Jak pioneer wygląda na cztery tygodnie przed pierwszym Players Tour w tym formacie? Co jest grane, co jest na topie? Z pomocą śpieszy Konrad “Gyba” Gyba, który zarywa nocki, grając niezliczoną ilość lig na modo w oczekiwaniu na ostatnie styczniowe bany, które WotC ogłosi już w najbliższy poniedziałek.
Wpływ banów na format
Wszyscy, którzy interesowali się pioneerem od początku na pewno zauważyli, jak kolejne bany usunęły poszczególne decki z formatu, bądź znacząco osłabiły te nieliczne, które dalej istnieją. Zbanowanie Leyline of Abundance, Oath of Nissa, Felidar Guardian, Field of the Dead, Nexus of Fate i Once Upon a Time mocno uderzyło w istniejące konstrukcje. Wszystkie powyższe karty dawały określonym deckom znaczny boost w ich efficiency czy też generowały kombo które ciężko było powstrzymać. Wiele talii czy kombinacji kolorów nawet nie miało wystarczająco dobrych odpowiedzi by móc z takimi deckami konkurować. Moim zdaniem bany Smuggler’s Coptera, Oko, Thief of Crowns i Veil of Summer były najbardziej potrzebne, bo te karty są na tyle uniwersalne, że musieliście mieć naprawdę dobry powód, by w swoim aggro decku nie grać 4x Copter, w UGx talii nie mieć Oko (czy też nawet go nie splashować), a w sideboardzie swoich zielonych talii nie grać kilku sztuk Veila. Pozbycie się wymienionych kart wydawałoby się wymagane i słuszne, lecz czy dzięki temu Pioneer jest zdrowym, przystępnym i różnorodnym formatem? Czy poniedziałkowe bany poruszą metą w formacie? A może nie będzie żadnych zmian? Na pewno większość talii pozostanie w istniejącej formie. Pytanie tylko jak osłabienie jednego czy dwóch najsilniejszych archetypów wpłynie na równowagę pomiędzy pozostałymi deckami.
Kiedy próbujemy znaleźć i zbudować najmocniejszą talię w formacie, musimy mieć na uwadze bardzo ważną rzecz, a mianowicie…
Manabase
Nie bez powodu praktycznie wszystkie top decki są jedno- bądź dwukolorowe.
Power level kart jest oczywiscie znacznie wyższy niż w Standardzie, ale manabase bez fetchy i innych duali, które możemy spotkać w innych nierotujących formatach jest dużą bolączką. Dlatego musimy być jak najbardziej wydajni w tym, co chcemy robić, i nie ma tu miejsca na color screw, stapowane na wejściu landy czy utrata 2, 4, 6, a nawet 8 życia z shocklandów. Dodatkowo przy więcej niż dwóch kolorach możemy stracić możliwość grania kartami takimi jak Mutavault, Field of Ruin, czy Blast Zone. To właśnie problem wielokolorowych talii, a zarazem duże ograczenie w deckbuildingu w pioneerze.
Karty definiujące format
Sporo z nich kosztuje 1 mana i otwierają większość gier. Inne pomagają w skutecznym realizowaniu gameplanu albo same w sobie stanowią gameplan. Myślę, że każdy z was często je spotyka lub sam nimi gra. Te najbardziej definiujące format karty to według mnie Thoughtseize, Llanowar Elves, Elvish Mystic, Goblin Rabblemaster i Supreme Verdict. To one wchodzą w skład wielu najsilniejszych decków w formacie. Czasem w jednym archetypie spotkamy nawet kilka z nich, a jeśli chcemy grać czymś innym, to musimy o nich pamiętać i mieć pewność, że możemy sobie z nimi poradzić.
Najlepsze talie formatu
Czym grać? Oczywiście playstyle i ulubiony archetyp jest kwestią indywidualną, dlatego zawrę tu różne by każdy z Was znalazł coś dla siebie. Przed Wami siedem spisów, które albo wpadły mi w oko, albo sam nimi grałem i dobrze się spisywały.
