Podstawy MTG Arena – tryby gry

Mateusz Borkowicz 16.01.2021 2 komentarze

Pierwsze podejście do MTG Areny bez odpowiedniego przygotowania potrafi przysporzyć o zawrót głowy. Masa nowych terminów, dziesiątki trybów, tysiące kart. Z pomocą naszego poradnika zapoznasz się z nimi w jasny i przystępny sposób, aby później bez problemów odnajdywać się w arenowym rozgardiaszu.

Arena Play Modes vs. All Play Modes

W pierwszej kolejności omówmy przycisk widoczny w prawym górnym rogu głównego ekranu Areny. Suwak przesunięty w lewo pokazuje nam jedynie wybrane tryby gry, a przesunięty w prawo – wszystkie dostępne, co też sugeruje napis obok. Na początku w celu zapoznania się z programem i dostępnymi trybami polecam pierwszą opcję – All Play Modes. Jest ona dużo przystępniejsza, nie zaleje Cię nadmiarem informacji, a wciąż będzie dostępny szybki dostęp do najważniejszych sposobów rozgrywki. Gdy uznasz, że znasz już tryby widoczne w ten sposób wystarczająco dobrze lub już Cię znudziły, śmiało zmień widok na wszystkie tryby. Bez problemu możesz też wrócić do poprzedniej opcji, gdy uznasz to za konieczne, przesuwając suwak ponownie w lewo.


Formaty rozgrywki

Arena oferuje prowadzenie rozgrywek zarówno w Constructed (gotowe talie 60-kartowe, z którymi przychodzimy na turniej lub kolejkujemy się w Arenie), jak i Limited (40-kartowe konstrukcje, które tworzymy z kart otworzonych w boosterach na turnieju lub w odpowiednim trybie gry na Arenie). W przypadku Constructed zaoferowane nam są trzy zawsze obecne formaty: Standard, Historic oraz Brawl, a także dostępne okresowo: Pauper, Artisan, Singleton lub inne tryby specjalne. Limited z kolei obejmuje dwa tryby gry: Draft i Sealed.

Constructed

Standard

W Standardzie dostępne są karty z ostatnich paru dodatków, nie starszych niż dwuletnie, za wyjątkiem zbanowanych kart, uznanych za zbyt silne przez twórców gry. Listę dopuszczonych do gry dodatków oraz aktualnie zbanowanych kart możesz znaleźć tutaj.

Historic

Na Historic składa się nieco więcej kart, dodawanych w różne sposoby na Arenę, np. poprzez specjalne dodatki, takie jak Jumpstart lub Amonkhet Remastered, lub za pomocą specjalnych zestawów kart, zwanych Historic Anthologies. Najprościej rzecz ujmując – w Historic legalne są wszystkie karty dostępne na Arenie (z wyłączeniem tych zbanowanych, których listę znajdziesz tutaj). W Historicu funkcjonuje też pojęcie kart zawieszonych (Suspended), a więc takich, które Wizardzi rozważają jako kandydatów do ponownej gry. Jednak tak długo, jak karta jest zawieszona, nie można jej używać w grach.

Brawl

Format Constructed jest najbardziej spośród tych dostępnych nieustannie nastawiony na zabawę, nie na wygrywanie. Jest to mniejszy odpowiednik Commandera – w uproszczeniu talia ma 60 kart, jednego generała, każda karta niebędąca Basic Landem może być obecna w talii w jednej sztuce (to tzw. Singleton), a zakres kart pokrywa się ze Standardem. Listę nielegalnych kart znajdziesz tutaj.

Pauper i Artisan

To formaty pojawiające się na Arenie okazjonalnie, dlatego nie poświęcę im dużo miejsca. W Pauperze talię możesz złożyć jedynie z kart o rzadkości common, w Artisanie możesz używać commonów i uncommonów. Są pewnego rodzaju stypulacją, dlatego możemy zobaczyć np. Pauper Historic, czyli commony legalne w Historicu, jak i Artisan Brawl, czyli same commony i uncommony, pozostałe reguły zgodnie z Brawlem.

Limited

Sealed

Kiedy wybierasz grę w Sealed, dostaniesz 6 boosterów (zazwyczaj jednego wybranego dodatku, który jest wskazany w nazwie trybu), z których masz za zadanie złożyć talię składającą się z 40 kart. Otworzone przez Ciebie karty są już na zawsze Twoje. To wszystko – tylko tyle i aż tyle.

