Ikoria: Lair of Behemoths – analiza dodatku w limited – niebieski

Paweł Bujanowicz15.04.2020Czas czytania: 10 minut(y)

Skala

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać.
Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler.
4.5: Najlepsze karty w dodatku.
Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant, Nadir Kraken.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Giant Killer, Wicked Wolf, Eat to Extinction.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty.
Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs, Dreadful Apathy.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu.
Np. Oakhame Adversary, Glass Casket, Underworld Charger.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Golden Egg, Queen of Ice, Careless Celebrant.
2.0: Typowy filler.
Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders, Alseid of Life’s Bounty.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Henge Walker, Mantle of Tides, Final Flare.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku.
Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Aegis Turtle

Limited: 1.0

Przez chwilę myślałem, że dobrze kombi się z białą aurą Solid Footing, dając beatera 6/6, który atakuje w drugiej turze, ale okazuje się, że byłem w błędzie. Niestety mamy tu okaz pokrewny z Riptide Turtle, co prawda bez defendera, ale i bez flasha. Czy znajdzie miejsce w formacie? Jest możliwe, że niebieski kolor atakujący za pomocą ewazji będzie chciał zablokować ziemię właśnie tym stworem, ale w żadnym wypadku nie jest to wysoki pick.


Anticipate

Limited: 1.5

Nie jestem fanem Anticipate’a w limited, zwłaszcza w setach, w których nie mamy zbyt wielu synergii z zagrywaniem instantów. Dla mnie to zawsze dwudziesta trzecia karta, a już zwłaszcza w formacie z cyclingiem nie potrzebujemy kolejnych sposobów na wirtualne zmniejszanie rozmiaru talii w celu zwiększenia konsystencji dobierania tych lepszych elementów.


Archipelagore

Limited: 3.5

W przeciwieństwie do koloru białego, niebieski jest w stanie zaoferować mutację, która może pokaźnie zwiększyć rozmiar mutowanego stwora. W dodatku dostajemy efekt, który skutecznie usypia najlepszego krita u przeciwnika, a już kolejna mutacja powinna być wygrywającą grę. W wymarzonym scenariuszu w turze nastepującej po pierwszej mutacji możemy dograć jakieś dwie tanie, co tapnie kolejne dwa i kolejne trzy stwory, a nam zapewni przytłaczające zwycięstwo.


Avian Oddity

Limited: 3.0

Jak widać na załączonym obrazku, ten cykl kolorowych cyclerów, które stanowią jedyne karty w secie z kolorowymi symbolami many w koszcie cyclingu, pozwala na instancie przyznwać odpowiadający kolorowi keyword jednemu z naszych stworów – i to na stałe. To zaś, w przypadku niebieskiej odsłony tego cyklu, daje możliwość zastawić doskonałą pułapkę na atakującego lataka naszego przeciwnika. A gdy już się z nim rozprawimy w blokach, nasza fruwająca bestia będzie mogła przejść do ofensywy. Gdy jednak potrzebujemy dodatkowego ciała na boardzie, zawsze możemy zagrać ptaka 2/4 za 4.


Boon of the Wish-Giver

Limited: 4.0

Nawet jeżeli set okaże się jakoś szczególnie szybki i nie będzie zbyt wielu okazji na rzucenie Boona za pełną cenę, to dalej będzie to wysoki pick dzięki wentylowi bezpieczeństwa w postaci cyclingu. Uwielbiam rzucać Opportunity w limited, a możliwość awaryjnego pospieszenia się, jeśli zajdzie taka potrzeba, z nawiązką rekompensuję downgrade tego efektu do sorcery speed.


Capture Sphere

Limited: 2.5

To najlepszy removal, na jaki może sobie pozwolić niebieski, więc czasami trzeba będzie nim zagrać. Plusem tego dwa razy droższego Pacifismu jest to, że wyłączamy również zdolności aktywowane, które wymagają tapnięcia, oraz możemy grać z otwartą maną i kontrą na ręce, czekając na rozwój sytuacji po stronie przeciwnika.


Convolute

Limited: 1.0

Przez obecność w secie zarówno Essence Scattera, jak i Cancela z cyclingiem, Convolute staje się wyjątkowo słabą kontrą.