RG Aggro by GYBA
Creatures (27) 4 Bonecrusher Giant 1 Paradise Druid 2 Questing Beast 1 Rekindling Phoenix 4 Elvish Mystic 2 Legion Warboss 4 Lovestruck Beast 1 Scavenging Ooze 4 Llanowar Elves 4 Goblin Rabblemaster Planeswalkers (4) 3 Domri, Anarch of Bolas 1 Vivien, Arkbow Ranger Spells (7) 4 Embercleave 3 Heart of Kiran | Lands (22) 4 Stomping Ground 8 Forest 4 Game Trail 6 Mountain Sideboard (15) 2 Cindervines 1 Electrickery 2 Fry 2 Heroic Intervention 2 Lava Coil 2 Glorybringer 2 Reclamation Sage 2 Scavenging Ooze |
Deck opierający się na zagraniu któregoś z silnych 3-dropów w drugiej turze dzięki Elfom w pierwszej, najlepiej wspomnianego wcześniej Goblin Rabblemastera i poprciu go Embercleavem w czwartej dla ogromnej ilości obrażeń. Wspomniany Embercleave zadaje dużo dmg z prawie każdą z naszych kreatur. Kolejna gwiazda talii to Heart of Kiran. Dzięki dużemu zagęszczeniu kreatur i Domri, Anarch of Bolas, Serce Kirana jest pilotowane w praktycznie każdej turze. To 2-drop, który atakuje za 4 z powietrza, dobrze broni dzięki vigilance, a z embercleavem wyciska 10 dmg. Domri idealnie wpasowuje się do decka. Daje manę, jeśli nasze manadorki umrą lub dopada na screw i nie możemy zagrać droższych spelli z Questing Beast na czele. Do tego pozwala zagrywać kreatury bez obaw, że zostaną skontrowane, fightuje nasze duże stwory jak Lovestruck Beast i podpakowuje tokeny z Rabblemastera i Warbossa co często ma niemałe znaczenie. Normalnie człowiek orkiestra. W talii jest parę flex slotów. Zamiast feniksa czy Vivien mogłyby grać Ghor-Clan Rampager lub Collected Company, choć to ostatnie nie podobało mi sie ze wzgledu na nie aż tak wysoką liczbę silnych kreatur z CMC 1-3 i faktu, że domyślnie chcielibyśmy zagrywać CoCo na instancie, a to kłóci się z Rabble i Warbossem, które w zasadzie mają haste.
Mono G Ramp (7-0 Pioneer Challenge)
Creatures (27) 4 Arboreal Grazer 4 Cavalier of Thorns 4 Elvish Rejuvenator 4 Gilded Goose 3 Oblivion Sower 1 Thought-Knot Seer 2 Ulamog, the Ceaseless Hunger 1 Walking Ballista 4 World Breaker Planeswalkers (2) 2 Ugin, the Spirit Dragon Spells (6) 4 Nissa’s Pilgrimage 2 Blast Zone | Lands (25) 4 Castle Garenbrig 9 Forest 4 Radiant Fountain 4 Sanctum of Ugin 4 Shrine of the Forsaken Gods Sideboard (15) 3 Thought-Knot Seer 1 Walking Ballista 3 Damping Sphere 1 Emrakul, the Promised End 1 Scavenging Ooze 4 Spatial Contortion 2 Tireless Tracker |
Deck ma za zadanie jak najszybciej zrampić się do payoff kart, które mają ogromny wpływ na stan gry albo nawet wygrywają na wejściu. Najsilniejsze to oczywiście Ulamog, Ceaseless Hunger, Ugin, Spirit Dragon i World Breaker. Deck ma też dostęp do funkcyjnych landów takich jak Blast zone czy Radiant Fountain. Mid-game jest dobrze trzymany przez Cavalier of Thorns i Oblivion Sower, a te zagrane w turze 3-5 potrafią zatrzymać cały napór przeciwnika, dopóki przechylimy szalę zwycięstwa na naszą stronę.
