Ikoria: Lair of Behemoths – analiza dodatku w limited – czarny

Paweł Bujanowicz17.04.2020Czas czytania: 9 minut(y)

Skala

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant.
2.0: Typowy filler.
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Bastion of Remembrance

Limited: 2.0

Można patrzeć na tę kartę jak na arystokratę 1/1, którego efekt zostaje w stole nawet po tym, gdy on sam zginie. Razem z Weaponize the Monsters w czerwonym jesteśmy w stanie stworzyć engine, który powinien szybko wyssać wszystkie punkty życia z przeciwnika. W innych deckach jako statyczny efekt raczej nie zmieni przebiegu rozgrywki, a token 1/1 nie ma prawie znaczenia.


Blitz Leech

Limited: 2.0

Mimo potencjalnego 2 za 1 uważam, że będzie bardzo duża konkurencja w slocie CMC 5-6 mana, a to sprawia, że ranking Pijawki spada.


Blood Curdle

Limited: 3.5

Dawno nie widziałem tak dobrego removalu w czarnym kolorze. Bake into a Pie był blisko, ale mial podwójny koszt mana. Blood Curdle’owi bliżej do Eat to Extinction ze względu na to, jak łatwo splashować ten instantowy removal w każdej konstrukcji, a z cyklem duali na commonie będzie to wyjątkowo dostępny koncept.


Boot Nipper

Limited: 2.5

Cóż za upgrade na wysłużonym Child of Night, który zwykle jest kartą z zakresu 1.0 – 1.5. Po pierwsze możemy go zagrywać jako typa z deathtouchem, co skutecznie wymienia się z największymi mutantami przeciwnika. Po drugie umiejętność lifelink genialnie skaluje się wraz ze wzrostem rozmiaru stwora, a o to w secie z mechaniką mutate nie będzie trudno.


Bushmeat Poacher

Limited: 2.5

Funkcjonalny common bardzo ważny dla archetypu RB sacrifice. Przede wszystkim jego zdolność jest tania, choć wymaga tapowania. Po drugie zaś zmienia każdego tokena i stwora zabranego przeciwnikowi w dodatkową kartę i jeszcze jakiś lifegain. W zwykłym decku jako paź 2/4 za 4 z upsidem jest passable.


Call of the Death-Dweller

Limited: 2.5

Żeby w pełni wykorzystać potencjał tej karty, najlepiej jest wrócić stwora za 2 mana i stwora za 1 mana z grobu. A to od two-dropów najczęściej zaczyna się nasz mana curve. W Ikorii znajdziemy aż dziewięć one-dropów, z czego trzy w czarnym, choć jeden jest zupełnie niegrywalny. W najgorszym wypadku możemy wrócic jakąś trójkę i dać jej zarówno menace, jak i deathtouch.


Cavern Whisperer

Limited: 2.5

4/4 meance za 5 to nie jest najgorszy deal na świecie, a już wielokrotne mutowanie jakiegoś mniejszego typka może skutecznie obrać naszego przeciwnika z surowców.


Chittering Harvester

Limited: 2.0

Efekty typu Diabolic edict prawie nigdy nie są zbyt dobre w limited, ale jeżeli przykleimy to do modalnej karty creature/mutate, to robi się lepiej.


Corpse Churn

Limited: 1.5

Pojedynczy efekt typu Raise dead sprawdza się tylko w taliach, które zawierają jakieś naprawdę silne bomby. Tutaj możemy co prawda wyciągnąć dodatkowe value z kilku synergii na kartach interaktujących z grobem, ale to bardzo mały upside.


Dark Bargain

Limited: 3.0

Dark Bargain wraca, ostatnio widzieliśmy go w Dominarii i był tam bardzo dobrym draw spellem. To Divination na sterydach, które fajnie wpisuje się w UB/Sultai flash decki. Może robić się ciepło w matchupach przeciwko aggro, ale wtedy możemy wysidować nasz draw.


Dead Weight

Limited: 3.0

Efektywny removal na małe stworki, który jest w stanie zabić większość two-dropów i część three-dropów przeciwnika. Ważny element czarnych talii, dzięki któremu będziemy wstanie walczyć o pozycję lub po prostu przeżyć early game.


Dirge Bat

Limited: 5.0

To taki trochę odwrócony Murderous Rider. Dzięki flashowi możemy zmutować naszego stwora z końcem tury przeciwnika, a następnie w naszej turz dokleić do naszego latającego mutanta kolejną część i ubić drugiego najsilniejszego stwora przeciwnika. Mało kto jest w stanie pozbierać się po takich roszadach na stole. Problemem może być tylko wysoki koszt takich zabaw, ale jest alternatywna opcja, czyli rzucanie efektywnego lataka 3/3 za 2BB, który czasami zje jakiegoś grizzly beara w bloku, a potem sam zacznie mutować i znacznie się dominacja. Nie no, ta karta jest przegięta. Podnoszę jej ocenę do 5.0.