Crystacean

Limited: 1.0

Co prawda istnieją karty w kombinacji Dimira, która wynagradzają nas za posiadanie i zagrywanie permanentów z flashem, ale ile nie będziecie składać Ux tap-out kontroli, to nie marnowałbym w talii miejsca na pana kraba.


Dreamtail Heron

Limited: 3.0

Niepisane motto niektórych graczy MTG to „greed is good”. Możemy więc naładać kolejne i kolejne części do naszego potwora Frankensteina, za każdym razem inkasując dodatkową kartę, a dzięki czapli z ogonem ze snów nigdy nie damy przeciwnikowi zrobić wymiany 2 za 1, bo to my generujemy card advantage z każdą kolejną mutacją.


Escape Protocol

Limited: 2.0

To pierwszy z czterech niebieskich enchantmentów, które oceaniam. Niebieski ma więc wyjątkowo dużo kart, które z pozoru stoją na stole i nic nie robią. Jak więc wykorzystać ten tani engine? Sposobów jest kilka. Przede wszystkim jednak trzeba mieć jakąś krytyczną masę stworów z cyclingiem, a potem już z górki. Żaden removal nam nie straszny, w dodatku możemy uwolnić stwory z Pacifismu i Capture Sphere’y. Prawdziwa jazda zaczyna się, kiedy możemy wyciągnać dodatkowe value ze stworów ze zdolnościami ETB. W późniejszej części tej analizy zobaczycie np. Voracious Greatsharka, który z Escape Protocolem uniemożliwia przeciwnikowi dogrywanie stworów tak długo, jak mamy trochę many i karty z cyclingiem na ręce. Do tego dochodzi commonowy Frost Lynx i Avian Oddity, możliwość rozszczepiania zmutowanych stworów na zawołanie, blankowanie ataków przeciwnika po chumpblokach, a do tego masa kart z ETB efektami w innych kolorach. Czy to wszystko warte jest jednak mocnej gimnastyki podczas draftowania i deckbuildingu oraz początkowej inwestycji jednej karty? Cóż, warto chociaż spróbować złamać tę kartę w limited.


Essence Scatter

Limited: 3.0

Ostatni raz z Essence Scatterem spotkaliśmy się w M19. Karta ta była w tamtym środowisku limited moim ulubionym niebieskim commonem i bardzo ceniłem sobie jej stosunek kosztu do efektu – przegrywała tylko z deckami, które zagrywały dużo 1- i 2-dropów. Jej siła wynika z tego, że stwory są podstawowym budulcem decków w limited i bardzo często trafiamy na talie, które grają 15+ stworów pośród 23-24 spelli. Essence Scatter w Ikorii będzie o tyle dobrą odpowiedzią, że złapie również stwory zagrywane w postaci mutacji. Oprócz nich będziemy mogli wsadzić do talii kilka efektów dobierających karty i dobre, nawet trzykolrowe finishery. W mojej głowie już układa się idealny plan na decki z niebieskim, kontrolnym trzonem.


Facet Reader

Limited: 2.5

Jesteśmy o jeden generyczny punkcik many za daleko od doskonałego Merfolk Lootera, któremu w każdym secie z góry dałbym jakieś 3,5 punkta. Niestety nie rekompensuje tego dodatkowy punkt toughnessa, który pomoże Facetowi wyjść zwycięsko ze starć z tokenami 1/1, ani niezbyt wpisuje się on w agresywne strategie białych humanów. Może byłby lepszy jako baba reader?


Frost Lynx

Limited 2.0

To solidny three-drop, ale w secie bez synergii z elementalami nie jest wybitny. Jest uniwersalny, bo kupuje trochę czasu w bardziej defensywnych taliach, a jego agresywna strona pozwala wyłączać blokerów. Istnieje kilka sposobów na wielokrotne wykorzystanie jego umiejętności, więc możecie kombinować w tę stronę, ale nie jest to szczególnie ekscytujący pick.


Frostveil Ambush

Limited: 1.5

No Sleep to to nie jest, i nie ratuje tego nawet bardzo tani cycling. Ja pasuję, chyba że desperacko będę potrzebował enablerów do decków na cyclingu.


Glimmerbell

Limited: 2.0

Lataki 1/3 za 2 są zawsze trochę lepsze, niż się początkowo wydają, a ten ma wbudowany pseudo-vigilance, który robi się naprawdę niezlą zdolnością po domutowaniu tutaj jakiegoświększego kabana.