UR Feniks (6-1 Pioneer Challenge)
Creatures (11) 4 Arclight Phoenix 2 Brazen Borrower 1 Crackling Drake 4 Young Pyromancer Spells (29) 4 Chart a Course 4 Strategic Planning 4 Treasure Cruise 4 Izzet Charm 4 Lightning Axe 4 Opt 1 Quicken 4 Wild Slash | Lands (20) 3 Island 3 Mountain 3 Shivan Reef 4 Spirebluff Canal 4 Steam Vents 3 Sulfur Falls Sideboard (15) 1 Dig Through Time 2 Fry 2 Magma Spray 2 Mizzium Mortars 2 Mystical Dispute 2 Narset, Parter of Veils 2 Negate 2 Saheeli, Sublime Artificer |
Nasz plan to kontrolować to, co dzieje się po stronie przeciwnika dzięki tanim removalom i paru kontrom, samemu tworząc przy tym dużą ilość tokenow dzięki Young Pyromancer lub powietrzem zabić opponenta wiecznie wracającymi Arclight Phoenixami. Deck jest dość reaktywny i robi dobre tempo. Napełnianie grobu poza wracającym feniksem skutkuje też dostępem do do “Ancestral Recall”, czyli Treasure Cruise lub Dig Through Time.
Mono B Aggro (5-0 Pioneer Preliminary)
Creatures (24) 4 Bloodsoaked Champion 2 Dread Wanderer 2 Gutterbones 4 Knight of the Ebon Legion 4 Murderous Rider 2 Rankle, Master of Pranks 4 Scrapheap Scrounger 2 Spawn of Mayhem Spells (12) 4 Thoughtseize 2 Cast Down 4 Fatal Push 2 Grasp of Darkness | Lands (24) 4 Castle Locthwain 4 Mutavault 15 Swamp 1 Urborg, Tomb of Yawgmoth Sideboard (15) 2 Grasp of Darkness 2 Aethersphere Harvester 3 Damping Sphere 3 Duress 2 Kalitas, Traitor of Ghet 3 Leyline of the Void |
Wygrywamy zagrywając wydajne, agresywne kreatury poparte disruption w postaci removalu i Thoughtseize. Mamy przerwać plan oponenta i sprowadzić jego życie do zera. Najsilniejsze kreatury w decku to Knight of Ebon Legion, Rankle, Master of Pranks i Spawn of Mayhem. Ten ostatni moim zdaniem jest kartą, która powinna zawierać się w każdym spisie Mono B. Zadaje dużo obrażeń, lata i jest ciężki do zabicia. Deck perfekcyjnie wykorzystuje potęgę Mutavaulta, a w sideboardzie ma więcej hate opcji w postaci Kalitasa i Harvestera na aggro, Duressa na kontrole i inne decki z ważnymi spellami, Leyline na Graveyard decki takie jak UR feniks, Dredge, Soulflayer. Pamiętajcie jednak, że dalej musicie mieć czym zabijać i jak narzucać presję więc uważajcie z overboardingiem. Zastanówcie się dwa razy, zanim wasz deck zamiast silnych kreatur będzie zapełniony leylinami, duressami i removalem.
Mono Red Aggro
Creatures (22) 4 Bonecrusher Giant 4 Glorybringer 4 Goblin Rabblemaster 2 Kari Zev, Skyship Raider 2 Legion Warboss 4 Soul-Scar Mage 2 Torbran, Thane of Red Fell Planeswalkers (3) 3 Chandra, Torch of Defiance Spells (9) 4 Lightning Strike 4 Wild Slash 1 Embercleave | Lands (26) 2 Castle Embereth 16 Mountain 4 Mutavault 4 Ramunap Ruins Sideboard (15) 1 Embercleave 2 Abrade 2 Fry 2 Mizzium Mortars 4 Scab-Clan Berserker 4 Tormod’s Crypt |
Chyba niczego nie muszę tłumaczyć, bo RED DECK WINS! Na wszelki wypadek jednak: w tej wersji idziemy nieco wyżej z curve. Granie Glorybringera i Chandra, Torch of Defiance mi się podoba i często daje przewagę z innymi creature deckami. Torbran, Thane of Red Fell jest jedną z silniejszych kart i przy pomocy byle jakich kreatur potrafi wygrać grę, a mając go w stole nasz Goblin Chainwhirler zadaje 3 obrażenia po stronie przeciwnika, tak samo jak nasze burn spelle stają się znacznie silniejsze i pomagają zabic duże zielone kreatury lub naszego opponenta.
