Nowy format limited dla fanów Innistradu

Paweł Bujanowicz 24.10.2020 0 komentarzy

Gracze limited korzystający z platformy Magic: The Gathering Online przyzwyczajeni są do częstej rotacji specjalnych formatów limited, które dostępne są tylko przez jakiś czas. Niemal w każdą środę formaty debiutują i można grać w nie przez cały kolejny tydzień. Przeważnie są to różne cube’y (modern, legacy, vintage i autorskie) albo flashback drafty z lubianych formatów, jak np. Modern Horizons. Z przyjemnością sprawdzam każdy nowy format i jeśli mi się spodoba, to poświęcam mu trochę czasu. W minioną środę zadebiutował Innistrad Ultimate Draft i wsiąknąłem w nim na dobre.

Czym jest Innistrad Ultimate Draft?

Na początku zaznaczę, że to phantom event, a więc karty z każdego drafta są wyjątkowo wirtualne i nie zostają w naszej kolekcji po rozegraniu trzech meczów. W Innistrad Ultimate Draft pula kart zasilana jest przez cztery dodatki ze starego i nowego bloku Innistradu: Innistrad, Dark Ascension, Shadows over Innistrad i Eldritch Moon. Nie zagramy kartami z Avacyn Restored. „Ultimate Draft” w nazwie oznacza zaś, że draftujemy z osiemnastu pełnych paczek, wybierając za każdym razem dwie karty spośród piętnastu. Kończymy więc z 23 kartami do talii i 13 kartami w sideboardzie, czyli trochę mniej side’u, niż w klasycznym drafcie, ale za to przeciętna jakość kart w naszej talii będzie znacznie, znacznie wyższa. Draftujemy bez innych osób, choć z limitem czasowym ok. 2:30 min na każdą paczkę, przy czym jeśli znamy większość kart, to powinniśmy wydraftować talię w nie więcej niż 10 minut, co niewątpliwie jest dużym plusem takiego sposobu draftowania.

Czy draftowanie bez innych ludzi ma sens?

Jak już wspomniałem, draft idzie bardzo szybko, co jest dla mnie dużą zaletą, bo przestoje pomiędzy kolejnymi ligami są krótkie. Siła naszej talii będzie bardzo duża, a jeśli trafimy kilka erek w naszych kolorach, to biada naszym przeciwnikom. Oczywiście to samo możemy spotkać po drugiej stronie stołu. Ze względu na możliwość obejrzenia ponad 18 erek (jedna na paczkę + możliwe double-faced karty i foile), szansa na wzięcie kilku potężnych bomb jest duża, a co za tym idzie, często widzę talie splashujące off-color erki i mythiki. Rzućcie zresztą okiem na moje zwycięskie talie, gdzie w jednej mam aż dziewięć rzadkich kart.

Ci z Was, którzy czują się dobrze w klasycznych draftach ze względu na swoje umiejętności czytania sygnałów i najwięcej wygrywając otwarte archetypy, nie wykorzystają tych umiejętności w drafcie Innistrad Ultimate. Według mnie limited grane w ten sposób traci dużo na jakości i można wrzucić draft tego typu do drafotwania z botami czy grania gier w systemie best of one. Można tak grać, ale nie za często, bo klasycznie jest w moim odczuciu najlepiej. Ale jeśli sprawia Wam to frajdę (a mi sprawia), to czemu nie.

Jak draftować Innistrad Ultimate Draft?

Mimo że brak tutaj innych graczy, których akcje (tj. zawartość otrzymywanych przez nas paczek) podpowiadają nam w jakie kolory iść, ślepe forsowanie kolorów nie wydaje się najlepszą drogą do tworzenia talii na 3-0. Moim zdaniem warto być open przez pierwsze 3-4 paczki, czyli do momentu zebrania mocnego trzonu talii w jednym kolorze lub zgarnięcia mocnej bomby. Warto wysoko pickować uniwersalny fixing (najczęściej będzie to Evolving Wilds lub Terrarion), co umożliwi nam splashowanie bomb, które okażą się być poza naszymi dwoma podstawowymi kolorami.

