Halko!
Jak powszechnie wiadomo, modern od zeszłego poniedziałku jest zupełnie nowym (a właściwie to starym, tak mniej więcej z 2018 roku) formatem. Jeżeli z jakiegoś powodu nie było dane Tobie, drogi czytelniku, śledzić ostatnich zmian na banliście, to przybliżę je pokrótce: 15 lutego A.D. 2021 WotC zbanowali w modernie 5 kart: Uro, Titan of Nature’s Wrath, Field of the Dead, Mystic Sanctuary, Simian Spirit Guide i Tibalt’s Trickery. O ile ban Uro był spodziewany dzięki wcześniejszej zapowiedzi przy okazji wydania najnowszych Secret Lairów, tak pozostałe zmiany były w większym bądź mniejszym stopniu zaskoczeniem i dały nam nieznany wcześniej format, w którym każdy próbował się jak najprędzej odnaleźć.
Nie będę wchodził w szczegóły tego, czy wszystkie pięć powyższych kart zasługiwało na usunięcie z formatu – gdybym sam sprawował pieczę nad banlistą, to pewnie dałbym Sanctuary trochę czasu w formacie bez Uro, ale całkowicie rozumiem pozbycie się z formatu tego niezwykle potężnego landu w ramach większych porządków. A nawet jeżeli nie zgadzałbym się z posunięciami WotC, to nie byłoby za bardzo sensu roztrząsać tego w niniejszym tekście, ponieważ i tak nie miałem, nie mam i nie będę miał na to żadnego wpływu. Mam natomiast (przynajmniej w pewnym stopniu) wpływ na to, czy będę wygrywał w nowym modernie, a jak większość medżikowców wie, nieodzownym elementem sukcesu jest określenie metagejmu, w którym przyjdzie się nam poruszać. Nie pozostaje nam więc nic innego niż zakasać rękawy i brać się do roboty.
W niniejszych rozważaniach na temat obecnego krajobrazu formatu pozwolę sobie podzielić obecne w nim talie na cztery kategorie: S Tier, A Tier, B Tier i Słabe, Chyba Że Udowodniono Inaczej™ (dalej oznaczane wdzięcznym skrótowcem SCŻUI). S Tier to absolutnie najsilniejsze talie w formacie, które oprócz potężnego planu na grę, dysponują też możliwościami adaptacji do zmian w metagrze oraz są trudne do wyhejtowania za pomocą pojedynczych kart. Główna różnica między A Tierem a B Tierem to ich położenie w stosunku do S Tieru – talie z obu grup są jak najbardziej grywalne, a ich przyporządkowanie do konkretnej literki ma związek przede wszystkim z ich matchupem przeciwko dwóm S-tierowym archetypom. SCŻUI Tier zawiera wszystkie talie niewymienione wyżej, gdzie poza fringe deckami i wynalazkami pokroju tribalu drzewców znajdują się m.in. combo decki, które straciły Simian Spirit Guide’a – istnieje możliwość, że da się je odbudować w mniej lub bardziej zmienionej formie, ale niczym niewierny Tomasz, dopóki nie zobaczę, to nie uwierzę.
S Tier
GW Heliod
Nie ma co się tu za bardzo rozpisywać – Heliod był dobrym deckiem przed banem Uro i zajął trzy z czterech miejsc w finałach dwóch Challenge’y w pierwszy weekend po banie Uro. Jeżeli chcecie wygrywać w modernie, to polecam mieć solidny plan na ten matchup.
Prowess i Death Shadow
Do tej szerokiej grupy zaliczam wszystkie talie, które są zainteresowane zagrywaniem pierwszoturowego Monastery Swiftspeara i/lub jak najszybszego Death’s Shadowa. Oczywiście nie dla wszystkich wersji tych dwóch archetypów znajdzie się miejsce w S Tierze – niektóre z nich trafią najprawdopodobniej do A, a może nawet B Tieru. Osobiście uważam, że najbardziej obiecujące są RB Death’s Shadow i UR Prowess, ale format jest ciągle świeży i możliwe, że inne wersje (np. Mono R) okażą się lepsze
A Tier
- Hammer
- Tron ( oraz Eldrazi)
- Tribale (te dobre)
- Storm
- Burn
- Dredge
- Kontrola (dobrze zbudowana)
Pod zagadkowym hasłem “Tribale (te dobre)” kryją się głównie Humany i możliwe, że Elfy – te ostatnie dostały ostatnio spore wzmocnienia w postaci Realmwalkera i Elvish Warmastera, i mają potencjał na zostanie poważnym graczem na modernowej scenie.
Burn będzie moim zdaniem gorszy od Prowessa głównie dlatego, że w obecnych warunkach Boros Charm wygląda na mniej pożądany efekt niż Lava Dart.
Hammer był mocnym zawodnikiem przed banami, ale więcej Lava Dartów i Fatal Pushy w formacie sprawia, że nie ma dla niego miejsca w S Tierze.
O różnicy pomiędzy dobrze zbudowaną i taką sobie kontrolą napiszę więcej później.
Dredge jest mocny, i o ile jego matchup z Heliodem pozostawia wiele do życzenia (przynajmniej tak mi się wydaje, a jeśli jest inaczej, to Sodek na pewno mnie poprawi), to nieprzygotowani, midrange’owo-kontrolni przeciwnicy nie będą mieli dużo do powiedzenia w tym starciu.
B Tier
- Death & Taxes
- Spirity
- Mill
- Tytan decki
- Jund
- Inne midrange (RB, Mardu, etc.)
- Kontrola (taka se)
Wyszczególniłem Junda z kategorii “inne midrange”, bo ludzie bardzo go lubią z jakiegoś powodu, ale uważam, że jest podobnie mocny jak one (czyli raczej średnio).
W B Tierze znalazły się też talie, których siłą w poprzednim formacie był (podobno) dobry matchup z Uro, czyli D&T, Spirity i Mill. Szczególnie te dwie pierwsze wyglądają, jakby nie chciały mierzyć się w każdej rundzie ze Swiftspearem i Lava Dartem, i czas pokaże, czy mimo tego znajdą dla siebie miejsce.
Amulet i GW Tytex to najwięksi przegrani ostatnich zmian, ponieważ stracili Fielda, a Aether Gust dalej wychyla głowę z sideboardu większości niebieskich decków. Wariantem Tytana z największym potencjałem jest moim zdaniem RG Titanshift i to od niego zacząłbym eksplorację nowego moderna na miejscu graczy zielonego giganta.
O kontroli słów kilka
Wyżej napisałem, że Tytan decki są największymi przegranymi banów, ale kontrola (przynajmniej w formie, w której istniała przez ostatni rok) nie ma się dużo lepiej. Uważam, że escape Uro z moderna oznacza śmierć dla wielokolorowych wariantów kontroli i powrót do tradycyjnych, dwukolorowych wersji. Brak Sanctuary oznacza również cofnięcie softbanu na lądy bez podtypu “wyspa”, które były dużą siłą dwukolorowej many przed Throne of Eldraine. Co te wszystkie zmiany, w połączeniu ze zmianami w metagejmie, oznaczają dla architektów Cryptic Commanda?
Fatal Push jest teraz lepszy od Path to Exile. Większość topowych talii jest zainteresowana graniem pierwszo- i drugoturowych stworów, przeciwko którym Fatal Push działa znacznie lepiej niż Path. Wiecie co jest lepsze od Fatal Pusha w pierwszej? Fatal Push w pierwszej i Snapcaster w Pusha w trzeciej.Snapcaster Mage znowu na szczycie. Podobnie jak niewyspiarskie lądy, Thiago Chan spędził ostatni rok z hakiem w Softbansville, narzekając na wypierające go Sanctuary. Na szczęście Sanctuary, parafrazując klasyka, upadło i sobie głupi ryj rozwaliło, a najlepszy czarodziej w medżiku ponownie zawita w każdej kontrolnej talii.Manlandy są dalej niegrywalne. Proszę Was bardzo, bardzo mocno, nie grajcie gloryfikowanymi Guildgate’ami w swoich taliach. Jeżeli potrzebujecie utility landa, to serdecznie polecam zamki z Eldraine, szczególnie Castle Vantress – zostały one mocno przyćmione przez Sanctuary, ale teraz nadszedł ich czas.
Force of Negation zrobiło się dużo słabsze. Zarówno z powodu tego, że Uro nie zapewnia już stałego przypływu kart, który w pewnym stopniu niweluje alternatywny koszt FoNa, jak i z powodu przesunięcia się formatu w stronę stworów. Dalej jest to solidna karta, ale spodziewam się obcięcia ich ilości lub przynajmniej przesunięcia części z nich do sideboardu.Nowy, wspaniały modern
Po nieco ponad tygodniu w nowym formacie mogę z całą pewnością powiedzieć, że bawię się przednio i dawno modern nie wyglądał tak dobrze. Odświeżony format w połączeniu z Modern Horizons 2 na horyzoncie (premiera w te wakacje) napawa mnie niemałym optymizmem i mam nadzieję, że te ciepłe uczucia będą tak samo ciepłe przez kolejny rok. Na koniec zostawiam Was z decklistą, która moim zdaniem jest dobrym punktem startowym dla modernowych wojaży:
UB Control by Jędrek Szmyd
Creature (6) 4 Snapcaster Mage 2 Tasigur, the Golden Fang Planeswalker (3) 3 Jace, the Mind Sculptor Instant (26) 4 Fatal Push 4 Thought Scour 2 Cling to Dust 2 Spell Snare 1 Opt 4 Drown in the Loch 4 Archmage’s Charm 2 Force of Negation 3 Cryptic Command Sorcery (1) 1 Damnation | Lands (24) 4 Polluted Delta 4 Island 3 River of Tears 2 Field of Ruin 2 Watery Grave 2 Castle Vantress 1 Drowned Catacomb 1 Sunken Ruins 1 Scalding Tarn 1 Flooded Strand 1 Clearwater Pathway 1 Misty Rainforest 1 Swamp Sideboard (15) 2 Aether Gust 2 Surgical Extraction 1 Vendilion Clique 1 Engineered Explosives 1 Mystical Dispute 1 Pithing Needle 1 Damnation 1 Force of Negation 1 Cling to Dust 1 Countersquall 1 Liliana, the Last Hope 1 Dispel 1 Brazen Borrower |
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!