Skala
5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant.
2.0: Typowy filler.
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.
Blade Banish

Limited: 2.5
Tego typu efekty są dość ryzykowną decyzją w podstawowej czterdziestce talii na drafcie, bo zawsze istnieje szansa na trafienie agresywnej talii z małymi stworkami. Ba, nawet niektóre kontrolne talie jako finisherów używają np. lataków 3/4, a wtedy możemy zginąć z wiecznie martwą kartą na ręce. Co innego w sealedzie, gdzie niemal na pewno nasz przeciwnik będzie grał jakimiś kabanami. Poza tym to set, ktory wynagradza za tworzenie zmutowanych voltronów i poza tym ma trochę kart, które rozdają countery +1/+1, więc możemy spodziewać się, że target znajdziemy trochę częściej niż w innych dodatkach. Duży plus za instant speed oraz exilowanie, które uniemożliwia późniejszą rekrusję.
Checkpoint Officer

Limited: 3.0
Ten taper pokazuje tylko, jak mocną kartą w limited był Giant Killer. Widzieliśmy już taperów z lepszymi kosztami na commonie i choć jest ogromna różnica pomiędzy 1 i 2 mana za tapnięcie, to dalej powinniśmy zmieścić się z innymi spellami w jednej turze z aktywacją. Oficer będzie dobry zarówno w kontrolnych, jak i w agresywnych konstrukcjach, a do tego jest humanem, co odpala kilka synergii w tym secie.
Czy tylko ja widzę Putina na arcie?
Coordinated Charge

Limited: 2.0
Wadą masowych pump spelli jest to, że potrafią nam zalegać na ręce od early game, podczas gdy wolelibyśmy mieć dostęp do kolejnego ciała, które można zagrać na stół. W dodatku robią się clunky w przypadku, gdy dobierzemy więcj niż jeden taki efekt, bo często trudno jest zagrać dwa w jednej turze ze względu na koszt. I tutaj pojawia się duży plus Coordinated Charge’a, czyli modalność – możliwość zcyclowania lub trzymania na ręce, do czasu, gdy będziemy musieli wyporwadzić alpha strike. My o tym decydujemy. Cycling to świetna zdolność i naprawdę cieszę się, ze znowu wróciła do gry po krótkiej przerwie trwającej od Amonkhetu i Hour of Devastation. Cycling naprawdę poprawia jakość gier przez „wygładzanie” drawów, czyli możliwość dokopania się po lądy, removal albo lepsze stwory.
Cubwarden

Limited: 4.0
Pierwsze moje starcie z mechaniką mutate było dla mnie mgliste i niejasne. Po przeczytaniu całego spoilera i głębszej analizie kart z tą mechaniką wiem już jak należy rozpatrywać te karty. Obstawiam, że w zwykłym, nieskoncentrowanym na mechanice mutate decku, gdzieś 3 na 4 razy będziemy zagrywać je jako zwykłe stwory. Powód tego jest taki, że mutate to nie bestow i po przyjęciu removalu obie (lub więcej) części stwora trafiają do grobu, ręki lub na exile. Powoduje to, że w zasadzie można patrzeć na mutanty jak na split karty. Tryb 1 to stwór, tryb 2 to aura. Do tego aura jest o tyle skomplikowana, że nie zawsze będzie zapewniać pozytywny boost statystyk. Taki Cubwarden zagrany za 2WW oprócz stworzenia dwóch tokenów zapewni „nosicielowi” lifelink oraz boost rzędu +2/+4, może +1/+3. Szału nie ma, ale trzeba pamiętać, że kolejna zagrana nakładka z mutatem to kolejne dwa tokeny. Suma sumarum 3/5 z lifelinkiem za 3W to naprawdę solidne statystyki, a możliwość zagranie tego jako aury to dobry bonus. Jest solidnie.
Pamiętajcie też, że nie możemy mutować humanów.
Daysquad Marshal