Sultai Dredge (6-1 Pioneer Challenge)
Creatures (27) 2 Decimator of the Provinces 3 Gurmag Angler 3 Haunted Dead 4 Narcomoeba 4 Prized Amalgam 4 Satyr Wayfinder 3 Scrapheap Scrounger 4 Stitcher’s Supplier Spells (13) 4 Creeping Chill 1 Driven // Despair 4 Gather the Pack 4 Grisly Salvage | Lands (20) 4 Blooming Marsh 3 Botanical Sanctum 4 Llanowar Wastes 4 Overgrown Tomb 2 Swamp 3 Watery Grave Sideboard (15) 1 Driven // Despair 2 Ashiok, Dream Render 4 Assassin’s Trophy 1 Damping Sphere 1 Disdainful Stroke 3 Fatal Push 1 Natural State 2 Thoughtseize |
Deck opiera się na grobie, dzięki czemu jest dość odporny na removale i daje duży boost w matchupach z uczciwymi deckami, których zadaniem jest odpowiadanie na threaty wymianami 1 za 1. Zapełniamy nasz grób za pomocą spelli takich jak Gather the Pack czy Grisly Salvage lub kreaturami w postaci Stitcher’s Supplier i Satyr Wayfinder. Następnie wracamy z niego Haunted Dead, Prized Amalgam i rzucamy darmowe Lightning Helixy w postaci Creeping Chilli i 1-manowe stwory 5/5 czyli Gurmag Anglery.
UW Control (4-1 Pioneer Preliminary)
Creatures (2) 2 Torrential Gearhulk Planeswalkers (8) 2 Narset, Parter of Veils 3 Teferi, Hero of Dominaria 3 Teferi, Time Raveler Spells (25) 4 Supreme Verdict 3 Absorb 4 Azorius Charm 1 Blessed Alliance 4 Censor 2 Dig Through Time 1 Dovin’s Veto 1 Hieroglyphic Illumination 1 Settle the Wreckage 1 Sinister Sabotage 2 Detention Sphere 1 Search for Azcanta | Lands (25) 2 Castle Ardenvale 1 Castle Vantress 2 Field of Ruin 4 Glacial Fortress 4 Hallowed Fountain 5 Island 4 Plains 3 Temple of Enlightenment Sideboard (15) 1 Dovin’s Veto 1 Settle the Wreckage 2 Aether Gust 1 Devout Decree 1 Elspeth, Sun’s Champion 1 Linvala, the Preserver 2 Mystical Dispute 2 Rest in Peace 4 Spell Queller |
Jest to klasyczna kontrola która ma za zadanie dbać o czysty stół, odpowiadać kontrami i removalem na zagrożenia przeciwnika, a w mecie pełnej creature decków dostęp do min. 4x Supreme Verdict powoduje, że deck radzi sobie z tym całkiem nieźle. W końcu dzięki card advantage z planeswalkerów i draw spelli dobieramy więcej odpowiedzi niż jest wymagane, przejmując kontrolę nad grą. Zabijamy Torrential Gearhulkiem, tokenami z Castle Ardenvale lub emblemem Teferi, Hero of Dominaria.
Pioneer jest najmłodszym z nierotujących formatów jak i najuboższym względem ilości legalnych dodatków, dlatego uważam, że kolejne sety będą miały bardzo duży wpływ na to, co dzieje się w tym formacie. Pierwszy z nich to Theros: Beyond Death. Będzie miał swoją premierę już 24 stycznia, a znane już spoilery mieszają w głowach deckbuilderom i tworzą nowe pomysły. Tutaj przytoczę Heliod, Sun-Crowned + Walking Ballista. Dwukartowe kombo zabijające w jednej turze. Nie mogę się doczekać nowego setu i występującego tydzień później weekendu Grand Prix/Players Tour w Brukseli. Ciekawe jak nowy dodatek i przemyślenia prosów wpłyną na metę i czy po tym wydarzeniu nie zostaniemy zaskoczeni kolejnymi banami.
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!