Nowy modern, nowy ja – jak castować Cryptic Command w 2021 roku

Jędrek Szmyd24.02.2021Czas czytania: 5 minut(y)

Halko!

Jak powszechnie wiadomo, modern od zeszłego poniedziałku jest zupełnie nowym (a właściwie to starym, tak mniej więcej z 2018 roku) formatem. Jeżeli z jakiegoś powodu nie było dane Tobie, drogi czytelniku, śledzić ostatnich zmian na banliście, to przybliżę je pokrótce: 15 lutego A.D. 2021 WotC zbanowali w modernie 5 kart: Uro, Titan of Nature’s Wrath, Field of the Dead, Mystic Sanctuary, Simian Spirit Guide i Tibalt’s Trickery. O ile ban Uro był spodziewany dzięki wcześniejszej zapowiedzi przy okazji wydania najnowszych Secret Lairów, tak pozostałe zmiany były w większym bądź mniejszym stopniu zaskoczeniem i dały nam nieznany wcześniej format, w którym każdy próbował się jak najprędzej odnaleźć.

Nie będę wchodził w szczegóły tego, czy wszystkie pięć powyższych kart zasługiwało na usunięcie z formatu – gdybym sam sprawował pieczę nad banlistą, to pewnie dałbym Sanctuary trochę czasu w formacie bez Uro, ale całkowicie rozumiem pozbycie się z formatu tego niezwykle potężnego landu w ramach większych porządków. A nawet jeżeli nie zgadzałbym się z posunięciami WotC, to nie byłoby za bardzo sensu roztrząsać tego w niniejszym tekście, ponieważ i tak nie miałem, nie mam i nie będę miał na to żadnego wpływu. Mam natomiast (przynajmniej w pewnym stopniu) wpływ na to, czy będę wygrywał w nowym modernie, a jak większość medżikowców wie, nieodzownym elementem sukcesu jest określenie metagejmu, w którym przyjdzie się nam poruszać. Nie pozostaje nam więc nic innego niż zakasać rękawy i brać się do roboty.

W niniejszych rozważaniach na temat obecnego krajobrazu formatu pozwolę sobie podzielić obecne w nim talie na cztery kategorie: S Tier, A Tier, B Tier i Słabe, Chyba Że Udowodniono Inaczej™ (dalej oznaczane wdzięcznym skrótowcem SCŻUI). S Tier to absolutnie najsilniejsze talie w formacie, które oprócz potężnego planu na grę, dysponują też możliwościami adaptacji do zmian w metagrze oraz są trudne do wyhejtowania za pomocą pojedynczych kart. Główna różnica między A Tierem a B Tierem to ich położenie w stosunku do S Tieru – talie z obu grup są jak najbardziej grywalne, a ich przyporządkowanie do konkretnej literki ma związek przede wszystkim z ich matchupem przeciwko dwóm S-tierowym archetypom. SCŻUI Tier zawiera wszystkie talie niewymienione wyżej, gdzie poza fringe deckami i wynalazkami pokroju tribalu drzewców znajdują się m.in. combo decki, które straciły Simian Spirit Guide’a – istnieje możliwość, że da się je odbudować w mniej lub bardziej zmienionej formie, ale niczym niewierny Tomasz, dopóki nie zobaczę, to nie uwierzę.

S Tier 

GW Heliod

Nie ma co się tu za bardzo rozpisywać – Heliod był dobrym deckiem przed banem Uro i zajął trzy z czterech miejsc w finałach dwóch Challenge’y w pierwszy weekend po banie Uro. Jeżeli chcecie wygrywać w modernie, to polecam mieć solidny plan na ten matchup. 

Prowess i Death Shadow

Do tej szerokiej grupy zaliczam wszystkie talie, które są zainteresowane zagrywaniem pierwszoturowego Monastery Swiftspeara i/lub jak najszybszego Death’s Shadowa. Oczywiście nie dla wszystkich wersji tych dwóch archetypów znajdzie się miejsce w S Tierze – niektóre z nich trafią najprawdopodobniej do A, a może nawet B Tieru. Osobiście uważam, że najbardziej obiecujące są RB Death’s Shadow i UR Prowess, ale format jest ciągle świeży i możliwe, że inne wersje (np. Mono R) okażą się lepsze

A Tier

  • Hammer
  • Tron ( oraz Eldrazi)
  • Tribale (te dobre)
  • Storm
  • Burn
  • Dredge
  • Kontrola (dobrze zbudowana)

Pod zagadkowym hasłem “Tribale (te dobre)” kryją się głównie Humany i możliwe, że Elfy – te ostatnie dostały ostatnio spore wzmocnienia w postaci Realmwalkera i Elvish Warmastera, i mają potencjał na zostanie poważnym graczem na modernowej scenie.

Burn będzie moim zdaniem gorszy od Prowessa głównie dlatego, że w obecnych warunkach Boros Charm wygląda na mniej pożądany efekt niż Lava Dart.

Hammer był mocnym zawodnikiem przed banami, ale więcej Lava Dartów i Fatal Pushy w formacie sprawia, że nie ma dla niego miejsca w S Tierze.

O różnicy pomiędzy dobrze zbudowaną i taką sobie kontrolą napiszę więcej później.

Dredge jest mocny, i o ile jego matchup z Heliodem pozostawia wiele do życzenia (przynajmniej tak mi się wydaje, a jeśli jest inaczej, to Sodek na pewno mnie poprawi), to nieprzygotowani, midrange’owo-kontrolni przeciwnicy nie będą mieli dużo do powiedzenia w tym starciu.

B Tier

  • Death & Taxes
  • Spirity
  • Mill
  • Tytan decki
  • Jund
  • Inne midrange (RB, Mardu, etc.)
  • Kontrola (taka se)

Wyszczególniłem Junda z kategorii “inne midrange”, bo ludzie bardzo go lubią z jakiegoś powodu, ale uważam, że jest podobnie mocny jak one (czyli raczej średnio).

W B Tierze znalazły się też talie, których siłą w poprzednim formacie był (podobno) dobry matchup z Uro, czyli D&T, Spirity i Mill. Szczególnie te dwie pierwsze wyglądają, jakby nie chciały mierzyć się w każdej rundzie ze Swiftspearem i Lava Dartem, i czas pokaże, czy mimo tego znajdą dla siebie miejsce.

Amulet i GW Tytex to najwięksi przegrani ostatnich zmian, ponieważ stracili Fielda, a Aether Gust dalej wychyla głowę z sideboardu większości niebieskich decków. Wariantem Tytana z największym potencjałem jest moim zdaniem RG Titanshift i to od niego zacząłbym eksplorację nowego moderna na miejscu graczy zielonego giganta.

O kontroli słów kilka

Wyżej napisałem, że Tytan decki są największymi przegranymi banów, ale kontrola (przynajmniej w formie, w której istniała przez ostatni rok) nie ma się dużo lepiej. Uważam, że escape Uro z moderna oznacza śmierć dla wielokolorowych wariantów kontroli i powrót do tradycyjnych, dwukolorowych wersji. Brak Sanctuary oznacza również cofnięcie softbanu na lądy bez podtypu “wyspa”, które były dużą siłą dwukolorowej many przed Throne of Eldraine. Co te wszystkie zmiany, w połączeniu ze zmianami w metagejmie, oznaczają dla architektów Cryptic Commanda?

Fatal Push jest teraz lepszy od Path to Exile. Większość topowych talii jest zainteresowana graniem pierwszo- i drugoturowych stworów, przeciwko którym Fatal Push działa znacznie lepiej niż Path. Wiecie co jest lepsze od Fatal Pusha w pierwszej? Fatal Push w pierwszej i Snapcaster w Pusha w trzeciej.

Snapcaster Mage znowu na szczycie. Podobnie jak niewyspiarskie lądy, Thiago Chan spędził ostatni rok z hakiem w Softbansville, narzekając na wypierające go Sanctuary. Na szczęście Sanctuary, parafrazując klasyka, upadło i sobie głupi ryj rozwaliło, a najlepszy czarodziej w medżiku ponownie zawita w każdej kontrolnej talii.

Manlandy są dalej niegrywalne. Proszę Was bardzo, bardzo mocno, nie grajcie gloryfikowanymi Guildgate’ami w swoich taliach. Jeżeli potrzebujecie utility landa, to serdecznie polecam zamki z Eldraine, szczególnie Castle Vantress – zostały one mocno przyćmione przez Sanctuary, ale teraz nadszedł ich czas.

Force of Negation zrobiło się dużo słabsze. Zarówno z powodu tego, że Uro nie zapewnia już stałego przypływu kart, który w pewnym stopniu niweluje alternatywny koszt FoNa, jak i z powodu przesunięcia się formatu w stronę stworów. Dalej jest to solidna karta, ale spodziewam się obcięcia ich ilości lub przynajmniej przesunięcia części z nich do sideboardu.

Nowy, wspaniały modern

Po nieco ponad tygodniu w nowym formacie mogę z całą pewnością powiedzieć, że bawię się przednio i dawno modern nie wyglądał tak dobrze. Odświeżony format w połączeniu z Modern Horizons 2 na horyzoncie (premiera w te wakacje) napawa mnie niemałym optymizmem i mam nadzieję, że te ciepłe uczucia będą tak samo ciepłe przez kolejny rok. Na koniec zostawiam Was z decklistą, która moim zdaniem jest dobrym punktem startowym dla modernowych wojaży:

UB Control by Jędrek Szmyd

Creature (6)
Snapcaster Mage
Tasigur, the Golden Fang

Planeswalker (3)
Jace, the Mind Sculptor

Instant (26)
Fatal Push
Thought Scour
Cling to Dust
Spell Snare
Opt
Drown in the Loch
Archmage’s Charm
Force of Negation
Cryptic Command

Sorcery (1)
Damnation
Lands (24)
Polluted Delta
Island
River of Tears
Field of Ruin
Watery Grave
Castle Vantress
Drowned Catacomb
Sunken Ruins
Scalding Tarn
Flooded Strand
Clearwater Pathway
Misty Rainforest
Swamp

Sideboard (15)
Aether Gust
Surgical Extraction
Vendilion Clique
Engineered Explosives
Mystical Dispute
Pithing Needle
Damnation
Force of Negation
Cling to Dust
Countersquall
Liliana, the Last Hope
Dispel
Brazen Borrower

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Jędrek Szmyd

W MTG zaczął grać w drugiej klasie szkoły podstawowej, a jego pierwszym sankcjonowanych turniejem był Prerelease Shards of Alara. Do swoich największych magicowych sukcesów może zaliczyć top8 na GP Warszawa 2017 oraz 2 top8 na Mistrzostwach Polski - w 2017 oraz 2018 roku. W życiu pozakarcianym studiuje Finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i pracuje w swoim lokalnym sklepie z planszówkami. Oprócz MTG interesuje się także muzyką, League of Legends i koszykówką.