Limited: 2.5
Hill Giant na sterydach. Tzw. bread and butter decków na tokenach, w których ze względu na masowe dopaki, będzie się dla nas liczyć każde, nawet najmniejsze ciało.Divine Arrow

Limited: 2.5
Ostatni raz widziana w War of the Spark, boska strzała trafia do arsenału planeswalkerów również w Ikorii. Ze względu na obecność w secie również Pacifismu, strzała będzie removalem drugiej kategorii, mimo sporadycznej opcji na 2 za 1 w odpowiedzi na combat tricki przeciwnika.
Drannith Healer

Limited: 3.0
Klasyczny misiek za 2 z upsidem, i to nie byle jakim. W przypadku grywalnych kart cycling naprawdę mocno podnosi ich jakość. Pal licho ten lifegain w Wx Cycling deckach, ale to cycling (agresywnie tani!) Healera jest powodem tak wysokiej noty. W late gamie, kiedy typki 2/2 nie mają już tak dużego znaczenia jak na początku gry, to naprawdę solidna możliwość.
Drannith Magistrate

Limited: 1.5
Tak długo jak desperacko będziesz potrzebować two-dropa, 1/3 human może przydać się w twojej talii. Ale jego textbox w zasadzie mógłby nie istnieć. Ok, czasami zatrzyma temurowe Ultimatum i do tego blokuje zagrywanie companionów, ale to chyba wszystko w tym formacie. Okazjonalna interakcja z erkami i hipsterski zarost to za mało, żeby się nim zachwycać.
Fight as One

Limited: 3.5
Bardzo dobry combat trick! W combacie powinien w miarę często robić 2 za 1, a do tego jest elastyczny i tani, można go zagrywać w celu ochrony stwora przed removalem.
Flourishing Fox

Limited: 3.0
Świetny przykład użycia mechaniki cyclingu. W przeszłości częściej lądowała na drogich stworach, których nie mogliśmy zagrać w early, teraz mamy drugi już przykład taniego stworka z cyclingiem. Naturalnie jest to przykład silnej synergicznej karty, ale prawda jest taka, że w każdym decku chcielibyśmy mieć jak najwięcej cyclingu, bo na każdym etapie gry jest w stanie poprawić zawartość naszej ręki. Pytanie brzmi – jak bardzo będziemy musieli walczyć o karty z cyclingiem z innymi graczami na podzie.
Garrison Cat

Limited: 1.0
Nie jestem fanem tego typu stworków w limited poza setami, gdzie jesteśmy w stanie tworzyć combo arystokratów. W Ikorii się na to nie zanosi.
Helica Glider

Limited: 3.0
Od dziecka mam słabość do lotopałanek, a od kiedy gram limited w Magic the Gathering, mam słabość do lataków 2/2 za 3 mana (tzw. Wind Drake’i). Tutaj nota idzie w górę za modalność i możliwość postawienia na ziemii dobrego blokera. Ponadto jako latak 2/2 będzi bardzo ładnie mutować w inne potworności.
Huntmaster Liger

Limited: 3.5
No i to jest bardzo fajny masowy pump spell dla Wx token decków. Jeżeli będziemy bardzo greedy, to uda nam się dociągnąć do +2/+2, a potem do +3/+3, co przeważnie powinno kończyć gry. Tylko co to kurde jest lygrys?!
Imposing Vantasaur

Limited: 2.0
Duży „roadblock” dla przeciwnika z opcją na cycling na długo zanim doczłapiemy się do szóstej many. Może odgrywać też jakąś rolę w taliach, które korzystają z synergii stworów z mechaniką vigilance. „Keywords matters” to w ogóle jeden z tematów przewodnich Ikorii. O cyclingu już się rozpisałem, ale czuję powinność dodania jeszcze jednej obserwacji. Bardzo pomocne będzie to, że dużo kosztów cyclingu w Ikorii jest bezkolorowych. Oznacza to, że cycling będzie pełnił rolę podobnego spoiwa dla trzykolorowych talii, jakim w Khans of Tarkir były kreatury z morphem.
Keensight Mentor

Limited: 3.0
O wilku mowa. Niby nie robi wrażenia, bo ma kiepskie statystyki i jest wolny, ale jeśli tylko posiedzi dłużej na battlefieldzie, to potrafi wyhodować niezłego potwora. Albo więcej, bo świetnie skaluje się z każdym kolejnym czujnym stworem.
Lavabrink Venturer

Limited: 4.0
To karta, która wynagradza znajomość formatu i kosztów mana removalu dostępnego dla naszego przeciwnika. Przypomina też mojego ukochanego/znienawidzonego Haktosa, który był dużo bardziej losowy. Tutaj losowość polega na tym, że czasami bardzo uwalimy naszego przeciwnika, a czasami w ogóle. Wszystko zależy od tego, co przeciwnik ma na ręce i stole i czy jesteśmy w stanie tak nim wymanewrować, żeby został na stole np. bez parzystych kosztów. To może prowadzić do ciekawych gier.
Light of Hope

Limited: 1.5
To jest enchantment hate, który czasami zmieści się w maindecku. Biały, niebieski i czarny mają w tym secie removal na aurach w slocie commona, więc tanim kosztem 1 białej many możemy zastawić pułapkę na przeciwnika atakującego w stwora z Pacifisimem. Przeciwko taliom, które nie posługują się enchantmentami dostajemy tani combat trick lub w wypadku ścigania się z przeciwnikiem ostatnią deskę ratunku, która może zepsuć przeciwnikowi alpha strike.
Luminous Broodmoth

Limited: 4.5
Trochę przypomina mi Mikaeus, the Unhallowed, bo daje naszym stworom umiejętność podobną do undying. To z kolei sprawia, że przeciwnik praktycznie traci możliwość trade’owania się z naszymi stworami. Zaś w połączeniu z jakimś sac outletem możemy z końcem tury przecwinika poświęcić cały stół i następnie zabić oppa z powietrza.
Majestic Auricorn

Limited: 3.0
Nie taki znowu incydentalny lifegain może wyciągnąć nas z przegrywanego wyścigu, a ponadto Auricorn oferuje niezłe statystyki w obu trybach.
Maned Serval

Limited: 2.0
Non-human, dobrze mutuje, ma vigilance (dla synergii np. z Keensight Mentorem). Nie ma cyclingu, więc w late game jest smutny. Nie powinien być wysokim pickiem.
Mythos of Snapdax

Limited: 2.0
Best case scenario jest taki, że lądujemy w Mardu i to my rozdajemy karty. Niestety w pozostałych kombinacjach z białym (Jeskai, Abzan) może być trudno o rzucenie Mythosa tak, żeby znaleźć brakujący kolor i wykorzystać jego pełen potencjał, więc przeważnie po jego rzuceniu każdy z graczy zostanie z najlepszym stworem w stole. A to nie jest szczególnie spektakularny efekt.
Pacifism

Limited: 3.5
Premium removal w białym kolorze. Tani i skuteczny, do tego nie ma głupich restrykcji jak Trapped in the Tower.
Patagia Tiger

Limited: 2.5
Przeciętny curve-topper dla agresywnych tempo talii z białym kolorem. Tym lepszy, im lepsze humany trafią do naszej talii. Latającego tygrysa będziemy też wykorzystywać w hybrydowych taliach human/non-human, czyli jednym z archetypów w draftach Ikorii.
Perimeter Sergeant

Limited: 2.0
Dwa takie mogą zrobić niezłą rozpierduchę, ale niestety ze względu na swoje statystyki wymienia się z każdym miśkiem. Zwróćcie uwagę na to, że w Ikorii możemy produkować tokeny, które mają kilka podtypów, np. Human Soldier.
Sanctuary Lockdown

Limited: 1.5
Jeżeli zbudujecie czyste humany, to ten enchantment jest bardzo mocny. Niestety będziecie musieli wtedy odpuścić sporo dobrych stworów, a to zbyt duży koszt, jaki należy zapłacić za to, aby z tej przeciętnej karty zrobić na siłę coś dobrego.
Savai Sabertooth