Draft

W Drafcie masz za zadanie złożyć talię z zawartości trzech boosterów, podobnie jak 8 innych graczy (lub botów – to opiszę niedługo). Zabawa polega na tym, że po wybraniu jednej karty z paczki przekazujesz resztę kart osobie siedzącej obok (tylko wirtualnie – Arena robi to za nas). Taka wymiana dzieje się tak długo, aż każdemu graczowi skończą się karty z pierwszej paczki. Później to samo dzieje się z drugą i w końcu z trzecią. Podobnie jak w przypadku Sealed w nazwie trybu wskazane jest, z jakiego dodatku będą dostępne karty. Warto pamiętać, że po zakończeniu Drafta karty trafiają do Twojej kolekcji, do tego są jeszcze nagrody.

Źródło:  https://magic.wizards.com/en/articles/archive/magic-digital/mtg-arena-state-game-april-2020-04-13

Nomenklatura obecna na Arenie nie pomaga nam jednak łatwo zdecydować, jaki Draft wybrać. Mamy do wyboru Premier Draft, Quick Draft i Traditional Draft, każde znacząco różni się od pozostałych.

Quick Draft

Tu Twoi towarzysze podczas draftu, a więc wybierania kart, to boty. Dzięki temu masz nielimitowany czas na zastanowienie się nad każdym wyborem. Dalsze rozgrywki odbywają się przeciwko innym graczom, którzy także wybrali ten tryb.

Premier Draft

W Premier Drafcie pozostałymi uczestnikami Draftu, którzy razem z Tobą wybierają karty są inni, prawdziwi gracze. Z tego powodu, na każdy wybór masz określony czas, widoczny nad kartami. Rozgrywki są toczone w systemie Best of One (z danym przeciwnikiem zagrasz raz, bez możliwości dostosowania do niego strategii), ale nie są to ci sami ludzie, którzy draftowali z Tobą.

Traditional Draft

Format bardzo podobny do Premier Draftu, z tą różnicą, że rozgrywki toczą się w systemie Best of Three (do dwóch zwycięstw). Pozwala to na korzystanie z sideboardu (a więc wszystkich wydraftowanych kart, które nie skończyły w Twojej talii) w celu dostosowania strategii do oponenta.

Traditional czy nie, co wybrać?

Wszystkie tryby bez Traditional w nazwie odbywają się w systemie Best of One, czyli do pierwszego zwycięstwa, są zatem szybsze, ale nie pozwalają na użycie kart z sideboardu. Tryby Traditional toczą się z kolei w systemie Best of Three (do dwóch zwycięstw), co czyni je dłuższymi. Między każdą grą mamy jednak opcję dostosowania swojej talii za pomocą Sideboardu przygotowanego wcześniej. Mamy na to dwie minuty, co sygnalizuje licznik na górze ekranu. Puste lub kolorowe kryształy przy nazwie gracza symbolizują liczbę zwycięstw uzyskanych przez niego w meczu.


Ranked

Ranked to tzw. drabinka, najbardziej podstawowy tryb gry na Arenie. Do rozpoczęcia rozgrywki nie potrzeba niczego poza legalną talią. Na podstawie Twoich wyników Arena decyduje o Twojej randze. Każda z rang ma cztery poziomy. Zaczynasz w Bronzie, wyżej są Silver, Gold, Platinum, Diamond i Mythic. Każdy gracz w randze Mythic ma numer oznaczający jego pozycję na serwerze. W grach rankingowych Arena stara się dobierać przeciwników z tej samej rangi. Żeby wspinać się po drabince należy odpowiednio dużo wygrywać, w poszczególnych rangach liczba zwycięstw koniecznych do awansu nieco się różni. Pamiętaj przy tym, że drabinka dla formatów Limited i Constructed jest osobna, ale wewnątrz są już wspólne. Innymi słowy, jeśli wbijesz Gold I w Standardzie, to w Historicu też automatycznie jesteś w Gold I.