Dobrego removalu jest sporo, więc rzadziej bierzemy mało efektywne karty takie jak np. Prey Upon (występuje w dwóch dodatkach, a Rabid Bite jest dużo lepszy), Certain Death, Reduce to Ashes. Jednocześnie twardy removal jest bardzo istotny, ponieważ talie naszych przeciwników zawierać będą często nie jedną, a kilka bomb, na które trzeba będzie odpowiedzieć.

Ponieważ tak ważne jest zabijanie bomb, a czarny ma dostęp do największej ilości removalu, to właśnie ten kolor jest moim zdaniem najsilniejszy. Nie ma w formacie lepszych odpowiedzi niż instantowe Murder oraz Victim of Night. Również jakość erek dostępnych w czarnym jest średnio bardzo dobra, więc przy odrobinie farta w otwieraniu możemy złożyć talię z mocnymi bombami i dobrym removalem, podpierając się przy tym jakimś drugim kolorem.

Archetypów jest cała masa, ale ze względu na losowy podział boosterów z puli INN, DKA, SOI oraz EMN, możecie mieć problem z wydraftowaniem bardzo synergicznej talii, która występuje tylko w jednym secie jak np. UG Emerge lub BGx Delirium. Dzięki zachowaniu tych samych tribali w tych samych kolorach pomiędzy starym a nowym blokiem Innistradu, znacznie łatwiej będzie Wam złożyć UW Spirits, RG Wilkołaki, UB Zombie, RB Wampiry czy WG Humans. UR Spells ma za mało dobrych odpowiedzi na bomby, WR Aggro przegrywa na value ze wszystkim. Najczęściej będziemy draftować midrange i z innymi midrange’ami będzie nam dane stanąć do walki.

Mój osobisty ranking archetypów po zagraniu kilkunastu draftów to: BG > WB > WG > RB > RG  > UB > UW > UR > UG > WR. Jak łatwo zauważyć, czarne talie są bardzo wysoko, czego powód opisałem już wcześniej, ale zielony kolor również jest w czołówce. Dzieje się tak dlatego, że znajdziemy tam najmocniejsze stwory, gdyż jeszcze kilka lat temu mocne statystyki P/T rzadko występowały w innych kolorach niż zielony właśnie. Poza tym WG Humans to najlepszy tempo deck formatu, a to właśnie w ten sposób (a nie klasycznym aggro) możemy walczyć z wszechobecnymi value deckami.

Zwycięskie talie

Czyli spisy, którymi udało mi się zrobić 3-0. Przy dziesięciu zagranych draftach to całkiem niezły wynik (w sumie winrate ~77%) i już po tych dziesięciu draftach wydaje mi się, że wiem, co robię, składając talię. Możecie więc śmiało podpatrzeć jak wyglądają spisy, które wygrywają.

URb Midrange

Creatures (14)
Snapcaster Mage
Thermo-Alchemist
Torch Fiend
Stitched Drake
Bloodmad Vampire
Brazen Wolves
Kessig Wolf
Breakneck Rider
Niblis of Frost
Smoldering Werewolf
Evil Twin
Falkenrath Aristocrat
Advanced Stitchwing
Soul Seizer

Spells (9)
Lightning Axe
Blazing Torch
Think Twice
Incendiary Flow
Tormenting Voice
Brimstone Volley
Griptide
Bone to Ash
Wrack with Madness
Lands (17)
Evolving Wilds
Highland Lake
Island
Mountain
Swamp

Sideboard (11)
Requiem Angel
Invisible Stalker
Shriekgeist
Convolute
Otherworldly Outburst
Curse of the Pierced Heart
Fling
Pyreheart Wolf
Nearheath Stalker
Stone Quarry
Silver-Inlaid Dagger

WG Humans

Creatures (14)
Doomed Traveler
Thalia's Lieutenant
Deranged Outcast
Ulvenwald Captive
Dauntless Cathar
Thalia, Heretic Cathar
Daybreak Ranger
Hollowhenge Spirit
Slayer of the Wicked
Briarpack Alpha
Intrepid Provisioner
Ulvenwald Mystics
Faithbearer Paladin
Geist-Honored Monk

