Modern Horizons 3 – Decki Commander

Wiktor Garske01.07.2024Czas czytania: 7 minut(y)

Dodatki z cyklu Modern Horizons przyzwyczaiły nas już do poszerzania horyzontów (pun intended) co do tego, jak wyglądają nowe sety. Modern Horizons 3 nie odstaje pod tym względem, przynosząc nowe decki do Commandera, po raz pierwszy w historii tych dodatków. W tym tekście przyjrzymy się tym taliach, rzucimy okiem na ciekawe przedruki i nowe karty, które będą miały wpływ nie tylko na EDH, ale także na Legacy, ponieważ wszystkie karty (oprócz tych specyficznych dla Commandera) będą tam legalne.

TRICKY TERRAIN

COMMANDER (1)
Omo, Queen of Vesuva
CREATURES (24)
Jyoti, Moag Ancient
Wonderscape Sage
Sage of the Maze
Rampant Frogantua
Hydroid Krasis
Terastodon
Magus of the Candelabra
Apex Devastator
Ramunap Excavator
Hydra Broodmaster
Dryad of the Ilysian Grove
Scute Swarm
Ulvenwald Hydra
Uro, Titan of Nature’s Wrath
Avenger of Zendikar
Rampaging Baloths
Fog Bank
Satyr Wayfinder
Tatyova, Benthic Druid
Floriferous Vinewall
Elvish Rejuvenator
Acidic Slime
Skullwinder
Poison Dart Frog
INSTANT (8)
Summary Dismissal
Drown in Dreams
Evacuation
Arcane Denial
Beast Within
Growth Spiral
Pongify
Eureka Moment
SORCERY (10)
March from Velis Vel
Aggressive Biomancy
Hour of Promise
Replication Technique
Finale of Revelation
Curse of the Swine
Treasure Cruise
Urban Evolution
Harmonize
Sylvan Scrying
ENCHANTMENT (4)
Copy Land
Desert Warfare
Mana Reflection
Propaganda
PLANESWALKER (2)
Nissa, Steward of Elements
Vivien Reid
ARTIFACT (7)
Mirage Mirror
Chromatic Lantern
Oblivion Stone
Seer’s Sundial
Sol Ring
Arcane Signet
Expedition Map
LAND (44)
Trenchpost
Lazotep Quarry
Sunken Palace
Horizon of Progress
Planar Nexus
Talon Gates of Madara
Lair of the Hydra
Lumbering Falls
Blast Zone
Dreamroot Cascade
Yavimaya Coast
Flooded Grove
Vineglimmer Snarl
Yavimaya, Cradle of Growth
Overflowing Basin
Temple of Mystery
Vesuva
Dark Depths
Thespian’s Stage
Urza’s Power Plant
Urza’s Tower
Urza’s Mine
Simic Guildgate
Basilisk Gate
Simic Growth Chamber
Desert of the Indomitable
Hashep Oasis
Hidden Cataract
Hidden Nursery
Volatile Fault
Thornwood Falls
Cloudpost
Lush Oasis
Desert of the Mindful
Command Tower
Glimmerpost
Quandrix Campus
Island
Forest

Pierwsza konstrukcja to klasyczna Simic’owa Rampa, dowodzona przez “Omo, Queen of Vesuva”. Trik tego decku polega na synergii z non-basic landami, które wzajemnie się wspierają. Najważniejsze z nich to:

  • “Urza’s Tower”, “Urza’s Power Plant” i “Urza’s Mine”, znane jako “Tron”, które razem dają 7 bezkolorowej many za tapnięcie.
  • Landy o podtypie Locus: “Cloudpost”, “Glimmerpost” i nowo dodany “Trenchpost”, które mają lepszy efekt, im więcej innych Locusów mamy.

Deck zawiera również inne popularne synergie z landami, jak legendarne “Dark Depths” i “Thespian’s Stage”, znane combo z Legacy, dające niezniszczalnego stwora 20/20. Jestem zadowolony, że Wizards of the Coast wprowadza takie combo do preconów Commanderowych, co może zachęcić casualowych graczy EDH do spróbowania formatów 1v1.

Ten deck zawiera również “Uro, Titan of Nature’s Wrath”, “Dryad of the Ilysian Grove”, “Vesuva” oraz nowy element: “Planar Nexus”, który zdaniem graczy znajdzie swoje miejsce w deckach korzystających z synergii landów. Jeśli spojrzymy na aspekt czysto Commanderowy, ciekawi mnie “Wonderscape Sage”. Przez kilka dni próbowałem znaleźć sposób na jej wykorzystanie, ale nadal nie jestem pewien. Może ktoś z naszych czytelników wpadnie na dobry pomysł – zapraszam na naszego Discorda do brainstormingu.

Nowości warte odnotowania to “March from Veil’s Veil” i “Copy Land”, a także kilka cennych reprintów, jak “Apex Devastator”. Ten precon jest moim ulubionym pod każdym względem – mamy tu wartościowe reprinty i nowe, wywołujące żywą dyskusję elementy.


ELDRAZI INCURSION

COMMANDER (1)
Ulalek, Fused Atrocity
CREATURE (29)
Azlask, the Swelling Scourge
Benthic Anomaly
Angelic Aberration
Bismuth Mindrender
Hideous Taskmaster
Twins of Discord
Mutated Cultist
Spawnbed Protector
Chittering Dispatcher
Inversion Behemoth
Sire of Stagnation
Drowner of Hope
Oblivion Sower
Morophon, the Boundless
World Breaker
Sifter of Skulls
Endbringer
Deepfathom Skulker
Vile Redeemer
Eldrazi Displacer
Elder Deep-Fiend
Snapping Voidcraw
Glaring Fleshraker
Wastescape Battlemage
Ulamog’s Nullifier
Artisan of Kozilek
Ulamog’s Crusher
Ulamog’s Dreadsire
Titans’ Vanguard
INSTANT (7)
Eldritch Immunity
Eldrazi Confluence
Return of the Wildspeaker
Kozilek’s Return
Crib Swap
Warping Wail
Suffer the Past
SORCERY (6)
Selective Obliteration
Ugin’s Insight
All Is Dust
Rishkar’s Expertise
Ancient Stirrings
Skittering Invasion
PLANESWALKER (1)
Ugin, the Ineffable
ENCHANTMENT (4)
Eldrazi Conscription
Imprisoned in the Moon
Awakening Zone
Garruk’s Uprising
ARTIFACT (14)
Eldrazi Monument
Mystic Forge
Forsaken Monument
Herald’s Horn
Everflowing Chalice
Talisman of Resilience
Hedron Archive
Sol Ring
Dreamstone Hedron
Arcane Signet
Idol of Oblivion
Talisman of Curiosity
Talisman of Impulse
Talisman of Dominance
LAND (38)
Bonders’ Enclave
Cascading Cataracts
Shrine of the Forsaken Gods
Tendo Ice Bridge
Battlefield Forge
Llanowar Wastes
Brushland
Underground River
Adarkar Wastes
Karplusan Forest
Yavimaya Coast
Sulfurous Springs
Caves of Koilos
Shivan Reef
Temple of Malady
Temple of Silence
Ruins of Oran-Rief
Corrupted Crossroads
Eldrazi Temple
Exotic Orchard
Spawning Bed
Twisted Landscape
Tranquil Landscape
Tectonic Edge
Reliquary Tower
Opal Palace
Tomb of the Spirit Dragon
Secluded Courtyard
Wastes
Command Tower
Ash Barrens
Path of Ancestry
Unclaimed Territory
Plains
Island
Swamp
Mountain
Forest

Pozostałe trzy decki nie wzbudziły we mnie takiego entuzjazmu. Zacznijmy od Eldrazi, dowodzonych przez “Ulalek, Fused Atrocity”. To typowy Eldrazi tribal. Kolorowe oraz nisko-kosztowe Eldrazi powracają, jednak deck wydaje się być nieskupiony na jednym planie, poza castowaniem Eldrazi.

Znajdują się tu karty jak “Sifter of Skulls” i “Vile Redeemer”, które byłyby dobre w strategii sacrifice, ale brakuje im wsparcia. Karty jak “Mutated Cultist” czy “Inversion Behemoth” wydają się nie pasować do reszty talii. Największą anomalią jest jednak “Suffer the Past” – kompletnie nietrafiona karta w tym decku.

Najcenniejszym elementem jest “Glaring Fleshraker”, porównywany do “Birgi, God of Storytelling”, który może namieszać w taliach castujących artefakty. W kwestii reprintów, “Eldrazi Conscription”, “Eldrazi Temple” z nowym artem, oraz “Morophon, the Boundless” nadal pozostają wartościowe.


CREATIVE ENERGY

COMMANDER (1)
Satya, Aetherflux Genius
CREATURES (26)
Cayth, Famed Mechanist
Sphinx of the Revelation
Salvation Colossus
Blaster Hulk
Razorfield Ripper
Silverquill Lecturer
Overclocked Electromancer
Aurora Shifter
Lightning Runner
Aethertide Whale
Aethergeode Miner
Myr Battlesphere
Grenzo, Havoc Raiser
Brudiclad, Telchor Engineer
Goldspan Dragon
Combustible Gearhulk
Angel of Invention
Aetherstorm Roc
Aethersquall Ancient
Professional Face-Breaker
Solemn Simulacrum
Skyclave Apparition
Roil Cartographer
Amped Raptor
Burnished Hart
Whirler Virtuoso
ARTIFACTS (23)
Filigree Racer
Aether Refinery
Hourglass of the Lost
Stone Idol Generator
Conversion Apparatus
Gonti’s Aether Heart
Aethersphere Harvester
Bident of Thassa
Coveted Jewel
Coalition Relic
Aetherworks Marvel
Midnight Clock
Bespoke Battlewagon
Unstable Amulet
Solar Transformer
Izzet Generatorium
Talisman of Conviction
Talisman of Progress
Arcane Signet
Sol Ring
Decoction Module
Talisman of Creativity
Wayfarer’s Bauble
SORCERIES (6)
Localized Destruction
Confiscation Coup
Austere Command
Farewell
Jolted Awake
Tezzeret’s Gambit
ENCHANTMENTS (4)
Bident of Thassa
Legion Loyalty
Scurry of Gremlins
Era of Innovation
INSTANTS (3)
Glimmer of Genius
Swords to Plowshares
Akroma’s Will
LANDS (38)
Temple of Enlightenment
Battlefield Forge
Mystic Gate
Adarkar Wastes
Shivan Reef
Frostboil Snarl
Furycalm Snarl
Port Town
Temple of Triumph
Temple of Epiphany
Prairie Stream
Castle Vantress
Izzet Boilerworks
Azorius Chancery
Command Tower
Aether Hub
Demolition Field
Mystic Monastery
10 Plains
Island
Mountain

Energia powraca z “Aetherworks Marvel” na czele. Dowodząca talia “Satya, Aetherflux Genius” wydaje energię na kopiowanie kreatur. Znajdziemy tu ciekawe cele jak “Solemn Simulacrum” czy “Skyclave Apparition”, ale brakuje kart kopiujących.

Talia żyje jednak mocnymi reprintami: “Goldspan Dragon”, “Akroma’s Will”, oraz użytecznymi kartami jak “Professional Face-Breaker” czy “Farewell”. Mimo dawno nieodwiedzanej mechaniki Energii, talia wydaje się być spójna i przyjemna w grze.


GRAVEYARD OVERDRIVE

COMMANDER (1)
Disa the Restless
CREATURES (31)
Coram, the Undertaker
Bloodbraid Challenger
Broodmate Tyrant
Gluttonous Hellkite
Pyrogoyf
Polygoyf
Barrowgoyf
Sawhorn Nemesis
Infested Thrinax
Siege-Gang Lieutenant
Exterminator Magmarch
Junji, the Midnight Sky
Izoni, Thousand-Eyed
Lhurgoyf
Selvala, Heart of the Wilds
Archon of Cruelty
Ignoble Hierarch
Necrogoyf
Mortivore
Ziatora, the Incinerator
Yavimaya Elder
Bloodbraid Elf
Eternal Witness
Burnished Hart
Syr Konrad, the Grim
Accursed Marauder
Brawn
Anger
Stitcher’s Supplier
Graveshifter
Sakura-Tribe Elder
INSTANT (7)
Tempt with Mayhem
Kolaghan’s Command
Terminate
Grisly Salvage
Bituminous Blast
Grapple with the Past
Riveteers Charm
SORCERY (7)
Final Act
Find//Finality
Maelstrom Pulse
Chandra’s Ignition
Faithless Looting
Rampant Growth
Syphon Mind
ENCHANTMENT (3)
Deathreap Ritual
Deadbridge Chant
Tarmogoyf Nest
PLANESWALKER (3)
Liliana, Death’s Majesty
Garruk, Apex Predator
Grist, the Hunger Tide
ARTIFACT (9)
The Reaver Cleaver
Maskwood Nexus
Arcane Signet
Talisman of Resilience
Altar of the Goyf
Talisman of Indulgence
Lightning Greaves
Sol Ring
Talisman of Impulse
LAND (39)
Temple of Malady
Kessig Wolf Run
Viridescent Bog
Mossfire Valley
Canyon Slough
Cinder Glade
Exotic Orchard
Shadowblood Ridge
Sheltered Thicket
Smoldering Marsh
Temple of Abandon
Temple of Malice
Raging Ravine
Demolition Field
Command Tower
Twisted Landscape
Savage Lands
Tainted Wood
Dakmor Salvage
Tranquil Thicket
Terramorphic Expanse
Tainted Peak
Riveteers Overlook
Forgotten Cave
Path of Ancestry
Myriad Landscape
Evolving Wilds
Swamp
Mountain
Forest

Ostatni deck to Jund z “Disa the Restless” jako Commanderem. Strategia opiera się na tworzeniu Tarmogoyfów, ograniczaniu zasobów wszystkich graczy i zabawie z grobem. Deck to hołd dla legendarnej strategii Midrange w Modernie.

Znajdziemy tu “Ignoble Hierarch”, “Bloodbraid Elf”, “Terminate”, “Kolaghan’s Command”, ale brak oryginalnego “Tarmogoyf”. Ciekawsze reprinty to “The Reaver Cleaver”, “Archon of Cruelty”, “Selvala, Heart of the Wilds”, “Final Act” oraz “Grist, the Hunger Tide”. Talia skupia się na wartościach za koszt, typowych dla Jund.

Podsumowanie

Na początku koncept dodania decków Commander do dodatku Modern wydawał się zabawny, ale po głębszym przyjrzeniu się, reprezentują one constructed formaty 1v1 i ich historię całkiem dobrze. Spełniają swoją rolę dla graczy, którzy do tej pory bawili się tylko w Commanderze, a chcieliby spróbować bardziej tradycyjnych form Magica. Wygląda na to, że Commander zostanie z nami na długo, więc warto coś z tego wyciągnąć.


korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!