Limited: 1.5
Bycie vanila kritą na Ikorii to naprawdę kiepska fucha. Dzieje się tak dlatego, iż chcielibyśmy, aby nasze tanie stwory za 1-3 mana posiadały jak najwięcej keywordów i zdolności, które będą dobrze skalowały się z mutacjami, które będziemy na nie nakładać. Owszem, stwory 3/1 wymieniają się w bloku z droższymi od siebie i bardzo ładnie atakują w pusty stół, ale niestety to za mało, żebyśmy mogli ekscytować się takim two-dropem.
Snare Tactician

Limited: 3.0
Ta karta będzie wygrywać gry. Jeśli tylko uzbieramy na ręce krytyczną masę 2-3 kart z cyclingiem, to możemy ustawić śmiertelny alpha strike prosto w tapniętych blokerów naszego przeciwnika. Na kilku poprzednich kartach widzieliście, że ten cycling często kosztuje 1 mana, więc nie powinno to być takie trudne, a agresywne talie mogą zmienić się w pewnego rodzaju combo decki właśnie dzięki Taktykowi.
Solid Footing

Limited: 2.0
Z perspektywy gracza limited cieszy mnie to, jak dużo upchano w Ikorii modalnych kart. Ta nakładka dla stworów z vigilancem nigdy nie jest zupełnie bezużyteczna, bo nawet w wypadku nieposiadania takiego stwora, możemy użyć jej jako prostego combat tricku.
Splendor Mare

Limited: 3.5
Nie lubię tego, że Ikoria zmusza nas do śledzenia tak wielu róznych counterów, których nie można oznaczyć kostką. Ale ja nie o tym. Splendor Mare to solidny three-drop, który w late game może zamienić jednego z naszych kabanów w kabana z lifelinkiem, co oznacza duże zyski na lifepadzie, a co za tym idzie oddalenie się od umożliwienia przeciwnikowi wygranej. Szkoda, że Wizardzi nie posunęli się do tego, aby wszystkie karty z cyclingiem miały bezkolorowy koszt cyclingu. Wtedy faktycznie mielibyśmy do czynienia z mechanizmem sklejającym wielokolorowe talie podobnie jak morph. Tutaj jestem w stanie zrozumieć ten biały symbol, ponieważ otwarta biała mana jakoś tam telegrafuje przeciwnikowi to, że możemy mieć na ręce taki właśnie trik.
Spontaneous Flight

Limited: 1.5
Drogi combat trick, który po wygraniu combatu zostawia mały bonus na kolejne tury. Jak dla mnie, dwudziesta trzecia karta w talii.
Stormwild Capridor

Limited: 1.5
Co prawda kozo-ptak jest odporny na zielony (typu Prey Upon) i czerwony removal, ale kto w ogóle chciałby bić tak słabego stwora. Corner case to robienie z niego podstawy do mutowania czegoś większego.
Swallow Whole

Limited: 2.0
Trudny w użyciu, warunkowy removal. Broni się tylko tanim kosztem mana.
Valiant Rescuer

Limited: 3.0
Tę kartę i kota 3/1 opisanego kilka kart wyżej dzieli przepaść. Valiant Rescuer otwiera drzwi do budowania hybrydy pomiędzy archetypem Go Wide Humans oraz Cycling Matters. Bardzo solidny two-drop jakże użyteczny w late game. Kocham karty z cyclingiem.
Vulpikeet

Limited: 2.5
Myślę, że liso-ptak zagrany jako stwór i mutacja nie robi super wrażenia, ale obie „połówki” karty znajdą swoje zastosowanie w każdej białej talii.
Will of the All-Hunter

Limited: 2.5
Ciekawe, niesymetryczne podejście do combat tricków. Można pomyśleć, że wynagradza nas za bycie „behind”. Uczciwy Magic nadchodzi? Do tego wisienka na torcie, czyli bezkolorowy cycling i mamy całkiem niezły karton.
Pięć najlepszych commonów
Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Hybrydy i bezkolorowe
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!