Durable Coilbug

Limited: 2.0

Prawdziwy karaluch. Jego rekursja w late gamie jest droga, ale dzięki jej obecności jest dobry jak na two dropa, bo robi coś więcej niż wczesna presja czy defensywa. Od biedy w late gamie może chumpić tak długo, jak nie dobierzemy removalu, albo stanowić coturowe mięso armatnie dla któregoś z naszych sac outletów. Dodatkowo jeśli przewiniemy go którymś z naszych efektów, to tak jakbyśmy dobrali ekstra kartę.


Duskfang Mentor

Limited: 3.5

W tej odsłonie cyklu mentorów dostajemy stwora, którego aktywowana umiejętność i zwiększanie stworów daje kontrolerowi największy benefit. Co raz większe stwory z lifelinkiem to co raz więcej życia dla właściciela, a to przekłada się na co raz dalsze oddalenie się od wygranej przeciwnika. Dobrze sprawdzi się w Sultaju, gdzie idealnym targetem będą duże zielone stwory i niebieskie lataki. W Mardu stwory są mniejsze, ale lataków od białego powinno być pod dostatkiem.


Easy Prey

Limited: 3.5

Pełni rolę podobną do Dead Weight, ale jest jeszcze bardziej użyteczny w late game ze względu na możliwość cyclingu.


Extinction Event

Limited: 3.5

Nie jesteśmy w stanie zagrać nim jak typowym wrathem w limited. Z drugiej strony, jeżeli będziemy mądrze dogrywać swoje stwory, to możemy naprawdę porządnie zdewastować stół przecwinika. Jeżeli pominiemy zagrywanie three-dropów, to możemy trzymać stoł czwórkami i jak uda nam się ubić ze dwie piątki, to będzie świetnie. Niestety grając przeciwko czarnym deckom trzeba będzie respektować wiszącą groźbę tej karty i nie commitować się tak bardzo do stołu.


Gloom Pangolin

Limited: 1.5

Dobrze trzyma ziemię, ale nie ma tu nic ekscytującego. Dwudziesta trzecia karta w talii. Proszę się rozejść.


Grimdancer

Limited: 3.0

Bardzo solidny typ, który będzie rewelacyjną bazą do dalszych mutacji. Jeśli nie mamy za dużo mutantów w talii i nie jesteśmy w tyle, to pewnie najlepiej wybrać menace i deathtouch.


Heartless Act

Limited: 3.0

Tak dawno nie mieliśmy w limited Doom Blade’a… Tutaj było blisko, ale niestety w Ikorii istnieje za dużo różnych counterów, które randomowo są drukowana na typkach np. takich jak ten powyżej.


Hunted Nightmare

Limited: 4.0

Jeżeli uda nam się zagrać go w pusty stół w trzeciej turze, to zapewnimy przeciwnikowi koszmarne wrażania i dużo soli, a Hunted Nightmare może być w limited lepszym rzeźnikiem niż Rotting Regisaur. W innych sytuacjach najlepiej kłaść ten counter na stworach, na które i tak już szykujemy removal.


Insatiable Hemophage

Limited: 3.5

Hill Giant z deathtouchem to już nieźle i mieliśmy takiego commona w Therosie. Ale to umiejętność mutowania sprawia, że Hemofag będzie w stanie skutecznie wbijać gwóźdź do trumny przeciwnika. To też pierwszy stwór z tego cyklu, który staje się wyjątkowo przerażający w multiplach. I nie mam tu na myśli słynnego automobilu Fiata, a nakładanie dwóch takich samych kopii karty na jednego stwora, żeby przy każdej mutacji triggery odpalały się podwójnie.


Lurking Deadeye

Limited: 3.0

Solidny dobijacz, który w odróżnieniu od poprzednich iteracji dobijaczy (np. Fathom Fleet Cutthroat) może być rzucony również po rozpatrzeniu combat damage’u w turze przeciwnika, żeby jakiś typ 6/6 spadł z rowerka z jednym obrażeniem na sobie zadanym przez chump-blokującego tokena 1/1. Równie dobrze dziala z pingerami.


Memory Leak

Limited: 2.5

Karta szczególnie dobra w sealedzie ze względu na mnogość występujących tam bomb. W obu środowiskach zaś jest lepsza niż typowy czarny discard za trzy, gdyż w late game’owej wojnie topdecków bez dobrego celu w grobie mozemy ją go po prostu zcyclować.