Gust of Wind

Limited: 2.0

Tempo play i card advantage w jednym, za całkiem atrakcyjny koszt, jesli tylko jesteśmy w stanie spełnić restrykcyjny wymóg posiadania lataka. Może być niezłym sposobem na pokaranie przeciwnika, który gra „większą grę” od nas, a może uwolnić naszego stworka z Pacifismu i zadać te ostatnie, śmiertelne obrażenia. Znalazienie mu naprawdę dobrego zastosowania wymaga jednak pomyślnego ułożenia się po naszej myśli kilku czynników, więc na papierze karta dupy nie urywa.


Hampering Snare

Limited: 2.5

To jest podwójnie strictly better Uncomfortable Chill, a jego obecność sprawia, że niebieski w Ikorii jeszcze bardziej przypomina mi niebieski z M19.


Keep Safe

Limited: 0.5

Moim zdaniem to karta side’owa na decki, które mają dużo removalu. Zrobienie 2 za 1 przeciwko talii w stylu typowego RB Removals na pewno zaboli naszego przeciwnika. W mainie mogłoby przejść jako dwudziesta trzecia karta, ale zbyt często grałem taliami z jedną lub bez ani jednej sztuki removalu, żeby nie obawiać się, że będzie to martwa karta na ręce niebieskiego maga. Choć trzeba przyznać, że pasowałoby do strategii „defend the queen” i budowania voltrona z mutacjami.


Mystic Subdual

Limited: 1.5

Jak zwykle trzeba się nakombinować, żeby znaleźć dobre zastosowanie albo wygrać jakiś combat. Może być dobre na niektóre bomby formatu, więc pamiętajcie o obecności tej karty w swoim sideboardzie.


Mythos of Illuna

Limited: 3.5

Lepszy od swojego białego odpowiednika, niebieski Mythos jest wybitny w Temurze i dobry w każdym innym niebieskim decku. Czasami bezpieczniej będzie celować w stwory przeciwnika, gdyż jest to zagranie bardziej odporne na instntowy removal zagrany w naszego stwora w odpowiedzi.


Neutralize

Limited: 3.0

Ten, kto słuchał naszego podcastu, w którym analizowaliśmy karty z Ikorii pod względem limited wie, jak potężna będzie ta karta w Standardzie i Pioneerze. Jeśli idzie zaś o limited, to dawno nie widzieliśmy tak dobrego Cancela. Jeżeli nie uda skontrować nam się niczego sensownego, to bez skrupulów możemy cyclować Neutralize’a i kopać się np. po własne zagrożenia. Dodatkowo czasami odpalimy jakąś synergię w talii opartej na cyclingu.


Of One Mind

Limited: 3.0

Choć sam niebieski nigdy nie był kolorem, który spamował dużą ilością kreatur, to już w jakimś Jeskaiu albo Temurze powinniśmy w miarę często spełniać warunek opisany na karcie i „dokleić” tę Divination do którejś z naszych tur. W najgorszym wypadku klasycznie zagrywamy w trzeciej turze i czujemy się dobrze.

Uprzedzając pytania ciekawskich: mając w stole changelinga, musimy zapłacić pełny koszt.


Ominous Seas

Limited: 2.0

8/8 z suspendem 8 za 1U i możliwością skrócenia czasu zawieszenia to wolny efekt, ale taki Kraken w 99% przypadków będzie największym stworem na stole. Do tego kolejne kilka tur i możemy zrobić drugiego, a jeśli dobierzemy tę kartę późno, to po prostu ją cyclujemy.


Phase Dolphin

Limited: 1.5

Podobnego niebieskiego stwora widzieliśmy już w Throne of Eldraine i był to Mistford River Turtle. Dzięki temu wiem, że ten efekt jest średnio grywalny. Co prawda w IKO możemy dać mu ewazję i wykorzystać jego zdolność do przepychania obrażeń z Sea-Dasher Octopus oraz Thieving Otter, ale to zbyt dużo pracy, żeby uczynić go grywalnym.

Poza tym dlaczego delfin ma typ walenia?!


