Złóż sobie Cube’a, nie wydając fortuny

Michał Pajek04.02.2022Czas czytania: 8 minut(y)

Nostalgia Cube prezentuje: Standard Artisan Cube 2021 w 4 odsłonach

Zacznijmy od szybkiego wyjaśnienia, czym w ogóle jest cube draft w Magic: the Gathering. Cube to zestaw kart do draftowania, którego zawartość zależy tylko i wyłącznie od inwencji twórczej właściciela. Twórca „kostki” ma wpływ na archetypy, tempo oraz inne cechy kart. Na ogół cube składa się z najpotężniejszych kart wybranego formatu: standard, historic, modern, legacy, czy vintage.

Vintage Cube – królowa kostek

Pula kart z najszerszego formatu w MtG tworzy najpopularniejszy na MTGO kostkowy format limited, czyli Vintage Cube. Jednak składając własną kostkę, wcale nie musimy używać najlepszych dostępnych kart. Jeśli sobie tego życzymy, nasz cube może składać się na przykład… z najgorszych kart, jakie wydrukowano w historii MtG. Albo tych, które po prostu bardzo nam się podobają lub są super zabawne. Czyli w zasadzie nic nas nie ogranicza. Finansowo też, bo raz złożony cube może być draftowany niezliczoną ilość razy. Proksowanie również jest powszechnie stosowane. Dużo ludzi decyduje się na tę praktykę lub choćby na uzupełnianie proxami droższych kart we wspomnianym Vintage Cube.

Jak już pewnie się domyślacie, sam uwielbiam tworzyć kostki. Co roku tworzę nową i dziś chciałbym Wam przedstawić mój najnowszy cube. Ale po kolei. Oto założenia, jakie obieram przy budowaniu nowej kostki:

  • Cube ma być tani. Składają się zatem na niego tylko commony i uncommony (czyli tzw. Peasant lub Artisan, co brzmi dumniej).
  • Karty do niego maja być łatwo dostępne. Ograniczam się zatem tylko do standardu.
  • Ma być ciekawy i nasycony naprawdę grywalnymi kartami. Dlatego składam go tuż przed rotacją, kiedy standard obejmuje najwięcej kart.

Skoro już wszystko jasne, przestawiam Wam:

Standard Artisan Cube 2021

Tym razem w czterech różnych wariantach: A, B, C i D! Każdy z nich ma w swojej puli trzysta sześćdziesiąt kart, co zapewnia rozgrywkę ośmiu draftującym. W ten sposób wszystkie karty pojawią się na stole podczas draftowania. Każda wersja obejmuje dodatki od Throne of Eldraine do Adventures in the Forgotten Realms. Poniżej w skrócie opiszę każdą z czterech kostek oraz podam listę do spisów kart w serwisie Cube Cobra. Wówczas każdy zainteresowany będzie mieć możliwość złożenia którejś z nich – polecam je gorąco. Zarówno jako rozpoczęcie przygody z cubowaniem, jak i dla fanów draftów wszelkiego rodzaju.

Standard Artisan 2021 A

5 trójkolorowych archetypów

Indatha Crystal - painted by Raoul Vitale
Indatha Crystal 🖌 Raoul Vitale

Cube pomimo bardzo synergicznych decków miał w założeniu dać otwarte pole do draftowania. Każdy z archetypów wystąpuje w trzech kolorach. Są to połaczenia znane z Khans of Tarkir, czyli klany.

  • Mardu,
  • Jeskai,
  • Abzan,
  • Temur,
  • Sultai.

Inspiracja wzięła się z chęci eleganckiego wykorzystania trójkolorowych kryształów z Ikorii. Archetypy zostały zbudowane właśnie wokół tych kamieni. W praktyce trzeba było trochę naginać moje zasady budowania cube’ów. Da się również odczuć, że pewne archetypy trudniej wydraftować.

Mardu Party

Archetyp wzięty z Zendikar Rising. Jako że biały, czerwony i czarny, to kolory z najlepszymi pay-offami do party (Practiced Tactics, Thwart the Grave, Grotag Bug-Catcher), wybór dla Mardu był prosty. Mamy zatem agresywny archetyp, który wynagradza gracza, jeśli jego stwory mają głównie typ warrior, wizard, cleric oraz rogue. Mimo, iż bardzo agresywny, może przybrać formę czystych kleryków (Cleric of Life’s Bond) lub warriorów (Kargan Warleader). Nie brakuje także synegii z equipmentami (Bruenor Battlehammer, Koll, the Forgemaster).