Mutal Destruction

Limited: 2.0

Nie jestem fanem kart typu Bone splitters, ale w dobrym decku są dobre. Tutaj kolory Mardu mogą zaowocować deckiem, który jest melanżem tokenów i sacrifice, a tam Mutual Destruction będzie pasować jak ulał. W Sultai Flash dodatkowo pomoże wyciągnąć value ze stworów, w które przeciwnik wyceluje swój removal – pod warunkiem, że spełnimy warunek posiadania stwora z flashem.


Mythos of Nethroi

Limited: 4.0

Kolejny bardzo efektywny removal w czarnym, choć ten będziemy otwierać rzadko. Jest o manę tańszy od Blood Curdle i w kombinacji Abzana upgrade’uje się do odpowiedzi na wszystkie problematyczne rodzaje kart, w tym enchantmenty i planeswalkerzy.


Nightsquad Commando

Limited: 2.5

Solidny three-drop do każdego czarnego decku. Szczególnie dobry w Abzan tokenach i Mardu sacrifice.


Serrated Scorpion

Limited: 1.0

Ten death trigger jest fajnym bonusem na zmutowanych stworach, ale nie ukrywam, że 1/2 to zbyt małe statystyki, żeby ten one-drop miał znaczący wpływ na grę, nawet w najbardziej agresywnych konstrukcjach. Przeciwnik zagra miśka 2/2 i może śmiać się nam w twarz.


Suffocating Fumes

Limited: 3.0

Po pierwsze chwytamy tym wszystkie tokeny i typki x/1. Po drugie możemy obrócić każdy combat na naszą stronę, jeśli tylko przeciwnik nie zagra naokoło. Wy też będziecie musieli pamiętać, żeby grać naokoło tej karty w eventach Ikorii. Jest o tyle dobra, że jeżeli długo będzie gnić na ręce, to będziemy ją mogli zcyclować.


Unbreakable Bond

Limited: 2.5

Im więcej dużych stworów w decku, tym lepsza będzie ta reanimacja. W czarnych kombinacjach z zielonym (Sultai, Abzan) pojawiają się karty, które przewijają karty do grobu, a to jest jeden z pay-offów. Lifelink będzie poteżną bronią na aggro decki, no ale nie mogę oceniać tej karty zbyt wysoko ze względu na to, że potrzebuje trochę napracowanka, żeby mogła zabłysnąć. Umówmy się, że każdy wracany 4 drop i wyżej robi dobre value.


Unexpected Fangs

Limited: 2.0

Patrząc na to, ile w tym secie jest lifelinka i jakiegoś incydentalnego lifegainu, dochodzę do wniosku, że agresywne talie mogą mieć problem z zamykaniem gier. Olbrzymią zaletą tych keyword counterów jest to, że ich efekt zostaje na stworze na stałe, przez co zwykłego knura 5/5 możemy zamienić w niemal bombę. Jedna sztuka w czarno-zielonych deckach bardzo mile widziana, choć czarny Mentor oczywiście jest lepszym kartonem.


Unlikely Aid

IKO: 2.0

W taliach, które biją sie trochę mniejszymi stworami, niż czarno-zielone decki, raczej skłaniałbym się do maindeckowania Unlikely Aid (a nie Unexpected Fangs), choć ze zwzględu na brak ogrania trudno na sucho jest ocenić, która sztuczka będzie lepsza w tym formacie. Obie karty to trochę zapchajdziury, które wsadzamy jako 22-23 kartę, żeby zapewnić sobie trochę taniej interakcji i tanim kosztem zmieniać równowagę na stole w trudnych combatach.


Void Beckoner

Limited: 3.0

Cantripująca sie sztuczka z deathtouchem zawsze na propsie. Cantripująca się sztuczka z deathtouchem, którą w razie potrzeby możemy użyć jako finishera? To daje bardzo grywalnego uncommona. Swoją drogą to najlepszy przyjaciel Porcuparrota.


Whisper Squad

Limited: 0.0

Nigdy tym nie grajcie. Kropka.


Zagoth Mamba

Limited: 1.0 / 3.0

Chciałbym dać więcej, ale po początkowej niechęci teraz uważam, że stwory z mutatem są na tyle dobre, że będziemy musieli o nie walczyć. A gdy będziemy mieć ich za mało, to ten typek okazuje się zmarnowanym pickiem.


Pięć najlepszych commonów

  1. Blood Cuddle
  2. Suffocating Fumes
  3. Lurking Deadeye
  4. Dead Weight
  5. Dark Bargain

Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Hybrydy i bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!