Pollywog Symbiote

Limited: 2.5

Proszę państwa, przed wami Żabaral! Nieimponujące ciało tego defensywnego 2-dropa może posłużyc jako podstawa do mutacji, a za ich zagrywanie będziemy sowicie wynagradzani. Pierwsze umiejętność pozwala patrzeć na kermita trochę jak na mana-dorka, druga w limited jest na wagę złota. Prawie wszystkie stwory z mutatem są dobre, dlatego biorąc go wcześnie nie będziemy musieli za bardzo naginać swojego pick orderu, żeby zgarnąć kilka mutantów dla dodatkowych synergii.


Pouncing Shoreshark

Limited: 3.5

Dobrze wpisuje się w tematykę niebieskich decków, które chcą puszczać turę i grać na instancie. Od czasu do czasu, jak to ludojad, zje jakiegoś atakera, a poza tym stanowi dobre narzędzie do walki z mutującymi stworami przeciwnika, gdyż łatwo możemy cofnąć podstawkę i zabrać przeciwnikowi trigger „whenever this creature mutates”.


Reconnaissance Mission

Limited: 3.0

Kolejny „do nothing” enchantment w niebieskim, ale tutaj kryje się Divination na sterydach. Nie potrzeba zbyt wiele się napracować, żeby Misja dobrała nam dwie i więcej kart, a jeżeli sytuacja na boardzie nie sprzyja atakowaniu, to zawsze możemy aktywować cycling z ręki.


Sea-Dasher Octopus

Limited: 3.5

Jest i nasz koleżka z obrazka tytułowego. Akurat w tym wypadku flash będzie mial marginalne znaczenie podczas zaskakiwania ofensywy przeciwnika, ale to zawsze plus, jeżeli gramy deckiem z kontrami. Myślę, że łódzka ośmiornica najczęściej będzie grać w roli aury doklejanej do naszych lataków, ale jej modalność to niewątpliwie duża zaleta tej karty.


Shark Typhoon

Limited: 4.5

Król niebieskich enchantmentów z cyklu „do nothing”, karta z porąbanym flavorem rodem z filmu „Shark Tornado”. Pozwala tworzyć nawet pokaźnych rozmiarów blokera na instancie, który dodatkowo dobiera kartę. I to prawdopodobnie będzie najczęstszy sposób zagrywania Shark Typhoon. Wydatek 6 mana na pasywną fabrykę większej ilości mniejszych tokenów może być odrobinę zbyt wolny, ale za to w dobrze skonstruowanej talii, która dobrze kontroluje grę, nie będziemy potrzebowali innych winconów.


Starling Development

Limited: 2.0

Nawet niezła sztuczka z cyclingiem (zawsze plus), którą dodatkowo możemy wykorzystać, aby przynajmniej raz zmutować jednego z naszych humanów.


Thieing Otter

Limited: 2.0

Bez ewazji i ninjutsu za dużo kart nam nie dobierze, ale ma potencjał, żeby stworzyć z niej maszynkę, która przez dobieranie kart przechyli szalę zwycięstwa na naszą stronę. Najlepsza w deckach, które mogą ją dobrze zmutować.


Voracious Greatshark

Limited: 4.5

Mocne 2 za 1 na dużym, jak na niebieski kolor, stworze. Nieważne, czy użyjemy go jako kontry, czy jako blokera znienacka, prawie zawsze zagrywając rekina będziemy o jedną kartę do przodu. Nie jest to może najbardziej ekscytująca erka jaką widziałem, no ale wygrywanie gier w rzeczy samej jest ekscytujące.


Wingfold Pteron

Limited: 2.0

Hexproof w secie, który umożliwia budowanie voltronów, brzmi niebezpiecznie. Na szczęście Pteron kosztuje aż 6 mana, więc jest szansa, że doklejenie do niego flyinga, lifelinka i vigilance’a może trochę potrwać. Przygotujcie się jednak na walkę z nietykalnymi ścianami nie do przejścia.


Wingspan Mentor

Limited: 3.5

W early game nie jest wybitny, choć zagrany w czwartej turze pozwala wysłać w przestworza wydrę lub ośmiornicę. Skrzydla rozwija w late game, gdzie powinniśmy mieć w stole coś większego, albo przynajmniej kilka lataków, na ktorych co turę będziemy mogli rozkładać countery.


Pięć najlepszych commonów

  1. Dreamtail Heron
  2. Essence Scatter
  3. Of One Mind
  4. Facet Reader
  5. Capture Sphere

Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Hybrydy i bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!