Poziomy rang różnią się liczbą kryształów, które trzeba zapełnić do awansu na wyższy poziom lub do wyższej rangi, dokładne reguły dla wszystkich rang prezentują się następująco:

Constructed Best of One

RangaLiczba kroków przy zwycięstwieLiczba kroków wstecz przy porażceLiczba kroków potrzeba do awansu na kolejny poziom
Bronze206
Silver216
Gold216
Platinum116
Diamond116

Constructed Best of Three

RangaLiczba kroków przy zwycięstwieLiczba kroków wstecz przy porażceLiczba kroków potrzeba do awansu na kolejny poziom
Bronze206
Silver226
Gold226
Platinum226
Diamond226

Limited

RangaLiczba kroków przy zwycięstwieLiczba kroków wstecz przy porażceLiczba kroków potrzeba do awansu na kolejny poziom
Bronze204
Silver215
Gold215
Platinum115
Diamond115

Reset rangi

Ranga resetuje się pierwszego dnia każdego miesiąca. Za zdobytą rangę dostajesz wtedy nagrody wymienione w zakładce Profile, a następnie trafiasz do niższej rangi w zależności od najwyższej osiągniętej w danym miesiącu zgodnie z poniższą tabelką.

Poprzednia rangaNowa ranga
Bronze 4Bronze 4
Bronze 3Bronze 4
Bronze 2Bronze 4
Bronze 1Bronze 3
Silver 4Bronze 3
Silver 3Bronze 3
Silver 2Bronze 2
Silver 1Bronze 2
Gold 4Bronze 1
Gold 3Silver 4
Gold 2Silver 3
Gold 1Silver 2
Platinum 4Silver 1
Platinum 3Gold 4
Platinum 2Gold 4
Platinum 1Gold 3
Diamond 4Gold 3
Diamond 3Gold 2
Diamond 2Gold 2
Diamond 1Gold 1
MythicGold 1

Eventy

Arena oferuje też Eventy, a więc swego rodzaju turnieje. Aby wziąć w nich udział musisz zapłacić określoną kwotę w wybranej walucie arenowej (Gold lub Gemy), po czym w dowolnym momencie możesz zagrać. Po wybraniu talii do Eventu nie możesz jej zmienić do momentu zakończenia (czyli wygraniu wszystkich meczy, zostaniu wyeliminowanym po wskazanej liczbie przegranych meczy lub rezygnacji). Gra w Eventach nie liczy się do zdobywanej rangi, ale pozwala na zdobycie nagród wskazanych w konkretnym Evencie.


Inne tryby rozgrywki

Poza opisanymi wcześniej Arena oferuje także ciągle dostęp do trybów Play i Bot Match, a także FNM at Home w piątki i Arena Open raz na parę miesięcy. Poza nimi nieregularnie dostępne są też inne tryby specjalne, takie jak Historic Shakeup, Standard Shakeup, Arena Cube i inne, każdy dokładnie opisany po kliknięciu w Arenie. Kalendarz dostępnych trybów, Draftów, etc. znajdziesz tutaj.

Play

W trybie Play możesz zagrać bez żadnych wymagań poza talią, ale też nie oczekuj od niego żadnych nagród – ot swego rodzaju niezobowiązujący trening.

Bot Match

Tryb pozwalający nam na szybką rozgrywkę z wirtualnymi przeciwnikami.

FNM at Home

Regularny event pojawiający się co tydzień w piątek, za każdym razem z nieco innymi zasadami opisanymi po kliknięciu w pole. Jest w pełni darmowy, a za zwycięstwa dostajemy różne kosmetyczne nagrody (np. alternatywne ramki do kart).

Arena Open

Największy arenowy turniej dostępny dla każdego. Pojawia się na Arenie raz na parę miesięcy i trwa cały weekend (wolny, płatny wstęp na dzień pierwszy bez limitu podejść i dzień drugi, dostęp do którego można uzyskać wyłącznie wygrywając odpowiednią liczbę meczy pierwszego dnia – każdy kto się zakwalifikował ma jedną próbę). Turniej oferuje duże nagrody, w tym pieniężne dla najlepszych, ale przez to jest też najbardziej wymagającym trybem gry w Arenie.


To wszystkie najważniejsze informacje dotyczące trybów rozgrywki na Arenie. Mamy nadzieję, że ta pigułka pozwoli Ci odnaleźć się w nieco chaotycznych dostępnych trybach rozgrywki i że w razie potrzeby będziesz do niej wracać celem przypomnienia sobie, co jest czym i jak działa, a tym czasem… Good luck, have fun!

2 komentarze

  1. Rakdos

    „Warto pamiętać, że po zakończeniu Drafta karty nie trafiają do Twojej kolekcji, zostają Ci wyłącznie nagrody.” What? Nie wprowadzajcie ludzi w błąd.

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *