Ikoria: Lair of Behemoths – analiza dodatku w limited – hybrydy i bezkolorowe

Paweł Bujanowicz23.04.2020Czas czytania: 10 minut(y)

Skala

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant.
2.0: Typowye fillery
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Adaptive Shimmerer

Limited: 1.5

Czasami uda mu się zjeść jakiegoś stworka 2/2 i później może posłużyc jako dobry host dla mutacji (choć wolimy tańsze), ale jego problem polega na tym, że we wszystkich kolorach znajdziemy lepsze five-dropy i to nawet w slocie commona. Nigdy nie będzie więc priorytetowym pickiem, tylko zapchajdziurą. Ponadto nie widziałem jeszcze żadnego działającego decku UB flash.


Farfinder

Limited: 3.0

Najlepszy z trzech bezkolorowych storów. Pomaga splashować i daje pewny land drop w 4, 5 turze albo darmową kartę do discardu. Ponadto vigilance dobrze skaluje się na dużych stworach, więc jest idealnym hostem dla większych mutacji.


Mysterious Egg

Limited: 1.0

Każdy kolor ma dostęp do lepszych one-dropów, a jajko jest bezużyteczne, jeśli nie dobierzemy mutujących stworów.


Alert Heedbonder

Limited: 2.0

Jest znacznie lepszy od Mosscoat Goriak, gdyż jego pasywna umiejętność może znacznie zwiększyć ilość naszych punktów życia. Już z jednym dodatkowym czujnym stworem dwa życia na turę mogą uprzykrzyć życie aggro deckom. Na koniec dnia to dalej tylko typ 2/4 z trudnym kosztem, którego niestety nie możemy zmutować.


Cunning Nightbonder

Limited: 1.0 / 2.0

Misiek z flashem byłby nawet ok, gdyby nie podwójny koszt. Zagramy nim zatem głównie w UB flashu, gdzie największym bonusem jest tańsze zagrywanie Blitz Leech oraz Lurking Deadeye.


Fiend Artisan

Limited: 4.5

Two-drop, który łatwo rośnie do rozmiarów 3/3 i większych, to już dobry deal. Jendak największą zaletą Artisana jest to, że byle stworka i tokena potrafi zamienić w najlepsze stwory w naszym decku, co turę, dając nam niesamowity advantage tak długo, jak będziemy mieli jakieś mięso do poświęcania.


Gyruda, Doom of Depths

Limited: 5.0

Companiony są przegięte nie tylko w constructed. Pośród nich znajdziemy 7 takich, które wzięte na pierwszym picku pozwolą zbudować talię naokoło siebie, tak żebyśmy zawsze zaczynali grę z ośmioma kartami. To jest potężny i nieucziwy efekt. Dlaczego? Pomyślcie jak bardzo mulligan do 6 u przeciwnika zwiększa Wasze szanse na wygraną. To fajne uczucie, kiedy przeciwnik bierze nową siódemkę i musi odzrzucić jedną z karta, prawda? No więc dzięki companionom przeciwnik bierze mulligana w każdej grze, bo on gra z siedmiu kart, a my z ośmiu. I to nie jest byle jaka ósemka, bo w tej ósemce zawsze mamy dobrego stwora, którego nie da się zdiscardować. Dodatkowo companiony mają zdolności, które mają duży wpływ na grę albo robią nam jakieś 2 za 1 lub lepiej. To tyle słowem wstępu.

Biorąc na pierwszym picku Gyrudę wcale nie jesteśmy skazani na granie tylko parzystymi kartami, bo nawet w main decku Kraken jest dobry jako 6/6 z dodatkowym ciałem. Jeżeli jednak przestaniemy zwracać uwagę na wszystkie trójki i piątki, to pewny Kraken w szóstej turze (wariant optymistyczny) da nam dużą przewagę. Plus jego zdolność przeważnie powinna coś u nas trafiać. Rezygnując z nieparzystych kart dalej możemy grać Essence Scatter i Blood Curdle, czyli najlepsze commony w czarnym i niebieskim. choć możemy pójść również w kierunku RB, BG i tak dalej. Nieparzystą turę zawsze możemy wykorzstać na cycling i mutate albo po prostu zagranie tańszego spella lub dwóch. Najlepszy stwór na rarity C i U do wyciągnięcia to zdecydowanie Void Beckoner.


Jegantha, the Wellspring

Limited: 4.5

Nie pokusiłbym się o granie pięciokolorową talią. Jegantha pełni rolę ósmej karty na ręce, pewnego zagrania na piątą turę – typa 5/5. Tyle i aż tyle, choć czasem pomoże zrampić się do czegoś większego. Wyrzeczenie nie jest wielkie, chyba że macie już jakieś mocne karty z podwójnymi kosztami.


Jubilant Skybonder

Limited: 2.5

Gorszy niż commonowy Helica Glider, choć czasem spowolni removal przeciwnika. Dobry w humanach, lipa jeśli chcemy mutować.


Kaheera, the Orphanguard

Limited: 3.5

Możecie spróbować zbudować na niej talię, ale moim zdaniem wyrzeczenie jest trudne do zrealiozwania. Zbyt wiele dobry stworów ma typy inne niż cat, elemental, nightmare, dinosaur i beast. Nie jest za to najgorsza jako zwykły three drop z vigilance, bo przeważnie podpakuje niektóre z naszych stworków.


Keruga, the Macrosage

Limited: 4.5

Zdarzało mi się w preszłośći grać deckiem bez two-dropów, choć chyba zawsze miałem w nich jakieś spelle za 1 i 2 mana. Musicie mocno zastanowić się czy chcecie poświęcić early game i tanie odpowiedzi na to, żeby zawsze mieć dostęp do hipcia dobierającego karty. Moim zdaniem to wyrzeczenie jest bardzo kosztowne, a Keruga świetnie sprawdza się po prostu jako bardzo mocny stwór w podstawowej czterdziestce.


Lurrus of the Dream-Den

Limited: 4.0

To teraz w drugą stronę. Czy zdołacie zbudować hiper-agresywny deck, w którym wszystkie stwory będą kosztowały 1 lub 2 mana? Prawda jest taka, że takiej talii trudno byłoby się przebić przez obronę dowolnego innego decku, więc moim zdaniem Lurrus nie nadaje się na dobrego companiona w limited. Jako karta w czterdziestce potrafi zrobić świetne value. Wyciąga nie tylko stronników, ale i removal typi Dead Weight. Pacifism i artefaktyczne Sleeper Dart oraz Springjaw Trap. Najlepiej zagrywać go w piątej turze razem z dodatkową kartą.


Lutri, the Spellchaser

Limited: 5.0

Bardzo niepozorny companion. Może źle się kojarzyć, bo efekty typu Doublecast nigdy nie były szczególnie dobre w limited. Lutri przytrzymana na piątą turę to oprócz ciała skopiowanie taniego efektu jak Anticipate, Divine Arrow i masa innych tanich spelli, a im dłużej poczekamy, tym lepsze spelle będziemy kopiować. Konia z rzędem temu, kto pierwszy skopiuje Inspired Ultimatum! Lutri to pewne 3 za 1: 1 to stwór 3/2, 2 to kopiowany spell, a 3 to ósma karta na startowej „ręce”. Efekt obostrzeń w deckbuildingu jest bardzo łatwy do zrealizowania, choć czasem trzeba będzie zrezygnować z jakiejś dobrej karty, która nam się zdubluje.


Obosh, the Preypiercer

Limited: 5.0

O BOSHE, jakie to dobre! Ograniczenia podobne jak przy Gyruda, więc podobnie będziemy sobie z nimi radzić. Obosh świetnie działa z Weaponize the Monsters, Blistersplt Gremlin, Prickly Marmoset i Flame Spill a także wszystkimi stworami z double strikiem. W pewnym sensie pozwala zbudować combo deck, który daje zupełnie inny gameplay niż to, do czego jesteście przyzwyczajeni w typowych grach limited.


Proud Wildbonder

Limited: 3.5

Jeden z najlepszych w cyklu Bonderów. Ten four-drop zamknie dużo gier w czerwonych i zielonych deckach, które stworów z tramplem mają niemało, a dzięki niemu będzie można zadać te 4, 8 i więcej nieblokowalnych, śmiertelnych obrażeń.


Sonorous Howlbonder

Limited: 3.0

W zasadzie to trochę taki Phantom Warrior, który swoją super zdolność daje też kolegom. Szczególnie dobrym kolegą jest Cavern Whisperer, który zagrany na two-dropa w czwartej razem z Howlbonderem mogą wbić razem sześć obrażeń.


Umori, the Collector

Limited: 5.0

Decki z 18 stworami to nie nowość, a tam już niewiele trzeba, żeby podkręcić ich ilość do 23. Potrzebujemy wtedy jakichś mutate’ów, którzy posłużą jako nasz zamiennik dla spelli i będą dobierać karty, discardować albo zabijać stwory przeciwnika. Tura po zagraniu Umori powinna być spektakularna, gdyż z pięciu landów jesteśmy w stanie zagrać wtedy stwory nawet za 8 mana łącznie.


Yorion, Sky Nomad

Limited: 5.0

Ciekawy przypadek, w którym należy rozważyć swoje opcje. Albo obniżamy średnią jakość kart w talii i zaczynamy z ósmą, bardzo dobrą kartą, albo gramy Yoriona w czterdziestce, gdzie jest bardzo dobrym latakiem. Wszystko zależy od tego, jak bardzo otwarte były kolory, które draftowaliśmy i jak dużo wydraftowaliśmy fillerów, a ile naprawdę grywalnych kart. Oczywiście wiadomo, że priorytetyzujemy stwory z efektami ETB, choć ze względu na mutate’y nie ma ich w Ikorii zbyt wiele.


Zirda, the Dawnwaker

Limited: 3.5

Restrykcja Zirdy jest bardzo trudna do realizacji, powiedziałbym nawet, że niemożliwa. Jest najlepsza w cycling deckach, a tam niestety musielibyśmy zrezygnować ze świetnych three-dropów i znacznie pogorszyć jakość takiego decku. Rozpatruję ja więc jako stworka 3/3, który tanim kosztem wyłącza jednego blokera na turę i obniża koszt cyclingu do 1 mana.


Crystalline Giant

Limited: 5.0

Absolutnie najlepsze trzeciotruowe zagranie formatu. Jak powiedział Maciej „Duofanel” Janik, dobrego gracza od słabego odróżnisz po tym, że dobry zawsze wylosuje Hexproof w pierwszym rzucie kostką. Abstrahując od tego jak fatalne będzie losowanie i trackowanie tych counterów w papierowym Magicu, Giganta bierzmy w kazdej paczce, chyba nad każdą inną kartą (w przypadku podwójnych foil rarów), bo ten pick nigdy się nie zmarnuje. To doskonały host dla mutacji, a nawet sam w sobie potrafi dostać szybko potężne kombinacje keywordów.


Kryształy

Indatha Crystal, Ketria Crystal, Raugrin Crystal, Savai Crystal, Zagoth Crystal

Limited: 2.0

Ze względu na obecność duali oraz trilandów, te manarocki będą miały dla nas niższy priorytet. Oczywiście ich zaletą jest możliwość cyclingu i rampienia nas do 5 mana w czwartej turze, ale dwukolorowe decki w zupełności mogą je sobie odpuścić, a w trzykolorowych dobry manabase lepiej jest budować na lądach. Jeżeli jednak macie dużo dobrcych five- i six-dropów, a tym bardziej jakieś Ultimatum, to śmiało możecie wkładać je do talii.


The Ozolith

Limited: 2.0

Bardzo trudno ocenić mi tę kartę, ponieważ w dobrym shellu w zasadzie może wygrywać gry, ale taki shell wydaje się bardzo trudny do zbudowania. „Nieśmiertelny” counter lifelinka i kilka counterów +1/+1 to prawdopodobnie kombinacja nie do przejścia dla decków bez efektu Naturalize. Żeby jednak zużycie jednego z 23 slotów w decku na The Ozolith nie było marnotrastwem, chciałbym mieć przynajmniej 10 efektów nakładających countery.


Sleeper Dart

Limited: 1.0

Z Lurrusem daje dwumanowy draw co turę i wtedy mogę rozważać zagranie Sleeper Dartem w dwudziestym trzecim slocie. W innych deckach mimo cantripu efekt jest zbyt mały, żeby poświęcać na to miejsce w talii.


Springjaw Trap

Limited: 1.5

Jeśli chodzi o removal, to Ikoria oferuje jego szeroki wachlarz w każdym kolorze i taki bezkolorowy strzał za trzy obrażenia wypada słabo przy reszcie. Czasem jednak potrzebujemy każdej możliwej broni na szybkie decki z malymi stworkami do 3 toughnessa, a poza tym możemy wyciągać wnyki z grobu za pomocą efektów takich jak Boneyard Lurker, Eerie Ultimatum czy Lurrus. Dodatkowo odpalamy Slitherwispa, a Cunning Nightbonder obniża koszt do akceptowalnego.


Duale

Bloodfell Caves, Blossoming Sands, Dismal Backwater, Jungle Hollow, Rugged Highlands, Scoured Barrens, Swiftwater Cliffs, Thornwood Falls, Tranquil Cove, Wind-Scarred Crag

Limited: 3.0

Ze względu na bardzo wysoki power level kart w Ikorii często będziemy chcieli splashować bomby off-color, albo chociaż removal, który pomoże nam z tymi bombami wygrać (Pacifism, Blood Curdle). Ponadto często synergiczne strategie w parach kolorów uzupełniają się kartami z trzeciego koloru w danym wedge’u, np. WR Cycling chce rzucić czasem jakaś niebieską kartę, a RB arystokraci białą itp. Oczywiście królem fixingu jest zielony, tak więc wszystkie Gx decki mimo swoich fixerów też chętnie przytulą te lądy, ponieważ razem dadzą możliwość „głębszego” splashu.


Bonders’ Enclave

Limited: 3.5

Card advantage na lądach zawsze był mocnym efektem w limited ze względu na to, że nie zużywamy slota w decku, tak jak w przypadku innych dobierających efektów jak Of One Mind czy Catharic Reunion. Ponadto biorąc Bonders’ Enclave wysoko nie commitujemy się tym pickiem w żaden kolor, a możemy śmiało grać Enklawą w 75% naszych decków, z wyłączeniem talii z małymi stworami. Pamiętajcie też, że bezkolorowy ląd psuje manabase i trudniej będzie splashować trzeci kolor.


Evolving Wilds

Limited: 3.0

Niby lepszy od dual landa, ale nie do końca. Jeżeli odpalimy go wcześnie, to musimy zdecydować się na jakiś kolor i tak np. idąc po białą dla Kudro. potem zabraknie nam zielonej i możemy mieć problem z rzuceniem Eerie Ultimatum, kiedy już dojdziemy do 7 landów na stole. Mimo wszystkie Evolving Wilds jest w stanie wyciągać wszystkie trzy kolory, więc to jest plus.


Tricyclandy

Indatha Triome, Ketria Triome, Raugrin Triome, Savai Triome, Zagoth Triome

Limited: 3.5

Śmiało bierzcie je, jeżeli gracie tylko dwoma z trzech wydrukowanych na karcie kolorów. Ponadto pozbawione są wady związanej z podejmowaniem decyzji jak w Evolving Wilds, a do tego możemy je cyclować, choć drogim kosztem, jeżeli uznamy, że nie są nam potrzbne.


Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Hybrydy i bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!