sagę: Blood Moona (który z jakiegoś powodu automatycznie zabija Sagę, tak działają zasady i tyle mniej więcej wiem) oraz Shatterstorma i jemu podobnych efektów. Składając to wszystko do kupy i wspomagając się innym potężnym stworem z MH2, uzyskałem poniższą listę:
UR Delver-less Delver
Creatures (13) 4 Dragon’s Rage Channeler 4 Sprite Dragon 3 Murktide Regent 2 Brazen Borrower Sorceries (6) 4 Serum Visions 2 Expressive Iteration Instants (19) 4 Counterspell 4 Lightning Bolt 3 Thought Scour 2 Spell Snare 2 Force of Negation 2 Spell Pierce 2 Tarfire Artifacts (4) 4 Mishra’s Bauble | Lands (18) 4 Island 4 Spirebluff Canal 4 Scalding Tarn 3 Misty Rainforest 2 Steam Vents 1 Mountain Sideboard (15) 2 Grafdigger’s Cage 2 Aether Gust 2 Mystical Dispute 1 Pyroclasm 1 Flame Blitz 2 Abrade 3 Blood Moon 2 Shatterstorm |
Wszystkie 13 postaci w talii ma latanie, co wpasowuje się we wcześniej wspomniany plan ignorowania naziemnych stworów. Brazen Borrower może wydawać się dziwnym dodatkiem, ale umiejętność poradzenia sobie z dużymi tokenami przypięta do przyzwoitego lataka powinna się sprawdzić w praktyce. Sideboard jest wypełniony przede wszystkim odpowiedziami na Sagę oraz kupką dobrych kart w kolorach UR, jak to zazwyczaj bywa kiedy format jest nowy i nie do końca wiadomo, jakie talie będą popularne.
Druga opcja, wbrew temu co mówił Mezo na początku XXI wieku, to nie podryw na hip hopowca, a BUG Lurrus. Nature’s Claim powinien być teraz super dobry, ze względu na to że zabija Sagę, konstrukty i jakiekolwiek inne artefakty za okazyjną cenę 1 many. Dodatkowo zielony daje dostęp do kuzyna Shatterstorma, Creeping Corrosion, które można znaleźć przy pomocy Bring to Light, co daje efektywnie 4 lub 5 kopii tego efektu kosztem tylko jednego miejsca w sideboardzie. Ale prawdziwą perełką jest odkopane przez Michaela Jacoba Crime//Punishment, a dokładniej jego druga połówka. Kara pozwala nam za 2 mana poradzić sobie ze niesamowitą ilością obiektów: Urza’s Sagą, Alanem i wszelkimi tokenami, a za 3 mana dodatkowo łapie The Underworld Cookbook i Witch’s Oven, zostawiając nasz stół nietkniętym. Dodatkowo, Lurrus jest świetnym kompanem dla kolejnej karty z MH2 w której pokładam spore nadzieje, Dauthi Voidwalkera. Moje podboje zacząłbym przy pomocy tej listy:
BUG Lurrito
Companion (1) 1 Lurrus of the Dream-Den Creatures (8) 4 Snapcaster Mage 2 Dauthi Voidwalker 2 Valki, God of Lies Sorceries (9) 3 Abundant Harvest 3 Bring to Light 2 Inquisition of Kozilek 1 Damnation Instants (16) 4 Fatal Push 4 Counterspell 4 Archmage’s Charm 2 Cryptic Command 1 Cling to Dust 1 Abrupt Decay Artifacts (4) 4 Mishra’s Bauble Enchantment (1) 1 Seal of Removal | Lands (22) 4 Polluted Delta 4 Misty Rainforest 3 Island 2 Breeding Pool 2 Watery Grave 1 River of Tears 2 Sunken Ruins 1 Zagoth Triome 1 Riptide Laboratory 1 Swamp 1 Ketria Triome Sideboard (14) 2 Thoughtseize 2 Aether Gust 2 Crime/Punishment 2 Nature’s Claim 1 Engineered Explosives 1 Veil of Summer 1 Go for the Throat 1 Mystical Dispute 1 Creeping Corrosion 1 Dauthi Voidwalker |
Czy uważam, że dwie powyższe talie to jedyny sposób na walkę z nowymi graczami w modernie? Absolutnie nie – MH2 dodało do formatu olbrzymią pulę kart, i istnieje jeszcze masa decków, które chciałem sprawdzić a jeszcze nie miałem na to czasu, chociażby Stoneblade, Miracle czy Wróżki. Następne parę tygodni będzie niewątpliwie bardzo ekscytujących, i jestem niezwykle ciekaw tego, jak format zaadaptuje się (bądź nie) do Urza’s Saga.
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!