Jeskai Cycling – draw two

Archetyp bazujący głównie na kartach z Ikorii, ale także z Eldraine i z M21. Chodzi w nim albo o stworzenie klasycznego Boros Cycling z pay-offem w postaci Zenith Flare lub na graniu dowolnym połączeniem niebieskiego, białego i czerwonego. Ten typ gry nagradza nas za dobieranie kart, a cyclingi świetnie to supportują. Przykładowe pay-offy to: Improbable Alliance, Faerie Vandal, Tolarian Kraken, Wizard Class, Ominous Seas, Mad Ratter. Celowo pominąłem Teferi’s Tutelage, gdyż w parze z cyclingami mógłby robić zbyt dużą krzywdę…

Abzan Lifegain

Ten archetyp łączy elementy wielu setów. Głównie D&D i Strixhaven, lecz również M21 i Zendikar Rising. Założenie jest bardzo proste – łączymy elementy dające życie, jak np. Kor Celebrant, Sanctum of Stone Fangs, Reaper’s Talisman, Killian, Ink Duelist z tymi, które nas za to wynagradzają. Przykładowe to: Indulging Patrician, Trelasarra, Moon Dancer, Griffin Aerie, czy Lurking Roper. Wynikiem tego mamy bardzo mocny aggro-midrange’owy archetyp. Zupełnie serio – z minionego standardu było naprawdę w czym przebierać do lifegainu. Archetyp ten przenika się mocno z klerykami z Mardu Party.

Temur Ramp / Spells

Wypisz, wymaluj archetyp ze Strixhaven. W tamtym formacie bardzo stabilnie draftowało się rampę dzięki kartom takim jak: Eureka Moment, Quandrix Apprentice, Spectacle Mage. Nie brakowało tam też skutecznych spelli za siedem i więcej many. Były to np.: Explosive Welcome, Creative Outburst, czy Elemental Masterpiece. Tutaj podrasowałem to dużymi kreaturami. Wiele z nich będzie pożądanych do Abzan lifegain oraz Sultai Control. Mamy również efekty magecraft, a także wiele innych pay-offów za spellcasting. Wymienię kilka: Experimental Overload, Karok Wrangler, Relic Amulet. Można także śmiało składać tempo decki bazujące na spellach. Wisienką na torcie tego archetypu jest Svella, Ice Shaper – idealnie wpisuje się w strategię.

Sultai Snow Control 5C

Tutaj oczywista inspiracja Kaldheim. Większość fixingu w cube jest oparta na snow landach. Nie brakuje też pięciu basic landów, by źródeł śnieżnej many było jak najwięcej. Archetyp ten gra niezwykle grindy gry i pozwala w zasadzie grać w BUGu również pozostałe dwa kolory. Świetną nagrodą za granie pięcioma kolorami są shrine’y, Quirion Dryad, Springmantle Cleric, a przede wszystkim Path to the World Tree. Poza Pathem w fixingu pomogą nam m.in.: Spirit of the Aldergard, Replicating Ring, Migration Path. Za bycie w snow najbardziej wynagradzają: The Three Seasons, Narfi, Betrayer King i Icebind Pillar. Ale uważajcie… jeśli chcecie pograć 5C, to snow landy bierzcie wysoko, tak jak fetche w powered cubach.


Jako że środowisko tego cuba bardzo wspiera splashowanie, to nie brakuje cyklu poświęcających się landów z Kaldheim (np. Surtland Frostpyre). Niejednokrotnie świetnie wpisują się w założenia poszczególnych połączeń kolorów. Znajdziecie także wiele innych smaczków, jak karty, które grają w kilku archetypach. Przykładowo Priest of Ancient Lore liczy się do party, daje życie, a takze robi trigger w draw decku. Rune of Sustenance supportuje equipmenty, daje lifelink i również draw. Takich kart jest znacznie więcej. Grając ten cube, bardzo mnie kusiło, by z tej samej puli kart stworzyć środowisko przeciwne do multikolorowego. Tak też zrobiłem.


Standard Artisan 2021 B

Bycie mono jest premium!

Klothys's Design - painted by Lie Setiawan
Klothys’s Design 🖌 Lie Setiawan

To drugie podejście do znalezienia fajnej listy cube wśród commonów i uncommonów z przedziału Eldraine – D&D. W tych widełkach mieliśmy zarówno Throne of Eldraine i Theros Beyond Death. Była to świetna okazja zaprojektowania środowiska, gdzie monokolorowy deck nie będzie hipsterstwem, a dobrym wyborem. Masa pay-offów z ELD w postaci mechaniki adamant (Silverflame Ritual, Turn into a Pumpkin, cykl paladynów) oraz z THB w postaci devotion. Wspomniane devotion wspiera również fakt, że cube ma spore natężenie enchantmentów, kolorowych artefaktów oraz kreatur z podwójnym kosztem mana. By zachęcić draftujących do bycia jednokolorowym, nie umieściłem w nim zbyt wiele fixingu. Nie znajdziecie tu żadnych dwukolorowych kart.

Aby uniknąć sytuacji suchych paczek od 7-9 picku, pula ma bardzo dużo artefaktów oraz spelli z hybrydową maną w koszcie. Do tej puli dodaję nie tylko bezkolorowe i hybrydowe lekcje, co daje posmak Strixhaven, ale także cykl uncommonów z Throne of Eldraine z poczwórną hybrydową maną. Ten cykl również bardzo wynagradza bycie mono – jeśli gracie dwoma kolorami, zagracie jedną z nich… jeśli gracie jednym kolorem, to możecie bez konsekwencji wrzucić do decku wszystkie hybrydowe premium karty. Oczywiście nie brakuje cyklu landów z ELD (np. Mystic Sanctuary). Mamy zatem pięć archetypów. Nie par kolorów, nie trójek kolorów. Archetypy monokolorowe. Czyli będąc mono pozostajecie również najbardziej synergiczni. Mimo tego nic nie stoi na przeszkodzie grania większej ilości kolorów i łączenia poszczególnych archetypów / atutów.

  • Biały – go wide, enchantmenty, artefakty, vigilance.
  • Niebieski – flying, flash, draw two.
  • Czarny – graveyard, lifegain, food.
  • Czerwony – aggro, sacrifice, treasure, spellcasting.
  • Zielony – ramp, trample, ferocious.

Gdy się temu bliżej przyjrzeć, to archetypy mogą nie wydawać się aż tak interesujące. Niemniej sam proces draftowania jest dość złożony i ciekawy.

Standard Artisan 2021 C

Dziesięć mocno synergicznych archetypów 2c

Roost of Drakes - painted by Bayard Wu
Roost of Drakes 🖌 Bayard Wu

Gdy kończyłem ogrywać z ludźmi jedną kostkę, w głowie roił się równocześnie pomysł na następną. Z tych samych setów, ale zupełnie inną. Po pięciu trzykolorowych i pięciu mono chciałem zrobić coś, co klasycznie zaoferuje dziesięć dwukolorowych archetypów. W zamyśle ścieżkę dla każdej strategii będą wyznaczać złote uncommony. Postawiłem na jak najwyższy power level i nie zastosowałem żadnych kompromisów. Dziesięć najmocniejszych archetypów draftowych ostatnich dwóch lat! Lecimy:

Fajny, prosty w budowie i bardzo silny jak na artisan cube. Podczas draftowania trzeba wyjątkowo mocno czytać sygnały, bo decki są bardzo synergiczne.

Standard Artisan 2021 D

Good stuff cube / multiple choice

Igneous Inspiration - painted by PINDURSKI
Igneous Inspiration 🖌 PINDURSKI

Obiecywałem sobie jeszcze jeden i koniec! Oczywiście i po nim jeszcze coś kombinowałem, ale z marnym rezultatem, więc skończymy na Good Stuff Cube. Założenia tej kostki? Przez ostatnich kilka setów Wizardzi bardzo dbali, by maksymalnie urozmaicić i upłynnić gry limited nowatorskimi mechanikami. Większość z nich miała nas albo chronić przed screw i floodem, lub dawać więcej akcji do zagrywania w późniejszej fazie gry. Były to adventure, escape, cycling, landospelle, kicker, foretell, boast oraz learn / lesson. Byłem strasznie ciekawy, jak wygląda środowisko limited, które ma je wszystkie.

Efekt przerósł moje oczekiwania. Decki wychodzą bardzo zróżnicowane, ponieważ kostka została zbudowana pod kątem składania talii typu goodstuff. Celowo unikałem pay-offów i synergicznych archetypów. Chodzi o to, by każda karta grała indywidualnie. Co więcej, pojawiły się w nim wszystkie karty, które dają kilka opcji zagrania do wyboru. Przykładem są wszystkie karty przygód z D&D: You Hear Something on Watch, You See a Guard Approach, Shambling Ghast, Plundering Barbarian czy You Meet in a Tavern.

Dodałem również karty multikolorowe, ale cały twist polega na tym, że one również nie narzucają archetypów. Są dosyć uniwersalne i bardzo grywalne. Np. Kardur, Doomscourge lub Maraleaf Pixie. Świadomość draftowania cube’a bez archetypów i wytyczonych ścieżek, ale za to z ogromną ilością wyborów, sprawia niebywałą frajdę.

Epilog

Po zakończeniu wersji D próbowałem zrobić wariant z archetypami, które były uznane za mało grywalne (jak np. BG counters w ZNR lub UW w D&D). Dość trudne okazało się stworzenie z takim założeniem spisu na 360 kart. Dla porównania w Cube C udało się to bez trudu. Nie bez powodu niektóre archetypy okazywały się niegrywalne – brakowało im po prostu wsparcia.

Trochę tekstu za nami. Przejechaliśmy przez cztery kostki, bym mógł Wam pokazać, ile możliwości dają same commony i uncommony ze standardu. Można je dowolnie łączyć w twórczym szale. Ale na tym polega magia formatów cube – nic, ale to absolutnie nic nas nie ogranicza! Kostka jest taka, jak chce jej twórca. A twórcą kostek może być każdy! Jest to świetna metoda grania casualowo ze znajomymi, jednocześnie nie wydając zbyt wiele. Jeśli nie chcecie kleić swojej listy, możecie śmiało korzystać z moich. Poza wymienionymi czterema, na moim profilu CubeCobra znajdziecie jeszcze artisanowe eksperymenty z poprzednich lat:

Niech moc będzie z Wami! Make Cubes… not decks!

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!