Spells (9)
Gryff's Boon
Prey Upon
Gather the Townsfolk
Long Road Home
Travel Preparations
Lingering Souls
Midnight Haunting
Ulvenwald Mysteries
Lands (17)
Forest
Foul Orchard
Plains
Swamp
Westvale Abbey

Sideboard (11)
Strength of Arms
Topplegeist
Ray of Revelation
Stormbound Geist
Noosegraf Mob
Brimstone Volley
Solitary Hunter
Village Survivors
Geist of Saint Traft
Mournwillow
It of the Horrid Swarm

GB Erki

Planeswalkers (2)
Liliana, the Last Hope
Sorin, Grim Nemesis

Creatures (15)
Avacyn's Pilgrim
Dawntreader Elk
Duskwatch Recruiter
Scorned Villager
Strangleroot Geist
Thraben Foulbloods
Inexorable Blob
Falkenrath Noble
Bloodline Keeper
Backwoods Survivalists
Bloodgift Demon
Markov Dreadknight
Noosegraf Mob
Distended Mindbender

Spells (6)
Victim of Night
Boon of Emrakul
Murder
Death's Caress
Dark Salvation
Lands (17)
Evolving Wilds
Forest
Foul Orchard
Plains
Swamp

Sideboard (11)
Gather the Townsfolk
Fiend Hunter
Gravecrawler
Succumb to Temptation
Gisa's Bidding
Boneyard Wurm
Primal Druid
Crawling Sensation
Solitary Hunter
Gravetiller Wurm
Geier Reach Sanitarium

GB Graveyard

Creatures (14)
Skirsdag Flayer
Obsessive Skinner
Scorned Villager
Bloodbriar
Hermit of the natterknolls
Tireless Tracker
One-Eyed Scarecrow
Briarpack Alpha
Midnight Scavengers
Fiend of the Shadows
Ulvenwald Observer
Ghoultree

Spells (9)
Vessel of Nascency
Victim of Night
Mulch
Lingering Souls
Tribute to Hunger
Crawling Sensation
Unburial Rites
Death's Caress
Lands (17)
Evolving Wilds
Forest
Grim Backwoods
Plains
Swamp

Sideboard (11)
Bonds of Faith
Soul Seizer
Murderous Compulsion
Oath of Liliana
Zombie Apocalypse
Balefire Dragon
Prey Upon
Somberwald Dryad
Orchard Spirit
Gutter Grime
Ghoulcaller's Bell

Jak podoba mi się Innistrad Ultimate Draft?

Muszę przyznać, że wsiąkłem na dobre. Co prawda nie mogę wykorzystać swoich umiejętności czytania sygnałów w drafcie, ale gram pulą kart z mojego ulubionego planu – Innistradu. Niestety podczas OG Innistradu miałem kilkuletnią przerwę w graniu, ale Shadows Over Innistrad i Eldritch Moon wspominam bardzo dobrze, a jednocześnie mam okazję nadrobić zaległości z pierwszego Innistradu. Boostery dystrybuowane są losowo, a zatem otwierając średnio 4,5 paczki z INN gracze rzadko zbiorą combo Invisible Stalker + Butcher’s Cleaver czy przerąbane self-mill talie na kilku Spider Spawning.

Oczywiście nie jest to pełnoprawny draft i sam aspekt draftowania jest dużo płytszy, a przez to mniej interesujący niż klasyczna zabawa w ośmioosobowym podzie. Jest to jednak fajna odskocznia szczególnie dla osób, które tak jak ja, lubią blok Innistradu i środowiska limited z dodatków INN, DKA, SOI i EMN.

Innistrad Ultimate Draft potrwa do wieczora w środę 28.10.2020. Jeśli macie ochotę je zagrać, to odpalcie MagicL The Gathering Online i bawcie się dobrze. Powodzenia!

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *