Po premierze dodatku Theros Beyond Death wzrosła popularność linearnych deck takich jak Amulet/Valakut Titan. Decki te mają dobre matchupy z Eldrazi Tronem oraz Jundem, w zwiazku z czym liczebność w turniejach tych drugich maleje. Przez to meta jest bardzo sprzyjające dla Mono Red Prowess. Talia dzięki swej szybkości posiada dobre matchupy z nieinteraktywnymi deckami i średnie z deckami ktore grają dużą ilością removalu/discardem oraz stworkami z dużym thoughnessem.
Spis talii
Creatures (15) 3 Bedlam Reveler 4 Monastery Swiftspear 4 Kiln Fiend 4 Soul-Scar Mage Spells (27) 4 Crash Through 4 Lava Spike 4 Light Up the Stage 1 Forked Bolt 4 Lava Dart 4 Lightning Bolt 4 Manamorphose 2 Wild Slash | Lands (18) 4 Sunbaked Canyon 14 Mountain Sideboard (15) 2 Dragon’s Claw 2 Abrade 4 Leyline of the Void 2 Blood Moon 2 Experimental Frenzy 3 Dismember |
Wybór kart
4 Monastery Swiftspear i 4 Soul-Scar Mage
Oba są po prostu najlepszymi w formacie stworkami z prowessem za jeden mana. Haste czyni Swiftspeara dobrym topdeckiem również poza początkowymi fazami gry. Kładzenie -1/-1 counterów przez Soul-Scar Mage jest bardzo pomocne przeciwko taliom opartym na stworach. Należy pamiętać, że countery zostają na stałe, co bardzo ułatwia grę z Infectem, gdyż jego podpaki nie ratują jego kreatur.
4 Kiln Fiend
Kosztuje jeden many więcej, ale ma „potrójnego” prowessa .Jest bardziej wrażliwy na Lightning Bolt, gdyż rośnie tylko jego atak. Dzięki jego obecności w decku częściej jesteśmy w stanie zabić przeciwnika w trzeciej turze.
3 Bedlam Reveler
Nasz plan na mid i late game. Dzięki temu, że zdecydowana większość naszych czarów kosztuje jeden mana, bardzo szybko zapełniamy sobie grób. Obniżając koszt Bedlama do dwóch-trzech mana, gdy go gramy, najczęściej nie posiadamy już kart w ręku, więc jego drawback nie ma dla nas znaczenia. Jest to po prostu RR Prowess 3/4 draw 3 cards. Gramy tylko trzema, bo nigdy nie chcemy mieć dwóch na ręce w początkowej fazie gry.
4 Lightning Bolt
Najlepsze palenie wydrukowane w historii MtG. Nie ma nic lepszego, jeśli o chodzi o stosunek kosztu mana do efektywności palenia.
4 Lava Dart
Moim zdaniem najważniejszy i najbardziej niedoceniany laser w talii. Są to dwa czary w jednej karcie, oznacza to podwójny prowess. Jeden Lava Dart rzucony w przeciwnika z flashbackiem z Soul-Scar Mage zadaje taką samą ilośc obrażeń co Lightning Bolt. Gdy posiadamy tych stworów więcej lub gdy jest to Kiln Fiend zadajemy więcej obrażeń. Jest również najlepszym paleniem wszelakich stworów z jedynką w plecach oraz aktywatorem spectacle na Light Up The Stage.
4 Lava Spike
Zło konieczne. Nie ma innej karty która za jedną czerwoną manę bezwarunkowo zadaje trzy obrażenia w gracza. Jest to najczęściej wysajdowywana karta.
4 Crash Through i 4 Manamorphose
Obydwa czary mają to samo zadanie. To cantripy, które odpalają prowessa. Dzięki temu częściej dobieramy karty które są dla nas ważne. Potem swą obecnością w grobie obniżają koszt Bedlam Revelera.
Manamorphose to praktycznie darmowy spell, bo zwraca nam zainwestowaną manę, a jak mamy szczęście, to możemy dzięki temu nawet cztery razy aktywować prowessy naszych stworków. Po sidzie możemy wybrać BB manę by stracić mniej życia z Dismembera.
Trample z Crash Through sprawia, że blokowanie naszych przypakowanych stworków nie jest tak efektywne. 16/2 Kiln Fiend z trample zabija Tarmogoyfa rzuconego do bloku i samego przeciwnika.
4 Light Up the Stage
Dobieramy dwie karty za jedną manę, ale musimy zagrać je w czasie dwóch tur. Są dwa momenty w których to zagrywamy. W początkowej fazie gry, czyli tury 2-3, gramy Light Up po fazie ataku. Szukamy lądów oraz stworów. Wdalszym etapie rozgrywki (tura 3+), gdy już posiadamy w stole stwory z prowessem i lądy, rzucamy jakiś brun w przeciwnika (najlepiej Lava dart lub Lava Spike) i wtedy LuTS, z którego chcemy dostać więcej spelli.
Opisane powyżej karty występują w prawie każdym spisie Prowessa. Teraz dochodzimy do „flex slotów”, czyli miejsca na karty, które lubimy lub uważamy za dobre. Karty te muszą być paleniem, żebyśmy mieli ich odpowiednią ilość w decku.
2 Wild slash
Jest to niejako karta sidowa w mainie. Dzięki niej możemy zabijać combat damagem stworki z protekcją, takie jak Kor Firewalker.
1 Forked Bolt
Ostatnio pojawiło się trochę więcej stworkowych decków z Noble Hierarch oraz Ice-Fang coatl.
14 Mountain i 4 Sunbaked Canyon
Nie gramy żadnymi dualami i fetchami, więc nie zadajemy sobie dużych ilości obrażeń. Dzięki temu możemy pozwolić sobie na granie Kanionami. W początkowej fazie gry zadadzą nam parę obrażeń, ale w late gamie możliwość dobrania dodatkowej karty jest bezcenna.
Sideboard guide
Każdy powinien składać sideboard samodzielnie pod metagame, jakie przewiduje na swoim lokalnym turnieju, Grand Prix, PTQ czy też w ligach MTGO. Mój sideboard jest złożony pod obecne meta na MTGO. Nie będę omawiać całego sideboardu, tylko skupię się na najczęściej spotykanych przeze mnie taliach.
Amulet Titan
In: 2 Blood Moon, 3 Dismember
Out: 3 Bedlam Reveler, 1 Forked Bolt, 1 Wild Slash
Dość dobry matchup. Chcemy zabić przeciwnika jak najszybciej i dlatego usuwamy wolne karty jak Bedlamy, a wsadzamy Moony, żeby wyłączyć Valakuty i Field of the Dead. Dismember służy do zabijania Dryad of Ilysian Grove w efektywny sposób.
Mirror
In: 2 Dragon’s Claw, 2 Abrade, 2 Experimental Frenzy, 3 Dismember
Out: 4 Lava Spike, 4 Manamorphose, 1 Lava Dart
Gry trwają długo. Wygrywa najczęściej osoba, która dobierze więcej Bedlamów lub jako pierwsza postawi Experimental Frenzy. Dzięki lifegainowi z Dragon’s Claw możemy grać Dismember i zabijać jedną kartą Bedlam Revelery przeciwnika.
Jund
In: 3 Dismember, 2 Experimental Frenzy
Out: 4 Lava Spike, 1 Forked Bolt
Nie tak zły matchup, jak się wszystkim wydaje. Gry zazwyczaj trwają długo, chyba że ktoś ginie od szybkiego Goyfa lub Kiln Fienda. Kluczem do wygranej jest szukanie rąk z dużą ilością stworów. W grach po side nasze side’owe karty są o wiele lepsze niż ich karty side’owe. Dostajemy sposób, aby jedną kartą zabijać Tarmogoyfa. Frenzy jest najlepszym card advantage enginem w formacie, niweluje cały discard z poprzednich tur. Gdy spodziewamy się, że przeciwnik posiada Collective Brutality, a my jesteśmy na draw, czasem warto nie grać one dropa w pierwszej turze, jeżeli mamy jakiś instant na ręku.
Eldrazi Tron
In 3 Dismember, 2 Abrade, 2 Experimental Frenzy, 2 Blood Moon
Out 4 Lava Spike, 4 Lava Dart, 1 Forked Bolt
Ten deck sprawia mi najwięcej problemów. Wygrałem przeciwko niemu może ze trzy mecze. Przeciwnicy zawsze mają Chalice of the Void w drugiej turze, które skutecznie blokuje większość naszych czarów. Klasycznie wskakują Dismembery, gdy widzimy duże stwory i Blood Moon jako desperacki krok „nie zaszkodzi wsadzić, bo a nuż wygra grę”.
Urza
In: 3 Dismember, 2 Abrade
Out: 1 Forked Bolt, 2 Wild Slash, 1 Bedlam Reveler, 1 Lava Spike
Dobry mecz dla nas. Popularność tego decku maleje, stąd mniejsza ilość artefaktycznego removalu w sideboardzie. Staramy się po prostu jak najszybciej zabić, zanim przeciwnik się skombi.
Dredge
In: 4 Leyline of the Void
Out: 2 Wild Slash, 1 Bedlam Reveler, 1 Lava Spike
Przed wydrukowaniem Oxa ten mecz był tak dobry i mało popularny że nic nie wsidowywałem. W związku z wydrukowaniem Ox of Agonas deck zrobił się popularniejszy i lepszy więc zmieściłem czarne leyline . Z powodu małej ilości removalu w pierwszej grze jesteśmy sporym faworytem do wygranej. W grach po side należy pamietać że przeciwnik wsadzi na nas Lightning Axe więc staramy się nie grać zbyt all-in .
Mono G Tron
In: 2 Blood Moon, 2 Abrade
Out: 1 Forked Bolt, 2 Wild Slash, 1 Bedlam Reveler
Ten matchup to bye. Nie wiem czy nie lepsze jest po prostu nie side’owanie się. Ogólnie na ten deck nie powinniśmy już trafić w 2020.
Bant Snowblade
In: 3 Dismember, 2 Abrade
Out: 4 Lava Spike, 1 Manamorphose
Kolejny bardzo dobry match up. Staramy się mieć otwartą manę, żeby móc zabić na instancie Ice-Fang Coatla i Spell Quellera.
UW control
In: 2 Experimental Frenzy, 1-3 Dismember
Out: 2 Manamorphose, 1 Forked Bolt2 Wild Slash
O dziwo to również jest bardzo dobry match up. Jego Path to Exilew nasze stworki są mile widziane, bo dzięki dużej ilości drawu zawsze znajdziemy następne zagrożenia lub palenie, a PtE daje nam manę na zagrywanie ich. Grając vs. UW mamy na to nieskończenie wiele czasu. Dismember działa na jakieś losowe Baneslayer Angele, które czasem występują po side.
GW Heliod Company
In: 3 Dismember, 2 Abrade
Out: 4 Lava Spike, 1 Manamorphose
Teoretycznie średni MU. Palimy stwory oppa i napieramy swoimi prowessowymi ludzikami. Jeżeli przegrywamy, to gdy przeciwnik trafi z Collected Company Spike Feedera oraz Heliod, Sun-Crowned.
Burn
In: 2 Dragon’s Claw, 2 Abrade, 2 Experimental Frenzy, 3 Dismember
Out: 4 Lava Spike, 4 Manamorphose, 1 Lava Dart
Bardzo wyrównany matchup. Przeciwnik ma jedna kartę, której się boimy, czyli Eidolon of the Great Revel w mainie. Druga karta, która jest bardzo dobra przeciwko nam, to Kor Firewalker. Właśnie z jego powodu wsadzamy Dismember na gry po side. No i pamiętajcie o sztuczce z Wild Slashem (dop. redakcja).
Death Shadow
In: 3 Dismember, 2 Experimental Frenzy
Out: 1 Forked Bolt, 2 Wild Slash, 2 Manamorphose
Wynik meczu zależy w głównej mierze od umiejętności graczy. Jest to bardzo ciekawa rozgrywka, co turę należy podejmować decyzję, czy już atakujemy życie przeciwnika, czy rozwijamy własne zasoby, dogrywając stworki i cantripy. Generalnie staramy się zagrywać palenia w przeciwnika i atakować go po tym, gdy już sam zada sobie pewną ilość obrażeń.
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!